Gå til innhold
  • Bli medlem

Når skal jeg bytte ut superlighten


Anders_G

Anbefalte innlegg

Holder på å gå Norge på Langs retning Nordkapp, planen er å være i mål i siste halvdel av oktober. Går å tenker på når Helsport fjellheimen 3 Camp Superlight skal byttes i ett noe mer solid og vindstabilt telt. Det blir mest sannsynlig Hilleberg nallo 3gt som blir med til målstreken, men har også et helsport fjellheimen x-trem 3 camp (evt med doble stenger, men det må jo være overkill?) som er siste utvei. Hva tenker folk? Hva slags vær kan forventes?

Er også åpen for forslag til nytt telt, det er jo alltid gøy, vi er i så fall 2 personer og en hund. 

Foreløpig plan er (er en drøy uke bak skjema i forhold til disse datoene):

9 august Sulitjelma

24 august Narvik

1 september Bardufoss 

14 september Birtavarre

23 september Kautokeino 

7 Oktober Oldefjord 

13 oktober Nordkapp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Anders_G skrev:

Går å tenker på når Helsport fjellheimen 3 Camp Superlight skal byttes i ett noe mer solid og vindstabilt telt. Det blir mest sannsynlig Hilleberg nallo 3gt

Jeg hadde nok byttet til Nallo 3 GT nå, det er stor forskjell på hva disse tåler av vind, og områdene dere skal i videre oppover er mer utsatt for vind. Det er vel bare en knapp kilo i vektforskjell og den sikkerheten det er i Nallo 3 hadde jeg tatt.  

Et annet alternativ er å bruke stengene fra Nallo i fjellheimen. Du må vel kjøpe en ekstra stang for å få det i hop, litt avhengig av årsmodell. Da har du en mellomløsning, det er nesten alltid stengene som blir for svake på telt. Går du inn på yr finner du historiske data på de stedene du skal gå. 

Ps Utrolig artig og flott og følge med på turen deres.👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde drøya til rundt September avhengig av hvordan seinsommeren blir. Hva er det værste som kan skje nå i den varme årstiden? Kneler teltet er dere stort sett maks en dagsmarsj unna ei hytte eller annen bebyggelse. Vinterstid er det moe helt annet!

Ellers enig med @Memento mori, veldig artig å følge dere. Dere gjør det mange av oss andre bare kan drømme om ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etappen fra Sulitjelma til Narvik er lang så vektmessig hadde det vært allright å bytte i Narvik, men jeg kjenner hverken terrenget eller været... 

Ser poengene deres, og det er aldri feil å ha ett telt som tåler litt ruskevær. Samtidig har vi også stort sett mulighet til å se an vær og legge om ruta til mindre utsatte områder. Men det går jo også an å bli overrasket av uværet, selv med værmeldingen vi har i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har vi tatt en avgjørelse om å skifte telt i Fauske (droppa Sulitjelma). Det blir alså Nallo fra Fauske til Nordkapp. 

Med tanke på været som er på vei akuratt nå og de små frontene med vanvittige vindkast som dukker opp fra ingensteds, så gir det en ekstra trygghet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en bok om å overleve i vinterfjellet. Det var anbefalingen å ta ut stengene på teltet og bare ligge inne teltet som en vindsekk, hvis det var om å overleve gjennom stormen, og stormen holdt på å ta knekken på teltet.

Ikke at det var svaret på spørsmålet ditt, men det er greit å vite om det skulle komme storm og man ser at stengene er rett ved å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Mareng said:

Ikke at det var svaret på spørsmålet ditt, men det er greit å vite om det skulle komme storm og man ser at stengene er rett ved å knekke.

Hvordan ser man at stengene er rett ved å knekke? (spør av nyskjerringhet, greit å kunne se slikt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Terka skrev:

Hvordan ser man at stengene er rett ved å knekke? (spør av nyskjerringhet, greit å kunne se slikt.)

Ser, merker, føler, vet av erfaring, stengene er blitt bøyd, stengene får bretter/strekkmerker/rifter, blir bøyd langt over det man anser som toleransegrensen før brudd, eller noe i den retningen.

Du har jo ett ødelagt ledd hjemme om jeg ikke husker feil. Bøy det og knekk det, så får du en følelse samt ett visuelt inntrykk om hvordan det kan se ut når stangen nærmer seg det den tåler.

Jeg vet jo ikke, men jeg tror de fleste merker at dette ikke er bra, før det går til hel*ete med stengene. Og da kan man altså trekke de ut om man ikke finner andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir til at vi må bruke teltet som vindsekk. Prøver å følge nøye med på værmeldinga, og søker ly eller går ned fra fjellet når meldes fra 17-20 m/s og oppover. Selv om det er spennende å teste grenser blir man raskt lei av å ligge våken i ett blafrende telt.

Jeg syntes det er utrolig vanskelig å vite hvor mye teltet tåler før det plutselig kneler eller pluggene fyker avgårde. Vinden er aldri som på disse videoene folk legger ut her, med snøkanoner store vifter og lignende. Brått kommer det et kast fra en annen vinkel og da begynner morroa.

Jeg tror stengene på fjellheimen og Nalloen er like lange, vurderer å ta med begge settene for sikkerhets skyld. Må se ann vekta på sekken...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

Du har jo ett ødelagt ledd hjemme om jeg ikke husker feil. Bøy det og knekk det, så får du en følelse samt ett visuelt inntrykk om hvordan det kan se ut når stangen nærmer seg det den tåler.

Stemmer, det har et brudd ca 1 cm inn i hylsa fra enden pga at tilstøtende stangledd ikke var satt ordentlig inn. Men å bøye/bendre på ett ledd tror jeg ikke vil si noe om hvordan en hel stang vil oppføre seg i sterk vind da kreftene vil fordele seg annerledes og være mer dynamiske.

1 hour ago, Mareng said:

Ser, merker, føler, vet av erfaring, stengene er blitt bøyd, stengene får bretter/strekkmerker/rifter, blir bøyd langt over det man anser som toleransegrensen før brudd, eller noe i den retningen.

Bretter/rifter/strekkmerker er jo synlige svekkelser i metallet pga overbelastning. Utfordringen er nok at vind og bevegelse i teltet sjelden oppfører seg helt likt neste gang. Jeg har sett telt legge seg flate pga vind uten at stengene har tatt skade, og jeg har sett stenger brekke pga tidligere skade i metallet.

Har fått noen lettere bøyde stenger men opplever dem ikke som særlig svekket og stoler like mye på dem som de som fortsatt er helt rette. Får se synlige "hvite" strekkmerker/bretter så vil de derimot bli pensjonert før neste tur.

2 hours ago, Mareng said:

Jeg vet jo ikke, men jeg tror de fleste merker at dette ikke er bra, før det går til hel*ete med stengene. Og da kan man altså trekke de ut om man ikke finner andre løsninger.

I de tilfellene med mest vind som jeg har vært ute for så har det ihvertfall ikke vært et alternativ å gå ut og trekke ut stengene for å så å legge meg inn i duken etterpå. Enten bli inne i teltet til vinden løyer eller pakke ned teltet og komme seg videre om det er mulig.

Har en følelse av at det fleste av oss vil psyke ut før teltstengene gir seg på et riktig oppsatt telt, men ønsker meg likefullt dobbelt stangsett til Helsport Extreme teltene mine. 🤣

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terka skrev:

dobbelt stangsett til Helsport Extreme teltene mine. 🤣

Uten noe dokumentasjon, virker det som dobbelt stangsett er 3 ganger så sterkt. Litt mere kål å sette opp, til du har lært deg teknikken. Men du sover utrolig mye bedre i snø og vind. 

1 time siden, Anders_G skrev:

Jeg tror stengene på fjellheimen og Nalloen er like lange, vurderer å ta med begge settene for sikkerhets skyld. Må se ann vekta på sekken...

Nallo med dobbelt stangsett, blir helt konge. Tror bare 2 av 3 stenger er like i lengde, men det er de lengste som er viktigst, så du kommer langt med to om du vil spare litt vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Memento mori skrev:

Nallo med dobbelt stangsett, blir helt konge. Tror bare 2 av 3 stenger er like i lengde, men det er de lengste som er viktigst, så du kommer langt med to om du vil spare litt vekt. 

Har forrige modell av fjellheimen sl, altså den som har to korte og en lang stang. Henter Nalloen i Fauske på mandag så får sjekka om de er like lange da. Jeg vet i alle fall at Nalloen har lengre ledd enn Fjellheimen. 

Mener jeg sjekka dette hjemme under planlegging, men la stengene bare raskt inntil hverandre og da så det likt ut. Tror dog den lengste stanga på fjellheimen er 3cm kortere enn den lengste på Nalloen. De to korte tror jeg er helt like. Tror nok det skal gå å bruke de dobbelt selv med noen cm forskjell... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle utgaven av Fjellheimen 3 camp SL har: 2 x 285 cm  og 1 x 330 cm begge  36 cm  mens 2018 har 2 lange og en kort i samme lengde.

Nallo 3  gt har 1 x 328, 2 x 285 cm

Det er bare 2 cm forskjell på den lange, så det bør gå bra og bruke dobbelt tror jeg, men må nok prøves ut i praksis. En stang koster rundt 5-600kr så det kan være lurt å bestille den på forhånd, så vet du at det går. Den finnes i både 9 og 10 mm. Så en middelvei er og kjøpe en 10 mm og bruke den til dere vil ha dobbelt sett. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene ser like lange ut, men siden de til fjellheimen er bøyd blir det litt vanskelig å sammenligne. 

Uansett er sekken pakket og jeg tok med doble stenger. 15 dager fra Fauske til Narvik står nå for tur. Sekken ble litt vel tung og havnet på 30,5kg. Nå skal det spises nøtter og sjokolade til det tyter ut av øra! 

Endret av Anders_G
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.8.2018 den 19.36, eer skrev:

Yaiks!! 30,5 kg krever sitt:) 

Men høres uansett ut som et fornuftig teltvalg for «reisen» videre.

Hyggelig å treffe dere på Midtistua! Lykke til videre på turen👍

Ja det ble i tyngste laget. Gikk avsted i shorts, tskjorte og Joggesko. Dermed var alle tunge klær og fjellsko også oppi sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.