Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen nyttige tips angående kjøp av slange m.m


Fjellskald

Anbefalte innlegg

Jeg sykler mye. Fantastisk trening og naturopplevelse. 

En ting jeg lurer på, og kanskje folk her inne kunne delt noen tips? Hvor kjøper folk sykkelslangene? Enkelte steder på nettet får man en bunke med slanger av høy kvalitet til veldig lav pris. Jeg har til nå kjøpt i vanlig butikk, men det går en del av de iløpet av et år og enkelte ganger har folk sagt til meg at jeg burde handle de der og der på nettet, men jeg har glemt hva de sa da jeg forlater butikken. Hvor burde jeg bestille de på nett?

 

Jeg liker å ha maks lufttrykk i dekkene. Ruller bedre på asfalt da. Jeg sykler en vanlig Hardrock Hybrid. Dekkene jeg har nå tåler 5 bar. Jeg skulle ønske lufttrykket holdt seg over tid. Slangene jeg bruker har lett for å punktere der ventilen er og ser for meg fordelen ved å ikke måtte pumpe før hver sykkeltur. Har hørt at racersykkelslangene er fylt med gass, og at de således holder på luften/gassen lenger. Stemmer det? Har noen her inne et godt tips angående dette? Nå kan det selvfølgelig også være at de slangene jeg bruker ikke er av god nok kvalitet og brukte jeg bedre slanger betyr det at de også holder lenger på lufttrykket. 

 

Jeg er ikke den som vet mest om mekking av sykkel. Kanskje skulle jeg visst bedre angående mitt neste spm. Lar det seg gjøre å bytte til racersykkel- tynne dekk på en hybrid? Når jeg sykler på landvei skulle jeg ønske jeg på forhånd kunne bytte til hjul med veldig tynne dekk,  og når jeg skal sykle i marka, skifte tilbake til de jeg bruker nå. Jeg spurte en sykkelreperatør en gang om dette, men han dro veldig på ordene og virket ikke å helt vite. 

 

Takk for eventuelle svar! :)

Endret av Fjellskald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper slanger litt forskjellig steder. Ofte Biltema og noe på fast-bikes.no. siste fordi den fysiske butikken ligger like ved meg. Men jeg punkterer veldig sjelden så forbruk er ikke så stort. På terrengsykkel og bysykkel bruker jeg ofte "lappevæske" . Ved mindre punkteringer lapper dekk seg selv. 

Det kan være flere grunner til at du punkterer ved ventil. Ene kan være felgbånd som ligger skjevt så det blir slitasje mot felg. Andre er hvis du har ventiler på slangene med en mutter på å du strammer den for hardt. Da blir det stadig strekk der. 

Kan hende noen bruke gass i racerslanger men aldri gjort det selv. Vet det har vært brukt på bildekk, fylle nitrogen istedenfor luft. Er vist større molekyler så de rømmer ikke så fort. Men å pumpe opp dekk før tur er en del av hverdagen som syklist, spesielt på racer med høyt trykk.

Om du kan bruke racerdekk kommer an på felgen du har. Den må da ha en bredde som passer for racerdekk og ikke minst må felgen være dimensjonert for så høyt trykk. Noe de neppe er. Men begge har 28 tommer hjul. Sett det finnes tynne dekk til hybrid. Du kan jo se hva du får tak i et komplett sett racerhjul for. Så bytter du om på hjulene. Da må så klart bremser og girsystem være samme type. Ved mye bruk av ett sett og lite av det andre kan du etter en tid oppleve girhopping på det du bruker minst siden drevene og kjede blir slitt forskjellig. Bruker du de omtrent like mye går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler mye, men kun på terrengsykkel. Jeg har ingen erfaring med hybrid, det har jeg ikke. På mine terrengsykler har jeg ca 2 bar lufttrykk, men dekkene mine har mer volum enn på en hybrid.

Du skal jo ikke punktere så ofte, og slettes ikke rundt ventilen.
Sjekk at hullet til ventilen i felgen ser rent og fint ut, ingen skarpe kanter.
Ligger felgbåndet skikkelig på plass, det skal ligge midt i felgen og dekke hullene fra der eikene kommer inn i felgen.

Vær nøye når du setter på ny slange, sjekk at ventilen sitter rett i, og ikke blir dratt skjev.

Det finnes også forskjellig type væske til å fylle dekket med, i stedet for slange, da tettes hull automatisk, om de ikke er for store. Dette er nok mest vanlig å bruke på terrengsykkel. Vil ofte medføre at du må pumpe for ver tur, da dette heller ikke er 100% tett, bestandig. Og det kan kreve litt tålmodighet å sette opp...

Jeg handler gjerne på nett, feks https://bikeshop.no , her må du følge med at varene er på lager, er de ikke det kan det ta fryktelig lang tid å få levert. https://www.sykkelkomponenter.no er annen nettbutikk, her får du veldig god hjelp om du har spørsmål, entusiast dreven!

 

Endret av sofasliter
trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler også mye, med terrengsykkel og touringsykkel, men punkterer veldig sjelden. Kjører alltid med maks trykk (med unntak av stisykling) siden det ruller lettest som du sier. Sjekk felgbåndet som de andre nevner og sjekk også at området rundt ventilåpningen i felgen ikke har grader. Kan eventuelt slipes / files bort.

Mange dropper mutteren på ventilen, men det gjør ikke jeg. Mutteren strammes for hånd så den holder ventilen fast. Hverken for stramt, eller for løst.

Men før jeg kommer så langt har jeg klippet av en liten bit av en defekt slange og tredd ventilen gjennom den før den tres inn i felgen. Dette beskytter overgangen mellom slange og ventil som i utgangspunktet er et stresspunkt.

Med en ekstra gummibit + korrekt lagt felgbånd bør du ikke få lekkasje her noe mer. 

Jeg kjøper slanger på ordinær sportsbutikk,

 Sjekk også selve dekket. Det hjelper ikke å ha ny slange vist dekket er tynnslitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de har nevnt ovenfor, se og innfesting eiker ikke er noe der. Føl med finger inni felg og dra av eventuelt grader med fin diamant fil hvis finner er noe ujevnt i felghull eller liten grad noen plass. Sett ymse av folk de bruker på skifte dekk så kan være liten skade/grad en plass vanskelig se, ofte enklere føle med dra finger rundt. Mener sett en hard rocx hybrid var schrader ventil på , men sjekk ventil nål/hode ikke er bøyd hvis er presto kan bli bøyd er man uforsiktig ved pumping så ikke tetter skikkelig etterpå.  Er det bilventil/schrader sjekk ventilnål er dratt til.

Skum til tette hull unngår jeg, syns er klin få av og litt str hull så tetter det ofte ikke. Fort gjort ta av sykkeldekk lappe og man får fort trening går kjapt etter gjort det noen ganger. Liten boks med lappesaker er kjekk ha med. Men feilsøk dekk, felg, felgbånd og ventil finn årsak til punktering så tror jeg du vil få mye mindre punktering og forbruk av slanger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg skrive i sted. Neste gang du punkterer så sjekk hvor hullet er. Er det inn mot felg så må du sjekke kanter på ventilhull, felgbånd etc. Da har du en indre punktering. Hvis hull er ut mot dekket så kan det være noe som sitter i dekket som gjør det. Se og kjenn etter rundt inni hele dekket men vær forsiktig i tilfelle det er en liten glassbit, metallbit e.l som sitter i dekket. Sjekk også utvendig. Kan være noe som sitter i dekk som ikke er så lett å se men som skader slangen ved belastning, f.eks. ujevnt underlag, stein, fortauskanter og dumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og utfyllende svar! Skal ta med meg alle de gode råd og gå igjennom alt sammen:)

Må si jeg stusser litt angående lappesaker. Ser for meg jeg har punget og er langt hjemmefra. Er det ikke mer tungvint å lete etter hullet i slangen og lappe enn å bare bytte ny slange? 

Mens jeg har lest deres svar og tenkt litt over diverse slår det meg at jeg ikke har den mutteren på yttersiden som holder ventilen på fast. Og ofte fyller jeg luft på bensinstasjon før sykkelturen starter. Synderen kan også være her. Ventilen blir dyttet nedover uten at en slik mutter holder ventilen og således forekommer punkteringen. Skal uansett gå igjennom alt dere sier og finner ut av det:) Og takk for linkene!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller du på bensinstasjonen har du muligens bilventil og den har ikke denne mutteren. 

Får jeg en punktering når jeg er på tur bytter jeg til ny slange og lapper den punkterte når jeg kommer hjem, eller har slått opp teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt klar over at det er bil ventil, men har lurt på om den mutteren på utsiden var mistet, så fjern kan man være ; )

Sjekket ut de tingene dere har bemerket, og ikke funnet feil ved det.Jeg lurer på om synderen rett og slett er luftpumpen på bensinstasjon, at ventilen blir trykket hardt nedover og over flere ganger blir det slitasje/sprekk i gummien rundt bunn av ventilen. Skal nå ihvertfall bruke vanlig sykkelpumpe en stund fremover. Da vil det vise seg om det gjør en forandring. 

Takk for deres behjelpelighet : )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.