Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano


KaNo?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi leser og leser, men blir ikke enige med oss selv om hvilken kano vi skal velge. Er nybegynnere og vil ha en kano til padling på vann i rolig vær, to voksne og et barn. Tenker å padle kortere turer, men også overnatningsturer med telt.

Har sett på Femund fra Vega Designs ( kr 5990): https://www.westsystem.no/p/14650/vega-designs-femund-i-m3-seter

Denne beskrives som familiens førstevalg, men vi finner lite info om kanoen og produsenten på nett. Har noen erfaringer å dele?

Et alternativ er å spare opp penger og gå for Old Town Discovery 158 (kr 10490): https://www.westsystem.no/p/13216/old-town-discovery-158

eller Old Town Penobscot 174 (kr 13990): https://www.westsystem.no/p/13220/old-town-penobscot-174

Penobscot virker veldig bra, men vi syns den er vel dyr for å være vår første kano. Samtidig er det viktig for oss at vi ikke kjøper noe vi fort angrer på eller vil oppgradere.

Er det noen andre kanoer vi burde vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Jeg er ganske fersk kanoeier og har vert gjennom det samme som deg, men vi har to barn med på tur. Jeg ønsket også en sjøsterk kano som fungerer bra på sjøen i bølger, og da utgår de flatbunnete kanoene for min del. Jeg valgte en kano med litt lavere primærstabilitet for å få en roligere tur når det bølger litt og høyere sekundærstabilitet.

Til bruk på flattvannspadling er en flatbunnet kano helt vanlig å bruke, og føles umiddelbart veldig stødig for unger og konemor.

B0AF1A1A-0A27-455D-9BE8-5517A8204B40.thumb.jpeg.8b625b0280da2c8c522192282970ed29.jpeg

CDAE90EB-518E-492A-9DD5-BB468761687E.thumb.jpeg.000a823def794efcc5449cc6710b9c9a.jpeg

En kano med Shallow Arch bunn er det jeg har, det tok èn padletur før jeg var 100% fortrolig med dette, og med ungene og kjerringen oppi tror jeg primærstabiliteten ikke er langt unna en flatbunnet kano. Ungene henger over ripen og ser etter krabber, det går helt fint.

En annen ting jeg synes er praktisk er en kano med to seter og bæreåk i midten, (midtre tverrstiver er formet slik at den passer på skuldrene/bak nakken). Da klarer man fint å bære den selv, med litt teknikk får man den greit svinget opp over hodet og kan gå avgårde (men min veier bare 29,4 kg, vet ikke om jeg klarer å svige opp nesten 40 kilo kano like lett). Skal du padle sammen med noen andre er ikke vekten like viktig, og da er heller ikke bæreåket i midten like viktig.

Jeg fant en pent brukt Old Town Penobscot 17 fot (5,2 meter) Royalex kano på finn.no, som veier 29,4 kilo og har shallow arch bunn. Royalex er gått ut av produksjon for flere år siden, i dag er det plast og kevlar som er mest vanlig (kevlar er dyrt). Jeg padler kanoen min mye for tiden, mest solo på sjøen faktisk, og det er null problem med litt ballast i baugen :) 

Når ungene er med sitter de på setet foran eller på liggeunderlag. Når kona og ungene er med er bagasjen i «fakket» foran meg, mens jeg ligger ett liggeunderlag over bagasjen og ned på gulvet i «fakket» bak kona. Der sitter de lavt, beskyttet mot vind, og kan sove. Ett tredje sete er ingen hinder for å sitte sånn heller.

405203FF-8257-466B-B9AC-05603B2C46AF.thumb.jpeg.cb10d2ba141e505fa7f393f287ba0132.jpeg

 

Til din bruk, ser jeg ikke noe galt med Femund kanoen. Men jeg kjenner ikke skrogformen, og har heller ikke prøvd den. Westsystem er flink å svare på mail.

Hasle Kano er såvidt jeg har fått høre litt raskere og smalere enn Femund, men den har mindre bagasjeplass og mindre lastekapasitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.