Gå til innhold
  • Bli medlem

Salewa Sierra Leone Pro II vs Exped Orion II UL


pcv1

Anbefalte innlegg

Har fra før et tremannstelt (Salewa Sierra Leone Pro III) og skal supplere på med et tomannstelt for å dekke teltbehovet til familien på fem, altså en 3+2 løsning fremfor et større telt med plass til alle. Det vil ikke bli brukt om vinteren, men må tåle litt vind på fjellet utover høsten. Har ringet inn nedenstående alternativer. Ut fra specs-en er vel Sierra Leone Pro II-teltet  nesten som et 4-sesongers telt å regne? Ihvertfall hvis en bytter ut til 9,5mm teltstenger.  Må si dette kommer virkelig godt ut i sammenligning med Orion II UL og synes for meg å være det åpenbare valget, men hører gjerne noen innspill fra fjellfolket her før jeg trykker på kjøpeknappen.

Spec
Salewa Sierra Leone Pro II
Exped Orion II UL
Vekt
2550 gram
2700 gram
Sesong
3
4
Dimensjoner utv.
330 x 140 cm
230 x 315 cm
Dimensjoner innertelt
210 x 120 x 106 cm
215 × 125 × 125 cm
Antall personer
2
2
Materiale yttertelt
20D Nylon Ripstop silikon/PU
15D Nylon Ripstop, silicone-/PU
Materiale innertelt
20D Nylon Ripstop med mesh og myggnett
15D Nylon Ripstop med mesh og myggnetting
Bunnduk
40D Nylon Ripstop PU
40D Nylon Ripstop PU
Pakket størrelse
40 x 20cm
51 × 16 cm
Vestibyler
2
2
Ventilasjon
Skjørt, luker
Skjørt, luker
Ventilasjonsluker
2
2
Innganger
2
2
Vannsøyle ytterduk
3000 mm
1500 mm
Vannsøyle bunnduk
10.000 mm
10.000 mm
Teltstenger
7001 T6 Aluminium 8,5mm
DAC Featherlite NFL 9.3 mm TH72M Aluminium
Antall teltstenger
4
3
Høyde innertelt
106 cm
125 cm
Areal innertelt
2,52 
2.7 m²
Areal vestibyler
0,98 m² + 0,35 m² (1,33 m²)
1,05 m² + 1,05 m² (2.1 m²)
Test vindstyrke
100 km/t (29 m/s)
130 km/t (36 m/s)
Pris
3250,-
7195,-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har brukt Salewa Sierra Leone Pro lll i sterk vind. Teltet sto særdeles støtt og ingen blafring. Innbiller meg at lll tåler litt mer sideveis vind enn ll da de bratte sideveggene på ll blir mer som en rett vegg. Fordi Orion er en del høyere, tror jeg ikke helt på testdata om at Orion med tre buer tåler mer enn det lavere Sierra Leone med fire buer.

Når det er sagt er Orion UL et knallbra telt. Jeg ville valgt Orion da bagasjerommene er mye større enn på Sierra Leone Pro ll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er sikkert mer en gode nok telt for de fleste, selv om jeg ikke ville brukt noen av dem på langtur der det gjaldt liv eller død om teltet tåler skikkelig uvær.
Hvilket du velger kommer an på hva du prioriterer. Prismessig er det en no-brainer, Salewa koster under halvparten. Men for meg er takhøyde og romslige fortelt viktig for komfort, der vinner Exped en overlegen seier. Vektmessig er de i praksis nokså like.
Men vi vet ikke hva som er viktig for deg, eller hvorfor du har valgt bort andre telt som kunne vært aktuelle. Så vi er der vi alltid havner i slike sammenligninger - ingen andre enn du selv kan bestemme hva som er det riktige teltet for deg og dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Orion II Extreme og Sierra Leone II Pro (og Litrek II Pro).

Det er absolutt en fordel med Orions to like og litt større fortelt om det er et krav til å ha med sekker inn og kunne romstere der. Likefult velger jeg Sierra Leone teltet på en del turer. 

Om du kun skal ha sovealkove for 2 ekstra personer så kan jo Salewa Litrek II Pro være et enda lettere og billigere alternativ.

45 minutes ago, Bjørn J said:

, selv om jeg ikke ville brukt noen av dem på langtur der det gjaldt liv eller død om teltet tåler skikkelig uvær.

@Bjørn J Hvike mangler et det du mener Sierra Leone og Orion teltene har ift å tåle skikkelig uvær, og hvilke telt (og hvorfor) ville du valgt i stedet gitt at det er snakk om 3-sesongs bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forteltene på Orion II UL er overlegne, og innerteltet litt romsligere, - så det er det avgjørende punktet. Dyre ekstra kvadratcentimeter! Ellers ser det etter mitt skjønn ut til at teltenes generelle kvalitet er den samme, noe som faller i Sierra Leones Pro II's klare fordel gitt at det er under halvparten så dyrt. @Terka Jeg kikket på Litetrek Pro II også, men kom til at vektfordelen og prisen ikke veide opp for tapet av forteltplassen og den lille ekstra romsligheten som SL Pro II gir. Hadde det vært til solobruk hadde jeg helt klart gått for Litetrek-en, men til den bruken har jeg Unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også morsomt å sammenlikne Orion II UL med Orion III UL. 100 gram ekstra "fullvekt" og 1 cm ekstra lengde nedpakket... Jeg endte opp med Orion III UL som luksus-solo-telt :D Må droppe en desiliter med luksusdrikke for å kompensere vekten, dessverre (evt slite den med meg) ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa Det får'n si 🤔!

Spec
Salewa Sierra Leone Pro II
Exped Orion II UL
Exped Orion III UL
Vekt
2550 gram
2700 gram
2800 gram
Sesong
3
3-4
3-4
Dimensjoner utv.
330 x 140 cm
230 x 315 cm
230 x 350 cm
Dimensjoner innertelt
210 x 120 x 106 cm
215 × 125 × 125 cm
220 x 160 x 130
Antall personer
2
2
2-3
Materiale yttertelt
20D Nylon Ripstop silikon/PU
15D Nylon Ripstop, silicone-/PU
15D Nylon Ripstop, silicone-/PU
Materiale innertelt
20D Nylon Ripstop med mesh og myggnett
15D Nylon Ripstop med mesh og myggnetting
15D Nylon Ripstop med mesh og myggnetting
Bunnduk
40D Nylon Ripstop PU
40D Nylon Ripstop PU
40D Nylon Ripstop PU
Pakket størrelse
40 x 20cm
51 × 16 cm
52 x 16 cm
Vestibyler
2
2
2
Ventilasjon
Skjørt, luker
Skjørt, luker
Skjørt, luker
Ventilasjonsluker
2
2
2
Innganger
2
2
2
Vannsøyle ytterduk
3000 mm
1500 mm
1500 mm
Vannsøyle bunnduk
10.000 mm
10.000 mm
10.000 mm
Teltstenger
7001 T6 Aluminium 8,5mm
DAC Featherlite NFL 9.3 mm TH72M Aluminium
DAC Featherlite NFL 9.3 mm TH72M Aluminium
Antall teltstenger
4
3
3
Høyde innertelt
106 cm
125 cm
130 cm
Areal innertelt
2,52 
2.7 m²
3,5 
Areal vestibyler
0,98 m² + 0,35 m² (1,33 m²)
1,05 m² + 1,05 m² (2.1 m²)
2,2 
Test vindstyrke
100 km/t (29 m/s)
130 km/t (36 m/s)
?
Pris
3250,-
7195,-
7995,-

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Terka skrev:

Det er absolutt en fordel med Orions to like og litt større fortelt om det er et krav til å ha med sekker inn og kunne romstere der. Likefult velger jeg Sierra Leone teltet på en del turer. 

@Terka Hva er grunnen til at du velger Sierra Leone-teltet fremfor Orion på en del turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, pcv1 said:

@Terka Hva er grunnen til at du velger Sierra Leone-teltet fremfor Orion på en del turer?

Mer gulvareal i innerteltet (Jeg har Orion II Extreme). Dvs Orion II = 125x215 cm vs Sierra Leone III = 180x210 cm. (disse teltene veier omtrent liker mye, SL litt lettere.)

Og i tillegg så føles SL teltet litt mer stabilt enn Orion som @Turlyst er inne på. 4 stenger/buer vs 3, lavere telt, mindre dukflater mellom stengene ++.

Har kun dog kun  opplevd skikkelig drittvær med kastevinder i Orion av disse to. Teltet kan flekse en del men oppleves solid. MH EV 2 (enduks kokong-telt) har jeg forresten brukt i skikkelig vind, dette ligner en del på Sierra Leone i konstruksjonen, noe som gir meg tillit til teltet.

20180714_115648.thumb.jpg.15a261aa3e2f637f9797d63ff4e04c4d.jpg

Samtidig så er nok Orion kanskje bedre for 2 pers med hver sin gode inngang mtp å rote/organisere individuelt.

I august skal vi forresten prøve oss på 4 personer i Sierra Leone III teltet. 2 voksne og 2 barn på 9 og 10 år Ligge på tvers i teltet med 183 cm liggeunderlag. (Jeg er lengstenann på 175 cm. 😄)

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

Mer gulvareal i innerteltet (Jeg har Orion II Extreme). Dvs Orion II = 125x215 cm vs Sierra Leone III = 180x210 cm. (disse teltene veier omtrent liker mye, SL litt lettere.)

Ok, så ikke med en gang at det var Orion 2p mot Sierra Leone 3p. Skjønner.

 

8 timer siden, Terka skrev:

Samtidig så er nok Orion kanskje bedre for 2 pers med hver sin gode inngang mtp å rote/organisere individuelt.

Helt enig, - det jeg må finne ut av er om jeg ønsker å betale over dobbelt pris for mer forteltplass (0,77 m2) og litt romsligere innerteltplass (0,17 m2 + 19 cm takhøyde) i Orion II UL enn en får med Sierra Leone-teltet. 

 

8 timer siden, Terka skrev:

I august skal vi forresten prøve oss på 4 personer i Sierra Leone III teltet. 2 voksne og 2 barn på 9 og 10 år Ligge på tvers i teltet med 183 cm liggeunderlag. (Jeg er lengstemann på 175 cm. 😄)

Det er friskt 👍! Da får dere virkelig testet ut teltets kapasitet! Lykke til, blir spennende å høre hvordan det går om du velger å dele her 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.