Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen 85 vs Baltoro 85


Anbefalte innlegg

Hei, 

Prøver å velge mellom Fjellheimen 85 og Baltoro 85. Sparer en del kroner på førstnevnte. Er de sammenlignbare eller er baltoren i en klasse for seg? 

Jeg skal bære ca 20-24kg på starten av turene. Jeg har testet baltoroen i Large i butikk med vekt og den sitter bra. Har ikke mulighet til å prøve Fjellheimen før kjøp. 

Innspill tas i mot med takk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at har man en noenlunde gjennomsnittlig kropp så passer mange sekker så lenge rygglengden er riktig. Er nok gode sekker begge to. 

Ligger noen tester av Fjellheimen på nett: https://villmarking.blogspot.com/2012/02/produkttest-helsport-fjellheimen-85l-m.html

https://bjarnesturblogg.blogspot.com/2011/08/helsport-fjellheimen-85l-m.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo Helsport Alta 85L.  Det er vel erstatteren til Fjellheimen??

Prøvde sekke for første gang på Søndag. Gikk en test tur der sekken veide 19,6 kg i varmen . ( Turen inkuderer 200 høydemeter og det samme ned.)

Sekken fungerer på min kroppsform utmerket :)

Dvs. du tenker ikke at du har på deg sekken !

20180624_164307.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fjellheimen/Alta er en god sekk som har mange gode løsninger. MEN den kan ikke måle seg mot Gregory Baltoro når det kommer til komfort der sekken begynner å bli tung.

Har brukt en Fjellheimen 85 i ett par år nå. Har ikke vært misfornøyd med sekken før jeg prøvde en del andre merker (Gregory/Osprey/Lowe) og merket forskjellen på hoftebeltet, korsryggstøtten og skulderreimen. Med tanke på kvalitet er Fjellheimen god, min sekk er godt brukt men viser ingen tegn til slitasje.

Jeg endte opp med en Gregory Baltoro Pro 95. Mye større sekk en jeg faktisk har behov for. Men siden jeg fant et kupp på en 2017mod og måtte betale knappe 2000 kunne jeg ikke la vær.

Fruen har også gått over fra Alta til en Baltoro 85. Baltoro passet mye bedre til hennes rygg, og hun bærer nå noen kilo mer i sekken enn hun kunne før uten at det merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for innspill:) Det ble baltoro 95 på meg. Jeg tenkte at når jeg først kjøper storsekk så vil jeg ha plass til en del ekstrating til familieturer, glamping, for mye kamerautstyr, lengre turer osv:) Egenvekta på sekken er litt høy, men den har vært helt topp så langt på mindre turer med  rundt 20kg i sekken. Gleder meg til å teste den på neste langtur:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.