Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur på fjellet med astma


sffsh

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde planer om en langtur på fjellet i sommer, men ettersom jeg ikke har hatt astma før satte jeg spørsmålstegn ved egen form og kondisjon når jeg fikk pustebesvær, tung pust og vanskeligheter med å snakke med de rundt meg på tur i en alder av 24 år. Jeg skal snart til lege for å undersøke om jeg har astma, men er fortsatt bestemt på å dra på fjelltur, da jeg har forstått at astmaen ikke trenger være en hindring, så fremst du har tatt forhåndsregler før turen.
Mitt spørsmål er: For en som muligens har astma, hva slags trening vil dere anbefale før en fjelltur? Det er snakk om lang og relativt rolig gåing, men med flere bratte partier. Min ¨drøm¨ ville vært å ta en pause i bakken  nettopp fordi jeg er sliten, og ikke fordi jeg sliter med pusten. Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tren grunnmuskulatur i ben og rygg/korsrygg. Beste måten er å tråkke endel stier med litt høydemeter om du har slikt lett tilgjengelig i nærområdet. Legg/lårmuskulatur og ankler trenes veldig effektiv ved å rusle mye i bakker og i litt ulendt terreng. Bruk gjerne en sekk også så får du ekstra trening i støttemuskulaturen i ryggen, spesielt nedre del. 

Med dette grunnleggende på plass så er mye gjort for en behagelig langtur 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sffsh skrev:

Hei! Jeg hadde planer om en langtur på fjellet i sommer, men ettersom jeg ikke har hatt astma før satte jeg spørsmålstegn ved egen form og kondisjon når jeg fikk pustebesvær, tung pust og vanskeligheter med å snakke med de rundt meg på tur i en alder av 24 år. Jeg skal snart til lege for å undersøke om jeg har astma, men er fortsatt bestemt på å dra på fjelltur, da jeg har forstått at astmaen ikke trenger være en hindring, så fremst du har tatt forhåndsregler før turen.
 Mitt spørsmål er: For en som muligens har astma, hva slags trening vil dere anbefale før en fjelltur? Det er snakk om lang og relativt rolig gåing, men med flere bratte partier. Min ¨drøm¨ ville vært å ta en pause i bakken  nettopp fordi jeg er sliten, og ikke fordi jeg sliter med pusten. Tusen takk på forhånd! 

Forstår det slik at du ikke er utredet enda? Tilnærming blir avhengig av hva som utløser astma/pusteproblemer. Er det allergi/parfyme/kjemikalier o.l. som utløser problemene, så blir det gjerne bedre på fjellet. En ting å tenke på om det er noe du reagerer på er Myggolje/spray og solkrem. En ting du kommer til å få spørsmål om under utredning er i hvilke situasjoner du har symptomer, og om det er noe du reagerer ekstra på, så dette er noe du kan tenke på i forbindelse med fjelltur. 

Er det anstrengelse som utløser problemene så gjelder det å ta det rolig i starten, og holde deg under grensen der du begynner å kjenne symptomer. Det tar selvsagt litt tid å bli kjent med egne grenser. Symptomene kan være sterkere når det er kaldt, eller høy luftfuktighet, så prøv å legge merke til det før/under tur. 

Så tipset til trening er å prøve å bli kjent med hva som utløser problemene, slik at du kan ta hensyn til de når du er på tur. Får du påvist astma, så får du gjerne også medisin. Da gjelder det å bli kjent med virkningen, og spør hvordan du bør oppbevare den mens du er på tur. Er for eksempel ikke all medisin som er like glad i kulde, eller høy luftfuktighet. Fysisk trening blir den samme med eller uten astma (som @Tor-Erik-L-77 nevner), men er det anstrengelse som gir symptomer passer du på å varme opp litt ekstra og ta det rolig i starten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma, og kan bare bekrefte det @Jan Erik Hansen beskriver ganske så bra over.

En ting som gjør stor forskjell for min del er når jeg klarer å holde meg i god grunnform (merkes spesielt i de periodene jeg ikke får trent eller beveget meg godt nok). God grunnform=økt kapasitet, som igjen gjør at jeg ligger på lavere %-andel av max kapasitet. (Presser dermed ikke kropp og pust like hardt.)

Har også turer hvor jeg hoster opp gørr, harker peser og piper, virkelig ikke føler jeg får inn nok luft. Da er det bare å roe ned tempoet og ta hensyn til kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

1. Medisinering ihht lege etter utredning. 

2. Auke generelt 02-opptak. Altså the dreaded kondisjonstrening. 

3. Slow start. Med astma brukar ein lenger tid på å auke oksygenopptak ved aktivitet. Det vil seie at du med fordel kan tenke oppvarming i trappetrinn og over lenger tid. Har eg dårlige perioder, må mitt turfølge leve med at eg brukar litt tid på å gå meg opp. 

4. Det siste kan avhjelpast/betrast ved intervalltrening/anaerob trening under kontrollerte forhold heime, med god medisinstrategi. 

5. Ta forbehold ved sterk kulde, og start opptrapping av medisin i god tid før slike turar.

Eg er symptom- og medisinfri i kvardagen no, med unntak av periode på haust. Likevel starta eg medisinering før skitur på Grønland i fjor i god tid, mtp kulde og høgde. Folk som aldri har hatt astma får astma der borte, så var det ingen grunn til å tru at eg skulle sleppe unna. Heldigvis begrensa det seg til ein dårleg dag, som eg fekk henta inn med god medisinering og ein påfølgande prednisolonkur for å ligge i forkant på evt infeksjon. Det siste her er litt spesielt og ikkje "generell tilråding". Berre ynskjer å seie at astma ikkje betyr slutt på turliv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.