Gå til innhold
  • Bli medlem

3 dagers tur for nybegynner


KLT

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp fra noen erfarne fjellfolk.

Jeg planlegger en tur til hardangervidda i løpet av en uke eller to. Jeg er helt uten erfaring og har verken kart eller kompass. Heller ikke erfaring/kunnskap om dette. Jeg planlegger derfor en tur hvor jeg kan føle meg helt trygg på at jeg ikke går meg vill.

Har lest litt her på forumet og sett litt på kart(google maps og norgeskart).

Turen jeg har planlagt ser omtrent slik ut:

Kjøre RV7 over hardangervidda til Dyranut og ta av inn på tinnhølvegen. For meg ser det ut som at jeg kan kjøre på tinnhølvegen helt inn til Tinnhylen og parkere i nordenden av vannet. Er det noen som kan bekrefte dette? Kan jeg risikere at jeg ikke får parkert her fordi det er fullt? Er det bomveg? Tar de kort eller må jeg ha kontanter?

Det ser ut som at det går en traktorvei videre vestover mot Langavatnet. Iflg google maps er det ca 5 km å gå til Langavatnet. Planen min er å følge veien til fots til Langavatnet og ta av fra veien og gå ett stykke oppover på vestsiden av vannet og slå opp leir på ett passende sted. Planlegger 2 overnattinger på turen.

Er dette en fin og trygg tur for en uerfaren fjellvandrer? Har sovet i telt før og har turutstyr av god kvalitet også om det skulle bli litt ruskevær.

Er noen som kjenner terrenget i området? Tungt å gå i? Mange høydemeter?

Noen som kan si noe om fiske i Langavatnet? Fiskekort for området?

Noen som vet om jeg langs denne ruten vil finne noen bekker jeg kan drikke vann fra? Eller må jeg ha med vann? Håper å slippe det.

Kom gjerne med andre forslag i området dersom dere vet om noen som er bedre:-)

Ble mange spørsmål. Takk for all hjelp:-)

Skjermbilde 2018-06-29 kl. 00.04.19.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kart og kompass skal en alltid ha med på en sånn tur. Det burde være like selvfølgelig som en sekk.

Når det er sagt går det fint ann å kjøre inn til tinnhylen. Det er bomvei og du kan betale med kort om jeg husker riktig. Om du har tenkt deg og opp samtidig som Lars Monsen er i området med kameracrewet sitt så tror jeg det er sannsynlig at parkeringen kan være full. Om ikke du skal opp når han er i området så tror jeg at parkering ble gå fint, aldri hørt om problemer med parkering der før.

Ruta du har tenkt å ta til langavatnet er enkel og grei å følge. Selve fiske i det området kjenner jeg lite til da jeg ikke har fisket der selv. Strekninga er ikke spesielt tung da terrenget er ganske så flatt. Det er alltid værtkker og vann en kan drikke fra på Hardangervidda, så ta med deg en god halvliter med vann også bare fyller du på igjen når du ser en rennende bekk 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @tklami sier bør man alltid ha med kart og kompass på fjellet. Når det er sagt er turen du har lagt opp til en veldig enkel og fin start på turlivet i fjellet.
Fra Tinnhølen til Langavatnet går det som du sier en gammel traktorvei som er svært enkel å følge. Det går også en annen merket sti som er litt mer interessant å gå, men denne er også enkel. Det er tilnærmet flatt så det er en enkel tur inn.
Fiske i Langavatnet er helt gjennomsnittlig med god bestand steikefisk. Det ligger noen hytter ved nordøstsiden av vannet. Om du går litt langs vannet på nordsiden finner du fine teltplasser :-)

Kjør på sier jeg. Ypperlig tur for å gjøre seg litt kjent med fjellivets gleder :-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode innspill. Kjøper kart og kompass som jeg tar med på turen. Men jeg er tryggere når jeg har en vei å følge. Tar meg en tur noen dager før minutt for minutt-sirkuset begynner😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.