Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av fangst på tur?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! 

Hva gjør folk om man får fisk på tur og ikke tenker å spise den samme dag? Jeg har hørt noen pakker fisk i pakkposer. er det noen som har erfaring med dette?

Egner pakkposer seg til å oppbevare fisk, eller bør man ha en ekstra plastikkpose på fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjelden jeg oppbevarer fisk lenger enn en natt, men da bruker jeg ofte en ziplock-pose som jeg legger de ferdige filetene i, lett saltet. Problemet i sommer har vært å holde det kjølig, men løfter man opp litt torvmose i vannkanten eller i et myrsøkk så kan man legge posen dypt nedi. Dette er ofte det kjøligste stedet hvis du ikke har en snøfonn i nærheten da.

Er det kjølig i været, kjøleskaptemperatur, ligger gjerne filetene i steikepanna natta over, lett saltet, med et lokk over eller i en pose, så ikke småkryp og snegler kryper oppi og smaker på.

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg diskuterte med i sommer hevdet at vier (blader og småkvister) strødd inn mellom grundig renset fisk ville gjøre susen selv i varme forhold. Et samisk triks han anbefalte. Fisken holdt seg fast i kjøttet og frisk lenge. Det er rikelig med salisylsyre i vierslekten...

Utklipp fra store medisinske leksikon:

"Salisylsyre kan utvinnes av forbindelser som finnes naturlig i barken fra vier-og pilearter, Salix, og er beskrevet brukt i medisinen allerede i romertiden."

og videre....

"Natriumsaltet av salisylsyre er senere erstattet av andre derivater av salisylsyre, som inngår i en rekke preparater som brukes som smertestillende og febernedsettende midler. Av særlig betydning er acetylsalisylsyre. "

...og særlig interessant:

"Salisylsyre har også en bakteriedrepende og soppdrepende effekt."

 

Selv salter jeg lett i buken og kjøler fisk i ren pose med snø om det er tilgjengelig...evt dypt nede i fuktig torv. Tror likevel jeg skal prøve vier - særlig blant fisk i pose i sekken under lange dagsturer fra hovedbase til andre vann i området. Fisk taper seg ofte fort under transport på ryggen i varme.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fisken skal tas med hjem eller oppbevares for å spises senere har jeg funnet ut at å holde den i live i steng (en nettingpose) fungerer bra. Da kan den bløgges å renses umiddelbart før videretransport/tilberedning og spising.

Ved transport hjem kan den lufttørres og pakkes inn i bregner. Ingen fukt = mindre bakterier. I tillegg er bregner antiseptiske og forsinker bakterieutvikling i fisken.

Tørret fisk er også stivere og blir ikke blaut og ekkel i konsistensen. Fangsten blir heller ikke slimete og hinnen som dannes ved tørking hindrer fluer å komme til og legger egg i fiskekjøttet. 

Det må selvfølgelig et visst vinddrag til for å lufttørre skikkelig og en heller kjølig værtype. 

 

torr-fisk.jpg

torr-fisk1.JPG

Endret av 2_o'Clock_Man
Skulle legge inn en opplasta videosnutt på YouTube, men få'kke det til.
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Dersom fisken skal tas med hjem eller oppbevares for å spises senere har jeg funnet ut at å holde den i live i steng (en nettingpose) fungerer bra. Da kan den bløgges å renses umiddelbart før videretransport/tilberedning og spising.

Ved transport hjem kan den lufttørres og pakkes inn i bregner. Ingen fukt = mindre bakterier. I tillegg er bregner antiseptiske og forsinker bakterieutvikling i fisken.

Tørret fisk er også stivere og blir ikke blaut og ekkel i konsistensen. Fangsten blir heller ikke slimete og hinnen som dannes ved tørking hindrer fluer å komme til og legger egg i fiskekjøttet. 

Det må selvfølgelig et visst vinddrag til for å lufttørre skikkelig og en heller kjølig værtype. 

 

torr-fisk.jpg

torr-fisk1.JPG

Du har ikke litt etiske betenkligheter med å plage en fisk i timer og dager i ett nett bare så du skal få fersk fisk med hjem ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 2_o'Clock_Man skrev:

Alternativet må være å spise fisken levende, mener du?

?????

Alternativet er selvsagt å drepe den så snart du har fanget den, som naturligvis er det mest humane og riktige å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha fisk gående i slike poser er jo helt vanlig langs kysten spesielt rundt juletider da det fiskes torsk og en har disse gående til julemiddagen skal tilberedes.

Er det grei plass og de ikke ligger oppå hverandre og ikke kan bevege seg burde det ikke være noe umulighet å ha disse gående ett par dager maks. 

Men man må jo se selv åssen man ønsker å løse det på en fornuftig og hensiktsmessig måte både for en selv og fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo klart man har tanke på å ikke pine fisken. Men når man drar på tur for å ha med hjem, bruker jeg denne metoden. Dersom hensikten ikke er å bringe fangst med tilbake, spiser jeg fangsten etterhvert. Er ikke utøver eller tilhenger av fang & slipp. Med store kveiter, lakser og store hunnfisker generelt, som likevel blir for grov i kjøttet, er det selvfølgelig noe annet. Ikke for at jeg er noen "storfiskjeger". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.