Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Allak 3


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Spent på hvordan dette blir. Mange gode 2 mannstelt endre konstruksjon og flatene blir større og mere utsatt for vind. Så det er ikke dermed sakt at versjonen med plass til 3 blir et knalltelt, slik som Allak (2) er. 

Men Hilleberg pleier å teste ut sine produkt bra på forhånd. Familiebedriften tenker langsiktig, og mange syns nok de er litt trege med nye modeller slik som det blir nevnt i filmen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, tshansen skrev:

Ja, jeg har egentlig bestemt meg for 2 versjonen, men spent på om de gjør noe med liggelengden i dette! 5 cm ekstra hadde vært elsk 

Liggelengden økes fra 225 til 230. Bredden økes fra 130/120 (hode/fot) til 170/160. Høyde økes fra 105 til 110. Yttertelt beholder samme bredde. (REF)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Memento mori skrev:

Spent på hvordan dette blir. Mange gode 2 mannstelt endre konstruksjon og flatene blir større og mere utsatt for vind. Så det er ikke dermed sakt at versjonen med plass til 3 blir et knalltelt, slik som Allak (2) er. 

Men Hilleberg pleier å teste ut sine produkt bra på forhånd. Familiebedriften tenker langsiktig, og mange syns nok de er litt trege med nye modeller slik som det blir nevnt i filmen.

 

Ja, Petra Hilleberg sier jo i snutten at det ikke bare er å legge tegninga til 2-mansteltet og blåse det opp til 3-mans.
Når Hilleberg hadde designet ferdig Niak så hadde de 250 testdøgn i varierende værforhold før de begynte å produsere telt for salg.  Sier vel sitt :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Er ikke 3,7kg nokså tungt for ett 3 pers telt? Syntes teltet ser spennende ut alt i alt. 

Alt er vel relativt, men nei herfra. Er vel i samme gaten som Orion 3 og Reinsfjell 3. Sånn ca. Må nesten være såpass 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, esphojo skrev:

Alt er vel relativt, men nei herfra. Er vel i samme gaten som Orion 3 og Reinsfjell 3. Sånn ca. Må nesten være såpass 😉

Reinsfjell Pro 3 veier iflg Helsport 4,17 kg så 3,7 kg på Allak 3 er ikke ille nei :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Reinsfjell Pro 3 veier iflg Helsport 4,17 kg så 3,7 kg på Allak 3 er ikke ille nei :)

 

Man kan få mye større telt med ett bredere bruksområde som matcher Reinsfjell pro 3 sin vekt. I alle fall i min bok.

Det er nok riktig som dere sier at Allak 3 på 3,7 kg ikke er så altfor ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

8C5CD8C1-AB92-4CD9-BB2F-6D6C0E95530D.jpeg

Da hadde jeg et ærend i Drammen. @SnorreL hadde akkurat fått tilsendt Allak 3 og det passet med et besøk. Teltet ble slått opp og gjennomgått. Vekt alt inkl var under 3.8 kg inkl alt i posen  husker ikke eksakt.  

D39C8899-2DB8-4313-A13A-D15B322C8BCC.jpeg

Et flott telt i Hilleberg stil og kvalitet. Fargen sand er også veldig flott. Flott håndverk og gode materialer. 

1E1CFACE-7A51-4CF9-A31B-D552519FA5D8.jpeg

Snorre er lang med sine 202, men her er det noe som ikke stemmer med oppgitt lengden på 230 cm. Teltduk i panna. Ikke spesielt brett heller til å være et 3 manns.

13C16BB2-8334-4124-881E-9F739013604A.jpeg

Han ligger også uten liggeunderlag, og beina er gått i veggen. Teltet er jo «selvstående» men slapt. 

B22FF022-12FE-4FAC-8B5C-755130D28322.jpeg

Målt liggelengde til 218 mot oppgitt 230. Det er helt på bunn av gulvet.

EF9FC1E0-3425-4ABA-AA81-4240D8F0F1D7.jpeg

Den smale delen har bredde 152, mot oppgitt 160. 

47022E90-011F-475A-ADF3-6BEE0E8BDD88.jpeg

Jeg mener det bør være 40 cm fri høyde for at soveposen ikke skal være i veggen.

1462155B-31F0-41C2-8A80-FA9252C4BBE3.jpeg

Da blir faktisk liggelengde 181. Mulig det blir noe mer, når teltet er spent opp på plenen, og ikke står fritt «selvstående» som her. Ser at i første innlegg, er alle pluggfester veldig stramme. Men avvik oppleves så stort at det å sette opp på plen ikke var noe alternativ - da det mest trolig går i retur.

B26F04C6-83B6-455F-A22E-0C1FDCE30C8C.jpeg

Takhøyden er 115 på det høyeste, mot oppgitt 110.

AD716B5F-D77D-4EBD-B46B-2F3AB0EC2013.jpeg

Maks bredde på fortelt er 76 cm mot oppgitt 70 cm.

DF25063B-603B-425D-80B9-A6848AA005A3.jpeg

I hodeenden er det et stort rett område, uten bardunfester eller fester mot innerteltet. Her har Helsport 2 fester på Reinsfjell. 

F075E362-7470-4B87-A448-64EA90B43A3B.jpeg

Dette flaket er høyt også, og vil nok blafre bra i vind. 

C67A4849-8C64-4E94-ADE1-8CB2A5A8ED9A.jpeg

Gode barduner og dac plugger følger med.

Mine tanker etter å ha sett teltet, er at det å lage et bra 3 manns telt på en meget bra 2 manns utgave, ikke er spesielt heldig. Det blir store flater, teltstenger blir litt som kokt spagetti når de blir lange, og får lite spenn i teltet. Løsningen med 3 stenger som krysser som en stjerne, gir mer styrke, men mindre plass inni. Exped orion og Reinsfjell som også har 3 stenger gir mer plass.  Er også skuffet over at oppgitte mål stemmer dårlig. Her har hele bransjen et problem. Strammere på minst halvparten av pluggfester savnes også. 

Løsningen med takrenne over inngangene ser flott ut. Prisen på ca 12 tusen er også høy. 

Men en lang fullvoksen og 2 barn blir forbausende trang til dette teltet. Så for min del  blir det ikke noe handel på dette teltet. 

På 16.2.2019 den 11.26, tshansen skrev:

Jeg må få prøvelagt dette teltet :-) Tror vi snakker en sikker vinner for min del om lengden er der.

Spent på hva har Hansen mener når han får testet det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innerteltet henger ca 5 cm høyere over bakken enn det er desgnet for, kan Hilleberg ha sine ord i behold. Da skal "badekarveggen" i bunnduken bli 5 cm lavere hele veien rundt, og de 5 cm senkes ned slik at de blir en del av gulvet. Da bli gulvet både 10 cm bredere og 10 cm lengre - og vips er man så og si likt med Hillebergs tall ;). MEN: Det betyr ikke at alt er bare fryd og gammen, for dersom man legger frihøyde på 40 cm til grunn, blir jo den bare verre når innertelttaket senkes... Ikke enkelt dette :huh: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Memento mori skrev:

8C5CD8C1-AB92-4CD9-BB2F-6D6C0E95530D.jpeg

 

Spent på hva har Hansen mener når han får testet det. 

Jeg ser ærlig talt ikke noe poeng i å teste det en gang. Det er jo åpenbart alt for lite, tusen takk for utfyllende post :-D Du har en egen evne til dette :-P 

Så jeg tror nok at jeg skal innfinne meg med at helsport sine telt passer meg bedre og koster litt mindre :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på følgande, sidan høgda er høgare enn oppgitt og andre mål mindre/kortere;

Er det markliner på Allak på same vis som på tunelltelta?

Dersom det er det, kan for stramme markliner definitivt påverke måla på teltet. 

Eg justerte nett mine på Keron, som har hatt noke skrevande stil og lågare takhøgde ei stund, pga for slakke markliner. 

Strammar eg dei for mykje, blir det voldsom takhøgde, og elles kortare mål på lengde og breidde i "badekaret". 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Er det markliner på Allak på same vis som på tunelltelta?

Det er bare markliner i døråpningene. Disse var jeg obs på, og det var riktig justert etter min mening. Som du påpeker, disse påvirker teltet mye. Har derfor fått satt på en slik på mitt Trolltind. 

DF25063B-603B-425D-80B9-A6848AA005A3.thumb.jpeg.0537fd3b0ddd012ddef25928f6368f60.jpegC67A4849-8C64-4E94-ADE1-8CB2A5A8ED9A.thumb.jpeg.b74650a2a073a6702ff67453230c8f1a.jpeg

Som dere ser her er det ikke mye til teltet kan strammes. 

Tror ei heller på teorien til @a_aa om at innerteltet henger så høyt at det påvirker i så stor grad. 

39 minutter siden, ArveS skrev:

Det virker litt overilt å avskrive et telt som ikke er strammet ut i pluggfestene, ja 🙃

Dette er et selvstående telt, og sett i forhold til feks Staika som står bra uten at det blir spent opp enda mere med plugger. 

23 timer siden, Memento mori skrev:

Men avvik oppleves så stort at det å sette opp på plen ikke var noe alternativ - da det mest trolig går i retur

Hadde det vært i nærheten av de oppgitte mål, så hadde det nok havnet på plen  3 meter unna. 

Vi var flere ganger rundt og prøvde å dra ut teltet slik at det stod best mulig. 

Har målt opp en del telt etterhvert, og er nøye på og måle først, for så å se hva som er oppgitt. 

Jeg har ei heller sagt at det er et dårlig telt, bare at jeg ikke får oppgitte mål til å stemme, og at de viktigst målene går i disfavør til oss som er lange. 

Har også fått målt opp et Expeed orion 3 UL, her er det enda større avvik på oppgitte mål. Lurte på om er en gammelt versjon. Men varenr til exped er samme som for 2019 modellen. Her er 2.30 blitt til 2.11 og 1.60 til 1.42.  Og takhøyden 1.34.

Jeg kan jo prøve å stramme det fullt ut og se hva som skjer, er jo ganske likt allak. 

Edit: Skal på Camp villmark på fredag. Kunne vært artig å målt litt på telt der, og fått Helsport til å måle de som ikke stemmer etter mitt hode. 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Memento mori skrev:

Har også fått målt opp et Expeed orion 3 UL, her er det enda større avvik på oppgitte mål. Lurte på om er en gammelt versjon. Men varenr til exped er samme som for 2019 modellen. Her er 2.30 blitt til 2.11 og 1.60 til 1.42.  Og takhøyden 1.34.

Jeg kan jo prøve å stramme det fullt ut og se hva som skjer, er jo ganske likt allak. 

Sjekket for moro skyld kvitteringen fra juni 2017 da jeg kjøpte Orion III UL, og der er varenummeret akkurat det samme som for 2019-modellen (7640147767751) - hvordan i all verden skal man vite om kjøper lang eller kort årsmodell, mon tro? Lengdemålet ditt stemmer greit med min 2017-modell, slik jeg beskrev det i dette innlegget (legg merke til hva som skjer når innerteltet løftes opp fra underlaget, hadde jeg kunnet trykket stengene noen cm ned i gulvet hadde ting sett litt bedre ut): 

Hvis du greier å måle langs duken hele veien fra sydd hjørne til sydd hjørne, skal man være temmelig nær det produsenten oppgir om denne ikke bløffer. Men for å "få ut" dette i praktisk liggelengde, er det helt avgjørende at innerteltet kommer langt nok ned og blir strekt godt nok ut - og det vil ikke alltid være mulig på et hardt gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tilsvarende opplevelse med mitt Orion når jeg slo det opp i stuen. Virket noe kort. Men gikk ikke til med det ved oppsett ute i naturen. Ingen måling, men var meget bedre når jeg fikk på plass noen plugger. 

Men ser jo det er store avvik ute å går her da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

 

Har målt opp en del telt etterhvert, og er nøye på og måle først, for så å se hva som er oppgitt. 

Det er det ingen tvil om - tror nok du har bra kontroll og vet hva som gjelder!

Sitat

Dette er et selvstående telt, og sett i forhold til feks Staika som står bra uten at det blir spent opp enda mere med plugger. 

Et telt hvor innerteltet "henger" (ned i panna) står jo ikke ordentlig. Blir ikke teltet bedre spent ut med plugger og barduner virker det jo helt feilkonstruert. Det kan det jo hende, men jeg ville for min egen del ikke landet på noen beslutning før jeg hadde sett det med stramt innertelt. 

Men - på tross av hva vi liker å tro her på forumet - det kan hende du har sett nok til å ta riktig avgjørelse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mementomori og jeg har rimelig mange telt under beltet fra før av så jeg tror folket kan stole på de vurderingene som ble gjort av akkurat det teltet vi hadde foran oss den dagen. Jeg har for øvrig returnert det til butikken.  

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.