Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om gode solbriller?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Noen gode tips eller erfaringer med solbriller for bruk i sommerfjellet? Bør tåle at det er veldig lyst - altså snøfelt. Har et par fra Oakley som i grunnen har vært bra, men som begynner å bli en del stripete etter lang tids bruk.

Har mest sansen for all-round type briller, og ikke briller med skinnlapper på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Julbo Explorer 2.0. De har sideflapper i plast, men disse fjernes med enkelhet. Brillene har store linser og det følger med snor til å stramme dem fast tilfelle du ferdes et sted du ikke vil miste dem. Jeg har "chameleon"-linsene som er fotokromatiske. De skal justere lysinnslippet mellom kategori 2 og 4. Linsene er også er polariserte. De er laget for fjellferdsel, og egner seg ikke til kjøring med bil.

Med linsene jeg har er de i samme prisklasse som Oakley, men du kan velge linser som ikke er fotokromatiske til en lavere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.habervision.com/ syns jeg lager gode solbriller. Jeg handlet et par som dessverre er gått ut for en del årsiden. De dekker bra på sidene, polariserende glass som justerer lysinnslippet etter hvor lyst det er ute, veldig praktisk.  Brukes flittig både til bilkjøring og friluftsliv :) Og forholdsvis ganske trivelig priser for gode solbriller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hermansen skrev:

https://www.habervision.com/ syns jeg lager gode solbriller. Jeg handlet et par som dessverre er gått ut for en del årsiden. De dekker bra på sidene, polariserende glass som justerer lysinnslippet etter hvor lyst det er ute, veldig praktisk.  Brukes flittig både til bilkjøring og friluftsliv :) Og forholdsvis ganske trivelig priser for gode solbriller

De så veldig spennende ut. Bestiller du der fra den butikken? Blir litt skeptisk når de sånn uten videre har sånne priser.. Altså - om det er seriøst..

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kjell Iver skrev:

De så veldig spennende ut. Bestiller du der fra den butikken? Blir litt skeptisk når de sånn uten videre har sånne priser.. Altså - om det er seriøst..

image.png

Ja jeg har bestilt direkte fra den butikken, tar ca en ukes tid før de kom i posten :) Ikke noe problem overhode, seriøse greier :) 

Virker også veldig holdbare, både innfatningen og glasset. Syns en del solbriller har en tendens til å falle frahverandre da jeg IKKE er flink til å ta vare på de :) Disse her har nå vart i 4 år nå, og ser ut som de skal vare noen år til :) Folk som har prøvd de har sagt "wow" når de har prøvd de, kan godt være de stort sett er vant med essobriller.

Hvor mye de justerer seg etter lyset i tall vet jeg ikke, men fungerer strålende til vanlig norsk sommer med variert vær. Som fluefisker syns jeg det er greit å kunne beskytte øynene også i sikkelig vind og ruskevær, og da syns jeg de er mer enn lyse nok på sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp et par Oakley Silver XL med Polariserende og prizm glass.... Å jeg må si at dette er de beste Allround brillene jeg har. Har et par med Ray-Ban Aviator også et par sportsbriller som jeg bruker på vinter når det er snø, men mulig disse Oakley blir å utkonkurrere de med høye kneløft 

81310DC6-0B07-4003-B1DA-D606CE9680A6.thumb.jpeg.56f4edb1da6959166eb6e665ce272421.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye på briller selv. Solbriller er solbriller liksom da de fleste forhandlerne må he CE sertifikate briller. Som sagt ikke tenkt noe særlig over det, men da blir det disse

https://www.oakley.com/en/radar-ev-pitch/product/W0OO9211

kjøpt for noen år siden for 700kr på noe nattåpent greier, bruker de mest under sykkel trening ‘’kremt kremt😂😂😂’’  funker sikkert gull på vidda også de?😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maui Jim om du er ute etter egenskaper. Polariserende herfra til evigheten, og kan tilpasses trynet ditt. 

De koster litt, da, så det er ikke glemme-igjen eller tråkke-på-briller. 

Endret av ArveS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Etter anbefaling på forunet kjøpte jeg disse: https://www.xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille-gra/p/1096830_2_style

Novena multisportbrille på xxl, 500kr inkludert 3 linser og etui. Svært bra, kjempefornøyd, veier ingenting å nesen og har justerbare nesevinger.

Og jeg har vert typen som kjøper polariserte solbriller i prisklassen over 2000kr, for jeg mener en dyr solbrille varer lengre enn en billig. Pris henger nødvendigvis ikke sammen med kvalitet.

(de dårligste skibrillene jeg ha hatt var tidligere toppmodell til oakley, steindyr...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Bollè har mykje bra men vanskeleg å å få prøvd

Jeg har ikke bestemt meg helt enda. Endel vel med en panikkhandel av jallabriller på en bensinstasjon.

 Det firmaet som er nevnt over (https://www.habervision.com/Sunglasses_c_9.html ) er startet av han samme fyren som solgte Bolle i sin tid.

takk for tipset der @Mareng - skal sjekke dette opp når jeg rek forbi en xxl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke litt over type farge du liker også. Jeg har et par mørke briller til bruk på fjellet og skiturer på vinteren når sola er som værst. Så har jeg et par gulfargede allround briller. Jeg foretrekker gulfargede briller da de er veldig anvendelig og gir gode kontraster.

De gule er Leech River og de med mørkt glass er Arrow Wiley med hurtig avtagbar foam inlay. Snora kan flyttes om på brillene. ;) 

695D9CC2-32AB-4C13-B258-D5C2AAC974AF.thumb.jpeg.b63c263cdd545812ce08672e5326903e.jpeg6C229F5F-19F3-49DC-A68C-C42A9F2F89E1.thumb.jpeg.397f743879e84b7d4c3f87ae4ee45112.jpeg0D9B43E7-3C64-4FAD-97AD-9342DF1735A2.thumb.jpeg.bd4d91df327ccbcd85cb3ca256a83e33.jpegC9511A08-1387-43BF-9171-1A129007D4F1.thumb.jpeg.33ea4d55a6df50a0ec1468d7d33db0f7.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Du bør tenke litt over type farge du liker også. Jeg har et par mørke briller til bruk på fjellet og skiturer på vinteren når sola er som værst. Så har jeg et par gulfargede allround briller. Jeg foretrekker gulfargede briller da de er veldig anvendelig og gir gode kontraster.

De gule er Leech River og de med mørkt glass er Arrow Wiley med hurtig avtagbar foam inlay. Snora kan flyttes om på brillene. ;) 

695D9CC2-32AB-4C13-B258-D5C2AAC974AF.thumb.jpeg.b63c263cdd545812ce08672e5326903e.jpeg6C229F5F-19F3-49DC-A68C-C42A9F2F89E1.thumb.jpeg.397f743879e84b7d4c3f87ae4ee45112.jpeg0D9B43E7-3C64-4FAD-97AD-9342DF1735A2.thumb.jpeg.bd4d91df327ccbcd85cb3ca256a83e33.jpegC9511A08-1387-43BF-9171-1A129007D4F1.thumb.jpeg.33ea4d55a6df50a0ec1468d7d33db0f7.jpeg

 

 

Det du nevner der er faktisk et godt poeng, @Tor-Erik-L-77! Sportsbrille til hard aktivitet med blålig glass gjør ikke så mye, men når en skal ha det på veldig lenge så foretrekker jeg selv gul-bruning av lyset (altså fjerne mye av det blå spekteret). Selv føler jeg at jeg blir gladere av å se i en varmere kontrast. Ulempen er at blått lys (i øynene) er det som hemmer produksjon av melotonin, og justerer den interne klokken. Som en kuriositet kan det nevnes at briller med oransje glass (som blokkerer blått lys) brukes i behandling av blant annet døgnrytmeforstyrrelser, demens, og bipolar lidelse.

Skal brillene brukes på bre, eller sne, så kan det fort bli mye lys og en må ta det med i regnestykket. Ble hissig solbrent på nesetippen en dag i mai da jeg var på topptur i tåke. Så ikke solen et øyeblikk en gang. Uten solbriller hadde jeg nok blitt snøblind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Du bør tenke litt over type farge du liker også. Jeg har et par mørke briller til bruk på fjellet og skiturer på vinteren når sola er som værst. Så har jeg et par gulfargede allround briller. Jeg foretrekker gulfargede briller da de er veldig anvendelig og gir gode kontraster.

Enig.

Derfor synes jeg slike multisportbriller som man enkelt skifter linser på er ett bra og økonomisk valg som veier lite og tar liten plass i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.