Gå til innhold
  • Bli medlem

The Barren lands, tre måneder på loffen i Canada 2019


Anbefalte innlegg

Hei!

Da har det kommet til det punktet hvor man har bestemt seg for en å gjennomføre en lengre tur, kall det gjerne ekspedisjon. Søknad om permisjon fra jobb er sendt. Nord vest territoriet i Canada skal saumfares i hele tre måneder. Ingstad sine fotspor skal avdekkes, Pikes portage og Ingstad creek skal forseres, deretter bærer det mot tundraen. Her har jeg et lite håp om å finne Ingstad sin tundracamp, men det gjenstår å se. Er noe usikker på om ferden fortsetter ned Snowdrift river eller om man skal padle Thelon river ned til Baker lake.. Har veldig lyst å padle begge elvene, men må da i såfall leie fly inn til Whitefish lake etter retur til Lutselke, noe som koster.. 

Turen er planglagt å starte tidlig august og vare til slutten av oktober slik at jeg får jaktet en del og slipper de værste hordene med mygg og knott. Ser at gjennomsnittstemperaturen i oktober for området er -1,4 grad.. Blir det litt i drøyeste laget å satse på at elver og innsjøer ikke fryser i oktober 2019 før jeg og kanoen min er ferdig med turen, hva sier dere som har vært der borte tidligere?

Noen som har en formening om tidsforbruket på evt. å padle begge elvene? Blir tre måneder veldig lang tid om jeg bare tar en rundtur opp til tundraen og ned Snowdrift? 

Noen som har hatt med hund bort dit? Hva gjorde du isåfall med hundeburet og det du ikke skulle ha med på tur, gikk det greit å bare sette det fra seg på flyplassen til man evt. er tilbake?

Fremdriftsmiddelet blir en 16,5ft Ally kano, selskapet blir en 5 1/2 gammel breton. Når det kommer til mat baserer jeg meg hardt på fiske og jakt, så får lykken stå meg bi som den gjorde med de gamle pelsjegerne. Noe sulting blir de nok, men skal ha med nok av havregryn og potetstappe. Bikkja får tørrfôret sitt. 

Boligen blir et Helsport reinsfjell 2 superlight bestående av en 9LW Exped med chairkit og en sovepose med komforttemp på 5 grader. Har også med Jervenduken i tilfelle det blir kaldt, så det blir relativt høy komfortfaktor. 

Tenker hovedsaklig å fyre bål for å koke vann og til matlaging, men det er jo greit å ha en backup løsning om det skulle komme uante mengder nedbør. Hva mener dere jeg skal gå for, primus med bensin eller bare en liten gassbrenner som monteres på toppen av gassflaska? 

Alt pakkes selvfølgelig i vanntette pakkposer etc.. turrutiner har jeg fra tidligere turer, men om noen har erfaringer fra slike lange turer setter jeg uendelig stor pris på å få høre de 😁

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt konge ut! Jeg har ingen erfaring men drømmer om det samme du skal begi deg ut på. 

Et par synspunkter på utstyret: Når det gjelder sovepose tror jeg at jeg ville satset på en litt varmere pose. Høsten kommer fort og det blir stusselig å småfryse de siste 6-8 ukene. Ellers tror jeg at jeg ville satset på bensinbrenner. Da slipper du transport av tomme gassbokser og du har bedre styr på hvor mye du har igjen. 

Håper du holder oss oppdatert på planleggingen frem mot turen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir garantert en kjempefin tur! Ikke stol for mye på hva værprognoser sier om gjennomsnittstemperatur! Jeg har selv vært på kanotur flere ganger i Canada, en gang i september, hvis man senere hadde sett på gjennomsnittstemperaturen hadde det ikke sett spesielt kaldt ut, men på 4 uker lå nattetemperaturen på mellom -5 til -15 grader hver natt, dagtemperaturen var mellom 20 til 25 grader. Det var riktignok i Yukon Territory, litt lenger sør vest, og deler av turen litt høyere over havet enn området du skal til, men jeg hadde helt klart tatt med meg en varmere sovepose enn den du nevner. 

Mulig du allerede er klar over det. Grensen for å ha med våpen til Canada er normalt 60 dager. Det er selvfølgelig mulig og være borte lengre, men da er det andre regler, tror reglene da er at du må melde deg på og gjennomføre et våpenkurs der borte, men det bør du sjekke nøyere og eventuelt kontakte Canadiske myndigheter. Når det gjelder hund på tur i Canada, anbefaler jeg og lese boken til Sverre Hovind «I Ingstads fotspor» Han gjennomførte nesten samme tur som du beskriver for noen år siden sammen med hunden sin. Hvis jeg skulle vært på tur i tre måneder og da hovedsakelig i tundra område, hadde jeg valgt bensin som drivstoff til kokeapparatet, varer lenger og flasken tar mindre plass enn tilsvarende mengde gassbokser.

Jeg drar tilbake til Canada på en 57 dagers villmarksekspedisjon om få dager, 15 juli. Men send meg gjerne en PM hvis det er noe mer jeg kan hjelpe deg med. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en fyr som vandra og padla rundt i Canada i ganske mange måneder sammen med hunden sin, så hvis du klarer å komme i kontakt med han kan du sikkert få noen tips (angående hund i alle fall, husker ikke om det var i samme område som du skal til) - hvis du ikke får alle svarene du er på jakt etter her inne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Høres ut som du har fått mange bra råd fra de andre i tråden. Har vært i områdene du skal et par ganger både sommer og høst. De lokale sier at isen legger seg på Lynx Lake rundt 1 okt. Så da skjønner du kanskje at slutten av sep og ut oktober kan bli kald. Har venner som akkurat har vært der borte nå i høst og for dem ble det ganske kaldt og en del snø i midten av sep. Jeg personlig ville nok vurdert å være ferdig med en kanotur på tundraen før 1 okt.

Mange av medlemmene i arktigskvillmarksklubb kan sikkert gi deg gode tips, f.eks hør med Espen Pauslen som har mange turer og stor erfaring med områdene du skal til.

https://www.arktiskvillmarksklubb.no/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for god hjelp! ☺️

Har glemt av denne tråden så det har derfor vært lite å høre fra meg, beklager det. 

Har gjort en del research mtp. å reise til Canada med hund, våpen etc. og det ser ut til å bli en veldig dyr tur, noe som ikke er helt forenelig med huskjøp som vi har planlagt i nær fremtid😅 Som igjen førte til at sjefen i huset ikke var særlig imponert over mine prioriteringer av hva som er viktigst 🤪 dette har ført til at jeg har blitt nødt til å utsette turen et år eller tre... Vi får se når tid det blir tur, men tur blir det, det er helt sikkert. I mellomtiden får jeg nøye meg med et-par-ukers-turer i norden i tiden fremover. Noe annet som i tillegg er med på å utsette turen en stund er at arbeidsgiver ikke spiller helt ball når jeg nevnte tre måneders permisjon midt på sommeren, tenke seg til.. 

Om noen andre sitter og tenker på å gjøre det samme så kan denne tråden gjerne brukes som et forum slik at andre som har samme drømmen kan se andres erfaringer og tanker rundt en slik tur, feel free to share!

Dere hører fra meg når det nærmer seg at en tur til the barren lands blir til😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Neida. På ingen måte. Alltid spennende med kanadaturer. Har bare hatt småturer der selv i Yukon Territory og Newfoundland, til fots, med kano og med bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.