Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda i august, dårlig plan? Tips til andre turer?


Aneande

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planlagt en ukes tur i fjellet i midten av august. Har lenge hatt lyst til å gå fra Alta til Karasjok. Men innser muligens at jeg burde vente med denne turen til det er mulig å se nordlyset og til myggen er i mindretall :roll: Noen innspill? Evt har dere noen gode tips til ca 7 dagers fjelltur? Både telt og hytter er mulig. Har gått endel i rondane, jotunheimen og trollheimen, så forlag til noen andre områder er bare gull! Gjerne tips til noen fjellturer som er utenom det vanlige! Norge på tvers har også vært med i vurderingen, men ser kanskje ut som en tur veldig mange går om dagen.

Blir glad for innspill :-D

Endret av Aneande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Anders Eriksen skrev:

Ta turen til Finnmark😁 Det hadde jeg gjort👍

Takk for svar! Har du gått samme turen? Satt bare å tenkte at hvis jeg går den litt senere på høsten, så er det muligheter for å se nordlyset, samt at myggen er mye mindre plagsom. Så da ble jeg litt i tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aneande skrev:

Takk for svar! Har du gått samme turen? Satt bare å tenkte at hvis jeg går den litt senere på høsten, så er det muligheter for å se nordlyset, samt at myggen er mye mindre plagsom. Så da ble jeg litt i tvil.

Jeg har ikke vært der oppe i August, men i Juli, og den mengden mygg og fluer som terroriserte oss var langt ifra kjekt. Tok vekk alt som heter kos! Så jeg hadde nok ikke orket å ta turen dit opp om det var mye mygg.

Har du noen gang kikket på Stølsheimen? Her er jo mye av det beste vestlandet har å by på 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mengdevis av alternativer. Ingen føringer på landsdel eller noe? To av mine personlig favoritt er Børgefjell og Lomsdal Visten. Begge områder krever telting. Selv skal jeg til Saltfjellet i august, og håper og tror at det blir bra. Der finnes det hytter, og telt er selvsagt en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aneande skrev:

Takk for svar! Har du gått samme turen? Satt bare å tenkte at hvis jeg går den litt senere på høsten, så er det muligheter for å se nordlyset, samt at myggen er mye mindre plagsom. Så da ble jeg litt i tvil.

Fra midten av august har myggen gitt seg og nordlyset har begynt å spille opp på nattehimmelen. Har du mulighet i september, enda bedre!!! Har aldri gått turen du skisserer, men har bodd et par år i Finnmark, for lenge siden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tshansen skrev:

Jeg har ikke vært der oppe i August, men i Juli, og den mengden mygg og fluer som terroriserte oss var langt ifra kjekt. Tok vekk alt som heter kos! Så jeg hadde nok ikke orket å ta turen dit opp om det var mye mygg.

Har du noen gang kikket på Stølsheimen? Her er jo mye av det beste vestlandet har å by på 

Hei. 

Har såvidt vært innom Stølsheimen vinterstid på ski. Så det skal jeg absolutt ta med på listen. Takk for tips 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Fra midten av august har myggen gitt seg og nordlyset har begynt å spille opp på nattehimmelen. Har du mulighet i september, enda bedre!!! Har aldri gått turen du skisserer, men har bodd et par år i Finnmark, for lenge siden. :)

Takk for svar 😊 Har 2 ukers ferie fra 12 august. Men skal tenkte på om jeg skal søke en ukes ferie i september også! Får sikkert mer ut av finnmarksvidda da. Med mulighet for kvelder med nordlys utenfor teltet og uten mygg! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlys gjerne tilgjengelig fra helt av starten på september. Mine første telt/nordlys-bilder nordpå ble tatt så tidlig som 3. september :
 

The tent & Aurora


På den tiden er det gjerne vesentlig mindre mygg enn f.eks medio august som regel og betydelig mindre mygg enn medio juli. I tillegg er det fortsatt lange dager der mørket ikke stjeler alt for mye tid, men det er altså mørkt lenge nok til å få noen nordlysoppleveleser. Det er for øvrig stor forskjell på dette 1. sept og 30. sept, noe som er verd å ta med i tankene...

1. sept: 

 
Natt:
Ikke dette døgnet
Totalt:
00:00
 
Astronomisk tussmørke:
Ikke dette døgnet
Totalt:
00:00
 
Nautisk tussmørke:
00:00 - 03:25
21:23 - 00:00
Totalt:
06:02
 
Alminnelig tussmørke:
03:25 - 04:41
20:09 - 21:23
Totalt:
02:30
 
Dagslys:
04:41 - 20:09
Totalt:
15:2

30. sept
 
 
Natt:
00:00 - 02:54
21:34 - 00:00
Totalt:
05:20
 
Astronomisk tussmørke:
02:54 - 04:23
20:07 - 21:34
Totalt:
02:56
 
Nautisk tussmørke:
04:23 - 05:37
18:54 - 20:07
Totalt:
02:27
 
Alminnelig tussmørke:
05:37 - 06:37
17:54 - 18:54
Totalt:
02:01
 
Dagslys:
06:37 - 17:54
Totalt:
11:16
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Espen Ørud skrev:

Nordlys gjerne tilgjengelig fra helt av starten på september. Mine første telt/nordlys-bilder nordpå ble tatt så tidlig som 3. september :
 

The tent & Aurora


På den tiden er det gjerne vesentlig mindre mygg enn f.eks medio august som regel og betydelig mindre mygg enn medio juli. I tillegg er det fortsatt lange dager der mørket ikke stjeler alt for mye tid, men det er altså mørkt lenge nok til å få noen nordlysoppleveleser. Det er for øvrig stor forskjell på dette 1. sept og 30. sept, noe som er verd å ta med i tankene...

1. sept: 

 
Natt:
Ikke dette døgnet
Totalt:
00:00
 
Astronomisk tussmørke:
Ikke dette døgnet
Totalt:
00:00
 
Nautisk tussmørke:
00:00 - 03:25
21:23 - 00:00
Totalt:
06:02
 
Alminnelig tussmørke:
03:25 - 04:41
20:09 - 21:23
Totalt:
02:30
 
Dagslys:
04:41 - 20:09
Totalt:
15:2

30. sept
 
 
Natt:
00:00 - 02:54
21:34 - 00:00
Totalt:
05:20
 
Astronomisk tussmørke:
02:54 - 04:23
20:07 - 21:34
Totalt:
02:56
 
Nautisk tussmørke:
04:23 - 05:37
18:54 - 20:07
Totalt:
02:27
 
Alminnelig tussmørke:
05:37 - 06:37
17:54 - 18:54
Totalt:
02:01
 
Dagslys:
06:37 - 17:54
Totalt:
11:16
 

Takk for veldig nyttig svar 😁 @Espen Ørud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.