Gå til innhold
  • Bli medlem

VG.no, En natt i hengekøya


HannKatta

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/reise/i/Kv9OWG/en-natt-i-hengekya
 

Quote

Det har blitt trendy å sove i hengekøye, og bilder av vakre omgivelser tatt fra en sovepose i skogen florerer på sosiale medier.
To av journalistene på VG Reise, Sara Berge Holmberg og Malene Emilie Rustad, bestemte seg for å teste ut en natt i skogen.
Opplevelsen ble både idyllisk, kaotisk, overraskende og innmari morsom. Og de fikk uten tvil dilla!



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, HannKatta skrev:

🤡

Rar artikkel. Fint å motivere folk til å prøve seg ute, men minimum må være å informere om viktigheten av isolasjon under. Det har de glemt og journalisten mener det må mer klær til for å ikke fryse på ryggen 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, whistler skrev:

Rar artikkel. Fint å motivere folk til å prøve seg ute

Det er en klar trend til å prøve ting som gjør seg bra på bilder i sosiale medier, viktigste av alt, er at bilde på insta og snap blir bra.  

Ser at mønesnor mangler også.... Skal du ha et rikt og fint friluftsliv med overnatting - må du sove bra.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, whistler skrev:

🤡

Rar artikkel. Fint å motivere folk til å prøve seg ute, men minimum må være å informere om viktigheten av isolasjon under. Det har de glemt og journalisten mener det må mer klær til for å ikke fryse på ryggen 🙄

Virker som de fleste butikker/selgere også glemmer slike ting. Men det er jo forholdsvis nytt for mange, med litt tid så blir vel kunnskapsnivået høyere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nem skrev:

Men det er jo forholdsvis nytt for mange, med litt tid så blir vel kunnskapsnivået høyere

Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg ikke bruker hengekøye. De fleste mener at det er enklere og lettere enn telt. Men Hengekøye med oppheng, myggnett,tarp og underquilt, samt sovepose blir like tungt som telt og liggeunderlag. Men når Amok kommer med noe som passer til oss som er lange, tunge og breiskuldrea skal det prøves ut. Har vært på en del flotte steder hvor hengekøye er det eneste rette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar artikkel men de skal ha for optimismen på tross av overraskende regnvær uten tarp😀

Lett køye og tarp behøver ikke å bli så mye over kiloet. (Amok er jo ikke i lettpakkesegmentet akkurat bortsett fra den tradisjonelle Segl-køya.) Synes hengekøye lett utkonkurrerer telt i marka særlig på sommerstid. Du kan henge overalt hvor det er trær og behøver ikke plan grunn og ikke minst så slipper man å våkne til 4000 drivhus-varmegrader på morran. Sola kan steike på hengekøya uten at det gjør særlig mye. Nå på sommeren bruker jeg et mammut alpine mat ul underlag på rett over 100 gram og sover til langt på dag. Mange bruker exped-underlag selv i tttm-køyer uten mønesnor og sover helt fint med det. Nødvendigheten av UQ er nok noe overdrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først skjegg, så fjällräven, og nå hengekøye. Hvis fedme også blir trendy så gir jeg opp...

Fra spøk til revolver: 5 minutter med lesing hadde gjort natten deres veldig mye mer behagelig, men det hadde vel ikke blitt rare artikkelen... "Dro på tur, sov som en stein, dro hjem igjen".

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Memento mori said:

Jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg ikke bruker hengekøye. De fleste mener at det er enklere og lettere enn telt. 

Jeg har testet hengekøye m/liggeunderlag noen netter i sommer og landet på at det for meg fungerer fint til en hvil men at jeg sover bedre på et liggeunderlag på bakken.

Jeg roterer en del ila natta og ligger på rygg/mage, høyre/venstre side osv.. Dette fungerer "friere"  på bakken.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Terka said:

Jeg har testet hengekøye m/liggeunderlag noen netter i sommer og landet på at det for meg fungerer fint til en hvil men at jeg sover bedre på et liggeunderlag på bakken.

Jeg roterer en del ila natta og ligger på rygg/mage, høyre/venstre side osv.. Dette fungerer "friere"  på bakken.

Høres ut som at du bør prøven noen netter i en Amok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trives best i trærne selv, men smaken er som baken.

Med en god køye kan man fint vri og vende seg i søvne, men å sove på magen er kanskje forbeholdt Draumr (jeg syntes ikke dette var så veldig komfortabelt), og bruker man liggeunderlag bør man satse på en køye med dobbel bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Phoney said:

Høres ut som at du bør prøven noen netter i en Amok :P

Kan godt være 😁 Men da tror jeg Amok må komme og besøke meg på eget iniativ. 😄

Foretrekker forresten helst å ture over tregrensa så det begrenser også mulighetene litt, selv om man også kan få opp hengekøyer der med feste i stein/berg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de tatt med tarp hadde de nok fått en koseligere tur tilbake til bussen dagen etter. Jeg tror kanskje de blir lurt av alle hengekøyebildene på insta hvor ingen tar bilde av køye med tarpen godt snurpet rundt køya. Isolasjon under hadde nok fjernet tipset deres om å "ta mer med klær enn du tror..." Nei, som oftest blir ekstra klær værende i sekken dersom du har med deg tilstrekkelig utstyr.  Hadde de gjort litt bedre research hadde de nok fått med seg at en alltid må ha isolasjon under seg, enten det er i køye eller i telt. 

Jeg liker å sove i hengekøye selv, men det er ofte snaut med trær på fjellet. Og det er ca 20x mer knot å tisse om natten. Spesielt om en skal inn og ut av en amok (som jeg har). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hege P. skrev:

Under artikkelen finner vi en liten video: Slik får du den ultimate hengekøye-opplevelsen. For den "ultimate opplevelsen" burde de nevne muligheten for nedbør, og hvordan beskytte seg med en tarp. Jeg blir litt oppgitt over "journalister" som skal belære andre uten å vite nok selv. ;)

Det hadde, igjen, tatt ca fem minutter med lesing i forkant for å vise hvordan man virkelig fikk en god natt i køya. Jeg lurer på om journalistutdanningen fjernet "research" fra pensum samtidig som "korrektur"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.