Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppsett telt og tarp


Miamaria

Anbefalte innlegg

Nå hadde jeg med meg tarp på tur nylig, for å sette opp i kombinasjon med teltet. Men jeg har egentlig aldri sett det i praksis, annet enn på bilder, og har egentlig ikke studert. Dessuten vet man jo ofte ikke når man ser et bilde, om det er av de gangene det funker bra eller ikke. Jeg satte tarpen først opp på en måte, men syntes det ble litt rart så jeg prøvde å ha den andre veien. Men da ble det også rart, bare på annen måte. 🤣  Hva er lurt å tenke på egentlig? Hvor begynner man? Hvilken vei? Hvor mye over teltet? Ja, og i det hele tatt - hvem hva hvor osv. (Skrekkeksempler på hva man IKKE bør gjøre er selvfølgelig også interessant.)

 

DSC03608.jpg

DSC03628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Miamaria skrev:

Vil ikke vind få lett tak i den om man ikke fester duken helt ned til bakken bak?

Nå telter jeg nedenfor tregrensa så har ikke vært plaga mye av det :)
Men har blåst rimelig friskt og det har holdt. Men jeg har brukt kraftigere plugger
på tarpen enn på teltet. (nå bryker jeg Hilleberg Y-plugger på begge og har med 4 ekstra barduner)
Får man vinden forfra og plugger duken helt ned til bakken bak så blir
det jo "fallskjermeffekt" da også. Slik jeg har brukt min så har mesteparten av vinden
passert over/under.  Selv om duken blafrer godt og reiser seg.
Med gode plugger og barduer så tåler en tarp rimelig bra med vind :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Vil ikke vind få lett tak i den om man ikke fester duken helt ned til bakken bak?

Et "åpent" tarpoppsett blir et stort vindfang uansett, så om det blåser ordentlig opp bør man nok vurdere å ta den ned eller sette den opp så alle sidene er nært bakken. Når det er sagt så skal det, som Tubbs sier, mye vind til før det blir et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, høres bra ut. Syntes bare det blafret bra selv i den vinden jeg hadde nå, og tarpen var festet helt ned til bakken mot vinden. Ikke mer enn laber bris tror jeg. Bråket sånn om natten at jeg var sikker på at noen av festene hadde løsnet, men det hadde de jo ikke. en da er det vel bare å fortsette å prøve seg litt fram. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har minimalt med erfaring, men her er bildeeksempler  av hvordan jeg har brukt min tarp.

Solo tur på Fjorda 2 dager før vannet frøs til. Det ble veldig mye kastevind utover natta på denne turen, og jeg valgte å ta ned tarpen på morgenkvisten.  Tarpen satt opp halvt vegg/tak, midtlina går fra treet og over på toppen av teltet. Tarp dekker ene teltåpningen og gårt helt ned til bakken bak. Tarpen ligger helt intil teltet fra mindten og ned til bakken.

DSC_0012.thumb.JPG.135bd1e3c6f19bae03355527edf4c2a6.JPG

 

Levegg for vind under høsttur med kajakk i Færder nat. park. Tarp brettet dobbelt og festet mellom to telt. En ekstra stang (halv åre) for å holde oppe tarp.

20170917_094843.thumb.jpg.e144d71339036266a14cf41d714b2e4c.jpg

20170917_100725.thumb.jpg.af666a5273a35ba033db7deb71847a93.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Vil ikke vind få lett tak i den om man ikke fester duken helt ned til bakken bak?

Tarp er utrolig lett og gir uendelig med muligheter, men plutselig har du blitt teltkonstruktør og må vurdere hvor stor den skal være, lett eller tung, beskytte mot vind eller regn. Så kommer det som gjør det så artig. Hva skal du feste den i? Hvordan oppsett finnes?

IMG_2015.thumb.JPG.8e3dbacd14e9e60a4e3092d7b281e2b0.JPG

IMG_2016.thumb.JPG.090b26b45754f9e2f76614ec769bdefc.JPG

Steg 1 er i marka med tre og i prinsippet "ikke vind", og der funker det meste av oppsett.

IMG_2017.thumb.JPG.3f03e32fd15ad2bff10c04e3c29b91f5.JPG

Steg 2 er og ikke bruke tre, men teltet, padleårer, fiskestenger, kajakken etc som stenger. 

IMG_2662.thumb.JPG.8253ef8c10c15f263cb0093f7512e9f0.JPG

Steg 3 er når det blåser og du har trær og feste i.

IMG_2639.thumb.JPG.2dc088609c70997e43d7a0d33733e9bc.JPG

Steg 4 er det du prøver deg på - ikke noe og feste i og med både vind og regn. 

IMG_2021.thumb.JPG.df60c2a2a1850904fccf94cbb8f5976e.JPG

Jo flere ting som kan løfte opp tarpen jo lettere og få til noe som ser vettu ut.

1 time siden, tubbs skrev:

kraftigere plugger

Det blir utrolig med krefter på en tarp, så kraftige plugger er et must.

16 minutter siden, Miamaria skrev:

Bråket sånn om natten

Jeg tar den normalt ned om natta, hvis det er vind. Det gir bedre søvn.

IMG_0040.thumb.JPG.1322aff97ad1fc597cfda8e160edfa28.JPG

Her er. 66 stk til inspirasjonIMG_0039.thumb.JPG.9b0cd83903ed8d1f521e0059c61f4788.JPG

Felles for alle er festepunkter i høyden gir mere muligheter. Burde vært sortert etter det.

IMG_2011.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarpoppsettet på det gamle Helsport Stetind 2 teltet til en kompis med orginalpluggene.
Etter at alle orginalpluggene (de var godt brukt) så ut som bananer så fikk han låne
pluggene som fulgte med teltet mitt (Hilleberg V-plugger) Da holdt det når det blåste opp :)

2017-07-29 13.41.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miamaria skrev:

Dere har tarpen mye over hele teltet?

Ja, dette er på den varmere delen av sommern så tarpen brukes like mye pga sola som mot nedbør. Men har god plass under tarpen utafor Unna teltet mitt selv om det høljer ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tubbs skrev:

Ja, dette er på den varmere delen av sommern så tarpen brukes like mye pga sola som mot nedbør.

Ok, helt ukjent problemstilling for meg med andre ord. 😂  Ser det blir bra med plass likevel, har vel mest med at jeg hadde min feil vei først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.