Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med 3F UL Gear single telt?


Jorgenms

Anbefalte innlegg

Pga dårlig rygg har jeg begynt å bruke staver på tur, og tenker det er en gylden mulighet til å handle lettere telt hvor jeg kan bruke stavene som stenger! Noen som har erfaringer med 3F UL Gear?

Dette ser litt interessant ut: https://www.aliexpress.com/item/3F-UL-GEAR-650g-Oudoor-Ultralight-Camping-Tent-3-Season-1-Single-Person-Professional-15D-Nylon/32695338570.html

Evt andre gode løsninger til en hyggelig pris? Har nok av telt fra alt fra Exped og Helsport til Naturehike, til hvert sitt bruk. Dette stav-teltet kommer kun til å bli brukt til kortere turer under tregrensa, der sekken med fordel kan være lett og liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å finne noe ordentlig info om det, men på bildet synes jeg det ser ut som en-duks telt hvor innerteltet er atskilt fra inngangspartiet med en ekstra vegg i myggnett hvor døren er. Altså ikke løst innertelt som kan tas ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et akkurat likt telt men med et annet navn fra Aliexpr. Det ble med på en fjelltur og havnet på dynga. Materialer og søm kan ikke sammenlignes med seriøse produsenter som Exped. Konstruksjonen er veldig utsatt for vind fra siden og blåste lett ned. 

Erfaring: Er ting for godt til å være sant (billig) så er det gjerne det 😀

Endret av RoyN
  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kan ihvertfall si utifra bare bildet at dette teltet har noen løsninger som er fullstendig rævva. Jeg tror dette fungerer fint i stuen og hagen om du er forsiktig under oppsett og ikke ødelegger det.

Basert på en tarp jeg har fra samme produsent kan jeg se at pluggfestet er sydd på den tynne duken med en rett søm som gir en «riv her» perforering. Det mørke feltet er kun farge, ikke forsterkning:

097EAC34-20F0-4AFD-85B9-EDD1C33EEBA1.jpeg

 

Skal du kjøpe billig kinavare, tror jeg Naturehike er ett bedre valg, basert på det jeg leser om teltene.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både sydd og klippet i min 3f ul tarp og funnet at det er tykkere stoff der bardun festene er. Men at sømmen som sitter der er dårlig er jeg enig i. Så om du tar jobben med å sy på nye plugg/bardun fester så kan teltet sikkert holde en stund.

Her er et bilde av mine 3f ul tarper som jeg har sydd om til telt.

IMG_20180520_205900483_HDR.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, cthore said:

Jeg har både sydd og klippet i min 3f ul tarp og funnet at det er tykkere stoff der bardun festene er. Men at sømmen som sitter der er dårlig er jeg enig i. Så om du tar jobben med å sy på nye plugg/bardun fester så kan teltet sikkert holde en stund.

Her er et bilde av mine 3f ul tarper som jeg har sydd om til telt.

IMG_20180520_205900483_HDR.jpg

Tøft! Hva blir vekten på det du har avbildet der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Mareng said:

Skal du kjøpe billig kinavare, tror jeg Naturehike er ett bedre valg, basert på det jeg leser om teltene.

Helt enig, har selv 4 telt fra naturehike i diverse utforminger, og kvaliteten på disse er faktisk relativt bra. De har også et stav-telt, men vekten på det er 1,1kg, dermed ikke fult så interessant ettersom jeg allerede har cloud up 2 modellen deres veier 1250 gram med 20d silnylon duk, og faktisk har overlevd to sommere i femundsmarka. Får heller vente til naturehike kommer med noe enda lettere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyk faktisk på og bestilte en litt annen modell fra samme produsent, som @Klodrik var inne på lenger opp her. Kjøpte 1-person utgaven av denne: https://www.aliexpress.com/item/3F-UL-GEAR-2-People-Oudoor-Ultralight-Camping-Tent-3-Season-1-Single-Person-Professional-15D/32807461103.html?spm=2114.10010108.1000023.1.fa0f29c4DEHCvs

Skal angivelig veie ca 920 gram totalt, og har løst innertelt. Fin review her: 

For 700kr inkl frakt så tenker jeg det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/9/2018 at 2:56 PM, RoyN said:

Kjøpte et akkurat likt telt men med et annet navn fra Aliexpr. Det ble med på en fjelltur og havnet på dynga. Materialer og søm kan ikke sammenlignes med seriøse produsenter som Exped. Konstruksjonen er veldig utsatt for vind fra siden og blåste lett ned. 

Erfaring: Er ting for godt til å være sant (billig) så er det gjerne det 😀

Har samme teltet jeg også og må si meg for det meste enig. Dette er ikke et telt for å dra med seg ut på en flerdagers tur hvor man risikerer vær og vind. Derimot fungerer det fint til en overnatting i rimelig fint vær, med kanskje en liten regndråpe eller to på morgenen. Mitt problem med teltet er at det er for smalt slik at soveposen tørker av vannet på innsiden av duken. Altså, helt greit for en natt, men ikke noe mer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jorgenms skrev:

Tøft! Hva blir vekten på det du har avbildet der? 

700 gram veid på en billig bagasjevekt. Det er da uten barduner , og mangler foreløpig noe som stiver av lufteåpningen. Det vannavstøtende YKK glidelås på ca 120cm i front som sikkert veier 100g. Sto greit i kastevind i hagen, men den helt store påkjenningen var det vel ikke.tåler også fint en halvtime under vannsprederen, selv om sømmene ikke er forseglet ennå. Skal ha på 4 bardunfester til , så totalt 8 barduner blir mulig. Innertelt med grunnflate 240*95 er under konstruksjon, men oppussing av stue kom først i køen.

Endret av cthore
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.