Gå til innhold
  • Bli medlem

Akto eller Ringstind Superlight Pro.


Mygg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg er på utkikk etter et nytt lett telt for solo-turer i skog og fjell. Etter mye lesing av tester osv, så har jeg landet på 2 kandidater som jeg lurer på om dere har erfaringer med ...

 

1) Hilleberg Akto.

2) HelSport Ringstind Superlight Pro.

 

Jeg kommer nok til å bruke teltet mest på Blefjell og Hardangervidda, men noen skogsturer er også aktuelle. Teltet må tåle skog og fjellets utfordringer på vår, sommer og høst. Hvem av disse ville «dere» kjøpt, og hvorfor? Det er snakk om litt penger, så alle synspunkter ville jeg satt stor pris på. 🙂

 

Mvh Mygg! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Følger en god gammel forumtradisjon og anbefaler herved noe helt annet enn dine alternativ, nemlig det jeg har selv. Sjekk ut Tarptent Moment DW. 

Og for å være litt seriøs, de to alternativene er knalltelt begge to, og hvem man bør velge koker ned til smak og behag. Hvis du har mulighet så ta med sovepose og liggeunderlag og prøv dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mygg skrev:

2) HelSport Ringstind Superlight Pro.

Tenker du på Ringstind Superlight eller Ringstind Pro? Dette er to ganske forskjellige telt. 'Superlight' er et lettvektstelt med veldig tynn duk (mitt veier 990g) mens 'Pro' er et firesessongstelt med plass til 2 personer og veier rundt det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først Rigstind SL 2, som veier 1,3 kilo. Men så leverte jeg det tilbake igjen da jeg så Naturehike Cloud 2 up, som veier bare noen gram mer har kommet i en ny utgave med bedre ventilasjon og ekstra bardun fester. Teltet har også blitt selvstående. Blir spennende å teste det ut. Jeg tenkte slik at man uansett har noen begrensinger med et SL telt i forhold til et tradisjonelt kuppel eller tunell telt med flere stenger, så da tror jeg ikke NH teltet er dårligere enn Helsport sitt til det bruket. Prisen er heller ikke noe å si på. Betaler 1250 på tilbud. 

 

Hvis prisen ikke er så viktig kan jeg anbefale Helsport teltet. Har ikke testet det på tur, men har slått det opp hjemme og gått gjennom det. Virker veldig solid bygget. 2 manns utgaven av Ringstind SL har også 10 cm. høyere takhøyde enn 1-2 utgaven, og litt bedre plass innvendig. Den ekstra plassen er gull verdt og du merker ikke de par hundre grammene ekstra i forhold til 1-2 utgaven. HTB1U4oxdkfb_uJkHFrdq6x2IVXa6.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Akto er vel nærmere et 4 sesongs telt enn Ringstind SL. Vil vel heller sammenligne det med Ringstind Pro 2. Jeg har både Ringstind SL 1-2 og Ringstind Pro 2. Jeg er fornøyd med begge og kundeservicen til Helsport er legendarisk. Begge teltene har jeg kjøpt på outlet siden til Helsport. SL 1-2 for 3.749.- og Pro 2 for 2.999.- Du kan jo følge outlet siden og se hva Helsport legger ut. av telt. Her er det mange gode tilbud. Pro 2 teltet skal jeg ha med nå til fredagen for årets første tur på Hardangervidda. Pro 2 teltet veier som du sikkert har sett en del mer enn SL, men det har også mye mer volum. For turen nå har jeg måttet gå opp til 65 liters sekk. Skulle du satse på Ringstind SL så er SL 1-2 ganske lite, men det funker greit for meg med mine 187 cm. SL 2 er mer egnet til å bo i. Større fortelt, mer takhøyde og mer plass inne. Jeg har ikke prøvd teltene i skikkelig uvær, men liten kuling og regn er ikke noe problem. Lykke til med valget, begge teltene du foreslår er et godt valg og ikke la deg forvirre av alle de forslagene du får her som er helt off topic. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Akto.  Kjøpt i 2005 og brukt hvert eneste år siden på Hardangervidda.  Skal ikke skryte på meg orkan, men det har stått fjellstøtt i meget kraftig vind.  Har hvert når overveid å kjøpe en stang ekstra, men det har blitt med tanken. 

Synes plassen innvendig er ganske stor, men ofte er vel innerteltet ganske nær nesetippen.  Og siden sittehøyden er 90 cm, tror jeg, er det ikke helt ueffent å være slangemenneske.  Jeg utvider uteplassen med min selvlagede baldakin.  Eller om du bruker å ha med Jervenduken original duger den.  Med solide strikk på bardunene såt den overraskende godt i vind.  Og siden jeg startet med 2005 viser jeg to bilder fra 2005 hvor restene av orkanen Katarina herjet ganske kraftig i Geitvassdalen

2057505404_5-7TR05Teltleir(640x482).jpg.e323e684f84c324cce37dfa43fd3e0b6.jpg2052683904_5-12TR05Geitvassdalen(640x480).jpg.cfe4012bc0b3f8d9fa72b728387f17af.jpg

 

Denne gjorde det ekstra hyggelig å ha utenfor teltet.  Og så smakte den fortreffelig.  Tatt på Phesant tail

891789310_5-4aTR05Geitvassdalen(480x640)(2).jpg.ae98304b8c8d7af3ff675f04a05fe8c0.jpg

Endret av Tom42
Må skryte litt også
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar 🙂

Mye av grunnen til ny investering er at jeg er lei av å bære på mitt gamle Isfjell 2Camp extreme telt fra Helsport. Det er et tungt telt, ikke trenger jeg så stor plass når jeg vandrer alene i ukesvis på fjellet. 

 

Tok forresten med meg «guttungen» til Bolkesjø i dag, der er Isfjell teltet kjekt å ha; 

 

 

 

 

43EEB346-A5E4-450A-8674-19478EA2E20A.jpeg

60409107-650A-4936-86CE-27416E7992AB.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.