Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano. Holdbarhet og verdi?


Glenn_G

Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter en brukt allykano og det er endel av dem på finn.no hele tiden. Men noen av dem er veldig gamle og jeg vet jo at alle gummimateriale blir svekket over tid så et jo litt skeptisk. Det selges jo løs duk til kanoen om det trengs men den koster jo 4000kr da. Så lurer på hva en ally 16,5 dr som er feks ti år er verdt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt min i 10 år, men jeg har brukt den mye! Den tåler vanvittig mye. Har vært over hundrevis(kanskje tusenvis) av stein og har ikke måtte lappe den en eneste gang. 

Hvordan den har blitt lagret er nok det viktigste. Har den stått mye i sollys/lys, vil duken være mer utsatt enn om den er satt bort i et mørkt rom. 

Ville ikke vært redd for å kjøpe brukt ally så lenge den ser hel og fin ut. Det er populære kanoer, så de holder seg godt i pris. Er den 10 år gammel burde den være under halv pris av ny i allefall. En som er et par år gammel er nok bare noen tusen under ny pris på brukt markede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga 8000 kr for en 16 foter, inkl årer og pakksekk. Den var brukt fire ganger, og så rimelig ny ut. 

Jeg ville ikke låst meg helt til 16,5 i jakten på Finn, men også tatt med 16 og 17. 16 er vel relativt sjelden, men jeg ser det selges endel 17, og har inntrykk av at den kanskje går litt rimeligere enn 16,5. 16,5 er jo «hypet» av Monsen ...

Endret av TOT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er åpne for 16,5 og oppover. Tror mindre blir for lite da vi drar på turer på 2-3 uker og har med hund i tillegg til alt det andre utstyret. I september skal vi til Femunden igjen i 2,5 uke og da skal vi jakte også så det blir enda mer vekt. Vi hadde egentlig tenkt å gå for den største modellen men har innsett at 16,5 også vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan den er lagret. Pent pakket ned og lagret tørt er fint. En som har ligget mye oppslått og fått sol på seg vil forringes mer. Husker ikke hvor gammel min er. Mener den er 2010 eller 2011. Kjørt på div stein og grus men lite slitasje. Ikke måtte lappe noe enda. For å spare litt på selve duken så monterte jeg ekstra stripe langs kjøllinje når den var ny. Litt riper i den noen stedee men normal bruksslitasje bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 timer siden, TOT skrev:

Jeg ga 8000 kr for en 16 foter, inkl årer og pakksekk. Den var brukt fire ganger, og så rimelig ny ut. 

Jeg ville ikke låst meg helt til 16,5 i jakten på Finn, men også tatt med 16 og 17. 16 er vel relativt sjelden, men jeg ser det selges endel 17, og har inntrykk av at den kanskje går litt rimeligere enn 16,5. 16,5 er jo «hypet» av Monsen ...

Det spørs vel hva kanoen skal brukes til og hvilke egenskaper man ønsker om man velger 16,5 eller 17. Størrelsen er jo ikke så alleveren stor forskjell på.

16,5 har spring, er lettsvingt og mindre retningsstabil. Den er vel også litt høyere og har mer vindfang.

17 har rettere kjøllinje, er mer retningsstabil og har mindre vindfang. En raskere kano som er enklere å få til å gå bent fram.

Skal den bare brukes på snille elver uten noe særlig stryk, og vann/sjø, ville jeg personlig gått for 17. Jeg ser mange på youtube som bruker 16,5, og den svinger mye når bakre person tar ett tak, mye krefter går vekk i korrigering og kanoen snegler seg framover. Det sies at Ally 17 er mye mer retningsstabil, og trolig kan man bruke bytte-side-teknikken mye mer effektivt her om man ønsker.

Skal man bare sige avgårde, spiller det vel ikke så stor rolle om man må bruke like mye tid på korrigering som framdrift.

Jeg har ikke prøvd Ally, men det er mine tanker om valget. ;) 

Jeg vet ikke om den med spring tåler særlig større bølger, eller om de er ganske like der så lenge man har mest vekt i midten av kanoen?

Jeg padler en helt annen type kano, og jeg synes det er mye mindre slitsomt å bytte side hvert 3.-6. tak når jeg padler solo enn å bruke krefter på å korrigere med J-tak. Skal jeg bare padle helt sakte er J-tak fint, men ikke om jeg ønsker litt framdrift, og spesielt ivind og motvind er J-tak og andre styretak veldig ueffektivt synes jeg. Da er det kjappe innøvde sidebytter for kurskorrigering og en retningsstabil kano som gir framdrift.

Med to padlere, så går det jo enda lettere, og da bli det litt masete å bytte side hele tiden. Da jukser jeg litt og bytter side litt oftere enn frontpadleren ;)

Stikk innom biblioteket og lån Kanoboka hvis det er første kano du skal kjøpe. Veldig nyttig bok, og det følger med en fin DVD :) 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha en kano som takler bølger. Ifjor var vi 15 dager i Rogen og Femunden med lånt kano og det blir fort skikkelige bølger der. Var skummelt å få vann over baugen i uvær så vil ha noe med litt lasteevne så den ikke blir liggende så lavt i vannet. Været skifter så fort slike steder og uvær kan vare lenge, så regner med å oppleve igjen at man bare må ut i bølger for å komme seg hjem. 

 

Vi har lest oss opp på kanoer så er rimelig sikkert på at 16,5 eller eventuelt større er veien og gå. Vi har ikke lagringsplass til «vanlig» kano heller, så da er det vel stort sett ally som er alternativet. Og vekten er viktig! Var et slit å drasse på tung kano så det vil vi unngå i fremtiden.

Endret av Glenn_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kan godt hende at 16,5 tåler mer bølger enn 17 for alt jeg vet. Men den er kun 2 cm  høyere, og har 10 kg mindre lastekapasitet (380kg -390kg).

Ser ut til at lastekapasiteten på Ally bare er moderat, men det er vel nok for 99% av oss allikevel ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en brukt 2011-modell (16,5 DR) for rundt halve prisen av en ny. Forrige eier hadde kun benyttet den 2-3 ganger på flatt vann. I mine øyne så virker den som ny å regne, uten tegn til slitasje eller preg av "alderdom" på hverken duken eller vannlinjer, stringers, spant osv. Spensten i vaiere/fjærer inne i rørene virker også helt fin, i mine øyne. Denne hadde vært oppbevart i pakkesekk i garasje i årevis. 

Etter første tur er jeg veldig imponert over hvor mye Ally-kanoen tåler, uten at jeg har vært på de mest strabasiøse ekspedisjonene. Første tur gikk bla. a. over 3-4 mil i en elv med til tider svært lav vannstand. Støte borti steiner med baugen, "strande" oppå steiner for så å jokke seg av og gli over steiner med hele kanoen virker å være null problem. Den myke duken tar unna mye av støt og den verste friksjonen. Tror ikke jeg må frem med lappesakene med det første, men man kan jo være ekstra uheldig. Litt større risiko hvis ikke steinene er någenlunde avrundet, vil jeg tro. 

Jeg er GODT fornøyd med kjøpet! :) 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min første ally i 17 år. Har padlet mest i vann og på sjøen. Til slutt var det saltvannet som tok knekken på alu-stengene. Ved bruk i elv er det nok duken som får hardest medfart, men jeg har vært imponert over hvor holdbart det er.

Har forresten en løs duk til 16,5 foter av nyere type som er brukt 1 langhelg.  Ligger til salgs til halv pris om du skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var og lånte kano på vangen,der sa han att dem tåler alt og eldste var nå 20 år,leide ut mye han sa han tjente inn igjen innkjøpet på ny kano på 1 år. Tok 300 kr dagen så sier vel litt om kvaliteten/slitasje styrke imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange billige allyer til salgs i vinter, men de har blitt 3-4000kr dyrere nå i sommer. Har ute ønskes kjøpt annonse men de få som har vært til salgs har vært 100mil unna og da blir der vanskeligere. I tillegg har de ligger på 8-10000kr og da er det knapt verdt det siden man får ny for 12-13000kr. Håper enda på at der skal dukke opp en brukt da, hvis ikke blir vi nødt til å kjøpe en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
20 timer siden, Glenn_G skrev:

Det var mange billige allyer til salgs i vinter, men de har blitt 3-4000kr dyrere nå i sommer. Har ute ønskes kjøpt annonse men de få som har vært til salgs har vært 100mil unna og da blir der vanskeligere. I tillegg har de ligger på 8-10000kr og da er det knapt verdt det siden man får ny for 12-13000kr. Håper enda på at der skal dukke opp en brukt da, hvis ikke blir vi nødt til å kjøpe en ny.

Ikke gi opp selv om den er 100 mil unna.

Transport av en sammepakket Ally kano er ikke så dyr. Og trekker du fra utgifter med kjøring som du slipper er det ikke sikkert frakten blir allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2018 den 0.20, Glenn_G skrev:

I tillegg har de ligger på 8-10000kr og da er det knapt verdt det siden man får ny for 12-13000kr.

Husk at du må ta med ekstrautstyr når du sammenligner. Når man kjøper brukt følger det gjerne med årer, lappesett og ofte pakksekk. Det utgjør minst 2500 kr. Da er 8000 kr plutselig rundt halv pris. Men det er ingen tvil om at Allyer holder seg godt i pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har blitt lagt ut for 10000kr og det er jo ikke aktuelt uten masse ekstrautstyr. Den ene jeg var å så på her var minst ti år gammel, ganske slitt og minst to steder det var rifter i duken, han skulle også ha ti store. Det er kun en Ally på Finn nå, den ligger også til 10000kr og der er det kun bilder som har blitt hentet fra nett, ingen av den kanoen det faktisk gjelder. Er skeptisk til å kjøpe kano usett og bare få den i posten som det ble foreslått tidligere. Det er for mye penger til å bare ta sjansen, spesielt i det siste tilfellet der det ikke er bilder eller noen form for info.

Endret av Glenn_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde vel også vært skeptisk til å handle usett, men alder og slitasje trenger ikke bety all verden. Jeg kom akkurat fra tur hvor vi hadde med oss min egen og en av utleiekanoene til Kongsberg og Omegn Tf. Denne er ca 10 år og har blitt mishandlet av diverse leietagere. De vedlagte bildene viser tydelig at den er lappa diverse steder. Nå er fjærer bytta i alle rør og slitasjeskader er i fer med å bli lappet skikkelig. Før turen fikk den en runde med sportstape på et par skader, dette holdt tett de10 mila vi padla i forrige uke.

Jeg sverger til 16,5. Saktere å padle, javel, men mye mer manøvreringsdyktig når det må reageres raskt.

Lykke til med valget av "ny" kano!

Eirik W

ally1.jpg.f34532cadba5342e8ba1f36bd2e823f2.jpgally2.jpg.5a416215ba96b07a551f1721b86e2084.jpgally3.jpg.f5c10a463d60439dffbe0375eefbe48f.jpgally4.jpg.3dff04ce1550cccd6b3cfff1341aa889.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi endte opp med å kjøpe helt ny kano. Ble en 16,5 og vi er utrolig fornøyd! Ble mye banning når den skulle settes opp da, for ene delen var merket feil. To spanter hadde samme nr men den ene av dem viste seg å være identisk med den delen vi manglet. Så når vi satt rett del rett plass så gikk den lett sammen, men det skjedde ikke på første forsøk selvsagt. 

Men når den først var montert så var det helt fantastisk å kunne sette setene hvor vi vil. Da kunne vi justere sånn at kanoen ble jevnt lastet selv med hund i baugen. Og den bærer utrolig mye! Merket ikke noe forskjell på hvor høyt den fløt med bare bagasje og med bagasje pluss to voksne og en boxer. 

På tidligere turer med lånt kano har vi nesten gått rundt hver gang hunden har flyttet brått på seg. Men med ally'en så har det ikke noe å si hva hunden finner på, kanoen ligger stødig uansett. Så nå gleder vi oss til minst 17 dager med jakt og fiske i Femundsmarka med ny kano neste mnd! Takk for alle tips :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.