Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener dere om Damer/jenter på jakt?


Tiri

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer litt på menns holdninger til damer på jakt jeg.

Jeg jakter både på rein og rype og snart elg.

Men jeg ser det er mange dårlige holdninger ute å går blant menn.

- På syktetbanen når jeg tok storvilt prøven første gang så kikket alle bare rar på meg.

Noen lo sikkert litt også, men ingen sa noe da jeg klarte prøven med ei kjempe samling!

- Fikk også beskjed om at jeg måtte slakte reinen selv og bære den ned selv.

Dette gjorde jeg også til min manns store fortvilelse :oops: . ( Han er veldig glad for at jeg jakter, og for at

vi deler denne interessen).

- Min mann har fått mange tilbud om å få være med på elgjakt, men virker ikke som noen vil ha med jenter.

-Det jeg lurer litt på er om menn mener de er bedre jegere og skyttere enn jenter/damer, og hvorfor mange menn har en slik holdning til jenter/damer på jakt.

-Vil menn ha jakta for seg selv?

- Synes menn det er lite feminint av jenter/damer å jakte?

Håper noen som jakter svarer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ingenting i mot att kvinner jakter. men eg synest ikkje det er nødvendig å rekrutere inn kvinner. I Grunn så er det ikkje nødvendig å rekrutere nokon som helst ! Det er mange nok om beinet. Skal man kunne få jakte i eit brukbart rype terreng i dag, så må man jo bla opp så det holder !

Det rare er att Div jegerforeninger rundtom i landet driver med arbeid for å rekrutere inn kvinner og ungdom.. Snakk om å skyte seg selv i beinet ! Det er nå så hardt press på jaktterrengene rundt i landet, att det er snart bare for rik folk å kunne ta seg en tur i fjellet å skyte ei rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med rikfolk og rypejakt er jeg ikke helt enig i....

Hvis folk er litt kreative finnes det mange gode rypeterreng som ikke koster skjorta.

Her jeg bor er det nesten ingen som jakte på rype, men terrengene litt lenger unna er det mange som jakter på. Så da har vi bra med rype her, og de som kjøper dyre kort på populære steder rundt her ser lite rype.

Og rekruteriertng må mann ha, hva vil skje om x antall år hvis det ikke blir rekrutert jegere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde to jenter i klassen på folkehøgskulen, der eg gjekk jakt og fiske (med fokus på storvilt), og hadde berre gode erfaringar med det! men litt annleis var dei vel, naturleg vis... på reinsjakta oppdaga dei rein medan dei var ute og vaska håret i elva f eks,,, de kan tru det vart oppstyr i hytta då to jenter med nyvaska hår deiste inn i hytta og skreik "rein!"...

heldigvis (for dei), hadde dei bein i nasen til å klare seg ei veke på tur med 12 gutar som til tider lukta litt svette...

så kvinner er like velkomne på jakt som alle andre :wink: og eg har ikkje tenkt å skulde på kvinnfolka for at prisane stig... faktisk trur eg kvinner tilfører meir til jakt og jaktfilosofi enn dei "øydelegg ved å drive opp prisane", sistnevnte er vel strengt tatt berre tull... trur det er mange gamle gubbar der ute som er redd for å miste ein måte å flykte frå kona på... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det er mange gamle gubbar der ute som er redd for å miste ein måte å flykte frå kona på...

Hei Jarle! Det er det jeg tror er mye av grunnen til at menn ikke vil ha jenter på jakt ja :oops: .

Og for å si det sånn så er jeg vel ganske forfengelig ellers i året, men når jeg er på jakt så tror jeg neppe jeg lukter noe bedre enn min mannlige halvdel :lol:

Og jeg har blitt ganske flink til å finne rein etterhvert jeg å :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med rikfolk og rypejakt er jeg ikke helt enig i....

Hvis folk er litt kreative finnes det mange gode rypeterreng som ikke koster skjorta.

Her jeg bor er det nesten ingen som jakte på rype, men terrengene litt lenger unna er det mange som jakter på. Så da har vi bra med rype her, og de som kjøper dyre kort på populære steder rundt her ser lite rype.

Det finnes selfølgelig muligheter for å jakte rype for den som går på støkk jakt etter fjellrypa. Men skal man (slik som meg) Drive jakt med stående fuglehund etter Lirype, så må man rekne med att det er mange om beinet. Eit brukbart jaktterreng kan fort koste 20-25 tusen kr for ei ukes jakt.

Alternativet til å leie dyre privat terrenger, er å søke om jakt på statsallmenning. Men dette er ofte terreng som har lite fugl, om man kan risikere å gå i mange dager, uten å sjå en fugl.

Og rekruteriertng må mann ha, hva vil skje om x antall år hvis det ikke blir rekrutert jegere ?

kanskje ville rypebestanden ta seg opp på eit akseptabelt nivå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lurer litt på menns holdninger til damer på jakt jeg.

...

Ingen grunn til å gjøre forskjell på kvinne og mann i denne sporten heller. Kvinner gjør sitt berettige inntog på alle arenaer, i arbeidslivet, politikk og idrett. Det er pussig å tenke på at det bare er en generasjon siden det var helt annerledes, da jeg var en liten tass ...

Velkommen skal dere være!

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye jegere er hjertelig velkomne, enten de er kvinner eller menn :wink::lol:

Dersom en kvinne begynner å jakte bare for å bevise at hun er like god som en mann synes jeg like godt hun kan begynne med hekling :oops:

Dersom hun begynner å jakte fordi hun liker/elsker friluftslivet og jakta, noe jeg vel egentlig tror gjelder for de fleste kvinner som jakter, ja da blir jeg bare glad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest at det er flott at jenter og damer vert jegarar, eg. Det hender at dei til og med vert dei beste jegarane. Sjølv har eg treft på jenter og samer som driv med jakt, og stort betre jaktresultat skal ein leita lenge etter. Eg har opplevd nokre fantastiske smakprøver frå ei av damene som jaktar på hjort, og ho får til nokre fantastisk gode hjortepølser. Jenter og damer har absolutt noko å gjera på jakt, ja. Det kjem heldigvis stadig fleire jenter inn i jaktlaga no, og det er positivt i eit fram til vår tid hovudsakleg er eit mannsdominert område. Jentene klarar dette like godt som mannfolka etter mi meining.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Srx (Ron)

No e det jo blitt ei skytterdronning og så det skulle vell bare mangle, med damer på jakt.

Jeg synes det er kosli og trivelig med damer på jakt. Mitt inntrykk er at kvinner er vell så gode jegere som menn.

En moment er kansje med jakt som kreves fysisk styrke. Slakt / bæring osv. (arrester meg om jeg tar feil).

Men klart en ting som er en del av jakta (ivertfall for meg :D ), er konefri helg med liten konjakk i koppen, og kunn gutta på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jaktet med jenter . Kanskje det kommer av at vi er en gubbegjeng som jakter sammen , men jeg tror ikke det.

Hver høst arrangerer vi en selskapsjakt på foreningsterreng med flere hunder , der vi først slipper hunder for hare , og deretter lar rådyhundene prøve seg.

Vi bruker like mye tid på bålkos og kaffedrikking som vi gjør til jakting. Og flere av kameratene har unger med seg. Jeg har noen ganger lurt på hvorfor ingen av damene/konene blir med på dette.Det er like mye en sosial "happening" som en jakt. Jeg har ett par ganger spurt kona om hun vil være med , men det frister ikke henne. Selv om jeg absolutt vil betegne henne som ett friluftsmenneske.

Jeg skulle ønske at flere jenter ville begynne å jakte. Men på banen treffer jeg en del jenter som tar prøven , så noen er det jo.

Fra ett reint egoistisk ståsted skulle jeg ønske at flere jenter ville begynne å jakte. I en tid da jakta er under press fra antijakt grupper (mattilsynet etc.) har det betydning at også jenter kan identifisere seg med jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No e det jo blitt ei skytterdronning og så det skulle vell bare mangle, med damer på jakt.

Jeg synes det er kosli og trivelig med damer på jakt. Mitt inntrykk er at kvinner er vell så gode jegere som menn.

En moment er kansje med jakt som kreves fysisk styrke. Slakt / bæring osv. (arrester meg om jeg tar feil).

Men klart en ting som er en del av jakta (ivertfall for meg :P ), er konefri helg med liten konjakk i koppen, og kunn gutta på tur.

Jeg jakter på villrein, og da både slakter jeg og bærer ned dyret selv. Er jeg og mannen på jakt sammen så pleier vi å dele på bæringen. DVS at jeg også tar min del av han`s bør og omvendt. Så det med slakting og bæring er ikke noen problem for damer heller ;) .

Jeg har også båret ned ei Simle alene ( Ja det var veldig tungt) og frister ikke å gjøre det igjen!

Hadde ikke klart å båret en kg til, klarte heller ikke å gå normalt på flere dager. Men var veldig morro å bevise for meg selv at jeg klarte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Eg har ingenting i mot att kvinner jakter. men eg synest ikkje det er nødvendig å rekrutere inn kvinner. I Grunn så er det ikkje nødvendig å rekrutere nokon som helst ! Det er mange nok om beinet. Skal man kunne få jakte i eit brukbart rype terreng i dag, så må man jo bla opp så det holder !

Det rare er att Div jegerforeninger rundtom i landet driver med arbeid for å rekrutere inn kvinner og ungdom.. Snakk om å skyte seg selv i beinet ! Det er nå så hardt press på jaktterrengene rundt i landet, att det er snart bare for rik folk å kunne ta seg en tur i fjellet å skyte ei rype.

Dette er vel kanskje ikke det dumeste innlegget jeg har sett, men dæven å det ligner, ønsker du ikke at vi i Norge med de flotte ressursene vi har her skal ta vare på arven, å lære ungdom om fangst og jakt??

En meget arrogant holdning spør du meg, og om ikke arrogant så er det en veldig egoistisk holdning, nei flere damer trenger vi også, noe av det artigste jeg ser er damer som jakter og fisker.

Ære være de ildsjeler som står på for ungdommen, og for at Damer også kan få være med på moroa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp kommet hjem fra fulejakt sammen med kjæresten og svoger.

Det er første gang att jeg jakter sammen med min kjæreste og det var helt topp, det kommer til å bli flere ganger utover høsten.

Vi har liggi i telt og har hatt masse regn, det har vert surt og ikke noe trivelig vær, men hun har ikke klaget en eneste gang ( heldig vis for det)

For oss har det vert bare positivt med damer på jakt, men hun har tilpaset seg oss ikke omvendt.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 prosent av Alta-jegerne er damer

http://www.altaposten.no/nyheter/article53882.ece

Noen som har skjønt det?

Kjempe bra!

Damer er ikke så pinglete som mange menn tror :)

Når jeg jakter dropper jeg jo sminke ol. Men når jeg ikke er på jakt, så tror jeg ikke det er mange som kan plukke meg ut fra mengden å si : Oj det der er ei dame som jakter! Ser det på stilen hennes :D .

Jakt er det mest spennende jeg har gjort, og den følelsen som jeg kjenner i kroppen når jakta nærmer seg, kan ikke måles med noe!

Utrolig spenning med jakt! Skulle ønske flere damer/jenter hadde skjønt det :!:

Og takk til alle gutta som støtter jenter på jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Syns personlig at damer på jakt er fenomenalt. Alt for få kvinnelige jegere etter min mening.

Vi har liksom passert det stadium hvor mannen bringer vilt tilbake til hula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok jegerprøven som 14åring, og har gått på jakt i 2 år. Jeg ble møtt med mye skepsis, men heldigvis fikk jeg hjelp av den lokale jegerforeningen.

Jeg synes det er flott at det rekrutteres unge til å jakte, ikke for å slite ned bestanden av rype osv., men for å lære opp nye jegere. Vi unge (ikke bare jenter) som jakter har en hobby, noe å se frem til. Vi kommer oss ut i skog og fjell, vi får god kondis og vi har det moro i et miljø vi trives i.

Rypebestanden, også den her i Lom, er ikke så skrekkelig mye å skryte av. Men da får det være opp til fjelloppsynet å regulere salget av jaktkort hvis det er så galt.

Jeg synes det er kjedelig å være eneste jente i jaktgjengen, så jeg ville bare blitt superglad om flere kvinner slang seg med =-)

Tiri: Vi får ta oss en jakthelg sammen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg jakter også med stående fuglehund, masse rype og ikke er det dyrt heller :roll: .

Ser rype hverdag hele året jeg, så det er ikke noe problem her.

Bor på Norges tak jeg ....... Dovre

Beklager å måtte bryte din ilusjon. Rypebestanden i Dovre er ikkje bedre an andre steder. Den er faktisk så dårlig att jakt er uforsvarlig. Så det einaste du oppnår med å rekrutere fleire Jegere, Er vel i bunn og grunn en bedre sjangse for å oppnå det endelige mål.. Total kolaps\ utryddelse av rypebestanden.

Antagelsen om at rypebestanden i Dovre og Grimsdal statsallmenning var mager er blitt til bekreftelse. Innleverte fangstrapporter beskriver dårlig bestand. Dermed har Dovre fjellstyre stanset alt salg av jaktkort, dog ikke selve jakta. For forholdene er ikke kritiske.

I denne artikkelen kan du lese om begrunnelsen for avgjørelsen på Dovre, at også Lesja fjellstyre stopper salget og litt om hvordan det står til ellers i landet.

Man må se langt etter ryper i Dovre og Grimsdal i år. Foto: Dovre fjellstyre.

Les mer

http://www.inatur.no/share/osas/cache/artid10078.html

Rekrutering av jegere er ei vederstyggeligheit, Enten det er kvinner eller menn.

Og rekruteriertng må mann ha, hva vil skje om x antall år hvis det ikke blir rekrutert jegere ?

Kva ville skje ? kanskje rypebestanden kunne få en sjangse til å ta seg opp litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fremdeles rype hver dag jeg :)

Vet at kort salget er stoppet, og at det er lite rype i visse områder.

Men det er fremdeles mye rype her jeg bor. Selv om jeg ser masse rype, vil ikke det si det samme som at jeg skyter masse ryper :wink:

Man kan heller ikke slutte å rekrutere jegere bare for at det er lite ryper ett år eller to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fremdeles rype hver dag jeg :)

Vet at kort salget er stoppet, og at det er lite rype i visse områder.

Men det er fremdeles mye rype her jeg bor. Selv om jeg ser masse rype, vil ikke det si det samme som at jeg skyter masse ryper :wink:

Man kan heller ikke slutte å rekrutere jegere bare for at det er lite ryper ett år eller to!

Det att man ser ryper kvar dag, betyr på ingen måte att bestanden er OK. Rypebestanden på Stat/bygde allmenningene i Norge, Har i vore elendig i 10-15 år. Å den blir dårligere og dårligere for kvart år som går. Grunnen til dette, er att det er alt for mange Jegere, i forhold til tilgangen på terreng. I Norge er det vel etter det eg har hørt langt over 100.000 rype Jegere, Som skal jakte på ganske små områder. Spessielt høgt jakt trykk er det i den sørlige del av norge.. I Sverige er det litt bedre..Der er det ikkje mere en 10.000 jegere, Fordelt på områder som er mange ganger større en det vi har til rådighet i Norge.

Skal man få oppleve rypejakt i Norge, som er bra, Så må man enten ha grise flaks, Eller være stein rik.

Desverre, så kommer det til en del nye jegere nå, som ikkje veit kva en bra rype bestand er. Dem tror att det er bra med rype, bare fordi dem ser 20-30 fugler på en dag. Men faktum er att det burde hvert det ti-dobble.

Eg har vore med å jakta på gode rype terreng, og veit kva det er. Stat og bygde allmenningen i Norge er ikkje gode terreng, Pga alt for høgt jakt trykk.

Rekrutering og ytterligere økning i antal Jegere i Norge burde derfor være rimelig unødvendig. Jakt skal være en høsting av eit overskudd. Men slik er det ikkje lenger. Det er ikkje no overskudd på ryper i Norge. Bestanden er skutt ned på eit lavmål, for lenge siden. Å Jakten burde egentlig ha opphørt for mange år siden, slik att den stakkars rype bestanden som fremdeles finnes i våre fjell, kunne få en sjangse til å ta seg opp igjen.

Av en eller annen grunn så er det mennesker som jobber for rekrutering av jegere.. Dem veit ikkje kva dem gjør.

Man kan heller ikke slutte å rekrutere jegere bare for at det er lite ryper ett år eller to!

Hvorfor er det viktig ? Kvifor trengs det rekrutering av rypejegere ? Kva er målet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.