Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternative plugger?


tshansen

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Joachim Venberget skrev:

 hva gjør dere for å være litt snille med pluggene?

aluplugg_2016_15og19cm_1.jpg

Nå veit jeg ikke hvor mye juling de nye Y-pluggene fra Helsport tåler men Hilleberg sine tåler realt med juling :)
Når det er så hardt i bakken så er det vel ingen vei utenom å bruke metoden du skriver.
Teltplugger er jo litt forbruksvare men min lille erfaring er at Y-plugger av god kvalitet kan bankes ned uten at de tar stor skade :)  De jeg har ødelagt får jeg ta skylda for selv.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport sine plugger er laget av lakris, også Y-pluggene (i hvertfall dem jeg har), Hilleberg er en helt annen kvalitet. Men legger du feks en liten stein i håndflata og presser dem ned så vil nok helsportpluggene vare en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Til fjellreventeltet mitt fulgte det med DAC V-plugger. Disse er så sterke at jeg ikke hadde stusset på å bruke de til å reparere bærebjelkene på bilen med.

Helsport har jo laget sine egne teltstenger og teltplugger, kanskje det er rebranded noname kinaprodukter som man får sin egen logo på? Både disse teltstengene og telpluggene har, såvidt jeg kan lese, ikke vert kvalitetsprodukter. Det er vel derfor de har gått over til DAC stenger, kanskje de burde gå over til DAC plugger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Joachim Venberget skrev:

Interessant tråd. Helsport kom nå med Y plugger til mitt nye Ringstind håper de kan funke bedre enn de som er nevnt. Hatt mine runder med spiker og V. 

Men disse er jo forferdelige mot henda, måtte hamre de ned i plenen. Gode tips annet enn å banke med stein eller dra med øks på fjellet i ens ærend å slå ned plugger, hva gjør dere for å være litt snille med pluggene?

 

aluplugg_2016_15og19cm_1.jpg

De pluggene der er udugelige. Etter en uke på Hardangervidda i fjor sommer var hender og fingre fulle av små kutt og rifter etter å ha trykket dem ned i bakken. Bytta til hilleberg sine med en gang jeg kom hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. pleier  tråkke ned teltplugger  i bakken foten/skosålen her, da er ikke skarpe kanter på pluggene er problem. 

Men de blir minst like fort bøyd når kvaliteten er dårlig eller bakken hard... 😄

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamre med stein osv mot tynn aluminium har aldri vært god kombinasjon blir som skyte spurv med hagle så plastklubbe eller lignende er kjekk ha kan klubbe fisk og pluggene fra helsport ser like fin ut 😁 Plastskaft på morakniv duger og taske på Leatherman har jeg brukt men plast kubben er blitt fast innhold fin hvis har fryst fast og trenger jule de løs. Tillegg bruker nå det de kaller forankringsstropp med spenne fra biltema til feste barduner etter surret de pakker telt selv om er oppheng på telt er de kjappere bruke, og til feste på enden plugger gjør de mer synlig og enklere lirke løs. Klubben er sikkert uaktuelt for gramjegere men syns er hendig med sine 185g 

IMG_20180720_150834.thumb.jpg.264c034a02bdda739831299735e87bda.jpg

 

IMG_20180720_145702.thumb.jpg.0f8c3e77b9f93b9dbca991d63429cd61.jpg

IMG_20180720_145712.thumb.jpg.e56691f39796d13ddfee9ef7a5f7eb61.jpg

Finner ikke de gule stroppene på biltema nå art.nr var 37-308 

Klubbe med sandplugger https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/telt/plastslegge-med-10-teltplugger-2000036112

IMG_20180720_143816.thumb.jpg.a5a84b13f0391f60da3e51f9afbba61e.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, KimH skrev:

Hamre med stein osv mot tynn aluminium har aldri vært god kombinasjon blir som skyte spurv med hagle 😁

 

IMG_20180720_143816.thumb.jpg.a5a84b13f0391f60da3e51f9afbba61e.jpg

 

 

Tror jeg slår på mine Hillebergplugger med en stein for det jeg :)
Ihvertfall når Hilleberg anbefaler det om bakken er hard!
Stein finner jeg som regel i nærheten av teltplassen.
Aldri finni en gummiklubbe :)

 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Helsport sine snøplugger er også svake (skrives det), tunge og skarpe i forhold til e-bay sine (jeg har hatt begge deler, men ikke opplevd at helsport sine har bøyd seg selv om flere klager på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Helsport sine snøplugger er også svake (skrives det), tunge og skarpe i forhold til e-bay sine (jeg har hatt begge deler, men ikke opplevd at helsport sine har bøyd seg selv om flere klager på det).

Jeg har brukt både hilleberg, helsport og ebay snøplugger. Helsport sine er desidert de mest solide etter min erfaring. Hilleberg og ebay pluggene bøyer seg lett dersom man er uheldig når man  skal grave dem frem når de har fryst fast. 

Ett lite tips er å ikke trykke pluggene for langt ned i snøen. Når du skal ta dem opp tråkker du bare resten av pluggen ned i snøen og den løsner. Dermed er det bare å bruke spaden til å vippe opp pluggen også dra den rett ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

Tror jeg slår på mine Hillebergplugger med en stein for det jeg :)
Ihvertfall når Hilleberg anbefaler det om bakken er hard!
Stein finner jeg som regel i nærheten av teltplassen.
Aldri finni en gummiklubbe :)

 

Joa ned går de , på tynn alu er det mer skånsomt med noe mykt slå med enn hard ujevn flate fra stein enklere bøye de og begynne svekke de. Hilleberg sine er nok mer solide ja tykkere gods.

Har noen år innen plateindustrien blant annet lagd teltprofiler og teltplugger alu til forsvaret, garasjeportskinner alu, tynnplate ferdigromsbad til båt/offshore så er vel preget fra da derfor ikke bruker hardt slå med mot alu men foretrekker plastskaft kniv eller klubbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, KimH skrev:

Joa ned går de , på tynn alu er det mer skånsomt med noe mykt slå med enn hard ujevn flate fra stein enklere bøye de og begynne svekke de.

Ja, helt enig i det :)
Prøver å gjøre det så skånsomt som mulig om jeg ikke får ned pluggene på andre måter.
Stor forskjell på alu også. Har endel Sea To Summit y-plugger også og de er vel av en hardere alu-legering og de "chipper" fortere enn DAC pluggene fra Hilleberg. STS pluggene har en hardere legering virker det som :) 
Kjøp plugger som er produsert av DAC og man får plugger som holder virker det som.

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Anders_G skrev:

Jeg har brukt både hilleberg, helsport og ebay snøplugger. Helsport sine er desidert de mest solide etter min erfaring. Hilleberg og ebay pluggene bøyer seg lett dersom man er uheldig når man  skal grave dem frem når de har fryst fast. 

Ett lite tips er å ikke trykke pluggene for langt ned i snøen. Når du skal ta dem opp tråkker du bare resten av pluggen ned i snøen og den løsner. Dermed er det bare å bruke spaden til å vippe opp pluggen også dra den rett ut. 

Har ikke bøyd e-bay sine enda selv om de er tynnere og lettere. Men helsport sine må files ned, eller kutter de hansker, hender og telt. Helsport sine er også blanke og vanskeligere å finne igjen i snøen hvis man ikke maler de.

Jeg har en løkke med billig reflekterende snor på alle pluggene mine. Da blir snøpluggene lette å dra opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tubbs skrev:

Ja, helt enig i det :)
Prøver å gjøre det så skånsomt som mulig om jeg ikke får ned pluggene på andre måter.
Stor forskjell på alu også. Har endel Sea To Summit y-plugger også og de er vel av en hardere alu-legering og de "chipper" fortere enn DAC pluggene fra Hilleberg. STS pluggene har en hardere legering virker det som :) 
Kjøp plugger som er produsert av DAC og man får plugger som holder virker det som.

 

Tror nok vi er rimelig enig 😀 Helt klart store forskjeller på legeringer/type de bruker og type plugg om er v eller Y form. Helsport kunne gjerne spandert på litt mer gods så vært sterkere 😊

Optimale er vel titan men kostbart levere med alle telt , Skal lage meg noen selv i rf og se hva ender på i vekt osv kontra alu teste ut litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, KimH skrev:

Optimale er vel titan men kostbart levere med alle telt , Skal lage meg noen selv i rf og se hva ender på i vekt osv kontra alu teste ut litt

Skal du først ha lettere plugger, så synes jeg forslaget under i titan ser helt optimalt ut, til en bra pris:

5 timer siden, elossius skrev:

Men sånn sett, synes jeg bruk av titan til teltplugger er sløsing med en så verdifull ressurs som titan. Man får ekstremt gode DAC v-plugger i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mareng skrev:

Skal du først ha lettere plugger, så synes jeg forslaget under i titan ser helt optimalt ut, til en bra pris

Bare hos meg som bjellene ringer når man får unaturlig billige titanplugger?
Har en far som har litt greie på titan via jobb (den gangen man måtte søke disp får å få kjøpt titan fra USA gjennom amerikanske ambasaden)
Kjøper man billige "Kinaplugger" i titan til en veldig rimelig pris så hadde vel jeg spurt meg selv om hvor ren den titanen er :)
Bra alu kan være mye bedre enn dårlig titan til samme prisen :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange fine og forholdsvis rimelige titanprodukter å få kjøpt om dagen, men disse titanpluggene er et unntak. Jeg kjøpte dem for å erstatte noen spikerplugger som fulgte med et telt jeg har liggende. Ved første gangs bruk måtte jeg banke dem ned i bakken med en stein, når pluggen da traff en stein under bakken fikk den en fin 90-graders bøy på midten. Den var heller ikke spesielt vanskelig å bøye tilbake. Dette er nok dels på grunn av hullene som er skjært ut i pluggene som gjør dem betydelig svakere. 

Jeg har også bestilt noen rimelige Y-plugger i aluminium, de er av en helt annen kvalitet. De klarer ikke jeg å bøye med vanlig håndkraft. De får anbefalt stempel fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tshansen skrev:

I dag kom Kinapluggene i posten 👍🏻 Prøvde å bøye en med hånden! Ikke sjans! Så vi satser på at disse gjør jobben Helsport sine ikke fikser! Må bare få montert snorer på de 😉

E402C7E2-70DF-42EB-9DAE-E72C88C9F0EA.thumb.jpeg.cde4314eaafcf7a4d9c1daca73c6be01.jpeg

 

Link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, tshansen skrev:

I dag kom Kinapluggene i posten 👍🏻 Prøvde å bøye en med hånden! Ikke sjans! Så vi satser på at disse gjør jobben Helsport sine ikke fikser! Må bare få montert snorer på de 😉

E402C7E2-70DF-42EB-9DAE-E72C88C9F0EA.thumb.jpeg.cde4314eaafcf7a4d9c1daca73c6be01.jpeg

 

Du gikk for naturehike ja. Det er ett bra merke hva angår kina-varer 👍 Har selv kjøpt Naturehike liggeunderlag, stol, bord og karabinkroker. Alt har vert kanonbra kvalitet!

Karabinkrokene fra naturehike er faktisk bedre enn de man får i sportsbutikkene i norge. Det er ikke slike beregnet på klatring, men til festing av diverse utstyr og sikring av til på kajakk/kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, vetting skrev:

Link?

https://www.aliexpress.com/store/product/NatureHike-Tent-Peg-8-pcs-Lot-7001-Aluminium-Alloy-Tent-Nail-Tent-Stake-Fit-Outdoor-Beach/2878009_32800768792.html?spm=2114.12010615.8148356.1.6c3d2d46SLpIsy

Kjøper du via mobilappen blir de enda litt billigere :-)  Husk å send melding til "selger" om du vil ha bare i en farge. 

2 minutter siden, Mareng skrev:

Du gikk for naturehike ja. Det er ett bra merke hva angår kina-varer 👍 Har selv kjøpt Naturehike liggeunderlag, stol, bord og karabinkroker. Alt har vert kanonbra kvalitet!

Karabinkrokene fra naturehike er faktisk bedre enn de man får i sportsbutikkene i norge. Det er ikke slike beregnet på klatring, men til festing av diverse utstyr og sikring av til på kajakk/kano.

Ja, er flere jeg kjenner som anbefalte meg å prøve de før jeg prøvde noe som helst annet. Så valget var enkelt til den prisen. Skulle hatt noen slike karabinkroker selv. Til å henge opp diverse på utsiden av sekk osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2018 den 16.13, KimH skrev:

Joa ned går de , på tynn alu er det mer skånsomt med noe mykt slå med enn hard ujevn flate fra stein enklere bøye de og begynne svekke de. Hilleberg sine er nok mer solide ja tykkere gods.

Har noen år innen plateindustrien blant annet lagd teltprofiler og teltplugger alu til forsvaret, garasjeportskinner alu, tynnplate ferdigromsbad til båt/offshore så er vel preget fra da derfor ikke bruker hardt slå med mot alu men foretrekker plastskaft kniv eller klubbe.

Enig med deg der og det du skrev over, derfor jeg spurte. Prøvd meg en uke nå med stein i mangel på noe annet. Jeg så også på Biltema sitt sett med klubbe men de hadde ikke inne lokalt. Plast Mora var lurt det tenkte jeg ikke på og det hadde jeg jo med.. 

En uting er at du ikke får noe følelse av påført moment med ny stein hver dag. Det som gikk fint ene dagen var ble bøy neste. Verre er de skarpe kantene, jeg klarte å skjære tåa mi på å være såvidt bortpå en, buhu. Det er heller ikke noe tema å bare bruke henda etter å ha holdt på med stein på de kantene så da er løpet kjørt. Så jeg ser absolutt etter en bedre løsning og å få byttet de ut. Mange gode alternativer i tråden her. :) 

Helsportpluggene mine ga konsekvent etter ved "sporet" for feste, tydelig svakhet der. 

Inked0003425_helsport-plugger-15-cm-helsport-pk-a-10-stk_LI.thumb.jpg.69ea02fcfdbf555f1e83208c13c13cac.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.