Gå til innhold
  • Bli medlem

Diverse spørsmål om packraft


Anbefalte innlegg

Blåser det så kan det også lønne seg å fortøye den selv på land eller putte noe tungt innvendig. Den får fort et veldig vindfang og kan på noen strakser befinne seg på motsatt bredd om man ikke følger med 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Humbug skrev:

Det kan lønne seg å la den ligge på vannet i ti minutter eller så etter at man har blåst den opp, så lufta inni får "krympet" ferdig og man kan etterfylle før man setter ut. 

😂🤣 Jeg prøvde jo det der, den lå vel sikkert et halvt minutt kanskje... Hva i all verden skal jeg finne på i ti minutter? 😂 Med min tålmodighet blir det nok heller slapp båt evt. en påfyllingstur på land etter hvert. 😂

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått sjekket gpsn. Synes det var begredelige greier å ikke bikke 4 km i timen, jeg KAN da for %&/ padle! 😂 Kom straks i bedre humør her etter over halve turen, da bikket det over 5! Jepp, det var der jeg fikk litt vind i ryggen... :)

Ser ellers ut for at jeg går i samme tempo som jeg padler, men gå med så tung sekk synes jeg er mye tyngre enn å padle, padling merker jeg jo knapt. Så da er vel fasiten på det gå vs padle klar. Padle, dersom det går an og ikke er veldig veldig kort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdigpakket for neste tur med Blåsa! Jeg tror jeg må få meg lettere sovepose og noen andre ting. Kutta ut veldig mye synes jeg, har til og med Real turmat med, likevel blir det massevis av kilo. Denne gangen drister jeg meg til noen hundretalls høydemetere i forskjell mellom vannene! 😱 Nuvel, jeg har ikke kommet fram ennå, vi får se hva jeg gidder. Nå blir det i hvert fall testing med mer reelt utstyr, så får vi se. :) Det er i hvert fall en god bit med padling, og det ene vannet skal være vanskelig å komme seg fram langs, så denne turen er det nok ikke så mange som gjør. Desto kulere å nå kunne gjøre den selv. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste spørsmål - hvor gjør dere av fiskestanga? Utrolig upraktisk greie. (Men ikke så mye å tenke på nå egentlig, den forsvant til dypet halvveis over første vannet.)

Et spørsmål til forresten. Det ser jo så kjekt ut å sige nedover en elv. Det har vi dessverre ikke så mye av her, men noen burde være innen rekkevidde i ferien. Men hvordan løser dere logistikken? Jeg mener, man må vel tilbake til bilen? Pakker dere den ihop og går, eller? Smartere måte å løse det på?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Miamaria skrev:

Neste spørsmål - hvor gjør dere av fiskestanga? Utrolig upraktisk greie. (Men ikke så mye å tenke på nå egentlig, den forsvant til dypet halvveis over første vannet.)

Hvis du mener at du skal fiske mens du padler så får du kjøpt slike stangholdere til å ha foran på båten, men de er tøysete dyre så man kan lage de selv med noen plastrør og et litt større rør med noen hull i siden :) Men den funker ikke med sekken lastet på regner jeg med, da jeg ikke har stangholder selv. Er sekken på båten kan man feste stangen i sekken på en måte.

Hvis du bare skal transportere stanga så legg den bare tvers over sekken stroppet fast eller langsgående uten at den kommer i veien for padleåra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Martin HJ skrev:

Hvis du mener at du skal fiske mens du padler så får du kjøpt slike stangholdere til å ha foran på båten, men de er tøysete dyre så man kan lage de selv med noen plastrør og et litt større rør med noen hull i siden :) Men den funker ikke med sekken lastet på regner jeg med, da jeg ikke har stangholder selv. Er sekken på båten kan man feste stangen i sekken på en måte.

Hvis du bare skal transportere stanga så legg den bare tvers over sekken stroppet fast eller langsgående uten at den kommer i veien for padleåra.

Tenkte for såvidt begge deler, den ble litt i veien uansett. Kanskje minst ved å få den fast på sekken på et vis, men jeg nådde ikke så bra noe annet enn topplokket egentlig. Får gro lengre armer, kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Miamaria skrev:

Tenkte for såvidt begge deler, den ble litt i veien uansett. Kanskje minst ved å få den fast på sekken på et vis, men jeg nådde ikke så bra noe annet enn topplokket egentlig. Får gro lengre armer, kanskje. :)

Kanskje ikke heeelt svar på spørsmålet ditt, men vi fester etuiet med bryststroppene på sekken. Går nok an å få til med "naken" stang også 

Snapchat-683551154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jaahan skrev:

Kanskje ikke heeelt svar på spørsmålet ditt, men vi fester etuiet med bryststroppene på sekken. Går nok an å få til med "naken" stang også 

Snapchat-683551154.jpg

Det ser ut til å fungere hvis jeg får lagt det der før jeg går oppi. Men hvis jeg må nå reimene for å stikke inn/ut, så når jeg ikke mens jeg sitter oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miamaria skrev:

Det ser ut til å fungere hvis jeg får lagt det der før jeg går oppi. Men hvis jeg må nå reimene for å stikke inn/ut, så når jeg ikke mens jeg sitter oppi.

Får vel kjøpe den her da, eller kanskje noen ekstra stropper. Jeg har noen med hurtigklips fra XXL som jeg syns er veldig fine til ting som skal av og på ofte. 

51auu3CCV2L._SX355_.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2018 den 9.55, Miamaria skrev:

Et spørsmål til forresten. Det ser jo så kjekt ut å sige nedover en elv. Det har vi dessverre ikke så mye av her, men noen burde være innen rekkevidde i ferien. Men hvordan løser dere logistikken? Jeg mener, man må vel tilbake til bilen? Pakker dere den ihop og går, eller? Smartere måte å løse det på?

Se om du finner en elv der det er mulig med buss eller tog fra takeout og tilbake til startpunktet (eller ihvertfall nærmere der du startet). Dette kan fungere på både korte og lange turer, men krever litt planlegging.

Eksempel - Nedre del av Osvassdraget: Kjør til Os og sett igjen bilen der. Ta buss mot Bergen noen kilometer og gå av når du kommer til grusvei som går inn til elva. Gå et lite stykke langs grusvei før du kan padle ned til bilen. Turen tar noen timer.

Eksempel 2 - Kvennavassdraget: Kjør til Møsvatn (Skinnarbu) og sett igjen bilen på fergekai. Ta buss mot Røldal og enten gå inn eller ta taxi inn langs Valldalsvatnet. Gå opp til Holmavatnet og padle/gå ned hele Kvennavassdraget til Mogen. Ta ferge fra Mogen til Skinnarbu fergekai og hopp i bilen. Turen tar 3 dager +

Eventuelt kan du jo prøve å ta med deg sykkel (Bikerafting), men jeg anbefaler å bli litt komfortabel med elv først :) Da sykler man typisk inn i et område og flyter/padler ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke togforbindelsene nord for Fauske så bra at det gjør noe, men det skjer jo at det går en buss i ny og ne. 😂

Har vært ute på tur med packraften igjen, så en liten rapport. Utbrodering kommer nok i bloggen når jeg en gang får tid. Tok med packraften til Rago. De fire ekstra kiloene er noe herk i oppoverbakkene altså. Men det VAR verdt det (etter å ha tenkt meg en del om), å bare kunne blåse den opp og suse innover et vann der det ferdes laaangt færre folk. Så selv om det var en god del folk, så traff jeg bare på folk den første dagen. De to siste dagene så jeg folk på avstand, men jeg måtte ikke hilse på en eneste en! Og det meste av tiden var jeg helt alene.

Rett og slett et kjempenyttig redskap for å komme seg til litt steder man ellers ikke ville dratt til. Jeg hadde et håp om å kunne padle en del av elven nederst på tur fra Storskogvatnet, men jeg tok ikke sjanse så uerfaren jeg er. Kommer man seg opp på land når det nærmer seg fosser, hvor mye stryk er greit osv. Nei, det tør jeg ikke noe som helst ennå.

Men gøy, ja. Og jeg har lært litt mer om når jeg gidder å blåse den opp/legge sammen og ikke. Og slått fast at vanntett bukse er lurt så snart det blir litt lengde på turene, spesielt om man skal padle i litt straum og bruke styretak - da renner det nedi. Og den lekker sånn at det ser ut som man har pisset i buksa.

Det der med å komme seg inn og ut av den er fortsatt noe her, synes det er mye vanskeligere enn med kajakken. Men da har jeg jo tørrdrakt og våtsko på, så det er liksom ikke nøye med noe. Med packraften vil jeg jo unngå å bli våt på føttene - og denne luftballongen skyver seg jo så lett fra land når jeg er underveis over liksom. Plutselig står jeg i spagaten med vann under. 😂 Må studere noe mer filmer tror jeg.

Fisking fungerte ganske bra faktisk, fant en ok løsning med stanga, i hvert fall funker det foreløpig. Fisk fikk jeg også, om enn noe smått. Bare ikke legg den i vanndammen på spruttrekket mens du holder på å få prekivert sluken så den ikke hekter seg i noe, for da kvikner'n til og svømmer ut av packraften plutselig. Bløgg først av alt, uansett hva sluken hekter i. 😂

Ellers så virker det som solide saker, men tydeligvis et svakt punkt med brettene når den er stroppet fast utenpå sekken siden det ikke er noe euti. Så dypt ut, men virker ikke som det ble hull gjennom.

For øvrig spent på å sjekke GPSn etter farta når jeg padlet for å komme meg på land unna tordenvær. Da peiste jeg på.

Blir egentlig stadig mer fornøyd. 👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miamaria skrev:

Nå er ikke togforbindelsene nord for Fauske så bra at det gjør noe, men det skjer jo at det går en buss i ny og ne. 😂

Har vært ute på tur med packraften igjen, så en liten rapport. Utbrodering kommer nok i bloggen når jeg en gang får tid. Tok med packraften til Rago. De fire ekstra kiloene er noe herk i oppoverbakkene altså. Men det VAR verdt det (etter å ha tenkt meg en del om), å bare kunne blåse den opp og suse innover et vann der det ferdes laaangt færre folk. Så selv om det var en god del folk, så traff jeg bare på folk den første dagen. De to siste dagene så jeg folk på avstand, men jeg måtte ikke hilse på en eneste en! Og det meste av tiden var jeg helt alene.

Rett og slett et kjempenyttig redskap for å komme seg til litt steder man ellers ikke ville dratt til. Jeg hadde et håp om å kunne padle en del av elven nederst på tur fra Storskogvatnet, men jeg tok ikke sjanse så uerfaren jeg er. Kommer man seg opp på land når det nærmer seg fosser, hvor mye stryk er greit osv. Nei, det tør jeg ikke noe som helst ennå.

Men gøy, ja. Og jeg har lært litt mer om når jeg gidder å blåse den opp/legge sammen og ikke. Og slått fast at vanntett bukse er lurt så snart det blir litt lengde på turene, spesielt om man skal padle i litt straum og bruke styretak - da renner det nedi. Og den lekker sånn at det ser ut som man har pisset i buksa.

Det der med å komme seg inn og ut av den er fortsatt noe her, synes det er mye vanskeligere enn med kajakken. Men da har jeg jo tørrdrakt og våtsko på, så det er liksom ikke nøye med noe. Med packraften vil jeg jo unngå å bli våt på føttene - og denne luftballongen skyver seg jo så lett fra land når jeg er underveis over liksom. Plutselig står jeg i spagaten med vann under. 😂 Må studere noe mer filmer tror jeg.

Fisking fungerte ganske bra faktisk, fant en ok løsning med stanga, i hvert fall funker det foreløpig. Fisk fikk jeg også, om enn noe smått. Bare ikke legg den i vanndammen på spruttrekket mens du holder på å få prekivert sluken så den ikke hekter seg i noe, for da kvikner'n til og svømmer ut av packraften plutselig. Bløgg først av alt, uansett hva sluken hekter i. 😂

Ellers så virker det som solide saker, men tydeligvis et svakt punkt med brettene når den er stroppet fast utenpå sekken siden det ikke er noe euti. Så dypt ut, men virker ikke som det ble hull gjennom.

For øvrig spent på å sjekke GPSn etter farta når jeg padlet for å komme meg på land unna tordenvær. Da peiste jeg på.

Blir egentlig stadig mer fornøyd. 👍

Jeg har en åre som tåler en støyt, så leg pleier å plante årebladet i bunnen på yttersiden av raften når jeg skal gå i i land. Da har jeg både noe å støtte meg på og noe som hindrer den i å prøve å stikke av fra meg 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jaahan skrev:

Jeg har en åre som tåler en støyt, så leg pleier å plante årebladet i bunnen på yttersiden av raften når jeg skal gå i i land. Da har jeg både noe å støtte meg på og noe som hindrer den i å prøve å stikke av fra meg 😁

Det er jo en grei metode når det er langgrunt nok. Men da får jeg det høvelig til uten også. Problemet er størst der det er brattest og størst konsekvenser om man havner uti, typisk nok. Så har jeg nok litt kort åre også, gidder ikke kjøpe ny bare for packraftpadling. I tillegg til at jeg ikke er så lang selv, så kombinert håper jeg det fins en bedre metode for det er nok de færreste gangene den vil fungere for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier GPSn min, at om man prøver å padle seg til land grunnet et tordenvær så kan man få denne saken opp i fem og seks og faktisk SJU kilometer i timen plutselig! 😂

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det må være ett eller annet jeg ikke forstår med spruttrekket. Siden strekket i midjen er så stramt som det er (når jeg ikke har strammet), så åpner det seg på dette viset. For i det hele tatt å få borrelåsen igjen må jeg strekke ut strikken og dytte rynkene bort derfra, det er jo så. Hadde det bare holdt seg sånn, men det gjør det jo ikke.

Hva er det jeg ikke skjønner? Det kan jo ikke være meningen at det skal åpne seg sånn her?

P7220235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ok, det er ingen andre som skjønner det heller tydeligvis. 😂

- Men hvordan lagrer dere packraftene deres? Med noe luft i, som med liggeunderlag, eller sammenkrøllet sånn som den kom i posten? Hvor godt tåler de det siste, går det helt greit eller blir de sårbare i "bretten"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål til de som har lengre erfaring enn meg. En packraft som er stramt blåst opp på land vil fort bli som et vått ullteppe når den har ligget en stund i mye kaldere vann.  Og det skjer gjerne når man ligger passelig langt ute på et vann.  Slike situasjoner er faktisk de eneste jeg har følt meg utrygg i packraften.  Problemet kunne vært løst dersom man hadde nådd munnventilen for å gi noen ekstra pust inn i flåten, men den er plassert slik at det er umulig. Så spørsmålet er: har noen funnet en lur løsning på dette, hvordan gi noen ekstra blås inn mens man ligger på vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rypehund skrev:

Et annet spørsmål til de som har lengre erfaring enn meg. En packraft som er stramt blåst opp på land vil fort bli som et vått ullteppe når den har ligget en stund i mye kaldere vann.  Og det skjer gjerne når man ligger passelig langt ute på et vann.  Slike situasjoner er faktisk de eneste jeg har følt meg utrygg i packraften.  Problemet kunne vært løst dersom man hadde nådd munnventilen for å gi noen ekstra pust inn i flåten, men den er plassert slik at det er umulig. Så spørsmålet er: har noen funnet en lur løsning på dette, hvordan gi noen ekstra blås inn mens man ligger på vannet?

La den ligge på vannet i 10 minutter og blås den opp igjen før du legger ut.

Endret av Humbug
Klargjøring.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Miamaria skrev:

Ok, det er ingen andre som skjønner det heller tydeligvis. 😂

- Men hvordan lagrer dere packraftene deres? Med noe luft i, som med liggeunderlag, eller sammenkrøllet sånn som den kom i posten? Hvor godt tåler de det siste, går det helt greit eller blir de sårbare i "bretten"?

Jeg lagrer min sammenrullet. Om det er en gunstig løsning eller ikke vet jeg ikke før til våren 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.