Gå til innhold
  • Bli medlem

Ah det var jo dette med telt da, hvilket skal jeg velge for en lang 3 sesong?


Tåkefyrsten

Anbefalte innlegg

Heisann har skjønt at vi aldri blir leie av å diskutere telt så her er jeg.

 

Jeg er på utkikk etter ett telt for 2 personer/solo som jeg kan bruke godt ut i de 3 sesonge, div. tidlig vår/sen høst, både i skog og over tregrensen hvor man er litt mer værutsatt. Men man kan jo lese seg både grønn og blå på disse teltene, i utgangspunktet var jeg litt besatt av disse grammene men etter en del lesing har jeg skjønt at man må godt opp rundt 2-3kg for å få ett solid telt som tåler norske forhold og gjerne varer en god del netter.

Hovedsaklig vil nok teltet bli brukt til helgeturer, men vil målet er å få til litt lengre turer på 4-7 dager med lengre distanser både høyt og lavt.

 

Ønskene jeg har til teltet er:

Minimum 125 bredt i innerteltet slik at det er plass til ett Exped downmat 7 og ett sea to summit ultralight long and wide liggeunderlag, gjerne med "bittelitt" ekstra plass slik at man ikke ligger oppi hverandre.

Vil gjerne kunne bruke det komfortabelt i de små blå.

liggeplass til meg som er 185cm

Dør med en god del mesh for de varme sommerdagene men også full lukking om vinden skulle stå på som verst på en kald sommerdag. 

Solid nok til å motså ruskevær, gjerne litt opp i høydemetrene men også luftig nok til at man ikke kreperer de varmere dagene. Jeg har ikke lyst på ett telt som jeg føler jeg må behandle med silkehansker. Det må tåle litt "nybegynnerfeil" da både jeg og fruen er litt rustne på telting.

Vekt maksimalt opp mot 2600 gram da jeg også vil ha mulighet til å drasse det med meg på solo turer enn så lenge før man skaffer seg ett 1 personstelt.

Burde tåle litt snø men det er ikke hovedprioritert da vi nok også går til annskaffelse av ett dedikert vintertelt når den tid kommer.

 

Så har det seg jo sånn at jeg har sett meg ut noen telt allerede og har fått noen inntrykk av hva jeg kunne tenkt meg.

Marmot Vapor 2p

Hilleberg Nallo 2

Fjellheimen Superlight camp 2/3

Exped orion 2 UL

Exped Venus 2 UL

Reinsfjell pro 2

 

Noen av teltene svir jo mer enn andre, og noen er litt tyngre enn det jeg skulle ønske eller har andre "mangler". Så trenger litt pekepinn på hva jeg burde velge. 

Akkurat nå holder jeg mest mot Marmot vapor, men det er mest på grunn av hvor himla billig den er.

Takker for hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nevnt det tidligere i en tråd, men kan gjerne nevne det igjen. Det som gjør at du må inngå masse kompromiss er at du har mange "men også" i kriteriene dine. Det fører fort til kompromiss begge veier. Min erfaring er at man blir mer happy med telt spesialtilpasset hovedbruken og så kan man heller spe på med andre telt i etterkant for de sjeldne gangene man skal på røffere turer (selv om jeg ikke liker å anbefale å kjøpe mer utstyr enn nødvendig...).

That said. Nordisk Oppland 3 LW virker å passe kriteriene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Thomas E said:

Jeg har nevnt det tidligere i en tråd, men kan gjerne nevne det igjen. Det som gjør at du må inngå masse kompromiss er at du har mange "men også" i kriteriene dine. Det fører fort til kompromiss begge veier. Min erfaring er at man blir mer happy med telt spesialtilpasset hovedbruken og så kan man heller spe på med andre telt i etterkant for de sjeldne gangene man skal på røffere turer (selv om jeg ikke liker å anbefale å kjøpe mer utstyr enn nødvendig...).

That said. Nordisk Oppland 3 LW virker å passe kriteriene dine.

Ja har blitt klar over det, enten er det lett, eller så er det robust osv. Det er vanskelig om ikke umulig å treffe på alle punktene man vil. Men det er lov å håpe og få en pekepin på hva som kanskje er det lureste kjøpet :) oppland ser forøvrig veldig fint ut, 190 i bredden på innerteltet høres svært ut!

 

1 hour ago, Kjetil E. said:

Jeg hadde valget Reinsfjell 2/3 og/eller Fjellheimen 3 Pro/SL

Ja det er attraktive telt. Ser nå det ligger ett fjellheimen 3 SL på finn til grei pris, så er fristende å slå til.

 

Akkurat nå har jeg vært å hentet vapor teltet til marmot hjem for prøving, ettersom det var lett tilgjengelig. Det pakker utrolig stort men virker forsåvidt solid. Romslig 2 personstelt. Må tenke litt mer på det. Har heldigvis ikke "kjempe" behov før om 4 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Hilleberg Nallo 2

Nallo 2 blir aldri feil, bortsett fra på svaberg. Mange er svært glad i det telt. Har hatt det selv, og da greier du deg mest sannsynleg med et telt. Lett, solid, god annenhånds verdi, lite pakkvolum, gode plugger og barduner. Ok ventilasjon, og fin dørløsning. 058FEE98-1356-4A3B-A1AA-7BF91DFFD9D7.thumb.jpeg.155eb5812ce89c9846ddf274f1fa4a4f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Memento mori said:

Nallo 2 blir aldri feil, bortsett fra på svaberg. Mange er svært glad i det telt. Har hatt det selv, og da greier du deg mest sannsynleg med et telt. Lett, solid, god annenhånds verdi, lite pakkvolum, gode plugger og barduner. Ok ventilasjon, og fin dørløsning. 058FEE98-1356-4A3B-A1AA-7BF91DFFD9D7.thumb.jpeg.155eb5812ce89c9846ddf274f1fa4a4f.jpeg

Ja har sett mye på det og. Fruen ble også veldig interessert, selv om hun hadde tenkt å kjøpe seg ett exped orion 3, så kanskje det blir nallo 3 istedet for. Virker som ett fint og solid telt til å "starte" med om man kan si det sånn, før man går til innkjøp av mer spesialiserte telt.

 

På godværsdager, er det mulig å legge opp forteltet slik at man får en åpning mer liknende anjan? Div fjerner noen plugger og lar det stå på bardunene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anders_G said:

Fjellheimen superlight er ikke ett telt jeg ville brukt i høststormer, spesielt ikke over tregrensa. I lavlandet kunne det kanskje fungert. 

Var litt det jeg var redd for pga størrelsen på teltet og materialet. Så nylig en vind test og det så ikke veldig koselig ut når det begynte ruske skikkelig til.

 

Slik som det er nå holder vi mot Nallo 2/3 eller Reinsfjell. Vapor teltet til marmot blir levert tilbake da det nedpakket er nesten like stor som en egen ryggsekk.

Ble veldig forelsket i Niak'en og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

 oppland ser forøvrig veldig fint ut, 190 i bredden på innerteltet høres svært ut!

Ja, det er digert. Husk dog at det skrår innover i bakenden.

10 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Slik som det er nå holder vi mot Nallo 2/3

Jeg har ikke særlig mye erfaring med de, men 2 ting jeg ville vært obs på med Nallo: Det skrår relativt mye i takhøyden og har ikke høytsittende ventil i bakenden. Sammenlignet med Oppland ville jeg oppsummert slik:

Sterkere ytterduk, tynnere stenger, mindre fortelt, mindre innertelt. Pga konstruksjonen kan det dog være at det står seg relativt likt, bedre eller dårligere i vind på tross av tynnere stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, kriryd said:

Kan jeg spørre hvorfor du velger bort exped orion framfor reinsfjell? 

Mest på grunn av vekten. Har gått litt fram og tilbake med det men er vanskelig å bestemme seg. Nå vil muligens fruen kjøpe nallo 3. Ellers er det svært attraktivt med god romslig plass, stor takhøyde og god vindstabilitet, og ikke minst 2 dører.

 

Men virker som vi havnet på å kjøpe to telt foreløpig, niak og nallo 3, evt orion 3 dersom den skulle bli tilgjengelig igjen. Fint med ett litt mindre og lettere telt for turer hvor man skal gå mye og ett litt mer camp telt, evt hvis man vil ha med seg en venn på turen eller rett og slett vil boltre seg med litt ekstra plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Nallo 3 i endel vind og tror ikke det oppfører seg spesielt annerledes enn Fjellheimen Superlight feks. Har omtrent sammen konstruksjon og materialer. Blafrer endel i vind og er litt utsatt ved sidevind (som andre tunneltelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, RoyN said:

Har brukt Nallo 3 i endel vind og tror ikke det oppfører seg spesielt annerledes enn Fjellheimen Superlight feks. Har omtrent sammen konstruksjon og materialer. Blafrer endel i vind og er litt utsatt ved sidevind (som andre tunneltelt).

om ikke jeg tar helt feil bruker nallo 30D sammenliknet med 15D hos fjellheimen, så duken i seg selv burde vell tåle litt mer vær. 

Men ja det har jo litt profil så det er nok lurt å sette opp teltet godt i forhold til vinden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hva med Salewa Sierra Leone Pro lll? Det veier kun 2950 gram, noe som er meget bra for et 3-mannstelt med 180 cm bredt innertelt og god romfølelse. 4 buer og en meget solid konstruksjon. Det beveger knapt nok på seg i ish 10 -12 m/s. Ingen blafring heller. Det er vel 20D duk, derfor ganske lett. Hvorfor norske produsenter ikke bruker samme konstruksjon fremstår som noe underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

om ikke jeg tar helt feil bruker nallo 30D sammenliknet med 15D hos fjellheimen, så duken i seg selv burde vell tåle litt mer vær. 

10 kilo rivestyrke på superlight mot 12 på kerlon 1200. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2018 den 22.56, RoyN skrev:

Har brukt Nallo 3 i endel vind og tror ikke det oppfører seg spesielt annerledes enn Fjellheimen Superlight feks. Har omtrent sammen konstruksjon og materialer. Blafrer endel i vind og er litt utsatt ved sidevind (som andre tunneltelt).

Har både Nallo 3Gt og Fjellheimen SL 3 Camp. Nalloen er betydelig mer vindstabil etter hva jeg har erfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at vi kjøpte både en niak til toppturer og korte turer samt en nallo 3 for litt lengre turer/camp turer og lett vinterbruk :)

Fikk de utrolig kjapt av fjellsport, 14 timer fra de var bestilt til jeg kunne hente de på postkontoret i Oslo! Har bare fått slått opp niaken i stuen og er så langt fornøyd, gleder meg til å få prøvd ute!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.