Gå til innhold
  • Bli medlem

Amok Draumr XL + Fjøl XL + Borg tarp for de opptil 210 cm


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse
a_aa skrev (4 timer siden):

Happy? :) 

Ja, en liten oppdatering her hadde vært på sin plass ser jeg 😛 

Jeg har siste ukene prøvd det nye winterlight liggeunderlaget til AMOK og jeg er veldig fornøyd. Jeg har ikke fått testet underlaget under -5 eller direkte på bakken enda. 

Det er en ting man skal være bevisst på i forkant av eventuelt kjøp av Winterlight underlaget. Det er litt mindre stivhet i enn originalen. Så om du ikke pumper det godt opp før du legger deg, kan det oppleves litt mykt, akkurat som det er litt lite luft i hvis man direkte sammenligner med originalen. 

Dette løste jeg jeg med å pumpe opp underlaget i god tid før jeg la meg, å når jeg tømte blæra før jeg la meg, presset jeg på litt luft (toppet det) og da var det helt perfekt til mitt bruk. Ja jeg liker det litt stivt, vet andre foretrekker å sleppe litt luft ut av underlaget. 

Jeg driver for tiden å tester den nye tarpen fra AMOK, jeg hadde første varianten av borg som kom med XL. Jeg er veldig imponert over detaljene og de nye låseklipsene på bardunene i den nye tarpen. Disse skal visst holde bedre, da de gamle kunne slakke seg litt når de ble våt og det blåste mye. 

 

TSH03692.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (10 timer siden):

Jeg driver for tiden å tester den nye tarpen fra AMOK, jeg hadde første varianten av borg som kom med XL. Jeg er veldig imponert over detaljene og de nye låseklipsene på bardunene i den nye tarpen. Disse skal visst holde bedre, da de gamle kunne slakke seg litt når de ble våt og det blåste mye. 

 

TSH03692.JPG

Jeg synes det er litt irriterende at de kommer med en ny duk nå. Har en helt ny Borg som jeg ikke har fått prøvd ennå (ryggen klikket), og så har de laget noe som er "mye" bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (51 minutter siden):

Jeg synes det er litt irriterende at de kommer med en ny duk nå. Har en helt ny Borg som jeg ikke har fått prøvd ennå (ryggen klikket), og så har de laget noe som er "mye" bedre...

Nei, dette er feil... det er 3 varianter... Jeg har den første som er mye utbedret. Den nyeste Borg, som kommer i rundt pakksekk og har lys farge er mindre forskjeller på. Du ser de 3 forskjellige på nettsiden deres :-)

Hadde jeg hatt den nyeste Borg modellen hadde jeg nok ikke oppgradert. Men fra den Gamle borg som du ser jeg har på bildet over, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde oppgradert. Her slipper du også at posen henger på tarpen å flakser rundt når det blåser veldig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg får ikke til å henge rett. Jeg har amok Draumr XL. Hvis jeg legger meg i senter av køya med like mye plass nedenfor beina som over beina blir beina ca 20cm høyere enn hode. Dette gjør følgelig at beina dovner bort.

Skal jeg  plassere meg i køya så jeg ligger nogenlunde horisontalt stikker beina utenfor hengekøya. Da får jeg følgelig ikke på myggnettet og ei heller får jeg brukt pinne i fotenden. Kan køya være feilsydd? Det er ikke mere "strammestropp" og slippe ut i fotenden. Kompenserer jeg dette ved å stramme opp i hodeenden , blir jeg liggende litt i "banan-form"

Noen som har opplevd dette?

Evt takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd akkurat det, men jeg sliter med at pinnene spretter ut ila natten.

Og så lurer jeg på noe annet: Vil det være mulig å ligge i den med bare et tynt skumunderlag inni, hvis jeg fester en snor fra hodepartiet til fotpartiet (over midtsnoren, som jeg i farten ikke husker navnet på, den har et spesielt navn)? Noen som har prøvd? (Til sommerbruk, skumunderlag veier mindre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (58 minutter siden):

Jeg har ikke opplevd akkurat det, men jeg sliter med at pinnene spretter ut ila natten.

Og så lurer jeg på noe annet: Vil det være mulig å ligge i den med bare et tynt skumunderlag inni, hvis jeg fester en snor fra hodepartiet til fotpartiet (over midtsnoren, som jeg i farten ikke husker navnet på, den har et spesielt navn)? Noen som har prøvd? (Til sommerbruk, skumunderlag veier mindre.)

Det skal være brukbart tynt om det klokker inn under 500g...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2020 at 2:54 PM, fjellrypa said:

Jeg har ikke opplevd akkurat det, men jeg sliter med at pinnene spretter ut ila natten.

Og så lurer jeg på noe annet: Vil det være mulig å ligge i den med bare et tynt skumunderlag inni, hvis jeg fester en snor fra hodepartiet til fotpartiet (over midtsnoren, som jeg i farten ikke husker navnet på, den har et spesielt navn)? Noen som har prøvd? (Til sommerbruk, skumunderlag veier mindre.)

Opplevde før at pinnene spratt ut litt lett, men har gått over til å bruke grovere pinner med ganske godt spenn. Ikke hatt noe problem med at de hopper ut ettet det.

Tror ikke du vil på noen ok måte få til å bare bruke skumunderlag i køya. Luftmadrass som er gabske stabil er viktig

 

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

East skrev (På 8.4.2020 den 14.44):

Hvis jeg legger meg i senter av køya med like mye plass nedenfor beina som over beina blir beina ca 20cm høyere enn hode. Dette gjør følgelig at beina dovner bort.

Når jeg ligger rett midt i Draumr XL, er nok hodet litt lavere enn føttene - men det er ikke så mye som 20 cm, og føttene dovner ikke bort. Nå er ikke jeg lengre (knappe 190cm) enn at jeg kan forskyve tyngdepunktet litt uten at hode eller føtter går over kanten av den grunn. Likevel synes jeg det er mest komfortabelt å ligge med hodet litt lavt og rumpa ca under mønesnoren :) Uvant i starten, men straks man stoler på at balanseringen er helt grei, er det bare behagelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2020 at 2:44 PM, East said:

Jeg får ikke til å henge rett. Jeg har amok Draumr XL. Hvis jeg legger meg i senter av køya med like mye plass nedenfor beina som over beina blir beina ca 20cm høyere enn hode. Dette gjør følgelig at beina dovner bort.

Skal jeg  plassere meg i køya så jeg ligger nogenlunde horisontalt stikker beina utenfor hengekøya. Da får jeg følgelig ikke på myggnettet og ei heller får jeg brukt pinne i fotenden. Kan køya være feilsydd? Det er ikke mere "strammestropp" og slippe ut i fotenden. Kompenserer jeg dette ved å stramme opp i hodeenden , blir jeg liggende litt i "banan-form"

Noen som har opplevd dette?

Evt takk for svar

Mine bein har jeg nok litt nærmere bunnen enn hode er toppen. Men har ikke tenkt på det som noe problem. Men nå er jeg bare 183 høy og har xl modellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 186 cm. Med en rettholt på madrassen ved beina er den ca 15 over hode mitt hvis jeg ligger i senter av køya. Altså er det reltaivt mye skjevhet. Jeg skrev mail til Amok som svarte meg rimelig kjapt, selv nå i påsken. De ønsket noen bilder på dette. Fikk en kompis til å ta litt bilder og teste køya. Han kunne heller ikke tilbragt ei natt i den køya sa han. Sendte bildene avgårde til Amok i går (langfredag) og fikk svar innen timer.

De ville sende meg en ny køye i posten, returlapp på den gamle kommer i samme slengen. For en fantastisk service 😁

At jeg kanskje må belage meg på å forskyve meg litt fra senter er jo greit, men at beina må utenfor køya blir litt mye. Tipper det må være feil på lengden på "benstroppen" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

East skrev (På 8.4.2020 den 14.44):

Jeg får ikke til å henge rett. Jeg har amok Draumr XL. Hvis jeg legger meg i senter av køya med like mye plass nedenfor beina som over beina blir beina ca 20cm høyere enn hode. Dette gjør følgelig at beina dovner bort.

Skal jeg  plassere meg i køya så jeg ligger nogenlunde horisontalt stikker beina utenfor hengekøya. Da får jeg følgelig ikke på myggnettet og ei heller får jeg brukt pinne i fotenden. Kan køya være feilsydd? Det er ikke mere "strammestropp" og slippe ut i fotenden. Kompenserer jeg dette ved å stramme opp i hodeenden , blir jeg liggende litt i "banan-form"

Noen som har opplevd dette?

Evt takk for svar

Hvor lang er du? Jeg er 199 og balanserer veldig flatt og greit. I begynnelsen følte jeg at hodet lå lavere, men det gjør ikke det (fikk andre til å sjekke mens jeg lå inni).

Vi har jo alle litt ulike kropper, og jeg som aldri har sett innsiden av et helsestudio er ikke belemret med tunge muskler i skuldre/overkropp som trekker meg ned.. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Det er jo ikke umulig at det kan være en feil i syingen, og at et bånd er strammet for mye.. Har du prøvd å ligge motsatt vei? Blir det samme da? Henger køya i vater når den er tom, eller har den samme helling da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (På 13.4.2020 den 17.47):

Vurdere å teste ut draumer, da jeg ikke får til og sove i vanlig hengekøye.

Jeg er 183 og 83Kg. Burde jeg gå for XL for komfort eller holder det lenge med den vanlige?

Du burde gå for komfort, altså velge den vanlige.. ;) Da mener jeg komfort under bæring. XL-køya krever XL underlag for å ha utbytte av den ekstra størrelsen, og hvis du har et bra oppblåsbart underlag fra før som går i den vanlige, så ville jeg klart valgt den. Kan ikke tenke meg at det er noe poeng for folk under 190 å ha XL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (33 minutter siden):

Du burde gå for komfort, altså velge den vanlige.. ;) Da mener jeg komfort under bæring. XL-køya krever XL underlag for å ha utbytte av den ekstra størrelsen, og hvis du har et bra oppblåsbart underlag fra før som går i den vanlige, så ville jeg klart valgt den. Kan ikke tenke meg at det er noe poeng for folk under 190 å ha XL.

Ja, tenkte egentlig at det er den jeg går for. Jeg har ett Exped Downmat 7 LW som sikkert passer. Hadde kanskje vært mer optimalt med 9cm. Men det er vel litt råflott å betale 1000,- ekstra for et nytt amok underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dortase skrev (17 minutter siden):

Ja, tenkte egentlig at det er den jeg går for. Jeg har ett Exped Downmat 7 LW som sikkert passer. Hadde kanskje vært mer optimalt med 9cm. Men det er vel litt råflott å betale 1000,- ekstra for et nytt amok underlag.

Jeg er 184 og hårfint under 100 kg. Jeg har "den gamle normalmodellen" og det fungerer utmerket. Kan ikke se noen grunn til at du skulle trenge lang utgave av den nye...

Du skal være velkommen i "Utehengerklubben"! Jeg trives å sove ute uansett om det er på bakkken, under åpen himmel, under tarp, i telt, i lavvo, men ingenting kan måle seg med sovekomforten jeg synes jeg har i Draumr.
 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (23 timer siden):

Hvor lang er du? Jeg er 199 og balanserer veldig flatt og greit. I begynnelsen følte jeg at hodet lå lavere, men det gjør ikke det (fikk andre til å sjekke mens jeg lå inni).

Vi har jo alle litt ulike kropper, og jeg som aldri har sett innsiden av et helsestudio er ikke belemret med tunge muskler i skuldre/overkropp som trekker meg ned.. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Det er jo ikke umulig at det kan være en feil i syingen, og at et bånd er strammet for mye.. Har du prøvd å ligge motsatt vei? Blir det samme da? Henger køya i vater når den er tom, eller har den samme helling da?

Jeg er 186 og veier + - 100kg etter dagsformen. Så direkte hengslete er jeg vel ikke 😆

Som du ser fra bildene blir jeg liggende med beina rimelig høyt. I den stillingen sovner jeg i beina rimelig fort. 

Motsatt vei blir helt håpløst. 

Det er ikke mulig å slippe ut mer stropp i fotenden da disse ikke er lengre. 

Fikk en veltrent kompis på 175cm til å teste køya, han fikk også beina i været slik som jeg.

På det ene bilde har jeg lagt en rettholt på liggeunderlaget ved føttene mine og holder dette i vater, den er noen cm over capsen min i andre enden.

Skal jeg ligge rett må beina presses inn mot duken i fotenden, da har jeg 35cm til gode i hode enden av køya

received_2374535766178884.jpeg

received_535211357401513.jpeg

received_280217489637606.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

East skrev (19 timer siden):

Jeg er 186 og veier + - 100kg etter dagsformen. Så direkte hengslete er jeg vel ikke 😆

Som du ser fra bildene blir jeg liggende med beina rimelig høyt. I den stillingen sovner jeg i beina rimelig fort. 

Motsatt vei blir helt håpløst. 

Det er ikke mulig å slippe ut mer stropp i fotenden da disse ikke er lengre. 

Fikk en veltrent kompis på 175cm til å teste køya, han fikk også beina i været slik som jeg.

På det ene bilde har jeg lagt en rettholt på liggeunderlaget ved føttene mine og holder dette i vater, den er noen cm over capsen min i andre enden.

Skal jeg ligge rett må beina presses inn mot duken i fotenden, da har jeg 35cm til gode i hode enden av køya

received_2374535766178884.jpeg

received_535211357401513.jpeg

received_280217489637606.jpeg

Ta kontakt med amok å vis til bildere så løser nok dette seg veldig fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (43 minutter siden):

Ta kontakt med amok å vis til bildere så løser nok dette seg veldig fint :-)

Hei Hansen, som skrevet tidligere kontaktet jeg amok i påsken med bilder. De erstattet køya uten spørsmål. Ny er på vei i posten i dette øyeblikk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
2 hours ago, Pål Gunnar Flaa said:

Klippet inn fra Amok sin hjemmeside: 

Noen som har testet med andre liggeunderlag? F.eks Exped Downmat 9 LW

Er selv 189 så regner med jeg bør velge XL utgaven.

Screenshot_20200512-201543_Chrome.jpg

køya er designet for å bruke det lange liggeunderlaget de lager selv. Om du vil bruke downmaten din så passer det i den vanlige størrelsen av køya. så om du bruker det liggeunderlaget i XL køya får du ikke noen ekstra liggelengde.

Så om jeg var det ville jeg kjøpt XL køya og et av de to liggeunderlagene som de selger som er 220 lange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning mottok jeg akkurat Draumur (ikke XL) og testet med mitt MW liggeunderlag som er ca 14cm kortere enn det som er anbefalt.

Det fungerer, men er definitivt ikke optimalt, så måtte bite i det sure eplet å bestille nytt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Diger Jotne skrev (3 timer siden):

Er det noen som har brukt fjøl'a på bakken over tid? Hvordan er kvaliteten?

Jeg har brukt det en god del i telt. Også på vinteren med skumunderlag under, fungerer fint. 

Liker ventilen på fjøl bedre enn exped, oppblåsing og nedpakking går raskere. 

I mine øyne et godt liggeunderlag prisen tatt i betraktning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.