Gå til innhold
  • Bli medlem

Amok Draumr XL + Fjøl XL + Borg tarp for de opptil 210 cm


Memento mori

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Lompa skrev:

Dette med av og påstigning er liksom ikke det store problemet for oss som har behov for XL-varianten. Jeg bare skræver litt med beina og dytter køya imellom.

Det samme gjelder å finne god balanse i køyen, når jeg hører om folk som sklir ned i køyen blir det liksom en veldig ukjent problemstilling, Da bena eller hodet mitt stikker utenfor om jeg ikke ligger midt i :-P

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Lompa skrev:

Dette med av og påstigning er liksom ikke det store problemet for oss som har behov for XL-varianten. Jeg bare skræver litt med beina og dytter køya imellom.

Prøv det der en sommernatt (etter å ha vært oppe en snartur og fått lettet litt på blæra) med trepinne montert i fotenden, myggnett trekvart dratt på og løftesnora fast i baug og hekk over mønesnora - husk å stille opp kamera først og poste videoen fra seansen etterpå 😜 :D 

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, a_aa skrev:

Prøv det der en sommernatt (etter å ha vært oppe en snartur og fått lettet litt på blæra) med trepinne montert i fotenden, myggnett trekvart dratt på og løftesnora fast i baug og hekk over mønesnora - husk å stille opp kamera først og poste videoen fra seansen etterpå 😜 :D 

Ved pissing om natta åpnes soveposen nedenfra og opp til livet og køya settes i stolmodus. Glidelåsen til myggnettet dras trekvart av, og man setter føttene på bakken, en på hver side av fotenden av køya. Når man da reiser seg har man perfekt posisjon for å pisse i den ølboksen som er tom og står flaskeholderen (evt i forberedt pisseflaske). Deretter setter man seg i køya, putter beina inn igjen i fotenden av posen og drar igjen glidelåsen og myggnettet.

Isipisi

  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har brukt denne hengekøya på en del turer og er ikke imponert over denne "pinne"løsningen. For å få nok spenn i pinnen til at den ikke faller ut er man avhengig av at den tåler å bøyes ganske mye. Så da er man nødt til å gå rundt å lete etter et godt emne. Greit i løvskog, men i granskog kan det ta litt tid (da jeg ikke knekker grener på friske trær).

Er man oppe i løpet av natta kan du banne på at en av pinnene har løsnet og dette finner man ikke ut før man er godt nede i posen igjen og får myggnettingen i ansiktet.
Her kunne de funnet en enklere og bedre løsning .., men resten av køya er genial og jeg sover aldri så godt som når jeg ligger i den.

Vurderer å lage meg "pinner" av noen gamle teltstenger. Veier ingen ting og så slipper man å gå på pinnejakt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jølle skrev:

Har brukt denne hengekøya på en del turer og er ikke imponert over denne "pinne"løsningen. For å få nok spenn i pinnen til at den ikke faller ut er man avhengig av at den tåler å bøyes ganske mye. Så da er man nødt til å gå rundt å lete etter et godt emne. Greit i løvskog, men i granskog kan det ta litt tid (da jeg ikke knekker grener på friske trær).

Er man oppe i løpet av natta kan du banne på at en av pinnene har løsnet og dette finner man ikke ut før man er godt nede i posen igjen og får myggnettingen i ansiktet.
Her kunne de funnet en enklere og bedre løsning .., men resten av køya er genial og jeg sover aldri så godt som når jeg ligger i den.

Vurderer å lage meg "pinner" av noen gamle teltstenger. Veier ingen ting og så slipper man å gå på pinnejakt!

Jeg har vært inne på samme tanken selv. eller ta plastikken på en kleshenger, slik som vi laga blåserør av i ungdommen å se om den er lang nok. Mulig den blir for sprø og knekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott man har respekt for andres skog, men det å knekke 30 cm av en frisk grankvist på et voksent tre er overhode ingen problem i forhold til hverken treet eller til skogsdriften. Det gjør jeg 100% uten kvaler. (Man gjør sannsynligvis større skade på skogen ved å labbe rundt der..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
11 timer siden, fjellrypa skrev:

PEX vannrør, høres ut som en god idé. Ser ut som det koster mange hundre kroner og er altfor mye rør til ett stk hengekøye. Er det noen som har et par passende biter til overs for en billig penge?

nå trenger du vell ikke så mange cm med rør, så jeg er nok ganske sikker på om du går innom en rørlegger i området og smiler pent så får du nok en liten bit med PEX :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fjøl XL har iht Amok "R-verdi: 3 (25 °F / -4 °C)".

Hadde jo vært fint med en natt under månen i helgen :). Her i Bergen vil temperaturen litt opp i høyden tidlig søndag morgen være rundt -4°C søndag morgen. Noen som har testet Fjøl XL rundt disse temperaturene? Spekulerer på om jeg skal teste en sovepose med Tcomf -4°C (og ta med ekstra klær) eller en med Tcomf -9°C... :huh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Fjøl XL har iht Amok "R-verdi: 3 (25 °F / -4 °C)".

Hadde jo vært fint med en natt under månen i helgen :). Her i Bergen vil temperaturen litt opp i høyden tidlig søndag morgen være rundt -4°C søndag morgen. Noen som har testet Fjøl XL rundt disse temperaturene? Spekulerer på om jeg skal teste en sovepose med Tcomf -4°C (og ta med ekstra klær) eller en med Tcomf -9°C... :huh:

Jeg har bare prøvd den ned til 0 grader, ikke antydning til kulde gjennom underlaget når jeg lå i Rago Down Winter posen min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Exped Synmat underlag med r-verdi 3,3. Lå ute, ikke i hengekøye, men oppi tårnet på Oppkuven i Oslomarka, i slutten av november i fjor. Hadde et tynt skumunderlag under, det lå inni et stoltrekk. Utenpå vintersoveposen hadde jeg et yttertrekk, men likevel frøs jeg. Min konklusjon er at isolasjonen var for dårlig under fordi jeg lå oppe og ikke på bakken, så sånn sett kan det sammenlignes litt med å ligge i hengekøye, synes jeg.

Så det spørs nok hvor frossen eller varmblodig du er, om du vil finne det behagelig å ligge ute. 

Forøvrig var tårnturen helt nydelig! God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget i den i ca minus 12. Sovepose med komforttemp minus 15, tror jeg. Sov godt, men må innrømme at jeg hadde et ekstra ulleteppe som jeg hadde over meg og som jeg stakk delvis ned på sidene langs posen. Det føltes ikke veldig kaldt nedenfra. Dette var også utenfor ei hytte, så jeg hadde retrettmulighet. En fordel i køye fremfor å ligge på bakken er at underlaget ikke ligger flatt, men følger kroppen litt oppover på sidene. 

Vet ikke om kuldegjennomgang er annerledes for et underlag i ei køye enn mot bakken? -Eller sagt på en annen måte, er R-verdi en objektiv størrelse, uavhengig av om det er bakke eller luft under? Det er jo logisk det fjellrypa skriver, men jeg hadde i alle fall ei god natt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 23.57, Lompa skrev:

Eller sagt på en annen måte, er R-verdi en objektiv størrelse, uavhengig av om det er bakke eller luft under?

Ja og nei :-) 

R-verdi er objektiv, i den forstand at den (temmelig forenklet her nå) forteller hvor mye varme som passerer gjennom underlaget som en funksjon av temperaturdifferansen mellom oversiden og undersiden av underlaget. Eller om man snur på det og forutsetter at varmestrømmen er konstant (det er jo personen oppå som er varmekilden), så forteller den hvor stor temperaturdifferanse det blir mellom oversiden og undersiden av underlaget. To underlag med samme temperatur på undersiden og med samme varmegjennomstrømming kan ha forskjellig temperatur på oversiden underlaget, det med høyest R-verdi vil altså ha høyest temperatur.

Men temperaturen på undersiden avhenger av jo hvordan varmestrømmen føres videre. Hvis den ligger mot porøs jord, luftfylt snø etc vil det både gi lav varmeledningsevne og lav varmekapasitet, og medføre at temperaturen på undersiden av underlaget vil stabilisere seg på en høyere temperatur enn om liggeunderlaget er plassert på massivt metall, betong, stålis eller fjell. Og når underlaget er utsatt for et bevegelig medium, feks vann eller luft i bevegelse, kommer en ny varmetransportmekanisme inn i bildet; konveksjon. Istedet for at varmen beveger seg fra molekyl til molekyl (konduksjon), tar molekylene opp varmen idet de farer forbi undersiden og suser videre - dette gir svært effektiv varmetransport, dessverre... Og undersiden av et liggeunderlag som blir utsatt for dette, kan - avhengig av hvor stor bevegelsene er - få temperaturen stabilisert mye lavere enn om det kun hadde vært konduksjon til stede, og da blir selvsagt også oversiden kaldere.

Og til syvende og siste: Kaldere overside trekker mer varme ut av stakkaren på toppen (inntil kroppstemperaturen reduseres). :( 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var innom en rørleggerbutikk her på Laksevåg da de hadde langåpent i ettermiddag, og spurte etter PEX vannrør. Forklarte at jeg skulle bruke det til noe litt uvanlig; utspenning av hengekøye :) 

Damen bak disken sa at de dessverre ikke hadde sånne til salg over disk, det var noe som rørleggerne hadde med seg i bilene sine på oppdrag. Hun så sikkert at jeg ble litt slukøret, og ba meg vente litt mens hun tok en tur for å se på lageret - og litt etter sto vi der og sagde av ca 1 meter av en svær kveil med 12mm PEX-rør. Prisen ble 30,- 👍

Da jeg kom hjem delte jeg røret i to like like deler og rundet av endekantene med en kniv, da ble hvert rør 49 cm og veide 29 gram - det burde jo være levelig å bære med seg. Tok fram hengekøyen for å sjekke hvordan rørlengden passet i pinneholderne, og den er nær perfekt - det kan tenkes at jeg kutter av 2-3 cm for å redusere litt på spennet, men foreløpig lar jeg det være. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 13.11.2019 den 21.21, a_aa skrev:

...Og når underlaget er utsatt for et bevegelig medium, feks vann eller luft i bevegelse, kommer en ny varmetransportmekanisme inn i bildet; konveksjon. Istedet for at varmen beveger seg fra molekyl til molekyl (konduksjon), tar molekylene opp varmen idet de farer forbi undersiden og suser videre - dette gir svært effektiv varmetransport, dessverre... Og undersiden av et liggeunderlag som blir utsatt for dette, kan - avhengig av hvor stor bevegelsene er - få temperaturen stabilisert mye lavere enn om det kun hadde vært konduksjon til stede, og da blir selvsagt også oversiden kaldere....

 

Dette er det som fikk meg til å bytte til underquilt fremfor liggeunderlag i køya mi. Jeg har i tillegg et vindsikkert ytterlag på undersiden. 
Egentlig et kombinert UQ og vindtrekk fra Simplylightdesigns som heter trail winder. Jeg forsterker med et dunteppe som jeg kjøpte på massdrop noen år tilbake som jeg har omgjort til UQ. 
jeg skal ha en ny Trail winder i 7,5 oz til vinterbruk. Den er aldeles nydelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Hva er en underquilt, sammenlignet med et vanlig liggeunderlag? Jeg ser for meg noe varmt, men mykt som et pledd eller lignende, stemmer det? Hva er fordelen fremfor de vanlige oppblåsbare underlagene a la f.eks Exped Downmat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En underquilt ligner på en halv sovepose som henger på undersiden av hengekøya. Siden den henger på undersiden av hengekøyen, blir den ikke komprimert av egen kroppsvekt og gir deg isolasjon fra undersiden. Ulike UQ har ulik fyllvekt, akkurat som soveposer og gir dermed ulik mengde isolasjon. Fordelen er først og fremst mindre kondens ved kalde temperaturer. Konveksjonen som er tilstede, også når du bruker vinterpresenning og skjermer mot vind så godt du kan, gjør at du får kondens i og rundt deler av liggeunderlaget ditt.
på flerdagsturer er kondens et problem, på endagsturer er det ikke.

Som soveposer kommer UQ i alt fra kjempebillig syntetisk til grisedyr dun. Din bruk definerer hva som er fornuftig å kjøpe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2019 den 8.53, frankdrebin skrev:

En underquilt ligner på en halv sovepose som henger på undersiden av hengekøya. Siden den henger på undersiden av hengekøyen, blir den ikke komprimert av egen kroppsvekt og gir deg isolasjon fra undersiden. Ulike UQ har ulik fyllvekt, akkurat som soveposer og gir dermed ulik mengde isolasjon. Fordelen er først og fremst mindre kondens ved kalde temperaturer. Konveksjonen som er tilstede, også når du bruker vinterpresenning og skjermer mot vind så godt du kan, gjør at du får kondens i og rundt deler av liggeunderlaget ditt.
på flerdagsturer er kondens et problem, på endagsturer er det ikke.

Som soveposer kommer UQ i alt fra kjempebillig syntetisk til grisedyr dun. Din bruk definerer hva som er fornuftig å kjøpe. 

 

Jeg går ut fra du snakker om vanlige "bananformede" hengekøyer nå, og ikke Amok sin, der man ligger på tvers av opphenget. En underdyne vll fungere dårligere i denne køya, da den ikke lukker like langt opp på sidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.