Gå til innhold
  • Bli medlem

Padlebukse? Noen råd?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg har en padlejakke med dobbelt skjørt som holder bra tett mot ett neopren-spruttrekk. Den har latexmansjetter, og neoprenlukking med borrelås i halsen slik at man kan lufte, selv om det ikke blir 100% tett i halsen når den er lukket. Jeg skulle gjerne hatt en padlebukse også, i tilfelle rullen svikter eller jeg av andre grunner havner i vannet, spesielt når høsten er på vei.

Spørsmålet er hvilke bukse jeg bør velge? Ser for meg at en bukse med faste sokker eller latextettinger rundt bena kan gjøre det heldig vanskelig å komme opp i kajakken hvis man får mye vann i buksen? Jeg vet ikke hvor tett det pleier å bli.

Bør jeg velge en bukse med borrelåstetting rundt bena i stedet, eller lekker det veldig mye?

Burde jeg velge en bukse med eller uten bukseseler? Og i så fall vil ikke skjørtet på jakken kunne gå nedi buksen, og det er vel kansje meningen, men kanskje ikke nødvendig hvis det er en høy bukse?

NRS esurance pants får man for ca en tusenlapp. Er det brukbare saker? https://m.addnature.no/798989.html?gclid=EAIaIQobChMIrbjt4brJ3AIVD6WaCh3SGw7mEAQYASABEgKqjfD_BwE&_cid=21_1_-1_9_3649_798989_170010067090_pla&ef_id=WvL3AwAAAGV6wBMJ:20180731133811:s

Noen gode råd og tips til bukse, og hva jeg bør se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
36 minutter siden, Lompa skrev:

En rimelig og grei start er jo en long-john i neporene. Den gir også litt varme når det blir kaldere i vannet.

Ja, det er nok det :)

Men jeg er lest sugen på en tørrbuske/padlebukse. Kaldere med lite klær under, varmere med mer klær under, men kaldere hvis man blir veldig våt. Og med long john ser man ut som Mick Jagger fra livet og ned på vei til/fra padling ;) 

Den siste jeg har sett på er fra Alfa Fritid. Med dobbelt skjørt på buksen, og doble neoprentettinger rundt bena som man kan åpne i tilfelle man får så mye buksevann at det blir vanskelig å komme seg opp i kajakken: https://www.alfafritid.no/produkt/padleutstyr/padlebekledning/jakker-og-bukser/artistic-padlebukse

Men, det som er fint med faste sokker på buksen, er jo at man bare kan labbe rett uti vannet og oppi kajakken uten å tenke på at man blir våt.

West system anbefaler denne buksen til rulling, det er den de bruker. De mener at det ikke kommer vann inn i buksen av betydning, slik at sokker ikke er ett problem. Og jeg tenker at har man ikke kommet opp i kajakken etter 10 minutter, så kommer man gjerne ikke oppi allikevel?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke Mick Jagger det verste man kan ligne på.. ;) Man ser dum ut med kajakkutstyr på land, uansett. Særlig med skjørtet rundt livet..

Den padlebuksa ser grei ut. Da jeg begynte kjøpte jeg ei tørrjakke og hadde den over vadebuksene, siden jeg hadde sånne fra før. Det funket også helt fint. Det er masse løse sokker i neoprene å få kjøpt. Det funker fint, om man har dem med tørrbukse eller long-john.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Hehe :P

Jeg føler meg kul når jeg er på vei til padling :lol: 

mick-jagger-bw-performance-billboard-1548.thumb.jpg.278ea9551ddb2a267176a86393c9e1ca.jpg

3 timer siden, Lompa skrev:

Den padlebuksa ser grei ut. Da jeg begynte kjøpte jeg ei tørrjakke og hadde den over vadebuksene, siden jeg hadde sånne fra før. Det funket også helt fint. Det er masse løse sokker i neoprene å få kjøpt. Det funker fint, om man har dem med tørrbukse eller long-john.

Jeg skrev litt feil i inlegget over.

Alfa Fritid anbefaler denne buksen (som linket til over). Fordi den har dobbelt skjørt, da kan den brettes sammen med jakken og lukkes: Artistic Padlebukse.
Deres mening er også at hele sokker eller latextettinger blir for tett rundt anklene, og hvis buksen fylles med vann kan du få vanskeligheter med å komme deg opp i kajakken. Men jeg tenker at hvis tettingen rundt bena slipper inn mye vann, så må man uansett åpne for å dumpe vannet om man skal klatre opp i kajakken. Så hvor tett kan den være rundt bena (med neoprensokker?)?

West System anbefaler denne buksen: Kokatat Tempest Den har ikke dobbelt skjørt, men den har fastmonterte sokker. De mener at denne holder tett rundt livet, og at det derfor ikke er noe problem å anbefale denne buksen med faste sokker. Dobbelt skjørt trengs visstnok ikke for å få det tett rundt jakken, mener de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Long-John selebukse i neopren kombinert med tettsittende ulltrøye(r) og en lett skalljakke eller padlejakke på de aller fleste turene- året rundt 😊 Tar på tørrdrakten (NSR gtx) på tjukkeste vinteren eller deromkring ved behov. Men den er som regel for varm og ikke så god å regulere temperaturen i, så ender opp å bli våt fra innsiden i stedet.

Beina trives best barfot, men tar på tjukke lubber/raggsokker om det blir for kaldt utpå høsten og vinteren/tidlig vår. Har både sokker og sko i neopren, men ender som regel opp med å ta dem av for å kunne vifte skikkelig med storetærne 😊

Ull er gull, og veldig komfortabelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, imflickring skrev:

Jeg kjører ull frem til tørrdrakt er tvingende nødvendig og ser ikke poenget med egen padlebukse (med mindre du padler surfski). 

 

Poenget er vel å slippe å kjøpe tørrdrakt :) 

Hvis man har en semitørr løsning hvor man ikke blir særelig våt ved velt, og man kan rullen og ikke skal drive med bølgelek, så må det vel gå fint å padle om vinteren uten tørrdrakt? Jeg har dykket såpass mye om vinteren, at jeg vet at litt vann rundt halsen, mansjettene, og ventilene ikke har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt erfaring så velter man stort sett aldri i en havkajakk. Så kler meg "nok" til at en ufrivillig velt ikke er katastrofal og for å kunne komme meg om bord igjen og til lands for å få på tørre, varme klær mens kroppen enda virker som den skal. Eg kler meg ikke for å unngå å bli våt annet enn for det som kommer fra himmelen/regn :)

Men greit med våt/tørrdrakt om man skal øve på velt eller kun leke i bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, jan_o2 skrev:

Med litt erfaring så velter man stort sett aldri i en havkajakk. Så kler meg "nok" til at en ufrivillig velt ikke er katastrofal og for å kunne komme meg om bord igjen og til lands for å få på tørre, varme klær mens kroppen enda virker som den skal. Eg kler meg ikke for å unngå å bli våt annet enn for det som kommer fra himmelen/regn :)

Men greit med våt/tørrdrakt om man skal øve på velt eller kun leke i bølger.

Det samme tenker jeg, derfor tenker jeg at padlebukse/tørrbukse er tørr nok til sikker padling på vinteren, spesielt om man er god på rullen. Så unngår jeg en dyr tørrdrakt og har stor fleksibilitet i bekledningen.

Øving på velt med bading og bølgelek er gjerne uansett greiest omkring sommer/høst, når sjøen er varmest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å også øve på velt når sjøen er kald og det er litt mer bølger enn man liker. Det at man "stort sett aldri velter med havkajakk" kan fort bli en farlig tanke. Har flere eksempler på velt som kommer ut av ingenting: Bladet på åra til en kompis løsnet midt i et tak. Det var plutselig ingen motstand i vannet, og han gikk rundt før han skjønte hva som hadde skjedd. (prøv å rulle uten blad på åra, eller med knekt åre..) Store bølger som plutselig kommer fra to kanter, en i vindretning og en fra større båter (prøv å rulle i høye bølger..). Situasjonene er mange, og selv om det er sjeldent at man velter, så er det bare ett eneste velt på et uheldig tidspunkt som skal til for at det kan bli farlig. Man må kle seg etter temperaturen i sjøen og ikke i lufta.

Den tørrbuksa kan sikkert være helt OK, den. Jakka så veldig fin ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Man padler alltid i slike forhold man takler en ufrivillig velt i, og klarer å redde seg i den vanntemperaruren som er. Mitt inntrykk er at alle som er litt seriøs tenker slik.

@jan_o2 sier også at han kler seg slik at han skal takle en ufrivillig velt, selv om han ikke drar fram tørrdrakten.

Når det gjelder velt, så har jeg hittil forsøkt redning med åreflottør i vindpiskete bølger på en liten halvmeter og mye vind. (Hadde ett naust med strand noen meter ved siden av som backup, og vannet var varmt med pålandsvind og strøm med retning trygge omgivelser). Kom oppi på andre forsøk, og valgte å padle til roligere vann med kajakken halvfull av vann før jeg lenset.

Har hatt ett ufrivillig velt, og det var når disse bølgene kom på skrått bakfra, så jeg stoler aldri på at jeg ikke kan velte når som helst og hvor som helst.

 

Men tilbake til bukse. Norse kommer ut med en bukse i slutten av september som hører til jakken. Den har ikke dobbelt skjørt (merkelig nok), men jeg tenker å vente på den før jeg bestemmer meg for bukse. Kanskje det er gode greier.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lompa skrev:

Veldig viktig å også øve på velt når sjøen er kald og det er litt mer bølger enn man liker. Det at man "stort sett aldri velter med havkajakk" kan fort bli en farlig tanke.

Enig med Lompa, mange ulike scenario. Og da er det viktig å være kledd slik at kroppen fungerer i vannet lenge nok til at man kommer seg om bord, og eventuelt inn til land for klesskift (har alltid en vanntett pose med litt tørre klær og sokker ombord). Velt skjer likevel så sjeldent at eg ikke trenger å ha det behagelig i vannet mens det står på - Trenger litt spenning så ikke blodet koagulerer i årene...... Risiko vurderes kontinuerlig, ikke en tur er lik.

Men personlig trives eg best i Mick Jagger-buksa. Den sitter stramt og gir meg god kontakt med kajakk/lårstøtter og følger kroppen når eg går inn/utav uten å brette seg for mye. I tillegg til at den er enkel og slitesterk, og trygg nok i forhold til min personlige risikovurdering.

.....Og så slipper eg de klamme gummisokkene og luft i buksa. Men har ikke erfaring med løse bukser som den du viser til, kun hele gtx-dresser. Finn noe du trives i :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mareng skrev:

Men tilbake til bukse. Norse kommer ut med en bukse i slutten av september som hører til jakken. Den har ikke dobbelt skjørt (merkelig nok), men jeg tenker å vente på den før jeg bestemmer meg for bukse. Kanskje det er gode greier.

Du skal jo ha bukse, ikke skjørt.. ;) 

Den jakka har to skjørt rundt livet. Ta buksa utenpå det innerste, sammen med spruttrekket, og så det ytterste over igjen. Vesten utenpå der igjen. Da har du mer enn nok sikkerhet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Var innom og kjøpte neopren-spruttrekk i dag. Sittebrønnsåpningen på Freyja er litt liten, så han måtte inn på lageret og finne noen gamle trekk som hadde ligget på lager, så da fikk jeg en svært god pris på spruttrekk med to utløsere 👍 (En foran og en på tvers av trekket.)

Jeg så litt på Mick Jagger buksene de hadde inne, og de kjentes overraskende behagelige ut faktisk. Veldig fin og myk neopren ifht. de dykkerdraktene jeg har vert vant til. Ulempen er såklart at det blir ganske vått og ekkelt etter padling om man har vert uti, og at man må skifte klær før man setter seg i bilen.

Den ble straks mer aktuell når jeg fikk kjenne på buksen, og han på butikken mente også, som dere, at longjohn sammen med jakken var en svært god og trygg kombinasjon i kaldt vann.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Noen som bruker ullundertøy (stilongs) under long john om vinteren? Så vidt jeg har lest er det varmere, men er det nødvendig under en god long john med god passform?

Hvilke tykkelse for høst og vinterbruk? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tørrtopp og padlebukse mye i elvepadlingen, havnet mye i elva og kan bare si det slik: Det vil aldri holde 100% tett slik en tørrdrakt gjør. Med mindre den har gummimansjett rundt livet, så blir det ikke tett.
Min har borrelås, og toppen har dobbelt skjørt, men det kommer likevel vann innenfor klærne.

Min bukse har gummiføtter. Det blir ikke mye vann i buksen, så det vil neppe bli et stort problem å komme seg opp i kajakken. Men har du ull under, holder du deg varm uansett.

Nå har jeg droppet padlebuksen. Syns det er best og mest praktisk med tørrtopp og neoprenshorts. Hvis jeg skal padle vinterstid, vil jeg handle meg en tørrdrakt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Imp skrev:

Jeg har brukt tørrtopp og padlebukse mye i elvepadlingen, havnet mye i elva og kan bare si det slik: Det vil aldri holde 100% tett slik en tørrdrakt gjør. Med mindre den har gummimansjett rundt livet, så blir det ikke tett.
Min har borrelås, og toppen har dobbelt skjørt, men det kommer likevel vann innenfor klærne.

Min bukse har gummiføtter. Det blir ikke mye vann i buksen, så det vil neppe bli et stort problem å komme seg opp i kajakken. Men har du ull under, holder du deg varm uansett.

Nå har jeg droppet padlebuksen. Syns det er best og mest praktisk med tørrtopp og neoprenshorts. Hvis jeg skal padle vinterstid, vil jeg handle meg en tørrdrakt.

Lykke til :)

Etter litt mer prøving, rulling og bading, har jeg og funnet ut at en løsning med tørrbukse i kombinasjon med padlejakken ikke blir godt nok når det blir kaldt. Det kommer litt vann ned i halsen på jakken når jeg er under vann, selv om jeg har prøvd å tre utenpå en gammel neopenhals jeg har klippet fra en gammel dykkerhette. Jakken har som nevnt latex tetting på armene, og gummikrave med borrelåslukking rundt halsen (luftig og behagelig å ha den åpen, men ikke helt tett når jeg lukker).

Da står jeg igjen med to alternativ:

1: En skikkelig longjohn, og noen padlesko/neopensokker: ca 1500kr. Vil dette være godt nok til vinterbruk? Jeg planlgger ikke å bade mye/lenge med den bekledningen, men jeg må ha det helt OK om det skjer, og klare å holde varmen selv om jeg blir litt våt på rygg/bryst etter rulling. Long john er jo tross alt en våtdrakt uten armer, så jeg regner med at nedkjøling ikke skal være en fare om man havner uti vannet og blir våt, selv om det komfortmessig er bedre med tørrdrakt.

2: Tørrdrakt: ca 4500-7000kr. Jeg tenker at jeg helst vil ha en tørrdrakt som har skjørt til spruttrekket for å unngå mer vann enn nødvendig i kajakken. Eller er det unødvendig?

Så synes jeg jo at en hette er greit å ha når det begynner å regne. Bør tørrdrakten ha hette?

Jeg ser padlespesialisten har en tørrdrakt på tilbud som koster nå 4500kr, førpris 8900kr. Størrelse S passr trolig meg (170). Den har latex i armmansjetter, dobbel neopren i hals, gul hette som man kan rulle vekk, refleksdetajer, skjørt til spruttrekket, noen lommer, og cordura-forsterkede sokker: https://www.padlespesialisten.no/products/celsius-extreme-herre?gclid=EAIaIQobChMIztnBov3m3AIVDpAYCh0MjQlFEAQYBCABEgLjb_D_BwE

Se veldig bra ut! Men 4500kr er mye penger om jeg allikevel vil trives godt i en long john og padlesko/-sokker til 1500kr (som ikke kan gå hull på), og padlejakken min som kan lufte i halsen om det blir for varmt.

 

Hadde jeg hatt masse penger til overs, hadde jeg kjøpt begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare en som padler med longjohn. Han har også tørrdrakt og bruker den til tider. Så jeg ville ikke dillet mer med å fundere på det, og bare kjøpt meg en tørrdrakt om jeg hadde et så pass bra tilbud som det der tilgjengelig.
Og husk at du ikke bare skal ha det ok når det skjer, men du skal holde varmen også tilbake til start. Det glemmer folk ofte av. Har sett noen enkle løsninger på sommerstid , og i alle tilfellene de har veltet så har det blitt avbrutt tur, og så har de likevel vært veldig kalde på slutten.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Jeg kjenner bare en som padler med longjohn. Han har også tørrdrakt og bruker den til tider. Så jeg ville ikke dillet mer med å fundere på det, og bare kjøpt meg en tørrdrakt om jeg hadde et så pass bra tilbud som det der tilgjengelig.
Og husk at du ikke bare skal ha det ok når det skjer, men du skal holde varmen også tilbake til start. Det glemmer folk ofte av. Har sett noen enkle løsninger på sommerstid , og i alle tilfellene de har veltet så har det blitt avbrutt tur, og så har de likevel vært veldig kalde på slutten.

Du har gjerne rett. Slutt å tulle rundt og kjøpe seg en tørrdrakt.

Jeg kan få en Nemo Force, brukt men ubrukt, til 3500kr.

Er dette greie tørrdrakter? https://nemo.no/produkt/nemo-force-10-torrdrakt/

Den har ikke hette, ikke skjørt til spruttrekket. Men spiller det noen særlig rolle eller? Jeg mener, er man tørr, så er man tørr. Og pusteevnen er vel ikke allverden uansett hvilke drakt man kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er greit oppsummert egentlig. Jeg har ikke hatt noen av de draktene du spør om dessverre, kjenner ikke noen som har de heller, så de skal jeg ikke uttale meg konkret om. Jeg har ikke hette på noen av mine drakter, verken før eller nå. Sånn i livet har jeg nå, men har hatt drakt uten og det var ikke noe stort savn heller. Derimot har det slått meg når jeg har spylt de som har, at det hadde nå vært enklere å bare kunne spyle drakten, uten å løfte på den hersens greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Det tror jeg er greit oppsummert egentlig. Jeg har ikke hatt noen av de draktene du spør om dessverre, kjenner ikke noen som har de heller, så de skal jeg ikke uttale meg konkret om. Jeg har ikke hette på noen av mine drakter, verken før eller nå. Sånn i livet har jeg nå, men har hatt drakt uten og det var ikke noe stort savn heller. Derimot har det slått meg når jeg har spylt de som har, at det hadde nå vært enklere å bare kunne spyle drakten, uten å løfte på den hersens greia.

Ja, da tror jeg at jeg går for enkleste og billigste, som passer, og ikke har latexføtter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.