Gå til innhold
  • Bli medlem

Parkering Valdresflya


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Er det greit å parkere ved vandrerhjemmet?

Tenkte en tur på Rasletinden hvis jeg drar i den retningen. Setter opp teltet etter jeg kommer ned igjen.

Tar jeg en annen retning blir det ørreten i Ulvåvatn og mulig Nupsefonn. Har lyst til å gjøre begge deler😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk helt fint å parkere der i fjor og går sikkert fint å parkere der i år også, hvis ikke er det skiltet.
Og hvis ikke du kan parkere der så finner du flere små "avstikkere" langs flya som det sikkert kan parkeres på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 minutter siden, Bay skrev:

Gikk helt fint å parkere der i fjor og går sikkert fint å parkere der i år også, hvis ikke er det skiltet.
Og hvis ikke du kan parkere der så finner du flere små "avstikkere" langs flya som det sikkert kan parkeres på :-)

Takker - mange små lommer langs veien. Uproblematisk egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Blir bra vær til uka - nesten slik at det er mulig med en natt under åpen himmel på Rasletinden. Vinden løyer mandag formiddag. Det er en utsikt jeg har lyst til å nyte lengst mulig.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden jeg var over mener sto biler på vandrehjemmet da.

Men egentlig uproblematisk finne etter veien så lenge ikke er i påska ,da er det kaos. Vært litt i høysesong sommer og men skal gå fint nå 😊

Litt hint om plasser her Valdresflya.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
6 minutter siden, KimH skrev:

Ikke så lenge siden jeg var over mener sto biler på vandrehjemmet da.

Men egentlig uproblematisk finne etter veien så lenge ikke er i påska ,da er det kaos. Vært litt i høysesong sommer og men skal gå fint nå 😊

Litt hint om plasser her Valdresflya.pdf

 

Styrer unna høysesongen da det er flust med bobiler. Har en spennende plan for turen hvis været tillater det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D1C4F299-5743-4FE0-8F2B-DDF1D9A7FFEF.thumb.jpeg.05c3801cf9ebf36cebbe96ae397bf673.jpeg

Det er planert og ryddet det hvor vanderhjemmet stod. Men var en del selvgående campingvogner når jeg overnattet  2 ganger der i fjor høst. 

Var fint å slå opp teltet der. Men var en del mc’er som hadde toppfarten inne, var omtrent som å ligge på langsia på Rudskogen av og til på kvelden. 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bil og mc har vel blitt testet strekket der blåst ut sot opp gjennom åra ja så ørepropper eller lengre vekk er aller best .

Med sykkelen din Memento  så ta avstikkeren jotunheimsvegen så finner du deg roligere fin plass der de ikke kan teste toppfart 😊

Og artig sykkelvei etterhvert ned fra Skåbu mot vinstra hvis ikke har kjørt der. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tenker meg en garantert sotfri natt hvis været tillater det. Hvis ikke er det lurt å gå et stykke fra veien, hvis mulig velge side etter vindretning.

Vil ikke sniffe eksos gjennom natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, KimH skrev:

Med sykkelen din Memento  så ta avstikkeren jotunheimsvegen

Den turen lå jeg der for å gå i det område, hadde teltet oppslått med kjøreutstyret inni, tok på meg fjellsko og gikk et par turer, på begge sider av veien.

IMG_3989.thumb.JPG.4bd9641e7bd91ea7efffdd8a528b5d3d.JPGIMG_3997.thumb.JPG.df191009d71162c01e22bdade7682883.JPGIMG_3999.thumb.JPG.9c3a50669876cbc1452bda500a38aadc.JPG

Fint område. Du ser såvidt teltet i rødt. IMG_4009.thumb.JPG.fafba4fd4c15dae8476c14e7fabdbffd.JPG

Hvile bak en stor stein.

IMG_4012.thumb.JPG.6c3c9e37fa8e9dfdee55b31a2d267e52.JPG

Super giga lett kokeutstyret, titanvindskjermen, hold på å blåse vekk, så den måtte ha litt støtte. Til å med evernewkjelen på 0,5 liter blåste bort når den var tom... ulempen med veldig lette ting. 

IMG_4028.thumb.JPG.090cb4b8110a98a091c1ea51f24f15a0.JPG

Kaldt om natta i nallo 2 selv om det var i slutten av august, is på teltet om morran. Neoair blir også litt kaldt.

Pleier å ta Jotunheimenvegen en gang eller to i året, kjører en del grus, slik som @tshansen også gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint inni der ja. Vokst opp ikke så langt unna der hatt mine turer på både grus og asfalt før vart vestlending  . Snur fort tempen der om er varmt dagtid så ikke uvanlig med frostnetter om sommeren og så greit ha rom for 😊

Hvis du ikke vet om så kan dette være en annerledes overnatting må komme meg over prøve det selv 

https://www.elgtarn.no/info/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Etter litt godt drikke merker man ikke kulden, hevdes det. Godt drikke på fjelltur er bonus, selv om «godt drikke» utvider blodårene og øker varmetapet😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Pleier å ta Jotunheimenvegen en gang eller to i året, kjører en del grus, slik som @tshansen også gjør. 

Dessverre så er Jotunheimenvegen som blankpolert betong, saltes regelmessig for å hindre svevestøv og er direkte skummel å kjøre på vått føre om man ikke har "rett" dekk. Men det er uendelig mye bra andre plasser i området der hvor man kan kombinere både gruskjøring og tur i fjellet på bena. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

direkte skummel å kjøre på vått føre

Veien er aldri farlig, og som motorsykkelist har du bra godt av og tryne litt nå og da. MC-fører som ikke har vært noen turer i bakken gjør etter min mening en del feil. 

Ikke kan de svinge, ikke kan de bremse, de kjører for fort, og de skjønner ikke sin plass i trafikkbildet. 

En kjøreskolelærer sa til meg - kjør som du bare har på deg badebukse - da blir kjøringa forsiktig og du får et langt liv som MC-fører. 

Mc for å komme seg til fine steder for å fiske og gå på tur er flott, men liker ikke at en del tar seg til rette og kjører på steder de ikke er tillatt. 

Cross og enduro har egne baner egnet for slikt. 

058FEE98-1356-4A3B-A1AA-7BF91DFFD9D7.thumb.jpeg.155eb5812ce89c9846ddf274f1fa4a4f.jpeg

Fisketur fra lille Gjende (Høydalsvaten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltes en del grusveier i distriktet av og til hvis er mye støv, tillegg så er det vel tunnelmasse fra kraftutbygging brukt i veien der så kan bli småglatt i regn blir mye hardere glattere overflate😊 Ser ofte mer blå aktig ut når er våt tunnelmassen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

Veien er aldri farlig, og som motorsykkelist har du bra godt av og tryne litt nå og da. MC-fører som ikke har vært noen turer i bakken gjør etter min mening en del feil. 

Ikke kan de svinge, ikke kan de bremse, de kjører for fort, og de skjønner ikke sin plass i trafikkbildet. 

En kjøreskolelærer sa til meg - kjør som du bare har på deg badebukse - da blir kjøringa forsiktig og du får et langt liv som MC-fører. 

Mc for å komme seg til fine steder for å fiske og gå på tur er flott, men liker ikke at en del tar seg til rette og kjører på steder de ikke er tillatt. 

Cross og enduro har egne baner egnet for slikt. 

058FEE98-1356-4A3B-A1AA-7BF91DFFD9D7.thumb.jpeg.155eb5812ce89c9846ddf274f1fa4a4f.jpeg

Fisketur fra lille Gjende (Høydalsvaten)

Dette ser jeg kunne blitt en interessant diskusjon 😂 Mulig vi må ha oss en prat eller to om dette tema når våres stier møtes. Noe av det du sier kan jeg være enig i, men ikke alt :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tshansen skrev:

interessant diskusjon 😂 , jeg er enig alt du sier!

Litt satt på spissen det jeg har skrevet. Men var vel en i tango (mc-politiet i Oslo) som sa at du var først en erfaren MC-fører etter å ha vært i bakken 5 ganger. 

Skle på olje - nylagt asfalt i fjor i regnvær, hadde 35 km/t rett fram, jevn gass ikke sving. Som å kjøre på våt is. De måtte legge asfalten på ny på et strekke etter en del uhell. Jeg holdt heldigvis gummisia ned, men var nære på. 

Men vi får ta dette når våre veier krysses. Nå skal jeg ut å slå opp telt! Bilder kommer!

IMG_0497.JPG.c89a00877fa90750c7c6915dfbe34c6c.JPG

Bilde fra bunn av svingen "angsten" - førerutvikling på Rudskogen med "reinsdyret" som adventuresyklene blir kalt av plastikkrakettgutta!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal campe på vei over flya, så er det lurt å kjøre litt over "kanten" på nordsiden og parkere ved inngangen til Heimdalen. Det tar noen minutter å gå ned i Heimdalen, og det er helt utrolig vakkert. Knapt folk der, og Øvre Heimdalsvatn er et veldig godt fiskevann. Det er til og med ei åpen steinbu på nordsiden.

heimdalen.jpg.7f255745cb95940964ca7f0676413293.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lompa skrev:

Hvis man skal campe på vei over flya, så er det lurt å kjøre litt over "kanten" på nordsiden og parkere ved inngangen til Heimdalen. Det tar noen minutter å gå ned i Heimdalen, og det er helt utrolig vakkert. Knapt folk der, og Øvre Heimdalsvatn er et veldig godt fiskevann. Det er til og med ei åpen steinbu på nordsiden.

heimdalen.jpg.7f255745cb95940964ca7f0676413293.jpg

Der har jeg campet flere ganger selv, og kan absolutt støtte denne 👌🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2018 at 11:05 AM, Memento mori said:

Fisketur fra lille Gjende (Høydalsvaten)

Hei, så du om det gikk beitedyr rundt vannet? Har hatt lyst til å stikke opp dit for å fiske siden i fjor høst, men det kan gi visse utfordringer om det går løse kyr og sau der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.