Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnilite med gassdyse og silencer


Fjellfant

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng

Er det underburn? Altså at det begynner å brenne under silenceren?

Jeg vet ikke hva som kan være årsaken, men det kan hende noe ikke sitter helt rett på, slik at det kommer til luft under silenceren slik at gassblandingen der blir antennelig?

Bare synsing altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er underburn, ja. Mener jeg leste (hørte) at silencer fungerte dårlig på Omnilite for en tid tilbake. Mulig blandingsforholdet mellom gassblanding og luft forandrer seg med gass i forhold til bensin? 

I alle fall må du ikke fyre med underburn, da brenner det inne i silenceren i stedet for utenpå og sjansen for å ødelegge noe er stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. :smile: Den brenner helt fint i starten, men når den har blitt skikkelig varm så skjer dette. Det var første gang jeg prøvde med gass og gassdysen i går kveld. Prøvde flere ganger, og det samme skjedde hver gang. Har ikke hatt dette problemet ved fyring med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjellfant skrev:

Den brenner helt fint i starten, men når den har blitt skikkelig varm så skjer dette. 

Det er et kjent problem Underburn by design?

Tipper du har en tidlig versjon. Ta kontakt med primus og er du heldig får du hjelp. Beskriv ganske grundig problemet, de er dessverre ikke veldig tekniske der når jeg har spurt. De har lett for å bare si nei, så slipper de å gjøre noe........

Jeg har løst det på en annen måte, send meg i såfall en pm, siden dette er utenfor det som står i bruksanvisning.  IMG_4747.thumb.JPG.def0b0b9cf912af967d019ef6ffeac4e.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjellis skrev:

Dette er underburn, ja. Mener jeg leste (hørte) at silencer fungerte dårlig på Omnilite for en tid tilbake. Mulig blandingsforholdet mellom gassblanding og luft forandrer seg med gass i forhold til bensin? 

I alle fall må du ikke fyre med underburn, da brenner det inne i silenceren i stedet for utenpå og sjansen for å ødelegge noe er stor.

Mente selvsagt at silencer fungerer dårlig med gass som fuel, derimot har jeg hørt den fungerer utmerket med bensin 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ser ut til at scilencerløsningen til denne brenneren ikke er helt optimal.

Men hvorfor kjøpe en bråkebrenner når man skal bruke silencer? Det må da være bedre å bare gå rett på en rendyrket stillebrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

Ser ut til at scilencerløsningen til denne brenneren ikke er helt optimal.

Men hvorfor kjøpe en bråkebrenner når man skal bruke silencer? Det må da være bedre å bare gå rett på en rendyrket stillebrenner.

Jeg har Omnilite og Omnifuel med Bernidwg silencer til begge (silencerne har forskjellig størrelse). Jeg er bofast i camp 1uke på sommeren, da koker Omnifuelen til 4 personer på gass. Den overtar gassboksene fra en bærbar "Safari Chef" grill når trykket i boksen ikke er stort nok til å drive grillen skikkelig. Å da bruke silencer er uproblematisk og gjør brenneren stillegående. Har aldri hatt problemer med underburn på Bernidwgene.

Skal jeg frakte de bruker jeg ikke silencer, de tåler da også mer vind.

Jeg får dermed i pose og sekk siden det er lett å fjerne silencerne, dog trenger de et lite "kakk" for å løsne. Flammesprederen henger alltid fast i siden av brenneren i en nøkkelring så den ikke blir borte.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mareng said:

Men hvorfor kjøpe en bråkebrenner når man skal bruke silencer? Det må da være bedre å bare gå rett på en rendyrket stillebrenner. 

Fordi man da kan velge mellom bråk og stillhet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.