GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Exped delaminering - Igjen đŸ˜€


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg har aldri skjÞnt helt hvorfor Exped er sÄ populÊrt her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

Knitreunderlag. Jeg hÞrer til blant de som flytter pÄ meg mye i lÞpet av natta, og da blir det mye brÄk. Jeg mÄtte kvitte meg med mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
55 minutter siden, Lompa skrev:

Knitreunderlag

Jeg syns ikke det er noe og bry seg om, men jeg sover normal alltid med Þrepropper. Men noen blir fryktelig trigget av en slik lyd. Lyden blir ogsÄ bedre etter litt bruk. Mere luft gir ogsÄ mindre lyd. 

Er nok av de som ligger urolig, men ramler skjelden ut av senga eller av liggeunderlaget. Men er jeg alene pleier jeg Ä legg sekk etc pÄ hver side, men det er mere pÄ grunn av at det smalner av mot enden. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

11 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg har aldri skjÞnt helt hvorfor Exped er sÄ populÊrt her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

Vil tro tre vanlige Ärsaker er knitrelyden, prisforskjellen og hva andre bruker. 

4 timer siden, Memento mori skrev:

Small 230 gram/115 cm langt brukes i kombo med noen ledd zlite kopi, men det er litt for sÊre viderekomne. 

 

84663973-C283-40C3-9527-7E0BD7E944B7.jpeg

Brukte lÞsningen med kortere underlag tidligere. Da med underlag pÄ ca. 3 cm (selvoppblÄsende Prolite 3). Passet akkurat slik at skuldre og knÊr fikk plass pÄ underlaget, pute under hodet og hÊlene utenfor. PrÞvde sÄ vidt med 7 cm oppblÄsbar, men ble ubehagelig med hÞydeforskjellen. Hvordan blir det med Thermarestunderlaget og lÞsningen du har pÄ bildet?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Kontaktet ImportÞr angÄende problemet i fÞrste trÄd. Svaret forklarer godt hvorfor det er sÄ mange ulike erfaringer, og mange med eldgamle underlag som fortsatt er like gode. Svarene kan muligens vÊre nyttige for flere enn meg, sÄ her er et lite utdrag:

Er det en forklaring pÄ at skilleveggen mellom luftkanaler ryker?
Ja det er det heldigvis! Årsaken til dette er en svakhet i materialet som er brukt mellom mattens underside of overside - altsĂ„ veggene i kanalene. Dette er en gummifilm som skal vĂŠre fleksibel. Denne filmen har vist seg for svak til Ă„ tĂ„le normal bruk. Det er ikke lamineringen som lĂžsner, men faktisk materialet i seg selv som gir etter. EXPED har tatt dette problemet svĂŠrt alvorlig, Ă„ brukt mye energi pĂ„ Ă„ finne en lĂžsning pĂ„ problemet. Det har de heldigvis gjort, og fra og med all produksjon fra 2017 og nyere ser vi ikke lenger dette problemet. SĂŠrlig har det rammet matter produsert i 2015, men ogsĂ„ noe i 14 og 16. MEN altsĂ„ - vi ser ikke disse reklamasjonene pĂ„ nyere matter.

Exped opererer med garanti pÄ 2 Är for UL produkter, og 5 Är for andre produkter. Kommer problemer med at skillevegg lÞsner inn under garanti?
Vi behandler alle underlag som har " poppet " som garantisaker (- sÄ sant det ikke ser helt superslitent ut da.)
Vi har ogsÄ utvidet garantitiden for UL matter til 5 Är nÄr det gjelder akkurat denne problematikken.
For Ä godkjenne reklamasjon ber vi om dokumentasjon i form av bilde av matten oppblÄst, bilde av lotnummer ( ved utventilen pÄ den grÄ siden) samt modell.
Sluttbrukere tar dette gjennom butikken der de kjĂžpte matten( det er der de har ett kundeforhold), og butikken tar saken med oss.

Svarene stemmer ganske sÄ godt med egne erfaringer og erfaringene i denne trÄden. Problemet er kjent hos Exped og importÞr, og de har tatt det pÄ alvor. God service og garanti pÄ liggeunderlagene, og har ikke selv opplevd problemet med nyere underlag. 

Veldig bra @Jan Erik Hansen. Helt tydelig at Exped tar dette alvorlig og ikke minst er den norske importÞren seriÞs. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

53 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Hvordan blir det med Thermarestunderlaget og lÞsningen du har pÄ bildet?

Den funker, men har satt limlapper og et trÄdsystem som holder mattene sammen.  I telt med glatt gulv, som for eksempel Ringstind 1-2 SL var gulvet veldig glatt. Jeg bygger opp med sekken og regntÞyet for Ä det til Ä bli rett pÄ toppen. 

IMG_1570.thumb.JPG.bbf439a280a4922e8479cad23c7cf569.JPG

Et ekte lettvekstsystem

IMG_1569.JPG.e4e19e70eb8bb70216758a100f497a63.JPG

Er ikke noe jeg anbefaler som fĂžrste system. Jeg kan ta noen bilder i kveld.

39 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Svaret forklarer godt hvorfor det er sÄ mange ulike erfaringer, og mange med eldgamle underlag som fortsatt er like gode

Det er litt synd at nÄr de har funnet noe som funker bra, sÄ skal de alltid prÞve Ä finne noe materialer som er billigere. Dette er en gjenganger pÄ mange produkter. % tankegangen til Þkonomer Þdelegger dessverre mye. 

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Undertegnede har prÞvd en del forskjellig, og har blandt annet vÊrt innom skumunderlag, diverse 3 cm oppblÄsbare nÄr de kom pÄ markedet, Thermarest Xlite og Mammut Softskin Mat fÞr jeg nÄ har landet pÄ Thermarest Xtherm og Exped Downmat 9 LW.

Thermarest Xlite er lett og pakker fint lite, men jeg har endt opp med noen netter hvor jeg har vĂ„knet fordi jeg var kald pĂ„ undersiden. Byttet derfor ut til Thermarest Xtherm, veier 570g i Large og 430 g i Regular, pakker fortsatt lite og har aldri blitt kald pĂ„ dem. Overraskende god komfort og fĂžrstevalget nĂ„r det skal bĂŠres i sekk og generelt vĂ„r-sommer-hĂžst.  Opplever forresten ikke at disse brĂ„ker/knitrer etter litt bruk, og bruker dem pĂ„ tur med noen som absolutt ikke ligger rolig 😁

20180731_055636.thumb.jpg.5ecd911c62298b9edada6d3a4a5b2bb1.jpg

Tidligere hadde jeg ogsÄ  Mammut Softskin Mat, fantastisk komfort men pakker til omtrent samme volum som Bamse Extreme og veier 1,8 kg pr stykk. I stedet brukes Exped Downmat 9 LW nÄr det er ordentlig vinter. Denne opplever jeg som litt mer komfortabel enn Xtherm. Brukes til pulkturer, basecamp med ekstra komfort, ekstra kalde vinterturer med sekk, kajakkturer osv.

Har aldri hatt problemer med delaminering, og bruker generelt aldri ekstra liggeunderlag under. (Har med Bamse Extreme pÄ pulkturer, halvt lettere liggeunderlag (z-lite etc.) pÄ noen fotturer, og (fortsatt ubrukte) lappesaker. Disse skumunderlagene brukes stort sett til alt mulig annet en Ä ligge pÄ.)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ser Exped henviser til LOT-nr, altsÄ produksjonsserie/Är. Ved reklamasjon er det kjÞpsdatoen som er gjeldende, ikke produksjonsdatoen. En skal jo ikke miste flere Är med reklamasjonstid selv om en har kjÞpt et underlag som har vÊrt pÄ lager i butikk en tid. 

Ser dog at det er enklere Ä ta vare pÄ lot-nr (som er sydd fast) enn en kvittering, og denne "enkle" tilnÊrmelsen kan nok vÊre til god hjelp i de fleste saker....

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Alle unntatt ett av de liggeunderlagene jeg har nÄ er kjÞpt i nettbutikk, sÄ kvittering er ikke et problem. Den er lagret bÄde i min mailboks og under min bruker i nettbutikkene.

Utfordringen blir evt Ă„ koble hvilket Xtherm/Downmat til rett kvittering nĂ„r man har x antall av hver, men dette er nok ikke et stort problem. 😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Terka skrev:

Alle unntatt ett av de liggeunderlagene jeg har nÄ er kjÞpt i nettbutikk, sÄ kvittering er ikke et problem. Den er lagret bÄde i min mailboks og under min bruker i nettbutikkene.

Utfordringen blir evt Ă„ koble hvilket Xtherm/Downmat til rett kvittering nĂ„r man har x antall av hver, men dette er nok ikke et stort problem. 😊

Mye likt her ogsÄ. ForsÞker ogsÄ (iherdig) Ä knipse et bilde av kvitteringen med mobilen ved handel i butikk....(som da lastest automatisk i backup/skyen).

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

13 minutter siden, tonymakkaroni skrev:

Veldig nyttige erfaringer og avklaringer i denne posten! 

Noen som vet sammenheng mellom lot nr og prod Är? Har lot 5170 pÄ min downmat

Etter det jeg har funnet ut er 51XX 2015. Alle mine som har delaminert har hatt lot 51XX..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Vil tro tre vanlige Ärsaker er knitrelyden, prisforskjellen og hva andre bruker. 

Er nok riktig det. Veier lett opp fordelene spÞr du meg. Men nÄ bruker jeg sÄ og si alltid Þrepropper nÄr jeg sover ute da.

2 timer siden, esphojo skrev:

Ser Exped henviser til LOT-nr, altsÄ produksjonsserie/Är. Ved reklamasjon er det kjÞpsdatoen som er gjeldende, ikke produksjonsdatoen. En skal jo ikke miste flere Är med reklamasjonstid selv om en har kjÞpt et underlag som har vÊrt pÄ lager i butikk en tid. 

Ser dog at det er enklere Ä ta vare pÄ lot-nr (som er sydd fast) enn en kvittering, og denne "enkle" tilnÊrmelsen kan nok vÊre til god hjelp i de fleste saker....

Jeg tror ikke de ber om dette for Ă„ sjekke om garantien er utlĂžpt eller ikke. De ber nok om det da de vet hvilke LOT-nr som har dette problemet og Ăžnsker Ă„ sjekke det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Akkurat nÄ, whistler skrev:

LĂŠrt at jeg ikke skulle kjĂžpt disse for 2-3 Ă„r siden? đŸ€Ș

Tenkte mer pÄ at du ikke kjÞper fler 51XX
Men fra spĂžk til alvor sĂ„ er slike trĂ„der gull. Gir folk en forvarsel om de skulle sitte med underlag fra samme lott đŸ€—

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Tenkte mer pÄ at du ikke kjÞper fler 51XX
Men fra spĂžk til alvor sĂ„ er slike trĂ„der gull. Gir folk en forvarsel om de skulle sitte med underlag fra samme lott đŸ€—

Hehe. Ingen planer om flere 51xx underlag ;-) Egentlig hadde jeg ikke planer om Ä bruke Expedunderlag i det hele tatt, men etter svaret fra importÞren blir det vel Ä bruke erstatningene jeg har fÄtt frem til de er utslitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Vil tro tre vanlige Ärsaker er knitrelyden, prisforskjellen og hva andre bruker. 

Jeg var og redd knitrelyden, men mine to xtherm lager omtrent like lite (ev mye) lyd som exped-underlagene jeg har. Jeg beveger meg mye om natten, men jeg har aldri vÄknet av knitring fra eget underlag. Mulig jeg har holdt andre i leiren vÄken da. Det jeg heller vÄkner av er ryper, eller andre brÄkete fugler som skal gaule utenfor teltet om natten/kvelden. 
 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sendte en mail til importÞr i morges og spurte. Mitt hadde lot som begynte pÄ 41. Fikk svar etter 10 min at det dekkes av garanti. Skulle sende bilde av underlaget blÄst opp og av lotnummer til butikk der jeg kjÞpte det. Fikk svar fra butikk etter en times tid at de ville ha kvitto eller ordrebekreftelsen. Fisket frem den i en gammel mail Ä sendte. Fikk svar etter 15 min at jeg da kunne sende det inn eller komme innom. Siden jeg bor i Oslo ble det en kjapp tur til byen. Fikk et nytt med en gang av nyere produksjon. Hadde jeg dratt til byen med en gang hadde jeg hatt det nye 3 timer etter jeg sendte fÞrste mail. MÄ si meg godt fornÞyd med importÞr og butikk her. Underlag var kjÞpt mai 2014 men det stemte da at de holdt pÄ 5 Ärs reklamsjon pÄ denne type feil. SÄ da er jeg klar for neste tur. Begge tomler opp :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Egentligï»ż hadde jeg ikke planer om Ă„ bruke Expedunderlag i det hele tatt, men etter svaret ï»żï»żï»żfra importĂžren blir det vel Ă„ bruke erstatningene

Ingen god fÞlelse etter sÄ mange uhell med samme merke, hadde nok testet de litt pÄ terrassen hjemme, fÞr neste tur. Men det at det er en helt konkret feil, gjÞr det enklere Ä stole pÄ de. Bra det blir ryddet opp. Du er jo en aktiv bruker, sÄ tar ikke lang tid fÞr du har en ny tillit til underlaget tipper jeg. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

16 timer siden, Memento mori skrev:

Ingen god fÞlelse etter sÄ mange uhell med samme merke, hadde nok testet de litt pÄ terrassen hjemme, fÞr neste tur. Men det at det er en helt konkret feil, gjÞr det enklere Ä stole pÄ de. Bra det blir ryddet opp. Du er jo en aktiv bruker, sÄ tar ikke lang tid fÞr du har en ny tillit til underlaget tipper jeg. 

Problemet er jo at det har oppstÄtt etter ganske mange netter. Downmaten etter kanskje 40+ netter og Hyperliten etter 30+ ;-)

Men satser pÄ at det gÄr bra heretter. NÄ gjenstÄr det bare Ä fÄ svar fra butikken jeg kjÞpte det. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

16 timer siden, borgern skrev:

Sendte en mail til importÞr i morges og spurte. Mitt hadde lot som begynte pÄ 41. Fikk svar etter 10 min at det dekkes av garanti. Skulle sende bilde av underlaget blÄst opp og av lotnummer til butikk der jeg kjÞpte det. Fikk svar fra butikk etter en times tid at de ville ha kvitto eller ordrebekreftelsen. Fisket frem den i en gammel mail Ä sendte. Fikk svar etter 15 min at jeg da kunne sende det inn eller komme innom. Siden jeg bor i Oslo ble det en kjapp tur til byen. Fikk et nytt med en gang av nyere produksjon. Hadde jeg dratt til byen med en gang hadde jeg hatt det nye 3 timer etter jeg sendte fÞrste mail. MÄ si meg godt fornÞyd med importÞr og butikk her. Underlag var kjÞpt mai 2014 men det stemte da at de holdt pÄ 5 Ärs reklamsjon pÄ denne type feil. SÄ da er jeg klar for neste tur. Begge tomler opp :)

Dette var veldig bra! Jeg har fortsatt ikke hÞrt noe fra butikken jeg kjÞpte mitt. Tre dager uten svar er for dÄrlig syntes jeg. FÄr ta en telefon mandag. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

34 minutter siden, whistler skrev:

Dette var veldig bra! Jeg har fortsatt ikke hÞrt noe fra butikken jeg kjÞpte mitt. Tre dager uten svar er for dÄrlig syntes jeg. FÄr ta en telefon mandag. 

Jeg handlet mitt pÄ Fjellsport, tok noen dager fÞr de svarte pÄ eposten, noe jeg syns var litt rart for at jeg nettopp hadde snakket med de i telefon angÄende hva jeg skulle gjÞre og hvordan jeg skulle merke emnefeltet osv. Men nÄr de fÞrst svarte gikk det veldig fort Ä fÄ nytt underlag :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

44 minutter siden, whistler skrev:

Dette var veldig bra! Jeg har fortsatt ikke hÞrt noe fra butikken jeg kjÞpte mitt. Tre dager uten svar er for dÄrlig syntes jeg. FÄr ta en telefon mandag. 

Er det BrukÄs som kjÞrer strutseteknikken igjen? 

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Er det BrukÄs som kjÞrer strutseteknikken igjen? 

Mye tyder pÄ det. Ble litt skeptisk etter det du skrev her tidligere og det ser vel ut som det er regelen og ikke unntaket. Ringer dem mandag. FÄr ta det direkte med importÞr om det fortsatt er vanskelig Ä behandle kundene sine som man bÞr..

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.