Gå til innhold
  • Bli medlem

Powerbank med solcelle?


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser mange kjøper en solcellepanel for å lade opp powerbankene med, men syns det blir hakket dyrt for min del, og så syns jeg det virker så kålete med å bare få lada opp på camp. Så jeg funderer på om noen har noen erfaringer med powerbank som har solcellepanel innebygd? Tenkte det hadde vært genialt å henge på sekken mens man går feks. 

Sett litt på denne typen, om noen kjenner til den? 
https://www.fjellsport.no/brecom-powerbank-m-solcelle-brecom-usb-output-5v-1a-2a-12000mah.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Vimsehue skrev:

, og så syns jeg det virker så kålete med å bare få lada opp på camp.

Er da null problem å henge ett solcellepanel på sekken og lade ting når man går  :)
Solcellepanel alà Anker 21W har jo også mye mer kapasitet enn det du linker til.
Tror du må beregne god tid for at det lille panelet på powerbanken skal klare å lade opp 12000 mAh også.

Du slo meg på målstreken @Anders_G
 

Endret av tubbs
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anders_G skrev:

Du kan lade dagen lang med solcellepanel og powerbank hver for seg. Har ikke trua på at det lille panelet der gir noen særlig god effekt. 

IMG_20180726_123806.thumb.jpg.2aa5abee9f49ac6a406db453191ee3fa.jpg

 

15 minutter siden, tubbs skrev:

Er da null problem å henge ett solcellepanel på sekken og lade ting når man går  :)
Solcellepanel alà Anker 21W har jo også mye mer kapasitet enn det du linker til.
Tror du må beregne god tid for at det lille panelet på powerbanken skal klare å lade opp 12000 mAh også.

Du slo meg på målstreken @Anders_G
 

hm.. har dere link til denne saken? Akkurat når det kommer til strøm og slike ting, så er jeg helt blank, har hittil bare flydd rundt med en stusselig liten power bank på tur, noe jeg kjenner på er litt kjipt pga det ikke blir så mye bilder av utlada mobil og ikke minst greit å ha noe strøm på den tilfelle krise 😛 Så hovedsakelig tanken om den lille der hadde funka, er atter det hadde føltes litt bedre for lommeboka å ikke bruke opp alt på turstæsj og hund 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del mer googling, så ser jeg denne Anker ligger på ca 3000,- her
https://www.boxeez.no/anker-21w-dual-usb-solar-charger-powerport-solar-for-iphone-7-6s-plus-ipad-pro-air-2-mini-galaxy-s7-s6-edge-plus-note-5-4-lg-nexus-htc-and-more.html

Etter min mening litt hakket dyr 😮 Men ser ebay selger til 600-700,-, og det kan jo bli levelig, selv med momsen på 25%, sånn om noen kan bekrefte atter disse er helt ok å gå for? 
https://www.ebay.com/itm/Anker-PowerPort-Solar-21W-2-port-USB-solar-charger-For-iPhone-etc-/201621199469?epid=1645566224&hash=item2ef18f5a6d:g:G~MAAOSwyDxXg1aX

 

Og er den dugendes til å lade opp garmin gps og gps halsbånd til hund også tru? Så hadde det vært gull, for da hadde jeg fått dekka det behovet til høsten også i samme sleng 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vimsehue skrev:

Etter en del mer googling, så ser jeg denne Anker ligger på ca 3000,- her
https://www.boxeez.no/anker-21w-dual-usb-solar-charger-powerport-solar-for-iphone-7-6s-plus-ipad-pro-air-2-mini-galaxy-s7-s6-edge-plus-note-5-4-lg-nexus-htc-and-more.html

Etter min mening litt hakket dyr 😮 Men ser ebay selger til 600-700,-, og det kan jo bli levelig, selv med momsen på 25%, sånn om noen kan bekrefte atter disse er helt ok å gå for? 
https://www.ebay.com/itm/Anker-PowerPort-Solar-21W-2-port-USB-solar-charger-For-iPhone-etc-/201621199469?epid=1645566224&hash=item2ef18f5a6d:g:G~MAAOSwyDxXg1aX

 

Og er den dugendes til å lade opp garmin gps og gps halsbånd til hund også tru? Så hadde det vært gull, for da hadde jeg fått dekka det behovet til høsten også i samme sleng 😛 

Jeg handlet fra boxeez for en stund siden og da kostet det rundt 6-700 kr. Fatter ikke helt hva som har skjedd med prisen der nå? 

Du kan lade alt som kan lades via usb med panelet. Til garmin astro hundehalsbånd må du vel ha en egen usb kabel som passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller dedikerte paneler fra renomerte navn, Anker og Goal Zero er sikre kjøp. Det er dessuten langt mer fleksibelt med en normal powerbank + solcelle panel. Da kan du velge selv hva du trenger å ha med etter type tur. Det er også slik at powerbanker med innebygget solcelle panel stort sett er helt håpløse og mere en gimmick. Det er en grunn til at renomerte merker ikke lager dette ;)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er også slik at powerbanker med innebygget solcelle panel stort sett er helt håpløse og mere en gimmick. Det er en grunn til at renomerte merker ikke lager dette

Jeg har en batteribank med solcellepanel innebygget, tungt, funker dårlig, og tar uendelig lang tid i praksis og lade opp. Virker som solcellepanelet nesten bare greier å få lysdioden til å lyse. 

Grunnen er at arealet på solcellepanelet blir alt for lite, ca 1/10 del av et vanlig bra panel. 

IMG_1917.PNG.129c8a1af539ea86ce7bbbd8d12

Er meget bra fornøyd med anker solpanel 21w og har et par batteribanker fra de.

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

Virker som solcellepanelet nesten bare greier å få lysdioden til å lyse.

Det er faktisk endel no name merker hvor akkurat dette faktisk er eneste funksjon til panelet 😂 Har sett endel videoer hvor det plukkes fra hverandre og panelet er ikke en gang koblet til batteriene... sier jo endel!

Kommer nok til å investere i et Anker panel selv 👍🏼

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er faktisk endel no name merker hvor akkurat dette faktisk er eneste funksjon til panelet 😂 Har sett endel videoer hvor det plukkes fra hverandre og panelet er ikke en gang koblet til batteriene... sier jo endel!

Kommer nok til å investere i et Anker panel selv 👍🏼

Etter denne sommerens turer uten mulighet for "re-opplading" av powerbanken, så er et Anker PowerPort Solar 21W på vei i posten fra Japan. Rundt 600 kroner på e-bay. Da gjenstår det å se hvor mye det blir i toll og avgifter. (Det er lov å håpe at verdien er satt til under 350?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elossius skrev:

Etter denne sommerens turer uten mulighet for "re-opplading" av powerbanken, så er et Anker PowerPort Solar 21W på vei i posten fra Japan. Rundt 600 kroner på e-bay. Da gjenstår det å se hvor mye det blir i toll og avgifter. (Det er lov å håpe at verdien er satt til under 350?)

Link til den du endte med? Føles litt risky å bestille på eBay, men ser ut som om det er der man får til levelig pris nå så 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Har du Paypal konto så er det så nærme risikofritt som det går an :)
Sjekk % en på fornøyde kunder på selger pluss antall så går det nok veldig greit :)

 

Jeg har handla på eBay mange ganger, men tenkte mere på selve produktet. Har fått mye rart 😅

59 minutter siden, elossius skrev:

Den ligger hos posten, med status "sendingen er under importbehandling". Så jeg får ikke testet før jeg er hjemme om et par uker. Men det er denne jeg har bestilt. 

Takk! Kan jeg bestille når jeg kommer hjem fra denne teltturen da 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Memento mori said:

Anker er populært - det blir sagt at noe av det som er på eBay er kopier av Anker. Så hvis det er for billig, så kan det være en kopi.  

Absolutt et godt poeng! Alt som er populært blir alltid kopiert og solgt på eBay. En skal derfor være veldig oppmerksom på dette om prisen virker litt for utrolig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Alt som er populært blir alltid kopiert og solgt på eBay.

Ikke bare på ebay!

En kamerat brukte mye tid på å utvikle Cyclaw, en ballholder til sykkel. Fabrikken han valgte til å produsere disse i Kina tok designet uten å endre en millimeter og nå selges de feks på walmart 🤨 

Orginalen: https://www.torshovsport.no/fotball/cyclaw-one-ballholder-for-sykkel

Kopien som selges i lik forpakning til og med: https://www.walmart.com/ip/Accessory-for-Soccer-enthusiasts-Bicycle-Claw-hanger-with-attachment-for-bags-trendy-add-on-for-easy-ball-carry/915077956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, steingrd said:

Ikke bare på ebay!

En kamerat brukte mye tid på å utvikle Cyclaw, en ballholder til sykkel. Fabrikken han valgte til å produsere disse i Kina tok designet uten å endre en millimeter og nå selges de feks på walmart 🤨 

Orginalen: https://www.torshovsport.no/fotball/cyclaw-one-ballholder-for-sykkel

Kopien som selges i lik forpakning til og med: https://www.walmart.com/ip/Accessory-for-Soccer-enthusiasts-Bicycle-Claw-hanger-with-attachment-for-bags-trendy-add-on-for-easy-ball-carry/915077956

Problemet er at mange ikke forstår hvor mye det koster med forskning, produktutvikling, godkjenninger og annet nødvendig for og ta frem gode produkter. Dette reflekteres gjerne litt i prisen. Men i Kina kopieres gode produkter og det koster dem null kroner i utvikling og alt det andre som følger med, klart de kan selge "likt" produkt til halve prisen. Jeg forsøker stort sett og supportere originale produsenter istedenfor og kjøpe billige kopier selv om det er aldri så "like" originalene. Vi som forbrukere har faktisk makt om vi bruker den :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt usikker på hvor man bør bestille anker henner.. 🙈 Jeg finner stort sett bare Amazon eller eBay som selger... men skulle jo gjerne visst om dette er bra føre jeg evt kjøper der. Ser jo mange mener det stort sett er kopier på eBay 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vimsehue said:

Ser jo mange mener det stort sett er kopier på eBay 🤔

Det er vel å ta litt hardt i. Tror nok at eBay er ganske aktive ift å holde ting så riktig som mulig ift hva som forhandles der, ellers hadde de ikke overlevd. Men klart at kjøper man et Amker PowerPort Solar fra en eller annen leverandør i Asia til 20% av prisen av samme produkt fra annen leverandør på eBay så tar man en viss risiko. 🙃

Endret av Terka
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vimsehue skrev:

Kjenner jeg blir litt usikker på hvor man bør bestille anker henner.. 🙈 Jeg finner stort sett bare Amazon eller eBay som selger... men skulle jo gjerne visst om dette er bra føre jeg evt kjøper der. Ser jo mange mener det stort sett er kopier på eBay 🤔

Nei, det finnes noen paneler på Ebay som ligner på Anker men de har ett annet navn.
Går man inn og søker på Anker 21W og selger har solgt mange og har en rating på fornøyde kunder
på over 99,5% så skal det nok mye til at man får en kopi :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.