Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt igjen;-)


Tiri

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja jeg har fått jakt, ikke gjennom Inatur nei. Er så hedig å bo sånn til at jeg får jakt hvert år!

Vet at det er litt "krupt" på Inatur ja, har hørt at kjenner du noen der så får du jakt... Men kjenner også noen som ikke kjenner noen der som har fått jakt mange år etter hverandre.

En Kompis har søkt i de 5. siste årene og aldri fått :wink: .

Så jeg føler meg veldig priviligert som kan jakte hvert år, men det var jo en av grunnene til at vi bosatte oss her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.august, ja, da kommer årets desiderte høgdepunkt. Har allerede fått innvilget noen dager jaktfri på jobben og jeg gleder meg noe voldsomt.

De som tror at inatur.no er halvegs korrupt må huske på at det er flere tusen som søker jakt der og det er ikke mange hundre fellingstillatelser de skal fordele. Er kanskje rundt 1 av 10 som får jakt. Jeg har sjølv søkt i 6 år på rad og har aldri fått noe derifra. Det samme gjelder nok Skjåk Almenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet at det ikke er mange kort.

Hørte at det var 2400 på vente liste i fjor. Jeg mener Inatut kunne prioritert de som ikke har hatt jakt før slik at alle kunne fått en sjanse til å oppleve dette. Også videre etter hvor lenge det er siden sist du jaktet.

Er jo litt teit at noen har sånn flaks at de får jakt hvert år i 10.år mens andre aldri får da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: , Jeg glemmer beatandig å søke på rådyrjakt jeg :oops: .

Men hadde nok vært morro å prøve det å.

Men neste høst skal jeg prøve meg på elg jakt for første gang :lol: .

Er ikke bare bare å være jente, er ikke så lett å komme seg inn på ett jakt lag da.

Så det er noe jeg virkelig ser frem til :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg tror ikke det er fordi du er jente at det er vanskelig å komme inn på et jaktlag. Mitt inntrykk er at det er svært vanskelig for ungdom generelt å komme med på etablerte jaktlag. (Vet ikke hvorfor jeg tror du er ung, intuisjon??). Dette er veldig synd, for min erfaring er at unge jegere er milevis foran de eldre, spesielt når det gjelder jaktetikk!!

Ellers legger jeg merke til at jenter blir spesielt godt mottatt på skytebanen, og jeg tror et flertall av jegerne ønsker dere hjertelig velkommen på jakt også.

Selv om jeg aldri har jakktet villrein har jeg ingen problemer med å forstå at du liker det spesielt godt, det jeg har lest og sett på film virker å gi store naturopplevelser i tillegg til god mat :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: ung og ung har passert 30 da :oops: .

Men over til reinsdyr jakt, det er en veldig spennende form for jakt og man får mange fine naturopplevelser! Masse gåing i flott terreng, man går der reinen går og ikke etter merkede stier .

Og det er ikke bare bare å smyge seg inn på villrein :wink:

Så opplevelsene er mange,og god mat er det også.

Jeg har vært så heldig at jeg skal få være med på elgjakt neste år, men vet ikke om den formen for jakt passer meg, men skal bli morro å prøve.

Liker best å gå mye i fjellet, og kan da fort bli kjedelig å sitte på post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sitte på post er noe helt annet enn å bare sitte i skogen,,, å sitte på post er rett og slett en veldig fin måte å bruke en ellers litt kjedelig skog på...

Ok, får håpe jeg får en fin opplevelse med elgjakt også :D .

Men har vel egentlig nok med reinsdyr og rypejakt :D . Men når man er hekta på jakt er det ikke så lett å la være å jakte :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det like før det braker løs med årets villreinjakt.

Har fått mer enn nok jaktretter iår. Skal på jakt både i Knutshø, Rondane og ikke minst i Sølnkletten.

Dette blir garantert ein kjempeflott haust med mye nydelig kjøtt. -og sjølsagt mye slit, men det er det verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det like før det braker løs med årets villreinjakt.

Har fått mer enn nok jaktretter iår. Skal på jakt både i Knutshø, Rondane og ikke minst i Sølnkletten.

Dette blir garantert ein kjempeflott haust med mye nydelig kjøtt. -og sjølsagt mye slit, men det er det verdt!

Hei, har du fått tak i noe reind da?

båre jeg å mannen min har skutt en bukk hver nå,

jeg en liten og han en litt større. Han har fremdeles igjen en 50 kg bukk da :lol:

Så her er det nok kjøtt, skal putte det første dyrert i fryseren i løpet av kvelden :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har du fått tak i noe reind da?

båre jeg å mannen min har skutt en bukk hver nå,

jeg en liten og han en litt større. Han har fremdeles igjen en 50 kg bukk da :wink:

Så her er det nok kjøtt, skal putte det første dyrert i fryseren i løpet av kvelden :wink: .

Var i Kakelldalen i Folldal i to dager uten å få noe. Såg flere flokker og hadde skuddsjanser på småbukker. Har aldri vært i nettopp Kakelldalen før og det var endel voldsomme fjell her, men nå til helga skal jeg få tatt storbukken håper jeg, om det blir i Kakelldalen eller Einunndalen vet jeg ikke enda.

Har jakt i Rondane også, men lengre sørover, ikke i Grimsdalen. Kan ikke du jage noen flokker sørover. :D:lol:

I Grimsdalen er det da alltid nok av dyr lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, det blir litt vanskelig tror jeg, ikke samme stamma :wink:

Du må nok gå ganske langt hvis du skal få tak i storbukk nå til helga :cry:

Med den vinden som er nå så blir den nok borte fra terrenget ditt, så kanskje du skulle tatt storbukken alikevel :wink: .

Får håpe at dem holder seg der dem har vært så blir det nok en stor på deg å :D

Vi har hatt nok av rein i Grimsdalen i disse dagene ja :D , kjempe fint tereng å jakte på.

Og fjellene elsker jeg å gå i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hihi, det blir litt vanskelig tror jeg, ikke samme stamma :lol:

Du må nok gå ganske langt hvis du skal få tak i storbukk nå til helga :lol:

Med den vinden som er nå så blir den nok borte fra terrenget ditt, så kanskje du skulle tatt storbukken alikevel :wink: .

Får håpe at dem holder seg der dem har vært så blir det nok en stor på deg å :lol:

Vi har hatt nok av rein i Grimsdalen i disse dagene ja :lol: , kjempe fint tereng å jakte på.

Og fjellene elsker jeg å gå i :lol:

Knall og fall langt nord i Einunndalen i Folldal på lørdagmorgen. :lol::lol: Skikkelig flott jaktdag på fjellet. Fann en storbukkeflokk, på rundt 30 dyr, ved Tostenkollen-Lågegga -området stilte innpå gjennom flere hundre meter i blaut myr utan anna dekning enn kjerr. Kom innpå på godt hold og ventet til de reiste seg for så å beite rolig omkring. Da tok jeg den første som stilte seg fri, en vannvittig flott bukk på rundt 85kg slaktevekt.

Fantastisk opplevelse rett og slett. Idet skuddet bryter stillheten, farer storbukkene sammen og uten at dei klarer å lokalisere faren så er dei ganske rådlause for kva for retning dei skal til. Det er eit mektig syn framfor meg, den ene bukken like flott som den andre. Og etter vel 100 meter ser jeg bukken min stuper i bakken. Litt vemodig er det å gå bort til den der den ligger urørlig, jakta er over og mye slit står att med å få berget kjøttet i hus. Men det går greit med 3 turer fram og tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::lol::lol::lol: GRATTIS :lol::lol::lol::lol:

Så deilig det måtte være å få en storbukk i bakken!!

Kjempe fin vekt på den da, har du tatt bilde av geviret eller ?

Hørte rykter om at noen hadde skutt en fin bukk i det området der du skjøt, kanskje det er bukken din?

Var det lunge skudd, siden den sprang så langt som 100 meter?

Jeg gledre meg som en liten unge til jeg får frittdyr kort, og da skal jeg ha en storbukk også :!:

Tenk på meg da som ble ferdig med jakta første dagen, må si at jeg ikke skyter første jaktdagen senere ja :wink: .

Vi har nå fått to reinsdyr i fryseren og det siste henger til mørning. Så nå er det bare å glede seg til reinsdyrstek men fløtegratinerte poteter og deilig viltsaus :D .

Og igjen gratulerer med storbukken, må være en helt utrolig deilig følelse å se den falle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :D

Fy fader jeg er misunelig, :wink: har ikke jaktet reins dyr på mange år, skal søke til neste år sammen med svoger.

I år blir det rype jakt og elg kalver i Sverige kan bli morro det også. :roll:

Har dere mere igjen på kvotene så skriv det er morro å følge dere.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll::D:lol::lol: GRATTIS :lol::lol::lol::lol:

Så deilig det måtte være å få en storbukk i bakken!!

Kjempe fin vekt på den da, har du tatt bilde av geviret eller ?

Hørte rykter om at noen hadde skutt en fin bukk i det området der du skjøt, kanskje det er bukken din?

Var det lunge skudd, siden den sprang så langt som 100 meter?

Jeg gledre meg som en liten unge til jeg får frittdyr kort, og da skal jeg ha en storbukk også :!:

Tenk på meg da som ble ferdig med jakta første dagen, må si at jeg ikke skyter første jaktdagen senere ja :wink: .

Vi har nå fått to reinsdyr i fryseren og det siste henger til mørning. Så nå er det bare å glede seg til reinsdyrstek men fløtegratinerte poteter og deilig viltsaus :D .

Og igjen gratulerer med storbukken, må være en helt utrolig deilig følelse å se den falle!

Ja, kan godt hende du har hørt om bukken min da, ja. Det er ikke mange som jakter så langt inn. De fleste jakter vel lengre sør i Folldal. Fikk høre av en annen jeger som tipset meg om å dra inn mot Høggia. Flott jaktopplevelse å dra inn og slippe unna all stresset som blir blant storflokkene ned mot Folldal.

Det var et lungeskudd ja. Såg ganske fort at den ikke var i stand til å følge de andre dyrene, den sjanglet etter de godt og vel 100 metrene før den deiset rett i bakken, stein død. Det er godt å se når den faller om ganske raskt, for da vet en at skuddet satt omtrent der det skulle.

Første gang jeg har hatt jakt i Folldal, og maken til bukk har jeg aldri skutt før. :D:D

Kjempeartig med storbukk iblant, men flott med jakt på mindre dyr også. Ungdyr har også bedre kjøtt.

Har ikke noe særlig med bilder av bukken utenom et jeg knipset mens jeg tar en kvil og spiser siste resten av nista mi. godt igang med slaktinga her. Og det aller tyngste arbeidet gjenstår og få med seg hele kjøttberget.

post-126-133474435364_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gledre meg som en liten unge til jeg får frittdyr kort, og da skal jeg ha en storbukk også :roll:

Tenk på meg da som ble ferdig med jakta første dagen, må si at jeg ikke skyter første jaktdagen senere ja :wink: .

Vi har nå fått to reinsdyr i fryseren og det siste henger til mørning. Så nå er det bare å glede seg til reinsdyrstek men fløtegratinerte poteter og deilig viltsaus :D .

Og igjen gratulerer med storbukken, må være en helt utrolig deilig følelse å se den falle!

Er litt antiklimaks og skyte første dagen. Går glipp av mange turer, men egentlig bør en ta vare på sjansene en får uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :D

Fy fader jeg er misunelig, :wink: har ikke jaktet reins dyr på mange år, skal søke til neste år sammen med svoger.

I år blir det rype jakt og elg kalver i Sverige kan bli morro det også. :roll:

Har dere mere igjen på kvotene så skriv det er morro å følge dere.

Hilsen Atle

Fortsetter villreinjakta i Rondane nå ihelga. Har brukt alle helgene fram til nå i Folldal og "ligger litt etter skjema" iforhold til resten av jakta. Men høsten er jo berget for min del allerede. Etter villreinjakta blir det småviltjakt og litt elgjakt på meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan godt hende du har hørt om bukken min da, ja. Det er ikke mange som jakter så langt inn. De fleste jakter vel lengre sør i Folldal. Fikk høre av en annen jeger som tipset meg om å dra inn mot Høggia. Flott jaktopplevelse å dra inn og slippe unna all stresset som blir blant storflokkene ned mot Folldal.

Det var et lungeskudd ja. Såg ganske fort at den ikke var i stand til å følge de andre dyrene, den sjanglet etter de godt og vel 100 metrene før den deiset rett i bakken, stein død. Det er godt å se når den faller om ganske raskt, for da vet en at skuddet satt omtrent der det skulle.

Første gang jeg har hatt jakt i Folldal, og maken til bukk har jeg aldri skutt før. :D:D

Kjempeartig med storbukk iblant, men flott med jakt på mindre dyr også. Ungdyr har også bedre kjøtt.

Har ikke noe særlig med bilder av bukken utenom et jeg knipset mens jeg tar en kvil og spiser siste resten av nista mi. godt igang med slaktinga her. Og det aller tyngste arbeidet gjenstår og få med seg hele kjøttberget.

ååå så morro det må være å skyte en sånn! tenker ikke på at det er dårligere kjøtt da nei :)

Er veldig smart å unngå de største flokkene, det er da man får de beste skudd sjansene.

Jeg har sagt at når jeg får storbukk kort så kommer jeg til å sykte den om det så er siste dagen i jakta, og bukken er full av brunst :lol: . Drømmer om å få det største geviret på veggen :) .

Kjøttet blir jo somregel bra på bukkene også så lenge man er flink til å bytte kniv/ eller vaske den ofte.

Vi bruker bestandig 3 kniver når vi slakter.

Gleder meg til neste år, tror jeg har en liten sjanse på storbukk kort da :) .

Nå er det snart tid for rype jakt, så da får jeg noen fine turer i fjellet igjen.

PS: flott gevir på bukken din :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Srx (Ron)

Nå starter snart småviltjakta for min del.

Skal på jakttur neste helg, jeg og to kompiser skal opp til jakt / fiskebua som vi begynner å bli ferdige med. Se bilde.

Det er med barsnlig lyst jeg driver på å planlegge hva jeg skal ha med. Vet hvor alt ligger, det er bare å finne det fram :)

Ting skal gjøres og ting skal pakkes.

Jaktvotter, lue og hatt, genser, pussing av sko, rypenett, sitteunderlag, pussing av børsa, ta med ekstra lykt, innkjøp av ny og bedre hodeløkt. Betale jegeravgift. Finne fram jaktsekken, drikkeflaska og ull / flisundertøy.

Må og ta noen runder hjemme med børsa, hive opp og sikte litt, påse at jeg har bevegelsen inne og at børsa havner på samme plass hver gang, med jakka og jaktsekken på.

Gleder meg som en unge, fisketurer er knall, men det er noe eget med jakt.

I år har jeg trent mye etter fellesferien, ble flau over hvor dårlig form jeg var i i sommer, og har trent 2 - 4 ganger i uka siden august. Er nå i så god form som jeg ikke har vært i siden forrige århundre.

post-1074-133474437409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har en lærhatt, tung som fy.

Varmer godt og flott i regnvær.

Er ikke sikker på om den blir med, men mest sannsynlig.

Hytta er driftsbygning i landbruket.

Ligger på 650 m.o.h

Ca 2-3 timer å gå.

Eneste som gjenstår nå er å panele en vegg innvendig og lage hyller, benker og bord.

Ble ikke ferdig i sommer p.g.a materialmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.