Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikafjell sovepose og litt andre spørsmål


Tittei

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, tubbs skrev:

.. men tar stort sett alltid Oprey Xenith 109 litern på 1-natts tur. Og ikke sjelden så veier den 22-25kg ved avgang. :)

Velkommen i klubben for de som er ekskludert fra lettpakkerforbundet ... 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg mener at en 2-sesonger er vår og høstpose, 3-sesonger er vår, sommer og høst, mens sommerpose er sommerpose. Vinterposer kan spenne over fra ish -10 til -50😄

Lenge siden jeg har sett soveposer markedsføres som en 2-sesonger. Mulig jeg har sovet i timen. 

Følgende er mest vanlig:

  • sommerpose
  • 3-sesongspose
  • vinterpose
  • 5-sesongspose

Av 3-sesongsposer er mengde fyllmateriale med på å bestemme type bruk og til varm eller kald sover. 600 gram dun for menn er mest vanlig, 800 gram for de som trenger mer varme og 400 gram for de som klarer seg med det. Kvinner må ha varmere poser som regel.

Hvor den skal brukes er klart vesentlig. I skogen, høyfjellet eller campingplass.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Turlyst skrev:

Jeg mener at en 2-sesonger er vår og høstpose, 3-sesonger er vår, sommer og høst, mens sommerpose er sommerpose.

Lenge siden jeg har sett soveposer markedsføres som en 2-sesonger. Mulig jeg har sovet i timen. 

Følgende er mest vanlig:

  • sommerpose
  • 3-sesongspose
  • vinterpose
  • 5-sesongspose

Av 3-sesongsposer er mengde fyllmateriale med på å bestemme type bruk og til varm eller kald sover. 600 gram dun for menn er mest vanlig, 800 gram for de som trenger mer varme og 400 gram for de som klarer seg med det. Kvinner må ha varmere poser som regel.

DNT markedsfører Mountain Hardware Ratio 32 som sovepose til sommer og mildere årstider. Da jeg kjøpte den ble den solgt som to sesongs. Dunfyll på denne er 340 g 650 dun. Temperatur, +3, -3. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Høres veldig fornuftig ut :)

Og så vidt jeg vet så er det ikke noe stil-politi ute i marka/fjellet. Om noen skulle tenke på slikt, så sier det vesentlig mer om dem enn om deg ;)

Eller så er de der, men jeg har blitt immun mot dem etter å ha opplevd for mye av det blant syklister og fluefiskere ... sier fremdeles mest om dem :D 

Takk for det. Har ikke opplevd det altså, bare jeg som tenker at andre tenker det hihi. 

16 minutter siden, Per Fredrik skrev:

To sesongs er det jeg kaller sen vår, sommer og tidlig høst. En sovepose som er litt varmere enn en ren sommerpose. Jeg har også en tre sesongs sovepose fra Mountain Hardware, da blir det mer vekt og volum, men allikevel ikke mer enn 1,14 kg. Jeg pakker soveposene på tvers nederst i sekken i et kompresjonstrekk som justerer posen til å passe med bredden til sekken.

Smart! Det tester jeg i morgen :) 

12 minutter siden, tubbs skrev:

Nå er ikke jeg den rette å spørre om lettvektspakking :)
Jeg får alt jeg trenger til en kjapp overnatting i en Osprey Kestrel 58 liter men tar stort sett alltid Oprey Xenith 109 litern på 1-natts tur. Og ikke sjelden så veier den 22-25kg ved avgang. :)


 

Haha, nå følte jeg meg VELDIG mye bedre! 

 

Men altså. Seriøst. HVIS nå køyelivet fungerer for meg. Hva er da fornuftig størrelse på en sekk for helgetur uten barn? Kun meg selv. Ikke midtvinters. Og med nevnte sovepose enn så lenge. Skal så klart gå i butikken og teste, men dere er så utrolig fornuftige og jeg blir så lett fanget av pris og kjekke salgsmenn 😅. Forstår jeg dere riktig at et sted mellom 50 og 60 liter er fornuftig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Fredrik skrev:

DNT markedsfører Mountain Hardware Ratio 32 som sovepose til sommer og mildere årstider. Da jeg kjøpte den ble den solgt som to sesongs. Dunfyll på denne er 340 g 650 dun. Temperatur, +3, -3. 

 

5 sesongs? Nå ramlet jeg av. Jeg har da virkelig lært at det kun er 4 sesonger i et år 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Tittei skrev:

5 sesongs? Nå ramlet jeg av. Jeg har da virkelig lært at det kun er 4 sesonger i et år 🤔

Vinterposer beregnet for kalde strøk og ekspedisjoner, heter det. Det er for de kalde vinterturene. Du har f.eks Mammut Tyin Winter og Mammut Tyin 5-season. Det finnes dunposer for vinterbruk og dunposer beregnet på kalde strøk og ekspedisjoner.

Begge deler brukes om vinteren, men det skilles mellom vinter og kalde vinterturer/ekspedisjoner.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mener Mammut operer med, summer, spring, 3-season, Winter og 5-season.

Rab og Mountain Equipment operer ikke med de kategoriene, men fyllmengde, type fyll/kvalitet indikerer bruksområde. Under hver modell står det hva tiltenkt bruk er, og temperaturområde.

Jeg mener fortsatt at 2-sesongspose begrepet er noe som ikke brukes. DNT har visst brukt det, men ikke vanlig. Jeg velger å tro at jeg kan mere om soveposer enn DNTs nettbutikk😌Janteloven da.......

PS: Legger meg ikke opp i om DNT bruker det begrepet.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tittei skrev:

Takk for det. Har ikke opplevd det altså, bare jeg som tenker at andre tenker det hihi. 

Smart! Det tester jeg i morgen :) 

Haha, nå følte jeg meg VELDIG mye bedre! 

 

Men altså. Seriøst. HVIS nå køyelivet fungerer for meg. Hva er da fornuftig størrelse på en sekk for helgetur uten barn? Kun meg selv. Ikke midtvinters. Og med nevnte sovepose enn så lenge. Skal så klart gå i butikken og teste, men dere er så utrolig fornuftige og jeg blir så lett fanget av pris og kjekke salgsmenn 😅. Forstår jeg dere riktig at et sted mellom 50 og 60 liter er fornuftig? 

DNT foreslår 40 - 60 liter, men det jeg lærte her på forumet da jeg var ny var, lag pakkliste så følger størrelsen på sekken av seg selv. Hva med å prøve deg med en lakenpose isteden for den digre soveposen din. Lakenposen er knøttliten i forhold og veier kun  170 g. (Helsport silke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tittei skrev:

OBS. Det er sant. Det glemte jeg jo å skjekke når jeg kjøpte i ivrighetens navn 🙈. Jaja. Dyrekjøpt erfaring. Jeg er 168 cm bare. Hvilken lengde anbefaller du? Jeg ligger i fosterstilling, så går med litt mer enn normalt. 

Får du ikke levert posen igjen? Posen er 2.10 lang veier 2 kg ifølge link kunne fått del mindre pakkvolum med en regular eller short pose som passer lengden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Turlyst skrev:

Vinterposer beregnet for kalde strøk og ekspedisjoner, heter det. Det er for de kalde vinterturene. Du har f.eks Mammut Tyin Winter og Mammut Tyin 5-season. Det finnes dunposer for vinterbruk og dunposer beregnet på kalde strøk og ekspedisjoner.

Begge deler brukes om vinteren, men det skilles mellom vinter og kalde vinterturer/ekspedisjoner.

Aha, da lærte jeg enda mer nytt i dag :)

42 minutter siden, Turlyst skrev:

Mener Mammut operer med, summer, spring, 3-season, Winter og 5-season.

Rab og Mountain Equipment operer ikke med de kategoriene, men fyllmengde, type fyll/kvalitet indikerer bruksområde. Under hver modell står det hva tiltenkt bruk er, og temperaturområde.

Jeg mener fortsatt at 2-sesongspose begrepet er noe som ikke brukes. DNT har visst brukt det, men ikke vanlig. Jeg velger å tro at jeg kan mere om soveposer enn DNTs nettbutikk😌Janteloven da.......

PS: Legger meg ikke opp i om DNT bruker det begrepet.

Samme for meg. Jeg bare lurte, for kunne ikke huske jeg hadde vært borti 2-sesongs før. Men da er nok det grunnen. Uten at det er veldig viktig. Jeg ble bare nyskjerrig. 

37 minutter siden, Per Fredrik skrev:

DNT foreslår 40 - 60 liter, men det jeg lærte her på forumet da jeg var ny var, lag pakkliste så følger størrelsen på sekken av seg selv. Hva med å prøve deg med en lakenpose isteden for den digre soveposen din. Lakenposen er knøttliten i forhold og veier kun  170 g. (Helsport silke)

Jeg skal vurdere, men denne var utrolig god å ligge i. Skal se litt nærmere på det i morgen. 

14 minutter siden, KimH skrev:

Får du ikke levert posen igjen? Posen er 2.10 lang veier 2 kg ifølge link kunne fått del mindre pakkvolum med en regular eller short pose som passer lengden din.

Jo, må se på det. Reagerte pgså på dette med kg. Det står 1,6 på esken, men 2 i linken. Vel, uansett er det mye forstår jeg nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? Er den ok? Det står pluss 17 som gjennomsnittstemp. Lit høyt kanskje eller med tanke på at den jeg nå har er til minus 5? Har ikke sjans til å øke prisen til så mye mer enn 1000kr akkurat nå. Lakenpose blir nok i tynneste laget selvom det var dette jeg først tenkte på. 

https://sportsdeal.no/turutstyr/6415-bergans-super-light-7031581473474.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tittei skrev:

Hva med denne? Er den ok? Det står pluss 17 som gjennomsnittstemp. Lit høyt kanskje eller med tanke på at den jeg nå har er til minus 5? Har ikke sjans til å øke prisen til så mye mer enn 1000kr akkurat nå. Lakenpose blir nok i tynneste laget selvom det var dette jeg først tenkte på. 

https://sportsdeal.no/turutstyr/6415-bergans-super-light-7031581473474.html

T-comf er den temperaturen du kan regne med å sove behagelig i posen som dame. 17 grader på natterstid forekommer nesten ikke (muligens med unntak av akkurat nå, men nå er ingen normal situasjon) Det der er en pose til innebruk spør du meg. 

Jeg har mountain hardwear poser som jeg er godt fornøyd med, se f.eks på denne: 
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-z-flame-sleeping-bag-reg-woodland.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mountain Hardware er kanskje verdens beste produsent av syntetposer! Forholdsvis lite volum og ganske lav vekt. Her er et eksempel på en pose som har T-comfort på 1 grad. T-comfort er laveste temperatur for kvinner. https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-laminina-z-spark-sleeping-bag-long-dark-raspberry.html

Mulig du trenger varmere pose. Var bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tittei skrev:

Ok. Hvis mulig vil jeg helst bare bytte i samme butikk, da går det raskere. Er det ingen av disse posene som er ok der inne? 

Kommer litt an på hva du vil prioritere, hvis du vil ha både relativt lett, relativt varm og relativt billig ser ikke jeg noen på den siden jeg hadde gått for (i den prisklassen du oppgir). Da hadde jeg sett nærmere på den jeg linket til som er sånn "passe" ikke av de letteste, men heller ikke av de dyreste og ganske grei temperaturrating (0 grader/1,22 kg). Hvis du bestemmer deg for at vekt likevel ikke er så viktig og du skal ha en sommerpose , kanskje Helsport Fonnfjell spring (4 grader/1,5 kg) Helsport Glitterheim Spring Bright Blue (4 grader/1,6 kg) Bergans Rondane 3 season (3 grader/1,95 kg) kan være noe?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tittei skrev:

Hva med denne? Er den ok? Det står pluss 17 som gjennomsnittstemp. Lit høyt kanskje eller med tanke på at den jeg nå har er til minus 5? Har ikke sjans til å øke prisen til så mye mer enn 1000kr akkurat nå. Lakenpose blir nok i tynneste laget selvom det var dette jeg først tenkte på. 

https://sportsdeal.no/turutstyr/6415-bergans-super-light-7031581473474.html

Jeg har en Bergans superlight og det er en rein hyttepose. Selv med tynn lakenpose inni er den ikke for utendørsbruk under normale værforhold.

Jeg har imidlertid brukt den utendørs, men da som utenpå en annen sommerpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.