Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket av disse to teltene bør jeg velge?


libe87

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en del tråder om telt her inne, sitter jeg igjen og er i grunn mest forvirret 🙈 Har derfor prøvd å sile litt ut og sitter igjen med to telt som jeg vurderer, men ikke klarer å velge mellom. De to det står mellom er:

https://www.vpg.no/salewa/204276/salewa-sierra-leone-pro-ii-3-sesong-med-god-styrke-og-høy-komfort

og

https://www.123friluft.no/telt/taga-2-person-bl

Er klar over at det er ganske forskjellige telt, men er de to det står mellom. Mye av grunnen til at en del andre telt ikke er aktuelle er fordi prisen blir for høy og at jeg ikke ønsker meg tunneltelt. Jeg ønsker meg et telt som er god takhøyde, slik at jeg kan sitte oppreist, det må være myggnetting, det må tåle nedbør og fukt fra bakken, det må være lett å sette opp alene, det må tåle å bli brukt over tid og det bør være god lufting. Teltet vil i hovedsak bli brukt i marka, men jeg har lyst til å ha mulighet til å kunne bruke det på fjellet også. En av grunnene til at jeg vurderer Naturehike-teltet er at det er billig, men ser ut til å være av god kvalitet. Salewa-teltet er en god del dyrere, men virker til å være et bra telt og jeg liker at det har to innganger. Jeg er ikke så opptatt av at teltet skal være lettest mulig for en hver pris, men jeg ser jo fordelen med å ikke måtte bære tyngre enn man må :) Og Naturehike-teltet er jo veldig lett i forhold til Salewa-teltet. Jeg kommer til å bruke teltet mest alene, men vil ha muligheten til å sove to stk. i det.

 

Så, spørsmålet er vel, hva hadde du valgt og hvorfor? Dere som har en(eller begge) av teltene, hva er deres erfaring? Er det greie telt eller er det bortkastede penger? Føler at jeg ikke kommer til å bli skuffet ved å velge Salewa-teltet, men den prisbevisste siden av meg lurer jo på om jeg egentlig klarer meg med Naturehike-teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, libe87 skrev:

Etter å ha lest en del tråder om telt her inne, sitter jeg igjen og er i grunn mest forvirret 🙈 

Det blir dessverre fort sånn her. Og grunnen er enkel. Det finnes ikke et "perfekt telt". Heller ikke et perfekt telt til ditt bruk. Det er alltid noen kompromiss du må gå på. Kompromissene blir verre, jo mindre spisset du er på bruksområdet. Litt som det du sier her:

6 timer siden, libe87 skrev:

Teltet vil i hovedsak bli brukt i marka, men jeg har lyst til å ha mulighet til å kunne bruke det på fjellet også.

 

6 timer siden, libe87 skrev:

Jeg kommer til å bruke teltet mest alene, men vil ha muligheten til å sove to stk. i det.

Nå er ikke dette de verste kravene å stille da. Jeg syns det er verre når jeg hører "hovedsakelig sommerbruk, men gjerne et telt som funker om vinteren også". Man får ikke et telt som passer til alt :) Da er mitt tips å kjøpe et telt som er mer spisset til de fleste turene du tenker deg ut på. Så kan du oppgradere til noe kraftigere etterhvert hvis friluftslivet gir mersmak.

6 timer siden, libe87 skrev:

Så, spørsmålet er vel, hva hadde du valgt og hvorfor? Dere som har en(eller begge) av teltene, hva er deres erfaring?

Jeg ville gått for Naturehike Taga. Det veier halvparten av Salewa-teltet, det er billigere og det vil fungere helt fint til ditt bruk. Salewa-teltet er nok et bedre telt i uvær på fjellet, men husk at ditt bruk er hovedsakelig mild bruk. Du kan derfor oppgradere og kjøpe et 4/3-sesongs telt til røffere høyfjellsbruk etterhvert. Min erfaring er at man ikke tar ut i storm i Hardangervidda blant de første turene når man starter med friluftslivet. Da er det bedre å bære et telt som veier halvparten, koster halvparten, men fortsatt fungerer ypperlig til det aller meste av turer du tenker deg ut på i starten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Teltet virker fristende for en ren gåtur over Hardangervidda, hvor lettest mulig sekk er et mål. Er redd for at konstruksjonen vil få kjørt seg i endel vind. Vekt og pris frister litt ja😊

Forutsatt at teltet holder vannet ute tror jeg også at det kan fungere bra under tregrensa. Over tregrensa tror jeg konstruksjonen får kjørt seg vel mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salewa-teltet er laget av ripstop-duk og er nok av høyere kvalitet enn det andre. Det vil sannsyligvis kunne brukes i mange år og er et solid telt som kan brukes på fjellet også. Naturehiketeltet ser ut som et endukstelt? hvor du lettere får fuktighet/kondens på innsiden. Jeg har selv kjøpt "kina-telt" som Naturehike-teltet og angret da kvaliteten er så som så. Har også set andre som har opplevd varierende kvalitet på Naturhiketelt her inne. Men vekten virker fristende og til ukomplisert bruk så fungerer det sikkert.  :-)

 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, RoyN skrev:

Salewa-teltet er laget av ripstop-duk og er nok av høyere kvalitet enn det andre. Det vil sannsyligvis kunne brukes i mange år og er et solid telt som kan brukes på fjellet også. Naturehiketeltet ser ut som et endukstelt? hvor du lettere får fuktighet/kondens på innsiden. Jeg har selv kjøpt "kina-telt" som Naturehike-teltet og angret da kvaliteten er så som så. Har også set andre som har opplevd varierende kvalitet på Naturhiketelt her inne. Men vekten virker fristende og til ukomplisert bruk så fungerer det sikkert.  :-)

 

Det Naturehike teltet er toduks, innertelt i mesh og ytterduk. 

Er mange som har sagt mye klokt allerede, så jeg skal ikke gjenta det alt for mye. Naturehike kommer til å funke storfint i skogen, på fjellet derimot ville jeg ikke brukt det med mindre jeg var helt sikker på været de dagene jeg skulle være der. Jeg vet taga er en kopi av et Tarptent som ligner veldig på Tarptent bowfin, Bowfin begynner å slite i 9m/s - 13 m/s avhengig av vindretning. Det er vel ingen grunn til å tro at den billige kopien tåler mer vind enn den dyre storebroren. Når det er sagt, så kan du fint bruke det så lenge du vet at du ikke blir overrasket av ruskevær. 

Man kan jo gå for Naturehiketeltet og leie seg telt når man skal på høyfjellet i stedet. Ser for eksempel det ligger et Hilleberg nallo på leieting.no, det kan være et godt alternativ dersom man fortrinnsvis bruker det i skogen og kun trenger fjelltelt for den uka man er på HArdangervidda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

En fin rewiew.

 

14 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Det Naturehike teltet er toduks, innertelt i mesh og ytterduk. 

 

På videoen ser det ut som det er enduks? Mulig jeg ser feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mareng skrev:

En fin rewiew.

 

På videoen ser det ut som det er enduks? Mulig jeg ser feil...

Er nok toduks. Men du setter opp innerteltet først. Kan ikke settes opp samla. 

Jeg er overraskende begeistret for Salewa jeg da. Men bare sovet i det på varme sommernetter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis kjøpte Taga 2 i fjor og sier at det er en trekkfull opplevelse å bruke i vind.
Det ble kjøpt til koseturer nedenfor tregrensa for å få litt bedre plass enn i Ringstind.
Kikka endel på teltet og det er bedre enn festivaltelt men kvaliteten er nok "så där" :)
Men prisen er jo deretter også!


Taga 2 er som @Sovjetunionen skriver 2 duks med mesh innertelt.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gittiamo skrev:

Er nok toduks. Men du setter opp innerteltet først. Kan ikke settes opp samla.

Ganske sikker på at man kan sette opp ytterteltet først om man bruker footprinten.
Men da må man klipse på innerteltet etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

Uten å ha sjekket teltet nærmere så ser det da vitterlig ut som om stengene settes opp utvendig av ytterduken på Taiga?

NhTaga0PNG03.png.c45995ae625081fd05fc167bb6dd1ca5.png

Ja, helt klart.
Her må jeg innrømme at jeg var for rask på tastaturet.
Kompis har Cloud 2 når jeg ser på bilder fra en tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Veldig mye feil skrevet om Taga 2 i denne tråden. TS bør sjekke opp selv.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg ser er taga 1,5 duks. Det er innertelt nede og mot utganger og ventiler ellers kun ytterduk. Telt settes da opp samlet. En duk kan gi noe mer kondens. Stangkonstruksjon gjør at telt ikke er selvstående. Lett og billig er det men usikker på om jeg ville hatt telt hvor mye av det er en duk. Som lett sommeretelt i marka bør det funke fint. Også til fjells så lenge man vet det ikke blir for ille vær. Har type telt som ligner noe og det tåler en god del vind, dog har mitt litt større stangkonstruksjon og er selvstående. Men mulig det blir trangt med 2. Av lette telt hos 123 ville jeg nok valgt det som het Moogar eller hva det var

Salewa teltet ser ut som et bedre valg som 3 sesongs telt. Det jeg er litt usikker på er lufting. Ser det er noe ventil oppe på kuppel men ser ikke flere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mareng skrev:

Veldig mye feil skrevet om Taga 2 i denne tråden. TS bør sjekke opp selv.

Kan vi da konkludere med at Taga er full av feil og Salewa er et bedre kjøp? 😂 

Sorry trådstarter for avsporinger. Telt er ikke så enkelt 😂  

Det viktigste er uansett at du kommer deg ut på tur. Du vil nok uansett like teltet ditt uansett hvilke du går for 😀 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gått for Salewa-teltet. Først og fremst da jeg har sånn ymse erfaringer med enduks telt og kondens (Taga er definitivt hovedsaklig enduks - du ser det i videoen, og han sier det også i samme åndedrag som når han nevner kondens). Dernest fordi jeg liker kvalitet, og Salewa er bra kvalitet så vidt meg bekjent. Det skal sies at jeg ikke er spesielt nøye når det gjelder vekt - jeg går ikke så himla langt. Og skulle jeg gå himla langt eller være ute i ukesvis så ville jeg uansett vært sikker på at lettvektsteltet jeg hadde med meg var av høy kvalitet.

Prisbevisst er så mangt. Man betaler for kvalitet, og det er et godt tilbud på det Salewa-teltet. Men hva med et kompromiss? Noe nesten likt det dyreste teltet, knapp brusflaske tyngre, men til 2000,-? Salewa-teltet kommer også i en «vanlig» versjon (ikke pro), og så vidt jeg har skjønt så er det kun snakk om vekt som er forskjellen:

https://www.vpg.no/salewa/204365/salewa-sierra-leone-ii-3-sesong-med-god-styrke-og-høy-komfort

Til bruk når vekt ikke betyr allverden (hvilket det som regel ikke gjør på en helgetur eller en liten uke i vår/sommer/høstfjellet, i alle fall ikke i den størrelsesorden vi snakker om her) så synes jeg det ser ut som et røverkjøp og mer allsidig enn Taga. Ville ikke vært redd for å bli overrasket i ruskevær eller tatt det med en tur over tregrensa. Og mindre sjans for kondens. Kjenner det klør litt i visakortmappa her, faktisk :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, libe87 skrev:

Føler at jeg ikke kommer til å bli skuffet ved å velge Salewa-teltet, men den prisbevisste siden av meg lurer jo på om jeg egentlig klarer meg med Naturehike-teltet.

La den prisbevisste siden din vinne på teltet, og så bruker du litt ekstra på et godt liggeunderlag i stedet :) Så kan du etter hvert selge og investere i et skikkelig telt etter at du oppdager hvor komfortabelt overnattingen blir, og du ønsker ta friluftslivet ut i enda friskere vær ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro telt til Salewa har bedre bunnduk 10000mm vannsøyle mot 5000mm vanlig så er vel mye sikrere mot fuktgjennomslag . Helt klart valgt Salewa bedre på vind og er nok mer kvalitet selv om Taga kanskje er ok under tregrensen ville jeg vært skeptikst til kondens , og vind etter sett erfaringer med cloud hvor stenger/innfestning har fått tretthetsbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KimH skrev:

Pro telt til Salewa har bedre bunnduk 10000mm vannsøyle mot 5000mm vanlig så er vel mye sikrere mot fuktgjennomslag .

Ja, den forskjellen gikk meg hus forbi, men det blir drøyt å si at den er mye sikrere mot fuktgjennomslag. I alle fall i praktisk bruk. Og i alle alle fall til den bruken som beskrives av trådstarter. Bulken av Helsport-telt ligger vel på 5000mm, i lag med veldig mange anerkjente produsenter og modeller så det ville jeg ikke tenkt mye på. Forstå meg rett, om de 1250,- kronene ekstra opp til pro-versjonen ikke betyr allverden, så er det jo en grei ekstraforsikring, men jeg ville i alle fall ikke mistet nattesøvnen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000mm pleier holde det til normalt bruk men er duken ennå bedre og lettere får mindre pakkvolum til relativt billig økning så ville jeg ikke nølt fått et bra telt. Viktigere er vel vekt og pakkvolum hun er alene i utgangspunktet selv om tror ikke skal bruke det så mye så ender fort med turer går lengre og opp i høyden det er greit med et stødig lett telt slippe investere i nytt. Angrer man seg får man solgt telt til omtrent innkjøpspris igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praktisk bruk så holder vel 5000 mm lenge og er ikke noe man trenger å bekymre seg for.

Salewa-teltet er laget med kvalitets-ripstop duk mens Naturehike nok er laget av simpleste og billigste sort uten ripstop så får man et hull så vil det fortsette å kunne spjære. Har selv eide et telt med like materialer og barduner som Naturehike og det var skrale greier som jeg følte jeg ikke engang kunne selge videre da kvaliteten var så lav. Det endte på dynga 😉

Som det sies over så kan nok Salewa-teltet selges videre omtrent til samme pris som innkjøpt på Finn om man ikke liker det, og ellers så er jo feks Helsport Nordmarka et rimelig gjennomprøvd og bra telt. Mest for pengene i følge en teste av Villmarksliv: 

https://xxl.no/helsport-nordmarka-2-tomannstelt-gronn/p/1133560_1_style

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helsport SL bunnduk holder kun 3000mm. Går ut i fra at det er nok siden de bruker duk med 3000mm.

Greit å ikke sette opp teltet i et lite søkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.