Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport outlet, hjelp til valg av telt


Imp

Anbefalte innlegg

https://www.helsport.no/outlet

Jeg fikk nettopp en diger flenge i mitt 22 år gamle og svært velbrukte Helsporttelt, og har valgt å kaste det da resten av duken er veldig tynnslitt. 

Så da passer det jo superbra at jeg har masse bursdagspenger og Helsport har outlet!

Meeen jeg ønsker litt råd fra dere kloke og erfarne mennesker. 

Jeg er vant til 3,5 kg 3manns tunneltelt. Men syns det har vært litt lavt under taket til tider. Samt at nå med hund, to barn som begynner å bli større, og mulighet for at mannen er med av og til, at det hadde vært fint med et litt større. 

Vi er ofte på padletur, derfor spiller ikke vekt så fryktelig stor rolle.

Derfor er det mest aktuelt med Rondane Trek Camp 4. Syns absolutt jeg får mest for pengene her, 2800. Bare 200 g mer enn jeg er vant til i dag, men mye mer plass. 

Rondane superlight 3 frister, men den er vel ikke så robust? Hund og barn, svært aktive..

Lofoten ekstrem camp 3 frister også, men mindre plass og mye høyere vekt. Og så mye vintercamping driver ikke jeg med...enda..

Sovepose frister også. Trollheimen vanlig eller Trollheimen Lady? Lady er 200 g tyngre, diskriminering! 🤪 Er fordelen med ekstra varmeisolasjon så bra, har noen erfaringer?

Jeg setter stor pris på om noen vil komme med synspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Imp skrev:

litt lavt under taket til tider.

Vil nok unngått Rondane, hele serien er lav under taket, og det er et av de mest omsatte teltene på finn.

Ville nok også ikke kjøpt et SL telt om det er eneste teltet. SL er for godværs-campere og for de som har flere telt. 

Telt med like lange stenger «ekte» tunelltelt er og foretrekke. 

Hva er ca budsjett? 

Har du noe bilde og navn på det gamle teltet ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at Trek er mye høyere enn Superlight og ser ut som et bra telt til en bra pris spør du meg. Det er omtrent like høyt i bakkant som Nallo feks, og ti cm lengre innvendig. :-)

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Vil nok unngått Rondane, hele serien er lav under taket, og det er et av de mest omsatte teltene på finn.

Ville nok også ikke kjøpt et SL telt om det er eneste teltet. SL er for godværs-campere og for de som har flere telt. 

Telt med like lange stenger «ekte» tunelltelt er og foretrekke. 

Hva er ca budsjett? 

Har du noe bilde og navn på det gamle teltet ? 

Dette var vel å ta i. SL telt bare for godværscampere? Liten kuling går greit, mer har ikke jeg prøvd, men regner med at det tåler mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Liten kuling går greit,

I denne tråden er det snakk om et stort telt med plass til 3-4 stk og en hund, og med god plass - les fortelt. Da blir det store flater, og er ikke spesielt egnet etter min mening. @Anders_G sitt fjellheimen 3sl tålte ikke spesielt mye vind. Link til bloggen med innlegget . Meldt 16 m/s (kuling) I et lite Trolltind 2SL som jeg har er det noe helt annet. 

Det er snakk om også å greie seg med et telt og da er SL uaktuelt i min verden. SL er flott til sitt bruk, men et vanlig telt tåler mye mere, og tviler på at SL holder 22 år med aktiv bruk slik som det gamle helsport teltet har gjort. 

Har du 6000kr får du et Hilleberg Keron 4/4 GT på Finn. Det ble akkurat solgt et til 5500kr brukt 2 ganger. Helsport har tilsvarende men det har jeg ikke prøvd. Har du testet et Keron - ser du deg ikke tilbake😀 Designet er uforandret i årtier! 

I  utgangspunktet er telt en helårsbolig. Den skal tåle alle de værforhold som du finner på fjellet, ved sjøen og innlandet.  Selv om vinden snur, er dette normalt ikke noe problem for et telt, for eksempel et ekte tunneltelt, som bardunert riktig. 

 Et bra telt, har gode ventiler som kan reguleres i både yttertelt og innertelt. Teltduken går også helt ned til bakken, dette for at insekter og snø ikke skal komme inn.  Ventilene må ha myggnetting, som kan fjernes for å få bedre ventilasjon. Myggnettingen har to funksjoner, insekter om sommeren, snøføyke om vinteren. 

Det bør også være myggnetting i både innerdør, og ytterdør, slik som Hilleberg keron serien har det. Det sørger for at du kan få en god ventilasjon selv på varme dager. 

 Siden det ofte er stein i grunnen, der hvor teltet skal settes opp, er det viktig at det finnes justeringer og strammemuligheter for pluggfester.  Når teltet blir vått, blir også Duken litt lenger, slik at du må stramme i festen, for å få et stramt og fint telt. 

 Det må være god avstand mellom innertelt og yttertelt, uten dette vil de kunne komme i kontakt med hverandre og du kan få fuktighet inn. Derfor er et riktig strammet telt viktig. 

Det bør heller ikke være store rette flater, da er teltet mer utsatt for vind.  Et bra telt har også liten avstand mellom hver til stang, det sørger for at du kun har et bra feste, og ikke kan blafre så mye. Har du i tillegg tynn duk, vil det bli mere blafring. 

Alle teltstenger bør også i utgangspungtet være like lange, for at det ikke skal bli lave områder i telt. 

Bunnduken bør også tåle en del slitasje, og mange steder kan du ikke velge helt hvor du skal sette opp teltet.  Det vil være steiner eller røtter, kongler, kvister, barnåler og is. 

Edit: Glidelåser som tåler at det iser og lar seg åpne uten å bli ødelagt

Teltpluggene må kunne tåle å bli slått ned i hard mark. De må ikke bøye seg med en gang de får litt belastning, enten når de blir satt ned, eller ved at det blir store krefter i bardunene.

Har du et telt som er laget slik som jeg har skrevet over, vil du få en god telt opplevelse og det vil gjenta turen. 

I kampen for å få et lettere telt, blir det større avstand mellom teltstengene, færre teltstenger, tynne teltstenger, ventiler som ikke kan reguleres, manglende myggnetting, manglende justering av pluggfester, lite barduner, liten avstand mellom inner og yttertelt, svake barduner, for svake teltplugger, store rette flater,  tynn teltduk, tynn bunnduk, små glidelåser, så korte som mulig. Total resultatet er et superlight telt.

SL er et telt du kan brukes til ganske mye og hvor du mister veldig mye komfort og styrke. Har du erfaring, kan du fint velge et SL telt, da du vet at du må ta mye mere hensyn, til hvor, og hvordan teltet settes opp, og du vet at det i mange tilfeller ikke blir helt optimalt. 

Unntaket er vel fine dager, uten vind, regn eller andre påvirkninger, ofte da mange velger å reise på telttur. Da fungere SL telt bra.

Endret av Memento mori
La til mere info
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde akkurat det samme som beskrives i bloggen over med et Nallo 3 på sommers tid på Dovre. Her var det heller ikke snakk om storm. Men anbefaler fortsatt Nallo av den grunn. Oppplever ikke at at det frarådes bruk av Superlight-telt av disse brukerne etter dette. Tvert i mot så er jo teltet brukt i fjellet over halve Norge. Stangbøying kan nok skje mange telt om vinden treffer riktig/galt(det er jo en grunn til at det følger med ekstra stangledd). Tror ikke det har noe med superlightduk å gjøre. 

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme runde som deg for noen år siden. Endte også med at Rondane trek 4 gir mye for pengene!

Ser du skriver at du ønsker noe mer høyde. Merk at høyden på dette teltet er ganske sentrert rundt midtbuen. Skrår ganske godt hele veien fra denne (både i bredde og høyde). Jeg solgte mitt på grunn av dette, men hadde jeg vært en del lavere hadde jeg nok tenkt meg om både en og to ganger (før salg).

Med et budsjett på 6000 hadde jeg gått for en annen variant, men jeg synest absolutt du har et poeng mtp pris/nytte. (og da til en pris som egentlig ikke er i nærheten av budsjettet ditt 😊)

Skulle du ønske å teste vil jeg tro du uansett får igjen mesteparten av pengene dine om du selger det videre...

Screenshot_20180723-165014_Photos.jpg

Screenshot_20180723-165031_Photos.jpg

Endret av esphojo
*skrev feil navn på teltet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

2 voksne, 2 barn, og en hund i ett Rondane 4? Det tror jeg blir trangt.

I outleten ligger det ett Fjellheimen 6 camp. Sjekk det ut. Du kan evt. ta med kun det store innerteltet for å få større fortelt om ønskelig. Det koster nå rett under 6000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forskjellige personlige preferanser på plass, høyde, vekt osv på telt for hos hver av oss?

Noen skviser inn 6 personer i et Hilleberg Keron 4 GT (to pers i forteltet)

Jeg har standardisert med 4 pers sommerstid for Helsport Spitsbergen 4 og 3 pers vinterstid (kun plass til 3 Downmats LW, mye volum på utstyr), og tilsvarende 3 og 2 pers på Svalbard 3.

Men for f.eks. Salewa Sierra Leone III (3 pers) teltet skviser jeg inn 4 personer (Max høyde ca 175 cm) sommerhalvåret når vekt og volum betyr en del. Og i andre telt har jeg tatt i bruk forteltet for overnatting.

To telt er også et godt alternativ som vi bruker litt. Hver for seg er to telt lettere, men gjerne tynge en et stort (samtidig kan vekten enkelt fordeles på flere). Barna her liker denne løsningen. F.eks. 2 pers + 3 pers telt, da har du mye å velge mellom ut frå om du er alene på tur eller om dere er 2/3/4 + hund på tur.  2 mindre telt er er ogdå lettere å få plassert i terrenget en ett stort mtp krav til jevnt underlag/grunnflate. Minuset er at det fort koster litt mer.

 

 

Endret av Terka
trykkleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte telt fra outlet for 3 uker siden. Kom i posten på 3 dager. Jeg gikk for Lofoten pro 4 camp. Firemannstelt er litt bøst for to personer og liten puddel men det var deilig med god plass inne i teltet. Jeg er vant til et gammelt helårstelt for fire personer så syns ikke vekten på rett under 4 kg var så ille. Dessuten har vi god plass til venner som evt vil være med på tur. Teltet svarte til forventningene og stod bra i liten kuling på heia. Ville nok gått for et footprint med tiden da de ble kondens etter noen døgn og underlaget på Haukeli var ujevnt. Jeg ville i utgangspunktet ha et fjellrøven abisko dome telt men de har ikke outlet og de telta er grisedyre så da starter vi med lofoten. Fint å kunne åpne på kortsiden også for utaikten sin del. I bodelen er stengene like lange så høyden her er den samme i hele rommet. I bagasjerommet/forteltet er høyden noe lavere men man kan fint sitte oppreist. 

1532432624408679453039593444511.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar......men huff, dette ble jo ikke noe lettere! :P 

Det er kun unntaksvis at mannen er med på tur. Så ikke regn med ham. Det er derfor jeg egentlig tenker maks 4manns (det er 3manns i mine øyne), det blir helst meg og ungene, og hunden i forteltet. Og etterhvert vokser jo barna ut av teltet og vil inn i sitt eget, derfor er det fint med noe som holder til kun meg og hunden på sikt. Jeg har ikke ressurser eller økonomi til å kjøpe og selge telt, så jeg ønsker å kjøpe noe som holder i mange år, som teltet jeg nettopp har kastet. 
Vi har lavvo og myggtelt og hengekøyer, så muligheter for å kombinere de få gangene mannen er med. 

Jeg tittet litt på Keron, men det er jo 1 kg tyngre enn det jeg i utgangspunktet er vant til....

Må kikke litt mer og gå litt i tenkeboksen her tror jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 barn og hund ,hva med Reinsfjell pro 3? https://www.helsport.no/reinsfjell-2-outlet-3365

Fordel med Reinsfjell er 2 innganger og fortelt . Ikke så store fortelt men får nå fordelt alikevel greit med barn som er mye inn og ut. Litt tyngre men robust nok helårsbruk og når skal brukes mest padling så gjør vel vekt lite 😊 God romfølelse pga takhøyde i Reinsfjell og godt kan åpne lufte ekstra 2 innertelt dører, er hel myggnetting i begge  Lik bredde innertelt med 1,80 bredde og 2.35 lengde .Pris blir det det dyrere men tror tar igjen på komfort.

Ikke lett mye velge i 😊

Endret av KimH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg har nå etter en dyp samtale med o store teltguru Elisabethsk bestilt et Lofoten Pro Camp 4. Gleder meg til å teste! Det blir ca litt større enn jeg er vant til, litt tyngre, men samme type telt, med en ekstra åpning. Gleder meg.

Dro på med en Trollheimen Lady pose også. Har en Tyin Winter og er fornøyd med den hele året egentlig, men den blir litt stor til tider. Kjekt med noe litt mindre av og til. 

Takk for all hjelp. :)

  • Liker 6
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.