Gå til innhold
  • Bli medlem

Kartmannen.no: alternative turkart til Garmin


Anbefalte innlegg

Venter på min Fenix 5 klokke, hva er best og enklest å bruke, jeg vil bruke Basecamp for planlegging og klokka til supplement til kart. 

Er det Kartmannen sine kart som da er optimalt å bruke, eller er medfølgende kart  til Fenix klokka dugende også?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
2 timer siden, torbjornhb skrev:

Hei🙂

Gammel tråd som jeg tilfeldigvis kom over. Vil disse kartene fungere bra også på Garmin Fenix 5 Plus og Forerunner 945 modellen? 

Hei!

Vi har testet kartene på Fenix 5 Plus, der fungerer de godt! Forerunner 945 er veldig lik, så regner med at det fungerer der også. Husk å velg klokke stilen når du installerer kartet, så blir fargene bedre på klokken 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torstein Ingebrigtsen Bø skrev:

Hei!

Vi har testet kartene på Fenix 5 Plus, der fungerer de godt! Forerunner 945 er veldig lik, så regner med at det fungerer der også. Husk å velg klokke stilen når du installerer kartet, så blir fargene bedre på klokken 😀

Kanon! Takker og super bukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
På 25.7.2019 den 18.50, fiskekongen skrev:

Hvis man bestiller på minnebrikke, får man da også tilgang til å laste ned via internett og til basekart? Eller er det en av delene?

Fungerer 3D visning nå?

Ja hvis du bestiller minnekort så får du også tilgang til å laste ned kartet via internett og å se kartet via BaseCamp (du kan da enten installere kartet på PCen eller ved å plugge i GPSen i PCen). 3D visning i BaseCamp fungerer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter at gammel-GPS-en takket for seg etter mange år, og vi skaffet oss en ny, passet det godt å sjekke ut Kartmannen sine kart. Garmin har nok en litt rigid™ måte å handtere lisensieringen av sine kart mellom enheter.

Rett og slett imponert over hvor bra, enkelt og kundevennlig dette er lagt opp. Gode og kart med god lesbarhet, som man lett kjenner igjen fra norgeskart.no, enkel nedlasting. Og så, som en bonus, lå tilpassede kart klare for import til min Fenix 5x plus også. Med disse kartene ble kart på klokka noe helt annet! 

IMG_6342.jpeg

Endret av TerjeH
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 9.41, TerjeH skrev:

 Garmin har nok en litt rigid™ måte å handtere lisensieringen av sine kart mellom enheter.

IMG_6342.jpeg

Ok, har man sagt A får man si B. Etter denne posten viste det seg at Garmin support gjorde en finfin jobb med å flytte mine gamle Kartlisenser fra defekt og over til ny GPS. Uten spørsmål, og også de kartene som var utenfor "support-periode". Det ene kartet gav de meg ny versjon av  også. Takk til Garmin for det. Nå har jeg kart så det holder - både fra Garmin og Kartmannen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilbakemelding/spørsmål: jeg synes kartene fungerer utmerket på min garmin Alpha, men jeg kunne ha ønsket megen skarpere kontrast, evt en skarpere farge på vann.  Slik det nå er, er det nesten umulig å se vann på skjermen med den svært så lyseblå farven, som er så lys at den går nesten over i hvitt.  Er dette en innstillingssak, eller handler det om datagrunnlaget for kartene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Hengern skrev (33 minutter siden):

Vil sjøkart og Topokart fra Kartmannen fungere på Fenix 7?

Når det gjelder Topokart, tror jeg det er trygt å anta det. Fenix 7 er vel så ny at folk ikke har rukket å teste, men det er samme greia som de tidligere modellene Jeg har lenge brukt topokart på en Fenix 5x plus. Jeg visste ikke (og tror ikke) at Kartmannen.no har sjøkart.  Det er rimelig lett å komme i kontakt med kartmannen.no på facebook eller webben deres for å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som pr nuh har fått en Fenix 7 levert enda.

Men Kartnannen fungerer på 6x, men med mindre "laste rett i klokken" er det samme som tidligere, så får du ikke frem kartet. Det legger seg i klokka, men det er noe med filinstillingene som ikke blir riktig. Ved å laste det først til pc og så over i klokka via Basecamp så fungerer det direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 1/20/2022 at 5:12 PM, Omnilite said:

Men Kartnannen fungerer på 6x, men med mindre "laste rett i klokken" er det samme som tidligere, så får du ikke frem kartet. Det legger seg i klokka, men det er noe med filinstillingene som ikke blir riktig. Ved å laste det først til pc og så over i klokka via Basecamp så fungerer det direkte.

Joda. Hvis det er .img-filer du får fra kartmannen (på samme måte som frikart.no) må du inn i "Instillinger for Kart" og videre til "Konfigurer Kart" for å aktiverer kartet etter at du har lagt .img-filen på riktig sted på klokka,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev (1 time siden):

Joda. Hvis det er .img-filer du får fra kartmannen (på samme måte som frikart.no) må du inn i "Instillinger for Kart" og videre til "Konfigurer Kart" for å aktiverer kartet etter at du har lagt .img-filen på riktig sted på klokka,

Selve kartfila legger seg riktig sted, men det er noe med de andre filene som skal "peke på" kartfila som ikke blir rett. Når jeg da skulle velge kartet i oppsettsmenyen, så fant ikke klokka kartet. Siden jeg likevel skulle ha kartet på pc'en lastet jeg det ned der og overførte vis Basecamp. Da kom det opp direkte. Så BK fikser "filfiklingen" som må til.

Har kjørt samme kart inn på GPSMAP 66sr, da smatt de direkte inn fra nedlastingen på Kartmannen uten noe fikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.