Gå til innhold
  • Bli medlem

Huggtabell 2018


KLT

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg opp på Hardangervidda i begynnelsen av neste uke. Jeg er fersk i gamet og har googlet en hel del hva angår fiske på fjellet. I den forbindelse fant jeg huggtabell 2018. Ifølge denne skal det være dårlig fiske i den perioden jeg planlegger å ferdes i fjellet. Er det noe sannhet i denne kalenderen? Er det like greit å legge igjen den nyinnkjøpte fiskestangen hjemme?😊

Får null treff når jeg søker på huggtabell her på forumet. Noen som vet hva dette er og hvordan de kommer frem til når det er dårlig fiske og når det er godt fiske?

903F3D7E-6C0A-44C0-955B-BAD5550FAEFA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke brydd meg om denne huggtabellen. Er mye mulig den går etter diverse månefaser, men står nå ikke noe beskrevet. Men det som betyr noe på fjellet er stort sett og være på riktig plass til riktig tid. For å få fisk må en fiske. Noen dager er det helt dødt, andre dager er det supert. Du kan få en time h or det biter hele tida og resten av den dagen er det dødt. Poenget er at en ikke vet. Det som stort sett teller negativt for bettet er kald vind fra nordvest, men ingen regel uten unntak der heller.

Så konklusjonen er; ta med fiskestanga og kos deg på tur

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, øyvindl skrev:

Dropp huggtabellen. Sats på å kaste, kaste og kaste. De gamle traverne, de legendariske viddefiskerne, de brukte ikke huggtabell, men været. Nordavind var et dårlig tegn, ifølge dem. 

Her i gården går det med at østavind er dårlig tegn, ikke godt å si 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den funksjonen i GPS er det samme som denne Huggetabellen?Omtalt i denne gamle tråden..

Jeg innbiller meg at det er bare en gimmick og overtro, men når jeg er på tur og har med den omtalte GPS'en, så bruker det å stemme. Dvs at det ofte er fiskebett når GPS'en viser at det skal være det, men det kan også helst være at jeg fisker mer når GPS'en viser at det skal være fiskebett!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, whistler skrev:

Huggtabellen og tilsvarende på GPSen er basert på månefaser. Om det har betydning veit jeg ikke, men skal jo ikke undervurdere trua 👌😃

Hmm ja... Finnes sikkert en app for dette i våre dager. Hvis ikke er det på tide at noen utvikler den. Om man så deler fiskelykken i denne appen, burde den bli bedre og bedre! Til slutt ville man jo vite om det var et poeng å ta med fiskestang på turen..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest relevant for sjøfiske. Fullmåne/nymåne betyr større tidevannsforskjeller og dermed sterkere strømning mellom flo og fjære, som kan være gunstig for fisket. Ser ikke relevans for innlandsfiske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Litt sent ute her, men etter at jeg oppdaget huggtabellen for noen år siden, så gikk jeg og sjekket bilder (og dermed datoen) av ørreter jeg har fått på over kiloet. Det viste seg at ca. 90% av ørretene var tatt på en dag hvor det skulle være bra fiske ifølge tabellen. I tillegg så jeg at de gangene jeg hadde opplevd skikkelig dårlig fiske, så stemte det også overens med tabellen.

 

Så jeg har egentlig konkludert med at den nok har noe å si, selv om at jeg skulle ønske at det ikke var sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.