Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips_Telt som er lett og sette opp


Salaren

Anbefalte innlegg

Hei

Ikke umulig dette temaet er tatt opp før men skitt la gå :-)

Etter flere tiår med diverse kuppeltelt av typen 3 manns som man i tidligere år handlet på Europris og lignende butikker så har jeg nå bestemt for å kjøpe et telt som må oppfylle noen kriterier. Jeg er lei av telt som etter vindkast brekker 8,5mm glassfiberstenger fordi jeg ikke har bardunert skikkelig. Jeg pleier ofte å campe langs innsjøer hvor det lett kan bli ganske vindfullt og har ofte teltet med meg i båt så vekt trenger ikke bety så mye da jeg sjelden drar langt til fots om jeg har teltet i ryggsekken, det blir mere et basetelt jeg er ute etter så det kan godt være et såkalt 3 manns telt i 3 om ikke også 4 sesongs utførelse(med eller uten stormkant..?) i tilfelle jeg skulle finne på å prøve vintercamping. For det meste er jeg alene i teltet men liker å ha god plass og liker også best å ha ryggsekken og klær inni selve soveteltet og jeg må også ha høyde da jeg rager 190cm over bakken. Jeg er lei av dette med vanskelig træing av stenger som stadig faller i fra hverandre og at man må ha på ytterteltet etter at innerteltet er satt opp, som er spesielt vanskelig når det blåser, samt sammensurrede barduner og annet kjas og pes.

Jeg lurer derfor på om et tunneltelt kan være det riktige for meg nå og spesielt tenker jeg da på et telt som har inntertelt og yttertelt ferdig snappet i hop slik at man kun trenger å træ i stenger og plugge i endene så er det oppe. Dette er viktig da jeg sliter med å sneppe sammen slikt når man er kald og stiv i kroppen. Teltet bør være litt høyt inni altså en høyde på 105 eller mer i ene enden men må samtidig ikke være for langt da dette gjør det vanskeligere å finne egnede steder for oppslåing.

Noen som har konkrete anbefalinger her, gjerne direkte linker. gode kjøp skader heller ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra hva du sier så kan helsport fjellheimen pro 3 være et telt som er interessant for deg. Største negative jeg finner med dette utifra hva du sier er at det er litt langt, men det vil alle tunelltelt med bagasjerom være. Men det har bra høyde, samt at det tåler vær og vind uten problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tklami skrev:

Utifra hva du sier så kan helsport fjellheimen pro 3 være et telt som er interessant for deg. Største negative jeg finner med dette utifra hva du sier er at det er litt langt, men det vil alle tunelltelt med bagasjerom være. Men det har bra høyde, samt at det tåler vær og vind uten problemer

Ja som du sier, der er noe langt men jeg klarer ikke å finne et tremanns tunneltelt uten baggasjerom dvs. de har alle 3 stenger. Jeg ser det finnes diverse 2 manns tunneltelt uten stort baggasjerom og med 2 stenger men disse er så forbasket lave og små. Skulle ønske det fantes en 3 manns tunneltelt med 2 stenger. Jeg har jo aldri annet enn skoa uti der alikevel og finner kanskje på å koke opp en kopp med vann til havregrøten om det regner. Så jeg har ikke behov for den fasiliteten stort bagasjerom gir.

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Salaren said:

Ja som du sier, der er noe langt men jeg klarer ikke å finne et tremanns tunneltelt uten baggasjerom dvs. de har alle 3 stenger. Jeg ser det finnes diverse 2 manns tunneltelt uten stort baggasjerom og med 2 stenger men disse er så forbasket lave og små. Skulle ønske det fantes en 3 manns tunneltelt med 2 stenger. Jeg har jo aldri annet enn skoa uti der alikevel og finner kanskje på å koke opp en kopp med vann til havregrøten om det regner. Så jeg har ikke behov for den fasiliteten stort bagasjerom gir.

Hilleberg nallo 3 er et sånt telt uten bagasjerom. Men da betaler du premium pris. Men teltet er da også meget godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tklami skrev:

Hilleberg nallo 3 er et sånt telt uten bagasjerom. Men da betaler du premium pris. Men teltet er da også meget godt

Ikke dumt teltet der men prisen er jo ganske stiv, det er så :-) Ser også dette er såkalt superlight og det er ikke noe jeg egentlig trenger å betale for da vekt egentlig ikke spiler den helt store rollen i mitt tilfelle. Betyr forresten lav vekt at duken og teltet generelt er mindre solid enn et telt i "vanlig" utførelse..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo er ikke superlight telt, det teltet tåler mye vær, det er ikke den mest robuste serien til hilleberg, men funker til det meste av vær. Ville feks ikke vært redd for å ta det med meg på Hardangervidda. Skal du ha enda mer bomberom så er nammatj 3 du skal se på. Om produsenten skal være hilleberg

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tklami skrev:

Nallo er ikke superlight telt, det teltet tåler mye vær, det er ikke den mest robuste serien til hilleberg, men funker til det meste av vær. Ville feks ikke vært redd for å ta det med meg på Hardangervidda. Skal du ha enda mer bomberom så er nammatj 3 du skal se på. Om produsenten skal være hilleberg

Hei og takk for tips, Trenger ikke være Hilleberg nei, jeg trodde i starten det mere var telt fra Helsport, Bergans og slikt som var mest aktuelle og har aldri sett på de Hillebergteltene men de er jo absolutt intresanne, men du verden man betaler også :-)

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Salaren said:

Hei og takk for tips, Trenger ikke være Hilleberg nei, jeg trodde i starten det mere var telt fra Helsport, Bergans og slikt som var mest aktuelle og har aldri sett på de Hillebergteltene men de er jo absolutt intresanne, men du verden man betaler også :-)

Telt er en egen jungel, og en inngår alltid kompromier på ett eller annet vis med telt. Det finnes mange tråder om folk som sliter med å velge telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil ha et langt telt, og ikke stort fortelt, men vil ha god høyde etc. hvorfor da ikke kjøpe et kuppeltelt hvor man setter opp innertelt og yttertelt samtidig? Fjällräven abisko dome f.eks. Kuppeltelt er vel mer vindstabilt enn tunneltelt hvis det var et moment, men alle telt må vel forøvrig barduneres skikkelig om det skal stå i vind og alle teltbarduner blir bare krøll om man ikke tar seg tid til å gjøre jobben med å rulle de sammen, samme hvor dyrt teltet er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Heriks said:

Hvis du ikke vil ha et langt telt, og ikke stort fortelt, men vil ha god høyde etc. hvorfor da ikke kjøpe et kuppeltelt hvor man setter opp innertelt og yttertelt samtidig? Fjällräven abisko dome f.eks. Kuppeltelt er vel mer vindstabilt enn tunneltelt hvis det var et moment, men alle telt må vel forøvrig barduneres skikkelig om det skal stå i vind og alle teltbarduner blir bare krøll om man ikke tar seg tid til å gjøre jobben med å rulle de sammen, samme hvor dyrt teltet er. 

Må si meg enig i at et kuppeltelt er det som vil gi mest luft inne i teltet samt at det ikke blir langt. Er litt mere kluss å få inn stengene, men om du har trent litt på det så funker det fint, og det finnes mange telt som du får satt opp både innertelt og yttertelt samtidig

Endret av tklami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Heriks skrev:

 alle teltbarduner blir bare krøll om man ikke tar seg tid til å gjøre jobben med å rulle de sammen, samme hvor dyrt teltet er. 

Jeg gidder ikke rulle opp bardunene på Hilleberg-teltene mine, og det er veldig sjelden det blir krøll, antar det er fordi de er noe tykkere, stivere og fleksible enn andre teltprodusenters barduner.    Og for å ikke gjøre bardunkrøll til nok et moment man må tenke på når man skal velge telt: Hilleberg-bardunsnor kan kjøpes separat :-)

Støtter forslaget om kuppeltelt, når vekt er lite viktig.  Det er lettere å finne brukbar teltplass til kuppeltelt enn tunneltelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Helhaug skrev:

Jeg gidder ikke rulle opp bardunene på Hilleberg-teltene mine, og det er veldig sjelden det blir krøll, antar det er fordi de er noe tykkere, stivere og fleksible enn andre teltprodusenters barduner.    Og for å ikke gjøre bardunkrøll til nok et moment man må tenke på når man skal velge telt: Hilleberg-bardunsnor kan kjøpes separat :-)

Har aldri prøvd Hilleberg barduner så kan godt være de er unntaket som bekrefter regelen :Devnt. at jeg bare er ekstremt flink til å lage floker om jeg ikke gjør en innsats for at det ikke skal skje ...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Heriks skrev:

alle teltbarduner blir bare krøll om man ikke tar seg tid til å gjøre jobben med å rulle de sammen, samme hvor dyrt teltet er. 

Nei, ikke på  Hilleberg Black eller Red Label seriene som jeg selv har erfaring med. Bare å pakke ned uten tanke på bardunene, uten krøll. 👌

Som en annen også skriver et sted på internettet: "Fordelen med Hillebergbardunene er at de er så stive at de så og si aldri floker seg. Her har andre teltprodusenter noe å lære."  Særlig Helsport har masse å lære av Hilleberg om barduner.   (for ordens skyld kan jeg nevne at jeg akkurat nå kun har Helsporttelt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Salaren.

Jeg vil anbefale deg å tråle gjennom modellene til disse merkene:

- Robens

- Hilleberg

- Helsport

- Fjellreven

- Exped

- Nordisk

- Bergans

Så vil jeg anbefale å bla gjennom sortementet til:

- Fjellsport

- Hekta på tur

- Outnorth

- Oslo sportslager

Sikkert flere også som jeg ikke kommer på. Men har du gjort dette bør du ha ganske bra oversikt over modeller, priser, størrelser, vekter osv. på mange av de beste teltene der ute som du kan sette opp med innertelt og yttertelt samlet.

Om vekt er lite viktig, foreslår jeg rett og slett Exped Orion 3 Extreme eller vanlig (ikke UL). Fordi du får god takhøyde og to fortelt. Exped er litt billigere enn Hilleberg.

Eller så kan du se på Robens sine kuppeltelt. Litt billigere enn exped igjen, men virker fortsatt som solide telt i full 4-sesongs kvalitet.

Støttemedlemmer på fjellforum får 20% rabatt hos Fjellsport, men sjekk prisjakt først ;) 

Og sjekk finn.no!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.