Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

Blaser skrev (På 22.1.2022 den 23.53):

Du som liker å teste litt....når du får din Lixada 2-in-1 får du vurdere om du skal gå til anskaffelse av følgende som "ekstrautstyr":  www.clasohlson.com/no/Damprist/p/Pr347855000

Se:  Lixada "Little Bug" and Small Vegetable Steamer (wood gas stove?) with Wood Pellet
www.youtube.com/watch?v=3w5qGZYRGeo      :-)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (20 timer siden):

"Firebox Titanium Folding Stove Original bålbrenner"

- Jada.

"Firebox Titanium Extended Grill Plate stor grillplate"

- Her vises påtenkt bruk;  www.youtube.com/watch?v=8rRXSvN9N1Y
- Kjekk å ha. Fortrekker denne fremfor den "lille" dersom jeg skal grille noe. Men denne kan sikkert
erstattes av en billigere grillrist fra 3.part i høvelig størrelse.

"Firebox Titanium Grill Plate grillplate"
- Har denne også, men kjedelig når kjøttet blir hengene over kanten og hele tiden må flyttes på. Så når jeg griller på Fireboxen bruker jeg omtrent bare den større plata over her.  Men til mindre kjøttstykker, pølser osv er vel den mindre grillplata her ok.

"Firebox Titanium Boil Plate kjeleplate"
- Her vises påtenkt bruk: www.youtube.com/watch?v=Hh2BuUIK5pk
- Kjekt å ha hvis du har smalere gryte/kopp eller flaske av metall, der denne plata samler/konsentrerer varmen under slik du ikke får så mye flammer som "slikker" og soter utsiden av koppen/gryta, og som da også gir tap av varme som kunne ha blitt utnyttet bedre.  Kan altså spare brensel og få mer effektiv utnytting av varmen på den måten. Bruker denne bare av og til selv.

"Firebox Titanium Adjustable Fire Grate grillplate"
.- Her vises påtenkt bruk: www.youtube.com/watch?v=qyccyepEmnQ
- Kjekk å ha om man vil grille og "løfte" grillkullet lengre opp for å få varmen nærmere toppen av Fireboxen. Ikke ofte brukt av meg.

"Firebox Titanium Firesticks"
- Disse følger også med brenneren uten ekstrautstyret. Et must. Da jeg handlet min første Firebox (G1 versjonen i stål) fra USA kjøpte jeg med et par ekstra slike "firesticks" i tilfelle jeg skulle miste noen. Er også greit å ha ekstra dersom man har brukt de som følger med til kjelestøtte, og så trenge å løfte/flytte Fireboxen på bakken når den er varm, løfte av grillplata osv.
-Generell brukerveiledning for Firebox: www.youtube.com/watch?v=vjm9kONkcyw

"Firebox Case HD futteral i nylon"
- Et must spør du meg (om du da ikke spanderer på deg veska av skinn).

"Oppbevaringspose i bomull"
- Følger normalt med.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! :D  Interessant med så mange muligheter, man kan jo lage en hel middag med alle disse dingsene!

Pga. dårlig tålmodighet + pris endte jeg opp med Bushbox i denne omgang, men jeg må si at alt utstyret til Firebox'en frister veeeldig! Lurer litt på hvor forskjellige disse to brennerne egentlig er... Kommentarene man finner på nettet er veldig delte. Noen mener Firebox er overlegen pga. utstyret og alle mulighetene man har, men også fordi den visstnok brenner veden på en annen måte enn Bushbox - mens andre mener de er nesten helt like. En får vel kanskje bare teste selv... :logik:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

There are are maybe 100 billion stoves out there (fritt omskrevet etter Carl Sagan)

siegestoves.com

lager og selger en egen brenner uten uten hengsler, en som flatpakkes og monteres "in camp", som Emberlit sin. Og selvsagt tilbys den både i rustfritt stål og titanium. Fant de via denne videoen av Mark Young :
Gen 3 Flat-Pack Siege Stovewww.youtube.com/watch?v=ZL8zCsLAOp8

De har vært på markedet noen år med sine "X-members", som er sånne "kryss" man setter på toppen av en høvelig hobo-stove (som IKEA sin bestikkholder) som kjelestøtte, samt et tilsvarende kryss på undersiden for tilførsel av luft.  Kryssene gir en altså en kjapp og enkel måte med å lage en "hobo stove" på (sier de) om man også har en høvelig boks for hånden.

Ikke overraskende  markedsføres disse som noe enhver "prepper" bør ha liggende i tilfelle krig eller andre kriser, for da trenger man jo raskt å kunne lage seg en hobo-stove når maten skal varmes.Her er en halvtimes video fra youtube kanalen deres der de demonstrerer produktene: www.youtube.com/watch?v=8PAon5uVz5A  Se også spilleliste der for linker til diverse videoer av dem og andre.

Bestilte sånne X-member kryss der nå litt på impuls. Forsvares med at de hører hjemme i kjekt å ha kategorien. Ellers artig å se hva folk finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Espeland skrev (13 timer siden):

Ja hvorfor bruker ikke alle kvistbrenner?

Kanskje fordi det ikke alltid er så mye kvist å brenne der de er, men skulle det være kvist nok så kommer du langt med et lite bål også.

Det har du rett i. Og kaffen bryr seg nok lite om hvilken varme den er kokt over! :-)

En kvistbrenner har noen fordeler ved å få konsentrert varmen på et lite areal og få til et oppkok med lite brensel. Men det samme kan man oppnå med naturlige midler. Er vel som med teknologier flest, noen bruker vi fordi vi ikke vet/har lært hvordan klare oss uten, andre bruker vi fordi det er bekvemt og vi opplever at det forenkler og/eller forbedrer tilværelsen på en eller annen måte. Og noen av oss, vel -  vi er vel over gjennomsnittet opptatt av "dingsebomser" av ymse slag. Ikke dermed sagt at alle som er det ikke vet hvordan klare seg uten.

Teknologien ja, selv det enkle er ikke alltid enkelt når man ikke har prøvd det før. Som denne karen demonstrerer (se fra ca 2,5 min ut) når han skal "montere" sin nyinnkjøpte "dingseboms".  www.youtube.com/watch?v=YenW8qnZKd4 .
Fikk nesten litt vondt av den når jeg så den, men kunne jo ikke unngå å humre litt da. Dessuten  har han nå latt videoen ligge ute også etter å blitt forklart i kommentarene hva han gjorde feil, så han bryr seg kanskje ikke særlig om det da.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg at den ser jo ok ut, men er ikke sammenleggbar og ikke av woodgas typen, så rent praktisk vil kanskje en blikkboks med noen hull i bunn, plassert på noen steiner e.l, (for lufttilførsel), med  åpning for mating i siden og kjelestøtte på topp, gjøre samme nytten, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (18 minutter siden):

Brukte 28 sekunder uten å finne vekta og ble utålmodig. Fant du den?

Da er man veldig utålmodig, for det står med stor skrift rett ved et stort bilde av produktet nede på siden med der målene er oppgitt :D 

(og med mindre skrift lenger oppe..)

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (3 minutter siden):

Da er man veldig utålmodig, for det står med stor skrift rett ved et stort bilde av produktet nede på siden med der målene er oppgitt :D 

(og med mindre skrift lenger oppe..)

Tipper det skyldes summen av parameterne i formelen når interessen ikke var kjempegøy, men feberen er det...

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fascinert av kvistbrennere etter å ha lest denne tråden.  Likevel har jeg ikke kjøpt en, og overskriften på tråden spør jo hvorfor.  Så derfor, her er grunnene til at jeg ikke har kjøpt:

  • Jeg er mest på tur i den snøfrie delen av året, spesielt når det er bålforbud, og jeg føler at kvistbrenner er litt på kanten av det forbudet
  • For matlaging har jeg en helt fin og fungerende gassbrenner som soter mindre enn bål, og jeg vil tro også en kvistbrenner
  • Jeg synes bål er utrolig kos når det er lov og forsvarlig

Så for meg er gassbrenner og bål det som dekker mitt behov.  Jeg har også en multifuel-brenner som jeg kan ta med, men gassbrenneren er lettere å ha med å gjøre.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (11 timer siden):

Jeg er veldig fascinert av kvistbrennere etter å ha lest denne tråden.  Likevel har jeg ikke kjøpt en, og overskriften på tråden spør jo hvorfor.  Så derfor, her er grunnene til at jeg ikke har kjøpt:

  • Jeg er mest på tur i den snøfrie delen av året, spesielt når det er bålforbud, og jeg føler at kvistbrenner er litt på kanten av det forbudet
  • For matlaging har jeg en helt fin og fungerende gassbrenner som soter mindre enn bål, og jeg vil tro også en kvistbrenner
  • Jeg synes bål er utrolig kos når det er lov og forsvarlig

Så for meg er gassbrenner og bål det som dekker mitt behov.  Jeg har også en multifuel-brenner som jeg kan ta med, men gassbrenneren er lettere å ha med å gjøre.

For en del år siden var jeg med i en padlegjeng der en av deltakerne alltid sverget til gass. Vi andre brukte selvsagt parafin, bensin, rødsprit eller hva det nå var vi visste selvsagt var mye bedre enn den derre gassen hans. Likevel triumferte han alltid til stor irritasjon, ja reint provoserende når han var ferdig å varme pølsene - mens vi andre fremdeles drev og monterte eller pumpet eller forvarmet primusene våre. Veldig irriterende altså - ja, for oss andre altså. For vi visste jo selvsagt hva som var det beste og mest riktige å bruke. Og det var ikke gass. Det var helt sikkert. Gass var for pingler. For lettvint liksom.

I dag er jeg nok av og til gasspingle jeg også. Det er jo lettvint.

Endret av Skogens Stønn
garmatikkleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Gass er finfint når temperaturen ikke er altfor lav og man vil ha en rask kopp eller en kjapp middag. Og man ikke er på en så lang tur at gassbeholdere blir et drass. Så stort sett er gass midt i blinken for meg.

Men om jeg vil ha bålkos uten å måtte sanke for mye ved er en kvistbrenner veldig fin. Den er også det minimalistiske valget, noen hundre gram skrammel i sekken, ellers er drivstoffet å finne i naturen. Den er dessuten mer skånsom mot omgivelsene enn et bål (med mindre man legger litt jobb i å rydde bålrester, da).

Bensin føler jeg er mer for de "seriøse" kara på vintertur eller langtur ;)

Når det gjelder innretninger for matlaging på tur vil jeg tro det vanskelig å slå en enkel kvistbrenner mtp miljøfotavtrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (10 timer siden):

Jeg er veldig fascinert av kvistbrennere etter å ha lest denne tråden.  Likevel har jeg ikke kjøpt en, og overskriften på tråden spør jo hvorfor.  Så derfor, her er grunnene til at jeg ikke har kjøpt:

  • Jeg er mest på tur i den snøfrie delen av året, spesielt når det er bålforbud, og jeg føler at kvistbrenner er litt på kanten av det forbudet
  • For matlaging har jeg en helt fin og fungerende gassbrenner som soter mindre enn bål, og jeg vil tro også en kvistbrenner
  • Jeg synes bål er utrolig kos når det er lov og forsvarlig

Så for meg er gassbrenner og bål det som dekker mitt behov.  Jeg har også en multifuel-brenner som jeg kan ta med, men gassbrenneren er lettere å ha med å gjøre.

Jeg tror kanskje at når man har kommet til side 22 i tråden så kan det opprinnelige budskapet havne litt i glemmeboken for noen og enhver. Tom sier jo stort sett at kvistbrenneren (for ham) egentlig bare er en mer effektiv og lettere kontrollerbar versjon av det vanlige bålet, som krever mindre brensel for samme jobben hva gjelder f.eks matlaging. Han mente nok heller aldri tråden som et argument for at man burde erstatte alle andre former for "primus" med en kvistbrenner for så å aldri se seg tilbake, han har jo tross alt en gassbrenner med seg som backup selv.

Når man har god forståelse for hva som er trygt og forsvarlig så er jo bål/kvistbrenner i praksis lovlig hele året slik som reglene er nå. Lovteksten er nok bare beholdt slik den er med en form for tillegg for at det aldri skal være noen tvil om hvem sin skyld det er hvis det blir brann.

Har selv fyrt et lite "kaffe" bål i fjæresteinene ved Roasten i Femundsmarka (på småkvist) da det var lav vannstand og vindstille, i starten av august, mens vi hadde en 20min samtale med en oppsynsmann som kom forbi. Han roste oss for størrelsen på bålet og plasseringen, og spurte ellers bare om vi hadde fiskekort, ellers var det mye snakk om hvordan Monsen hadde oppført seg da ha var innom med en TV produksjon med helikopterflyging mm... Han var ikke meget imponert av det for å si det sånn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger stort sett oppgåtte stier og om jeg fyrer bål så er det helst på etablerte bålplasser. De bålene jeg fyrer er uansett små.  De siste par gangene jeg her vært ute, så har jeg kløyd kun en (1) vanlig medbrakt vedkubbe i opptenningsvedstørrelse og laget bål på det.  Stort bål har jeg ikke behov for.

Det jeg først og fremst er redd for om sommeren er gnister. Når jeg ser hvor lett tørt gress tar fyr med gnister fra tennstålet, så skjønner jeg jo bålforbudet ganske godt, spesielt når det er tørt i skogen.

Hvordan er det med gnister fra en kvistbrenner?

Misforstå meg rett: Jeg synes konseptet kvistbrenner er supert, spesielt med tanke på at man har tilgang på miljøvennlige kvister overalt, så det kan jo hende jeg forsøker det en gang.  Spesielt brennerne som er basert på sekundær forbrenning (wood gas stove) fascinerer meg. Det virker som en varmekilde som både utnytter materialene godt, gir mindre plagsom røyk (som jo er den etter min mening største utfordringen med bål) og kanskje også sot på kokekarene(?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (6 minutter siden):

Jeg følger stort sett oppgåtte stier og om jeg fyrer bål så er det helst på etablerte bålplasser. De bålene jeg fyrer er uansett små.  De siste par gangene jeg her vært ute, så har jeg kløyd kun en (1) vanlig medbrakt vedkubbe i opptenningsvedstørrelse og laget bål på det.  Stort bål har jeg ikke behov for.

Det jeg først og fremst er redd for om sommeren er gnister. Når jeg ser hvor lett tørt gress tar fyr med gnister fra tennstålet, så skjønner jeg jo bålforbudet ganske godt, spesielt når det er tørt i skogen.

Hvordan er det med gnister fra en kvistbrenner?

Misforstå meg rett: Jeg synes konseptet kvistbrenner er supert, spesielt med tanke på at man har tilgang på miljøvennlige kvister overalt, så det kan jo hende jeg forsøker det en gang.  Spesielt brennerne som er basert på sekundær forbrenning (wood gas stove) fascinerer meg. Det virker som en varmekilde som både utnytter materialene godt, gir mindre plagsom røyk (som jo er den etter min mening største utfordringen med bål) og kanskje også sot på kokekarene(?) 

Jeg tenker jeg tar det viktigste først; det beste du gjør er alltid å bruke den metoden/typen brenner du selv føler er best, liker best eller føler er tryggest. Det å bytte fra noe du liker til noe annet bare fordi det er andre som mener at det er bedre er bare tull. Om du ikke kommer til samme konklusjon som den som gir deg råd/tips, så er det ingen grunn til å endre på rutinene.

Det er ikke uvanlig at jeg også fyrer kvistbrenneren på etablerte bålplasser, jeg setter den gjerne midt i bålsirkelen når jeg gjør det, for der er underlaget tryggest i de aller fleste tilfeller. Det ser kanskje litt rart ut, men slike ting bryr ikke jeg meg om personlig. En av fordelene er at jeg ikke trenger noe stativ eller oppheng, kvistbrenneren er i seg selv en stabil og plan plattform å sette kjelen ol. på. Er det en godt brukt bålplass så ligger det gjerne småkvist, flis, kongler ol. overalt som jeg kan bruke til brensel, mye av det rester etter andre som har kløyvd større ved og greiner, så jeg trenger ikke bruke tid på å prosessere ved i det heletatt, ofte er det nok å fyre opp en opptenningsbrikett og så bare plukke rett fra bakken og mate brenneren.

Hvis det er slik at jeg står i fare for å tenne på gress el. på bakken med gnistene fra tennstålet så er jeg på feil plass, det samme gjelder om det skulle falle ut glør fra den åpne brenneren. Jeg fyrer kun opp der slike ting kan skje uten at noe antenner. Er det veldig tørt, men vindstille, så finner jeg gjerne en flat stein el. og plasserer den litt uti en fuktig myr, eller helt nede i vannkanten hvis jeg er ved et vann, eller på underlag av sand. For meg er det slik at det skal kunne falle en glo eller f.eks en halv brennende kvist ut av brenneren og ned på bakken når jeg snur meg vekk uten at det er noen fare for at omgivelsene antenner.

Det kommer gnist av brennerne, både åpne og de lukkede som solo stove, personlig føler jeg det kommer litt mindre fra solo stove, andre mener det er i praksis likt. Hvis jeg fyrer i vannkanten og det blåser utover vannet så er jeg ikke så veldig skeptisk.

Solo stove, som er en såkalt gasifier, soter også. Den soter riktignok mindre når den kommer opp i full effekt, men man må mate ganske jevnt og trutt for at det skal holde seg over tid, brenner det for mye ned før du fyller på igjen så får du perioder med mer røyk og sot før den er opp i full effekt igjen. Det er litt både og med denne typen etter min mening, den er i teorien mer effektiv og bruker kortere tid på f.eks å koke vann, men jeg har aldri dårlig tid når jeg først fyrer opp en kvistbrenner siden jeg liker bålkosen, så tidsaspektet er ikke det viktigste. Er det mye mygg ol. så vil man gjerne ha litt røyk for å jage dem vekk, Har man flere tarper oppe som dekker flere sider så ønsker man kanskje ikke å bli sittende i en røyksky som ikke forsvinner.

Solostove har jeg for lengre turer der samboer er med, siden den passer oppi et kar som er stort nok til å lage mat til oss begge, og jeg synes den lettere håndterer "vanskelig" ved, ting som er småfuktig på utsiden og kongler. Hadde den som eneste brenner på 18 dagers tur i Femunden/Rogen og det var kun en dag det ikke ble varm middag, så den stoler jeg veldig på. Sammenleggbar har jeg mer for dagsturer, eller solo turer hvor den også fungerer som stativ til spritbrenner som jeg har med som backup.

Den største fordelen slik jeg ser det er dog når man er på lengre turer, der man fort kommer ut for nedbør. Jeg har fyrt bål eng gang under en jervenduk som vi spente opp mellom noen trær ca. 3m over bakken, og det går jo på et vis, men med kvistbrenneren så kan jeg fyre den under tarpen med mye lavere klaring, spesielt så lenge det står en kjele oppå, og da har du i praksis et helt tørt bål som ikke blir vått. Litt våt ved tørker jo under tarpen selv om det regner ute, og det fungerer for oss siden vi stort sett liger mange dager på samme plass. Om man vandrer videre hver dag og det er mye dårlig vær så kan det jo bli en annen sak med tørt brensel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kvistbrenneren mest for å slippe å bære med oss flere gassbokser når vi er på langtur. På korte turer er den også alltid med. Jeg tok tiden på å koke en kjele vann både på kvistbrenneren og på gass, det gikk like raskt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBS skrev (31 minutter siden):

Vi bruker kvistbrenneren mest for å slippe å bære med oss flere gassbokser når vi er på langtur. På korte turer er den også alltid med. Jeg tok tiden på å koke en kjele vann både på kvistbrenneren og på gass, det gikk like raskt. 

Hvilken kvistbrenner var det?

Jeg planla min første bucket-liste tur her om dagen, Hardangervidda på langs fra Haukeli til Haugastøl, og hvis jeg noensinne får gjennomført den så blir det enten PocketRocket eller EasyFuel gassbrenner som blir med, og kanskje Bushbox Ultralight. De lærde sier jo at det finnes nok kvist der oppe, men mtp. forholdene der oppe og muligheten for at man må koke mat i forteltet på ett enmanns så tør jeg ikke basere meg på noe annet enn gass på den turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GBS skrev (36 minutter siden):

Jeg tok tiden på å koke en kjele vann både på kvistbrenneren og på gass, det gikk like raskt.

...men da regnet du kanskje ikke med tiden det tar å finne tørr ved?

Er man på det rette stedet med passende tykke og knusktørre kvister innenfor kort rekkevidde er nok ikke tiden vesentlig forskjellig (men det tar lenger tid å samle sammen kvist enn å åpne krana på gassbrenneren, spesielt når det er skikkelig tørt og man må velge å fyre opp der det ikke er brennbart materiale rett i nærheten). Men med en gang det er fukt i været og man må begynne å lete etter tørr nok ved, eller enda mer tidkrevende, å lage tørr ved ved å kløyve kvister eller skrape av bark og det ytterste vedlaget, så tar det mye lenger tid med kvistbrenner enn med gass. Det er i hvert fall min erfaring. Og høljeregner det, så...

Jeg bruker ofte både bål og kvistbrenner, og synes det er trivelig, men gass er veldig lettvint. Ingen tvil om det. Spesielt når det er fuktig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (7 minutter siden):

forholdene der oppe og muligheten for at man må koke mat i forteltet på ett enmanns så tør jeg ikke basere meg på noe annet enn gass på den turen.

Du kan ha en kvistbrenner som det kan brukes en gassbrenner eller rødspritbrenner i for de vanskelige forholdene. @Tom42 bruker jo gass som reserveløsning til sine hjemmelagde kvistbrennere (som må kunne kalles lettvektere, den letteste veier litt over 100 gram). Ulempen er at man må gjette på hvor mye gass/rødsprit man får bruk for, altså gjette på hvor ofte man kommer til å måtte bruke reserveløsningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (37 minutter siden):

Du kan ha en kvistbrenner som det kan brukes en gassbrenner eller rødspritbrenner i for de vanskelige forholdene. @Tom42 bruker jo gass som reserveløsning til sine hjemmelagde kvistbrennere (som må kunne kalles lettvektere, den letteste veier litt over 100 gram). Ulempen er at man må gjette på hvor mye gass/rødsprit man får bruk for, altså gjette på hvor ofte man kommer til å måtte bruke reserveløsningen.

Det er ut til at det kanskje er mulig å få plass til en trangia/eagle brenner inne i Bushbox ultrlight, så det er jo selvfølgelig en mulighet, men det blir jo enda mer innkjøp. Nå var ikke de brennerne særlig dyre da... Bushbox'en veier vel ikke mer enn 65g.

Jeg har for øvrig Bushbox LF titan og trangia spritbrenner, men det er litt mer rettet mot turer under tregrensen siden det er der jeg normalt trives. Turer som den over hardangervidden/godt over tregrensen er ikke noe som kommer til å bli en vane uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

...men da regnet du kanskje ikke med tiden det tar å finne tørr ved?

 

Det tar iallfall ikke lenger tid enn å dra til nærmeste butikk og kjøpe en gassboks. :D  Drivstoff må jo skaffes til brenneren også, selv om det gjøres på forhånd. Men om man skal ta med alt i beregningen så må gasskjøp være med også!

Nå har vi aldri hatt problem med å finne tørre kvister til kvistbrenneren. Trenger ikke sag eller øks, bruker tynnere pinner som vi raskt knekker av.  Kanskje vi har vært mer heldig med været på våre turer, jeg tror nok det.  Gjør som Monsen og plukker med litt bjørkenever og småkvist i en pose mens vi går. Da er alt klart når vi kommer frem til leiren. 

Vi har med brenner også, men forskjellen er at nå har vi med en liten gassboks på lange turer i stedet for flere. Det utgjør en del vekt. Men vi brukte bare gass da vi var i Børgefjell, vi var over tregrensen og der var ingenting å brenne. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.