Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med disse stengene?


Rino Holt Larsen

Anbefalte innlegg

Heisann :-)

 

Jeg har prøvd å finne erfaringsinfo på nettet om noen ørret/sjøørretstenger jeg lukter på, men uten napp så langt.

Trenger en haspelstang for lett fiske, med lengde 9 til 11 fot, og som er slukvektsklassifisert fra 2-3 til 14-15 gram.

 

Tidligere har jeg hatt en Shimano Speedmaster 9 fot, 3-14 gram, men jeg syntes ikke den taklet sluker på 6-7 gram særlig godt. Stangen var helt ypperlig fra 10 gram og oppover. Mulig det er meg og min kasteteknikk, men stangen fungerte ikke etter hensikten.

Jeg skal bruke kommende stang til vinterfiske før isen legger seg, samt lett fiske etter sjøørret og ørret ellers i året.

 

Har sett på disse:

https://www.skittfiske.no/lawson/201085/lawson-northern-lite-x3-10-2-15g-haspel-3-delt?ChangedVariant=1&TypeChanged=2

https://www.skittfiske.no/berkley/149003/berkley-lightning-ht-10-6-2-12g-haspelstang--2-delt

https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g

https://www.skittfiske.no/lawson/201070/lawson-arctic-trout-mw-s3-10-4-16g-haspel-3-delt-m-tube

 

Noen der ute med erfaring med en eller flere av disse haspelstengene? I så fall; hva er erfaringen ved bruk av slukvekter rundt 6-7 gram? Osv, osv :-)

 

Mvh

Rino HL

Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med noen av de der.Du har ikke vurdert gå opp litt vekt hvis skal fiske litt sjø og?

God pris nå Berkeley har både 8-32 og 15-40 twillight serien gode stenger kaster langt og kjører fisk bra.

Jeg prøvde beastmaster men likte den ikke så gikk for Berkeley. Men er smak og behag så greit få prøve stanga vi er forskjellig hva liker.

 God pris Berkeley 8-32g 964ML https://www.villmarksbutikken.net/berkley-twilight-travel

Den kaster fint med lett redskap prøvd ned til spinner 6g og sluk 7g gikk fint, bruker til lett sjøfiske og ørretfiske ferskvatn.

Har en Walton stang 2-12g som er veldig god på lett redskap kaster langt med 3-4g men den fås vel ikke mer . Amerikansk håndlagd stang men de lager kun fluestenger nå virker til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og råd, @KimH

Per idag har jeg to stenger; Shimano Speedmaster 10 fot 7-21 gram med Shimano Stradic Ci4 2500 RA-snelle, som jeg bruker til sjøørretfiske/fjellørret/lett kyst. Samt Fenwick Aetos 10 fot 8-32 gram med Shimano Exage 2500 FD-snelle for generell kystfiske.

 

"Hullet i samlingen" er en 9-11 fots stang for lettere fiske, som beskrevet i innledningen.

Ja, faktisk så jeg denne amerikanske Walton-stangen du nevnte inne på Finn, da i en 9 fots versjon. Du vil anbefale denne? Er den rimelig presis i kastene? Jeg så at den var beskrevet som en myk stang, uten at jeg helt vet hva det vil si... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga kaster helt greit :)
Ikke helt i klasse med Fenwick Black Nighthawk som jeg har men kjøpte den 5-delte som turstang.
Går mest i skog og da er en stang med transportlenge som er kortere enn sekken helt gull :)
Absolutt ikke ett kjøp jeg angrer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Rino Holt Larsen skrev:

Takk for svar og råd, @KimH

Per idag har jeg to stenger; Shimano Speedmaster 10 fot 7-21 gram med Shimano Stradic Ci4 2500 RA-snelle, som jeg bruker til sjøørretfiske/fjellørret/lett kyst. Samt Fenwick Aetos 10 fot 8-32 gram med Shimano Exage 2500 FD-snelle for generell kystfiske.

 

"Hullet i samlingen" er en 9-11 fots stang for lettere fiske, som beskrevet i innledningen.

Ja, faktisk så jeg denne amerikanske Walton-stangen du nevnte inne på Finn, da i en 9 fots versjon. Du vil anbefale denne? Er den rimelig presis i kastene? Jeg så at den var beskrevet som en myk stang, uten at jeg helt vet hva det vil si... :-)

Skjønner 😊 Walton min er 9,6 .Sensitive 800SR 96212 står det på den. Den er mildt sagt sensitiv ja veldig artig få fisk på, vil og si den er myk mot andre stenger har men kaster langt og presist med den. Kjøpte denne av en liten sportsbutikk med en ivrig sportsfisker han anbefalte den mot Shimano osv har ikke angret. Han fisker veldig mye selv vet han tester utstyret så grei handle av. Men var mer åpent lettere komme til der fisket da så ikke blitt brukt mye her bor nå men for god stang selge.  

Vil hvertfall tro du får god stang om skulle velge Berkeley i str du er ute etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med et par Beast Master stenger og min erfaring er stort sett bare god. Jeg har en BX S.T.C 180/210 og en BX S.T.C  240/270. Begge med oppgitt slukvekt 3 - 14 gr.

Min første lettspinn stang var en 6´ Tjøstheim Wonderod med slukvekt 2 - 10 gr. Den ble kjøpt en gang midt på 1970 tallet og lever fremdeles i beste velgående. Dette kommer nok av at den er en glassfiberstang. Funksjonell og robust.

Så kjøpte jeg et byggesett. Jeg jobbet en periode i Oslo og bodde på hotell i ca. 11 måneder. Da kjøpte jeg et stang byggesett fra ukebladet Vi menn. En Vangen stang på 6´6" (6.5 fot) uten oppgitt slukvekt. Dvs. den hadde sikkert det da jeg kjøpte den, men i dag er det borte. Denne stangen har vert en trofast følgesvenn på mange fjellturer, helt til jeg en dag kjøpte en Kinetic discovery 6´6". Slukvekt 2-12 gr.     Dette er desidert den dårligste stangen jeg har hatt noen gang. Mykt og løst snellefeste og tuppen på stangen knakk først en gang på en ukes fjelltur, men ble reparert provisorisk ute i felt slik at jeg klarte å skaffe meg noe fisk til middag. Senere fikk jeg ny stang der jeg hadde kjøpt den, men denne stangen ble lånt ut på en annen fjelltur og ble levert tilbake med øverste delen i tre biter. Da ble den bare satt til side og glemt. 

men plutselig en dag var det fiskeutstyr til halv pris på en av våre sportsbutikker og da kjøpte jeg to Beast Master stenger. De som er nevnt på toppen av innlegget. Den lengste brukes på fjell- og fisketurer og den korte brukes når jeg fisker fra kanoen. Som sagt så er mine erfaringer med disse stengene bare gode.

Jeg har dårlig erfaring med såkalte All round stenger med stort sprang i anbefalt slukvekt. her ender du som regel opp med en stang som ikke fungerer verken med lette eller tunge sluker, bare med noe midt mellom.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett med stenger uten å ha prøvd de selv nei. Har Beastmasterstanga du nevner, men ikke prøvd de andre. Er en god stang, som kaster godt med 12 gram, og ok med 7 gram. Liker pakkelengde og robustheten på stanga, men ikke like begeistret for aksjonen. Er litt myk i tuppen etter min smak, og ikke like presis i kastene som speedmaster CX jeg har (10 fot 7-28g). Liker selv best aksjonen i speedmaster. Her er det smak og behag som kommer til uttrykk selvsagt.

Favorittstanga for sluker og spinnere på 6-7 gram er forøvrig en gammel Abu Conlon 2-12g med helaksjon fra 90-tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rino Holt Larsen skrev:

@REs Takk, REs - og takk for artig og sjarmerende anekdote om ulike stenger fra tiår tilbake! Slike historier digger jeg :-) 

Den 9-fots Beastmaster-stangen du har, har også jeg luktet på. Hvordan takler den slukvekter på 6-7 gram?

Det fungerer helt greit med slukvekt 6 - 7 gr. De minste slukene og spinnerne på mellom 3 og 5 gr kan være litt lette, spesielt hvis det blåser, og sluker på 12 - 14 gr blir lett litt i overkant, men 6 - 7 gr går vanligvis bra. Jeg bruker tynn fireline på de små snellene og det hjelper også når du skal kaste de minste slukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rino Holt Larsen skrev:

Heisann :-)

 

Jeg har prøvd å finne erfaringsinfo på nettet om noen ørret/sjøørretstenger jeg lukter på, men uten napp så langt.

Trenger en haspelstang for lett fiske, med lengde 9 til 11 fot, og som er slukvektsklassifisert fra 2-3 til 14-15 gram.

 

Tidligere har jeg hatt en Shimano Speedmaster 9 fot, 3-14 gram, men jeg syntes ikke den taklet sluker på 6-7 gram særlig godt. Stangen var helt ypperlig fra 10 gram og oppover. Mulig det er meg og min kasteteknikk, men stangen fungerte ikke etter hensikten.

Jeg skal bruke kommende stang til vinterfiske før isen legger seg, samt lett fiske etter sjøørret og ørret ellers i året.

 

Har sett på disse:

https://www.skittfiske.no/lawson/201085/lawson-northern-lite-x3-10-2-15g-haspel-3-delt?ChangedVariant=1&TypeChanged=2

https://www.skittfiske.no/berkley/149003/berkley-lightning-ht-10-6-2-12g-haspelstang--2-delt

https://www.skittfiske.no/shimano/140832/beastmaster-cx-stc-240-270l-3-14g

https://www.skittfiske.no/lawson/201070/lawson-arctic-trout-mw-s3-10-4-16g-haspel-3-delt-m-tube

 

Noen der ute med erfaring med en eller flere av disse haspelstengene? I så fall; hva er erfaringen ved bruk av slukvekter rundt 6-7 gram? Osv, osv :-)

 

Mvh

Rino HL

Fredrikstad

Jeg har selv en Speedmaster BX, 9' 3-14 gram og har også den Northern Lite som du linker til. Har nok brukt Speedmaster'en mest i forhold til Northern Lite og liker vel Speedmaster'en best av disse også med sluker 6-7 gram. Har selv vurdert en Lawson Arctic Trout MW 9' 4-16 gram, men greier ikke helt å bestemme meg om den vil være verdt det i forhold til Speedmaster'en. Ser også at enkelte skryter av Microwave-ringene på Arctic Trout, men også andre som ikke liker disse. Lykke til med valget, og hold oss gjerne oppdatert på hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Erik Hansen skrev:

Ikke lett med stenger uten å ha prøvd de selv nei.

@Jan Erik Hansen Ja, enig, og "problemet" denne gangen, er at jeg tydeligvis har vurdert noen stenger "utenfor boksen" mht hva mine venner har. Ergo får jeg ikke prøvd ut noe nytt rent fysisk via andre.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en Ron Thompson Seatrout-stang på 11,6 fot og kastevekt på 4-14 eller 4-16 gram. Denne prøvde jeg, og 7 grams slukene fungerte som et skudd, men denne stangserien er ifølge SkittFiske tatt ut av produksjon.

Takk for innspill, og vil også takke deg for din inspirerende fiske/turblogg. Er stadig vekk innom der og leser om dine turer og erfaringer. Tommel opp :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dybben skrev:

Jeg har selv en Speedmaster BX, 9' 3-14 gram og har også den Northern Lite som du linker til. Har nok brukt Speedmaster'en mest i forhold til Northern Lite og liker vel Speedmaster'en best av disse også med sluker 6-7 gram. Har selv vurdert en Lawson Arctic Trout MW 9' 4-16 gram, men greier ikke helt å bestemme meg om den vil være verdt det i forhold til Speedmaster'en. Ser også at enkelte skryter av Microwave-ringene på Arctic Trout, men også andre som ikke liker disse. Lykke til med valget, og hold oss gjerne oppdatert på hva det blir.

@Dybben Takk for dine vurderinger mht Lawson kontra Shimano. Min Speedmaster 10 fot 7-21 gram er fantastisk ift sjøørretfiske, den er helt klart førstevalget!

Jeg skal gi tilbakemelding i denne tråden om hva jeg landet på mht valg av haspelstang for lettere fiske og hva jeg synes om den.

Blir det feil valg, får jeg selge den igjen. Har veeeeldig god erfaring med kjøp og salg av friluftsutstyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, resfjellet skrev:

@resfjellet Ja, den vurderte jeg for noen år tilbake, men endte opp med en Shimano Speedmaster 10 fot/7-21 g.

Men, til saken/Milo-stanga; ved hvilken slukvekt synes du stanga fungerer bra fra, og er det noen andre pre du kan legge til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.