Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips til sovepose


C.Ham

Anbefalte innlegg

Etter å ha sjekka nåværende sovepose og fått sjokk over både lengde og vekt har jeg innsett at jeg må investere i en ny sovepose. 

Har lest masse tråder her, men blir ikke riktig klok på hva jeg bør velge. Damemodell? Dun? Hva er bra dun, hva er lite? Syntet? Må bare innse at jeg trenger hjelp fra dere 🙈

Jeg er 167cm og 65kg og sover i hengekøye. Er jeg som bærer mest når vi er på tur så en lett pose som tar liten plass er å foretrekke. Jeg trenger en pose som holder meg god og varm selv om gradestokken bikker over på minussida.

Hadde ikke tenkt til å legge 5000kr i ny pose, men innser at jeg mulig må opp rundt 3000kr. 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Wamrpeace viking 600 hvis det er 3-sesongs du er ute etter. Romslig nok for damer. Du passer akkurat inn i en short, men vil du ha litt bedre plass kan du velge regular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott tråd, jeg er i samme situasjon bare er litt færre centimeter sjøl. :) Hvor lite vekt kan man komme ned i uten at det blir kaldt, for en pris som skisseres her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
31 minutter siden, Miamaria skrev:

Så flott tråd, jeg er i samme situasjon bare er litt færre centimeter sjøl. :) Hvor lite vekt kan man komme ned i uten at det blir kaldt, for en pris som skisseres her?

Tror Warmpeace gir mest varme, kvalitet og lavest vekt for pengene.

Det er også verdt å sjekke cumulus sine nettsider og bestille fra polen. Man kan bestille standardposer, eller endre på posene hvis man har egne ønsker (ytterstoff, størrelse, mengde fyll, vanntett, osv). Vintersoveposen min er bestilt derfra, jeg endret litt på størrelsen og glidelåslengden slik at det ikke lengre ble en standard pose - og da gir de ingen bytterett (men selvfølgelig vanlig garanti). Veldig seriøs produsent å handle fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Tror Warmpeace gir mest varme, kvalitet og lavest vekt for pengene.

Takk, da er vel saken høvelig grei, bare spørs hvilken utgave(r) man skal gå for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, Miamaria skrev:

Takk, da er vel saken høvelig grei, bare spørs hvilken utgave(r) man skal gå for...

Jeg er 170, og passet akkurat såvidt short, men jeg synes regular ble mer komfortabel.

Viking 600 holder fint for meg ned til noen fåkuldegrader. Hel glidelås gjør at jeg kan bruke den som dyne om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Jeg er 170, og passet akkurat såvidt short, men jeg synes regular ble mer komfortabel.

Viking 600 holder fint for meg ned til noen fåkuldegrader. Hel glidelås gjør at jeg kan bruke den som dyne om sommeren.

Men er du sånn som går med shorts om vinteren, eller lue om sommeren? 😂 (Jeg er nok nærmest lue om sommeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Miamaria skrev:

Men er du sånn som går med shorts om vinteren, eller lue om sommeren? 😂 (Jeg er nok nærmest lue om sommeren)

Veldig viktig poeng. Folk er veldig forskjellige på temperaturtoleranse. Folk kan fryse/svette i samme sovepose i samme telt på samme tidspunkt - såpass vidt spenner folks opplevelse. 

(Jeg går med lue om sommeren, men hovedsaklig for å holde myggen unna.... ;-) Så folks opplevelse av luebruk om sommeren er også forskjellig ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Miamaria skrev:

Men er du sånn som går med shorts om vinteren, eller lue om sommeren? 😂 (Jeg er nok nærmest lue om sommeren)

Den holder til noen få minus for meg, men har T-limit -9. Jeg klarer meg med ullundertøy ned til ca T-comfort. Men der må du nesten ta utgangspunkt i hvor varm pose du trenger ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mareng skrev:

 Men der må du nesten ta utgangspunkt i hvor varm pose du trenger ;) 

Det er jo egentlig det jeg er mest i tvil om. 🤣 Men ja. :) Jeg har jo noen poser fra før, som viser seg å ikke helt være det jeg trenger. Men så er det å kjøpe en som ikke er nok, heller. Får pønske litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Jeg har jo noen poser fra før, som viser seg å ikke helt være det jeg trenger. Men så er det å kjøpe en som ikke er nok, heller.

Vil anbefale en dunpose med GWS fra WMD325043E-B9F9-44F9-ACF2-C6BBB2A4C1D4.thumb.jpeg.6f57de96570a3d18ae2d0e5bc506dfae.jpeg

Kona har denne, og er kjempefornøyd. Kjøpt brukt på finn for 3300kr. Den var brukt en natt, med nyvasket ullundertøy.

GWS utvendig er fint når du ligger under åpen himmel, eller utsetter den for utvendig fukt. Men må vrenges for å pakkes. WM er dyrt og bra, men du har pose i årevis. 

Disse har også kanalene sydd slik at du kan dytte duna fra undersiden til oversiden hvis du ligger i feks en hengekøye.  Er det varmt, dytter du duna fra oversiden til undersiden. Flott system som gjør at du kan få en varm pose kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2018 den 17.09, Miamaria skrev:

Jeg har jo noen poser fra før, som viser seg å ikke helt være det jeg trenger. Men så er det å kjøpe en som ikke er nok, heller. 

De fleste posene jeg har er overkill til sitt bruk fordi jeg har konkludert med at det er bedre å være for varm enn å fryse når man sover. Ulempen er at man må ha en myggløsning i myggesongen pga det fordi jeg da gjerne mest bruker posen omtrent som dyne når det blir varmt. En av grunnene er at jeg ferdes i Finnmark mye. Under uken vi var i Stabbursdalen nylig så spente det fra 32 grader ned til ca 6 på natten. Derfor har jeg prioritert poser som normalt er for varme til sin sesong, men som er gull verdt når sesongen peaker ut nedover. (VI har tidligere hatt -2 der i juli, men det er jo hetebølge nuh så da klokket vi ikke inn lavere enn 6 grader ;-) ).

Myggløsning er alt fra telt til til køye med myggnett thermacell eller annen myggjageløsning

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Miamaria skrev:

Det er jo egentlig det jeg er mest i tvil om. 🤣 Men ja. :) Jeg har jo noen poser fra før, som viser seg å ikke helt være det jeg trenger. Men så er det å kjøpe en som ikke er nok, heller. Får pønske litt mer.

Hvis den andre posen din er testet etter EN-standarden, så kan du bruke T-comfort som sammenligningsgrunnlag. Er du en skikkelig kaldsover, så TROR jeg at du kan begynne å bli litt frostig med ullundertøy opptil 5 grader før T-comfort sier.

Til de kaldeste nettene er en varmeflaske skikkelig bra å ha i posen. Har du litt varmt vann på en thermos kan du bytte vannet i 4-tiden hvis du begynner å fryse.

Noen synes posene holder til under T-limit, men da er jeg kald, selv med ullundertøy.

Sover du alltid på siden, så bør du ha soveposen samme vei som om du sover på ryggen, for den har mindre fyll på ryggen (65/35 er vanlig). Liker du å ha posen liggende på siden kan du vurdere å bestille fra eks. cumulus og få 50/50 fordeling, men da bør du også velge litt ekstra fyll hvis den skal holde temperaturgrensen, eller en litt varmere pose.

Jeg har en Cumulus Alaska 1100 vinterpose (T-limit -25, og 1690 gram veid hjemme) som jeg kjøpte i fjor. Bestilt i small størrelse, og med 1/3 glidelås, kom den på 3800kr ferdig fortollet i postkassen. Bedre pris tror jeg ikke man kan få. (Polsk MVA trekkes fra i nest siste steg i nettbutikken, først der får du se totalprisen).

Western Mountaineering posen Memento Mori viser til er nok bra, men sprenger nok det forutsatte budsjettet, om du klarer å få tak i posen i norge i det hele tatt.

Man får skikkelig gode dunposer til mellom 3000-4000kr nå til dags, med gode og etiske dunkilder.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt research på nett kjøpte jeg denne på salg i fjor til 3069. Synes den scoret bra på varme vs vekt (jeg er VELDIG frysen). Og så liker jeg at den har "etisk" dun. Har kun brukt den en gang så langt så har ikke så mye erfaring å vise til, men den føltes deilig og komfortabel ut da. Jeg sover også i hengekøye. 

 https://www.oslosportslager.no/produkt/marmot-womens-ouray-dunsovepose-dame-510178-cm-38043.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2018 den 17.09, Miamaria skrev:

Det er jo egentlig det jeg er mest i tvil om. 🤣 Men ja. :) Jeg har jo noen poser fra før, som viser seg å ikke helt være det jeg trenger. Men så er det å kjøpe en som ikke er nok, heller. Får pønske litt mer.

Jeg har Warmpeace 600 og jeg er frossenpinne. Sånn helt på ekte. Første gang jeg sov i en slik var det varmegrader, men kaldt nok for stillongs og dunjakke i camp. Og så klart lue. Og den posen gjorde meg helt frelst. Så jeg fikk jaggu en slik i bursdagsgave. I short. Jeg har veldig god plass men er bare 162 cm. En venninne fikk også samme pose i bursdagspresang og hun brukte denne over flere dager i Rago den ene uka det var skikkelig drittvær oppi der. Hun er frysepinne selv, men var overrasket over posen. 

Personlig er jeg helt frelst. Men jeg har bare hatt en utslitt Helsport Alta de siste 20 årene, så all oppgradering er veldig merkbart 😂 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ble jeg nesten overbevist. Det hadde vært veldig kjekt å komme unna med en sånn utgift, og en så lett/liten pose som jeg kan bruke når jeg går med sekk på sommerstid. Dette var svaret jeg ønsket, for å si det sånn. 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i på Warmpeace, jeg har Viking 300 og den er overraskende varm - brukt med åpen glidelås hittil i sommer, vet ikke hvor kaldt det har vært men på over 1200 meters høyde. Jeg er 164 og har short, det funker akkurat fint men hvis jeg var lenger ville jeg gått for Regular. Til 3-sesongs bruk er sikkert Viking 600 et godt valg. Lett å få tak i, og mye pose for pengene. Jeg har Western Mountaineering Apache MF til den bruken og kan hive meg med på Memento Mori sin anbefaling der, men den er vel ikke like lett å få tak i til en grei pris her i Norge - jeg hadde flaks og fikk den på et godt kjøp i USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en Viking 600 bestilt, takk for hjelpen dere. At glidelåsen på Huldreheimen har begynt å fuske og jeg måtte nok en gang bære den i sekk der den tar stor plass, ble avgjørende for å fullføre i handlekassen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 11.29, Miamaria skrev:

Da er en Viking 600 bestilt, takk for hjelpen dere. At glidelåsen på Huldreheimen har begynt å fuske og jeg måtte nok en gang bære den i sekk der den tar stor plass, ble avgjørende for å fullføre i handlekassen. 

Kult. Nå har jeg testa posen på fjellet i høyden. Selv om sommervarmen er borte og temperaturene var havna på mer normalt norsk sommer, så var posen varm. Innimellom faktisk litt for varm, så jeg har sovet halvveis utenfor posen de siste nettene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gittiamo skrev:

Kult. Nå har jeg testa posen på fjellet i høyden. Selv om sommervarmen er borte og temperaturene var havna på mer normalt norsk sommer, så var posen varm. Innimellom faktisk litt for varm, så jeg har sovet halvveis utenfor posen de siste nettene. 

Eg brukar denne på vinterturar der eg  forventar å ikkje komme lenger ned på minuset enn 10-12 blå, typisk breskiturar i april-mai.

Eit sett netting og ei varmeflaske, dunjakka over meg om det vert snekje. Kingkong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2018 den 11.29, Miamaria skrev:

Da er en Viking 600 bestilt, takk for hjelpen dere. At glidelåsen på Huldreheimen har begynt å fuske og jeg måtte nok en gang bære den i sekk der den tar stor plass, ble avgjørende for å fullføre i handlekassen. 

Posen er fantastisk god! Warmpeace har veldig bra soveposer kan jeg gå god for! Jeg bruker både Viking 600 og 300. 300'n i sommer har vært suveren, faktisk brukt mest som dyne.

:)

PS. Jeg har ikke betalt for soveposene nevnt her, da jeg har fått disse ifm. sponsing. Så er det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.