Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Sponon skrev:

Jeg har kjørt Bushboxen (XL i titan) ganske hardt over flere timer i strekk. Minimalt med deformering på selve boxen, men grillristen (som er i stål) har en tendens til å bue ganske godt dersom den ikke er festet skikkelig. Dog ikke et problem for jeg bøyer den tilbake med hendene når den er blitt kald. us, hehe. 

Samme kan skje med Grillristen til Folding Firebox brenneren.  Har ikke sett at den buer seg så veldig for den modellen, men noe deformering har jeg erfart med den største risten de leverer (bredere enn selve ovnen). Sikkert fordi jeg ikke hadde fulgt produsentens anbefaling om:

"[...]        to not add the grill plates until you are ready to put the meat directly on the grill. This helps take the heat out of the plate and prevents warping. Most people will put the plates on the firebox while they are getting the fire going and leave it there. Not a good idea."

Så kanskje det samme rådet er verdt å følge for Bushboxen.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Sponon skrev:

Veldig fornøyd med denne saken fra Bushcraft Essentials. Titan, og foldbar. 

Gir også fra seg en god del varme :) 

32DE0582-62E4-4897-8E12-2DBF0BC00A5D.jpeg

FDF28792-A026-4E1A-93B5-3DAE93E0AF85.jpeg

7756B99C-3A06-49A1-AC9C-6594B3CB6CE6.jpeg

787EE470-CC54-4B5F-AC7B-310609D30B5E.jpeg

9AF9EDDE-074D-449C-B2F1-62513A46FD88.jpeg

02E95C72-0421-48F8-994F-0C9CE4D32AD5.jpeg

Jeg er så fornøyd at jeg har tre stykker. En XL i rustfritt stål, det samme i titan, og en mindre versjon også i titan. :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjølv om eg har begynt å teste ut litt andre ting ser ikkje så mange grunnar til å bruke noko anna i dei fleste situasjonar. 

Om ein ser vekk frå Silverfire og Solostove type ting, så synest det er eit stort pluss om ovnen er foldbar. Null fikling. Klar på 2 sek.

Eg har to Firebox Nano, ein standard og ein titanium og dei settast saman saman til det han kallar Overkill mod.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Vi fikk endelig testet kvistbrenneren da vi var på kanotur i Dalsfjorden (Gunnarhaugsfjorden) like før Femunden. Vi ble veldig imponert over hvor effektiv den var, så den blir med på alle turer fremover. Vannet kokte på null komma niks omtrent. Husbonden gleder seg nå til å slippe å drasse på gassbokser på tur i fjellheimen. 

Så en stor takk til Tom! Vi er storfornøyde begge to. 

IMG_20190828_140009.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
På 11.10.2019 den 14.53, Odd-Arne skrev:

Standard Firebox er no tilgjengeleg i titan. Vekt redusert til halvparten. One to rule them all, antageligvis.

Jeg tenkte å prøve meg på kvistbrenner, Så bestillte en Firebox G2 original. Vekt på 1 kg er ikke så viktig da jeg stort sett drar på tur med barna, Så det blir ikke lange gåturen uansett. 

Men liker at den kan brukes til det meste! spesielt at det er mulig å grille på den :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dortase skrev:

Jeg tenkte å prøve meg på kvistbrenner, Så bestillte en Firebox G2 original. Vekt på 1 kg er ikke så viktig da jeg stort sett drar på tur med barna, Så det blir ikke lange gåturen uansett. 

Men liker at den kan brukes til det meste! spesielt at det er mulig å grille på den :D

 

 

Absolutt. Det geniale med Firebox er nettopp at den er så fleksibel. Du kan og kjøpe ekstrautsyr som ekstra firesticks, større grillrist mm..om du ønskar det. Funkar fint med både ved og kull. 

Oppfinneren har eit relativt stort bibliotek på youtube som viser ulike typar bruk.

https://www.youtube.com/user/fireboxstove/search?query=grill

 

Titanium versjon er på vei i posten, så eg skulle ha den til jul. Då har eg alle 4 variantane. 😁

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 20.36, zimwalker skrev:

PS: Noen av oss her inne som har handlet Bushbox brenneren produsert  av Bushcraftessentials har gjort det via den danske Bushcraftbutikken . (Jeg forsøkte selv i 2017 å handle direkte hos Bushcraftessentials i Tyskland,  men de forstod ikke konseptet med å trekke fra tysk moms ved eksport til Norge, eller det vil si det mente de ikke kunne gjøre det tross mine henvisninger til EU sine regler, så der ga jeg opp. Mulig de har skjønt det nå, men det vet ikke jeg.)

Ser nå at følgende webshop i NO fører Bushcraft Essentials sine Bushbox modeller: www.bikester.no/bushcraft-essentials.html
Blir noen kroner billigere enn å bestille fra DK ser det ut til. Besilte en XL i titanium  der nå.

Ellers fått med meg at Fireboxstove.com i år har kommet med titanium versjon av sin største (5") modell, et prosjekt han for noen år siden skrinla pga problemer med "warping" og høy pris ut. Om denne se: www.fireboxstove.com/titanium  Blir noe dyrt med import (moms) syns jeg. Speidersport.no, som tok inn Firebox for en tid siden, har bare den minste modellen deres ("Nano") inne nå ser jeg www.speidersport.no/merke/firebox/  og de har vel aldri hatt inne titanium modellene (?) etter hva jeg har sett, kun i stål.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, zimwalker skrev:

Ellers fått med meg at Fireboxstove.com i år har kommet med titanium versjon av sin største (5") modell, et prosjekt han for noen år siden skrinla pga problemer med "warping" og høy pris ut.

Dette med "warping" (metallet slår seg) har Bushbox ordnet på sine titanversjoner. Bunnrista er av rustfritt stål. Ellers er SoloStove også en fin løsning, og kommer i flere størrelser, fra en/tomanns  og opp til 20 kilos hageversjon.

Kvistbrenner
Bålkjele

Jeg må faktisk innrømme at jeg angrer på alle primusene jeg har handlet opp gjennom årene nå som jeg har oppdaget kvistbrennerne. :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dortase skrev:

 

Nå ble jeg også usikkert på om jeg skal bestille Bushbox XL istede for Firebox G2.... Ser ut som begge er veldig gode men firebox er noe dyrere.

 

 

For ved, så er det stort sett berre snakk om å finne den størrelse og vekt som passar best for deg.

Skal du grille med kull.........Firebox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hege P. skrev:

Dette med "warping" (metallet slår seg) har Bushbox ordnet på sine titanversjoner. Bunnrista er av rustfritt stål.

Joda, men du tar kanskje litt hardt i her. Det er riktig at de med bunnrist av rustfritt stål lettere unngår at metallet slår seg, men problemet er neppe løst med det. Dette mener jeg kommer klart frem i deres FAQ og "Hints for Hobo operation" guide. Sakser litt derfra:

Sitat

Warpage: Warping is a physical phenomenon that is inevitable when metal is heated unevenly (and therefore unevenly expands). Slight distortion is therefore unavoidable and normal. However, all our hobo stoves are designed in such a way that warpage occurs only to a very moderate extent (when used as intended) and that the function of the hobos is not impaired in any way [....]

[...] Warping cannot be avoided. However, we do everything possible to reduce warping to a minimum. If you do not overheat your stove, almost no visible warping will occur. The warping will never reach an extent where the function or operation of the stove is impaired  [...]

[...]  in many of the videos distributed on the Internet, our stoves are filled to the brim and you can sometimes see huge flames coming out of the stove. This leads to the following problems: The chimney effect is greatly reduced, the combustion temperature drops to around 200-300 degrees, smoke and soot are produced. Burning material touches the side walls in many places, which leads to uneven heating of the side walls, at the same time a lot of energy is being transferred to the side walls. This creates heat islands or a large temperature gradient between the top and bottom, which is the optimum condition for another physical effect: warpage.

Improper use: Many misunderstandings are also caused by the fact that some of our customers use the stoves as a mobile campfire and expose them to hours of jojo heating and temporary overheating. Our stoves have to prove that they can withstand this and can be folded or remain fully functional, but no regular steel will withstand this permanently without damage (the same applies to quenching in cold water) [...]

Min uthevning (fet skrift).  Kilder: www.bushcraft-essentials.com/english/faq/  og:  Hints for Hobo Operation.pdf 

Anbefalt lesning alt som står der. Les f.eks. om skorsteinseffekten og riktig/optimall bruk m.v.

1 time siden, Odd-Arne skrev:

Skal du grille med kull.........Firebox.

Går ut fra at du mener modellen i stål.  Mener å huske at en av de første testene han som lager Firebox utsatt prototypen i stål for var å fylle den til randen med grillkull og la det brenne og gløde til den sloknet av seg selv - for så å studere om metallet hadde slått seg. Tror det var en tilsvarende test som gjorde at han for noen år siden oppga tanken på en versjon i titanium. Men så ga han ikke opp likevel da. Og videoen der han presenterte den nye titanum modellen så sier han vel noe om at han a) har unngått å bruke stål i deler av konstruksjon  fordi selv om det ville gjøre jobben lettere (dvs unngå at metallet slår seg, "warper")  vil det samtidig undergrave noe av hovedhensikten - som var å gjøre Fireboxen lettere.  Og b) som Bushcraft essentials også gjør på sin web;  han var nøye med å kommunisere at man må forvente at- metallet nødvendig vis vil slå seg/bøye seg noen steder, men  normalt ikke verre enn at man med håndmakt vil kunne bøye det "på plass igjen" slik at boksen fortsatt kan foldes og brukes som tiltenkt.

Elles: Husker ikke hvor, men mener å ha lest/sett/hørt at Firebox under ellers like forhold gir litt høyere/bedre varmeeffekt (BTU) enn Bushboxen, men om dette gjelder både stål og titanium er jeg usikker på, og det er vel ellers ikke noe vanlige brukere vil legge merke til når man bare skal gi kaffevannet et oppkok .....

Endret av zimwalker
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, zimwalker skrev:

Joda, men du tar kanskje litt hardt i her.

Muligens. Men jeg har og bruker Bushbox jevnlig, både den av rustfritt stål og den av titan. Noe warping av bunnrista har skjedd på begge, men ikke verre enn at bunnrista må "hjelpes" litt med fingrene for å falle på plass i sporet sitt. Ikke noe å snakke om. Slike fyrbokser skal selvsagt fyres med omtanke. Trenger man et stort bål til varme tenner man et vanlig bål. Kvistbrennere er kokeapparat først og fremst. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Blaser skrev:

Har ikke hatt noe problem med min titan Toaks ved kullfyring.  Det er vel sikkert fordi den har sylinderform.

Varmen blir vel nokså jevn da. Det er den ujevne oppvarmingen, overoppheting noen steder, rask nedkjøling og oppvarming, som vel skaper mest "krøll" (no pun intended).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på warping som noe stort problem, så lenge jeg kan slå det tilbake med litt makt... 😎det viktigste er at jeg får lagt den sammen igjen. Om det ikke blir helt perfekt kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Ovnen skal brukes i skogen, ikke stå til pynt.

Men er det lettere å bøye/slå tilbake stål enn titan?

Forøvrig takk til zimwalker for mye bra info  👍

Endret av Dortase
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man redd for litt warping bruker man heller en BushBuddy eller SoloStove. Tar ikke mer plass i sekken enn kjelen den fraktes i. Og man får mindre sot på fingrene når den skal pakkes ned igjen.  :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.