Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering av telt (Splittet fra Hva har du kjøpt nå!)


Memento mori

Anbefalte innlegg

23 timer siden, Jan@ skrev:

2018 Helsport Reinsfjell Superlight 2😊

Jeg pleier å legge nye telt i et kar med vann et par timer. Da trutner trådene som det er sydd med. Gå også over alle knuter på barduner og pluggfester. På noen Helsporttelt bør du knytte om festen til plugger. Slik det kommer er de lett å miste. 

Litt siliconspray på glidelåser for bedre funksjon. 

En flaske med impringnering på sømmer og litt på taket kan også være lurt på mange telt.  

Pleier også å sette rephylsa innpå repleddet og ha tape på hver side. 

Lykke til med nytt telt😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
2 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg pleier å legge nye telt i et kar med vann et par timer. Da trutner trådene som det er sydd med. Gå også over alle knuter på barduner og pluggfester. På noen Helsporttelt bør du knytte om festen til plugger. Slik det kommer er de lett å miste. 

Litt siliconspray på glidelåser for bedre funksjon. 

En flaske med impringnering på sømmer og litt på taket kan også være lurt på mange telt.  

Pleier også å sette rephylsa innpå repleddet og ha tape på hver side. 

Lykke til med nytt telt😀

Er det større sannsynlighet for lekkasje med Reinsfjell SL enn med Reinsfjell Pro? Eneste jeg ikke har spurt om😊 Hvilken impregnering anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jan@ skrev:

Er det større sannsynlighet for lekkasje med Reinsfjell SL enn med Reinsfjell Pro?

Vet ikke, men siden tråden trutner, så er det mye bedre å gjøre dette hjemme, kontra å «tette» teltet på regnskur på tur. Sydd er sydd om det er pro eller SL.  Da har du ofte ting du ønsker skal være tørre også. 

Jeg har brukt Biltema eller Clas Ohlson sine sprayer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 16.6.2018 den 9.59, Memento mori skrev:

Jeg pleier å legge nye telt i et kar med vann et par timer. Da trutner trådene som det er sydd med. Gå også over alle knuter på barduner og pluggfester. På noen Helsporttelt bør du knytte om festen til plugger. Slik det kommer er de lett å miste. 

Litt siliconspray på glidelåser for bedre funksjon. 

En flaske med impringnering på sømmer og litt på taket kan også være lurt på mange telt.  

Pleier også å sette rephylsa innpå repleddet og ha tape på hver side. 

Lykke til med nytt telt😀

 

På 16.6.2018 den 12.18, Memento mori skrev:

Jeg har brukt Biltema eller Clas Ohlson sine sprayer. 

Omstendelige råd, men gjør du dette på ett nytt telt!? Er dette anbefalinger du har fått fra teltprodusenter, eller noe du har funnet på selv?

Blir det ikke helt feil å bruke biltemaimpregnering på ett nytt telt som er satt inn med topp kvalitets langvarig impregnering fra fabrikk? De fleste teltprodusenter bruker flammehemmende impregnering på teltdukene sine, og hva skjer med egenskapene når man sauser inn med billigimpregnering fra Biltema? Slik impregnering er ofte brannfarlig, og det er heller ikke bra for miljø eller lommebok å impregnere helt unødvendig. (Fjellreven bruker impregnering uten fluorcarboner og flammehemmere av miljøhensyn). Teltprodusentene anbefaler reimpregnering først når impregneringen er blitt slitt, og den varer ganske så lenge.

I sømmene til eks. fjellreven er duken lagt 4-dobbelt, sømmen skal være tett pga. konstruksjonen også før tråden er blitt utsatt for fukt og Hilleberg bruker samme metoden mener jeg. Jeg har aldri opplevd en dråpe inn på mitt fjellreventelt, hvor mange dråper kan dryppe gjennom ett helsporttelt før sømmen trutner?

Dyre teltprodusenter som lager silnylon-telt som har tette sømmer uten bruk av sømteip eller sømforselgler anbefaler ingen behandling av sømmer før de evt. begynner å lekke pga. alder/slitasje, og da er det silicon-sømforsegler på innsiden (og evt. utsiden) av teltduken som skal benyttes.

Ikke dumt å gå over knutene på barduner og snorer, det trengs ofte.

Glidelåser må smøres med noe som ikke samler støv, det sliter mye på glidelåsen. På dykkerdrakten bruker jeg hard voks, for den samler hverken skitt, sand eller støv. Spray/olje har vi blitt frarådet pga. støv/sand tiltrekning, men dette var ikke ett telt som sagt sagt, så det kan jo hende dette går fint på ett telt. Siliconspray er vel løsemiddelet til siliconen som er bakt inn i flere lag i duken (?), så jeg ville vert veldig forsiktig med spraysøl. Stangkanaler kommer ofte ferdigbehandlet også.

Jeg har helt ærlig ikke fasiten på dette, så jeg kan ikke vite helt sikkert, men jeg ser mer risiko enn hensikt med å overbehandle ett telt som kommer topp ferdigbehandlet fra fabrikk.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang telt og alt annet utstyr. Kjøp det og brukt det uten å tenke noe annet en når og hvordan du skal få bruk det mest mulig. 😊 Jo dyrere kjøpe jo mer og hardere skal det brukes er min innstilling.

Om teltprodusentene hadde solgt et byggesett eller halvfabrikata så hadde det stått med stor skrift hvordan teltet skal forberedes før bruk. (vedlikehold etter en del bruk er noe annet.)

Jeg har aldri behandlet mine telt med noe som helst før etter mange års bruk uten at teltene lider av det. En ting er jeg konsekvent på, det er å lufte og tørke telt (og annet utstyr) etter bruk.

 

(Beklager OT i "Hva har du kjøpt nå!" - tråden, men dette tendenserer mot det samme som å bade høyttalerkablene i linolje, deretter brenne dem inn i stekeovnen, og ha klosser under dem på gulvet mellom forsterker og høyttaler for å få luftigere lyst fra høyttalerene. Beklager også om jeg tråkker teltentustiaster og hifi-entustiaster på tærne, men det er verdt det. 😁)

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Er dette anbefalinger du har fått fra teltprodusenter

Fra helsport sin side:

Hjelper det å impregnere teltet mitt?
Våre TREK-telt har en ytterduk av polyester, med polyuretan-belegg (PU) på innsiden og impregnering på utsiden. Impregneringen på utsiden vil ved bruk slites vekk, og du kan fint re-impregnere ved behov. Slik impregnering beregnet på syntetiske stoffer uten membran får du kjøpt hos de fleste sportsbutikker. Noen slike impregneringer vil også hjelpe å beskytte teltduken mot polyesterteltets kanskje verste fiende, UV-stråler.

1 time siden, Mareng skrev:

billigimpregnering fra Biltema

Mange av de produktene som Biltema selger, er fra anerkjente produsenter, og dømme noe bare etter navnet blir ofte feil.

1 time siden, Mareng skrev:

sømmen skal være tett pga. konstruksjonen også før tråden er blitt utsatt for fukt 

Når nåla går gjennom stoff, blir det laget et hull større enn tråden, og på en eller annen måte må dette tettes. Finnes ikke noe konstruksjon som løser dette. Da må stoffet være veldig elastisk. 

1 time siden, Mareng skrev:

Glidelåser må smøres med noe som ikke samler støv

Ykk skriver på sine sider:In such cases, use softeners, paraffin or wax to regain the smoothness.

3 minutter siden, Terka skrev:

Om teltprodusentene hadde solgt et byggesett eller halvfabrikata så hadde det stått med stor skrift hvordan teltet skal forberedes før bruk.

Nei, er nok ikke enig med deg. Det vedlikeholdet jeg gjør er for å få et telt som jeg vet er tett. Helsport skriver:For at sømmene skal være tette benyttes en spesialutviklet sytråd. Tråden har en polyesterkjerne som er omspunnet av bomull med vannavisende behandling. Når bomullen blir fuktig ekspanderer den og fyller ut synålshullet, noe som gjør sømmene enda tettere. 

Glidelåser som er lette å bruke holder lengere, og er mere behagelige

Som gammel vedlikeholdsmann, vet jeg at mange selgere, ikke vil si hva som lønner seg av småvedlikhold, da virker produktet du selger dårlig og halvferdig. Det er det bedre å ta litt reklamasjoner, siden mange ikke vet bedre. Blir det samme som brennere som ikke har dysebytte mellom ulike typer drivstoff. Leser du nok får du greie på at det er redusert effekt på gass og fungerer best på en type drivstoff. 

Men vi er alle forskjellige, så mine råd funker bra på de teltene jeg har, og har hatt. Så får hver og en gjøre som de vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, vi klarer fint å være enige om at vi er uenige @Memento mori. 👍😊

Og for å være tydelig jeg bedriver også vedlikehold på utstyr som jeg bruker. F.eks. syr jeg fjellskoa mine der sømmene begynner å gå, re-impregnerer skallklær osv. osv.

Men jeg har aldri opplevd at sømmene på nye telt lekker, eller at glidelåsene på nye telt ikke fungerer bra. Om så skulle skje, ville jeg nok klage til selger. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Terka skrev:

opplevd at sømmene på nye telt lekker

Jeg har opplevd det. Så derfor føre-var-prinsippet. Blir også bedre kjent med teltet gjennom prosessen. Mange telt får ikke regn på seg heller, blir bare brukt på turer hvor det ikke er meldt regn. 

Har du et telt med to innganger, prøv å smøre bare ene siden på det. Det blir lettere å lukke da. Så det hjelper på funksjon, og isen fester seg ikke på glidelåser som er smøret opp med siliconspray. 

Når jeg smurte opp stengene/stangkanalene på patagoniateltet, greide jeg å halvere tiden det tar å sette opp teltet med doble stenger, og det med votter. Så noe tror jeg det har for seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd noen få drypp på nytt telt, men det forblir med noen få dråper. Etter det har det vært tett. Så noen ganger trengs det en real regnskur for at det skal bli helt tett. Men nytt telt setter jeg bare opp for å gå igjennom at alt er som det skal, eller stort sett bare gå igjennom litt knuter på bardunene. Bortsett fra det er det tut å kjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
38 minutter siden, Memento mori skrev:

Fra helsport sin side:

Hjelper det å impregnere teltet mitt?
Våre TREK-telt har en ytterduk av polyester, med polyuretan-belegg (PU) på innsiden og impregnering på utsiden. Impregneringen på utsiden vil ved bruk slites vekk, og du kan fint re-impregnere ved behov. Slik impregnering beregnet på syntetiske stoffer uten membran får du kjøpt hos de fleste sportsbutikker. Noen slike impregneringer vil også hjelpe å beskytte teltduken mot polyesterteltets kanskje verste fiende, UV-stråler.

Mange av de produktene som Biltema selger, er fra anerkjente produsenter, og dømme noe bare etter navnet blir ofte feil.

Når nåla går gjennom stoff, blir det laget et hull større enn tråden, og på en eller annen måte må dette tettes. Finnes ikke noe konstruksjon som løser dette. Da må stoffet være veldig elastisk. 

Ykk skriver på sine sider:In such cases, use softeners, paraffin or wax to regain the smoothness.

Nei, er nok ikke enig med deg. Det vedlikeholdet jeg gjør er for å få et telt som jeg vet er tett. Helsport skriver:For at sømmene skal være tette benyttes en spesialutviklet sytråd. Tråden har en polyesterkjerne som er omspunnet av bomull med vannavisende behandling. Når bomullen blir fuktig ekspanderer den og fyller ut synålshullet, noe som gjør sømmene enda tettere. 

Glidelåser som er lette å bruke holder lengere, og er mere behagelige

Som gammel vedlikeholdsmann, vet jeg at mange selgere, ikke vil si hva som lønner seg av småvedlikhold, da virker produktet du selger dårlig og halvferdig. Det er det bedre å ta litt reklamasjoner, siden mange ikke vet bedre. Blir det samme som brennere som ikke har dysebytte mellom ulike typer drivstoff. Leser du nok får du greie på at det er redusert effekt på gass og fungerer best på en type drivstoff. 

Men vi er alle forskjellige, så mine råd funker bra på de teltene jeg har, og har hatt. Så får hver og en gjøre som de vil. 

 

1. I den andre tråden var det vel snakk om ett silnylon telt? Her henviser du til TREK-telt.

2. Det var snakk om ett nytt telt, ikke ett slitt/brukt telt

3. Hva skjer med den flammehemmende egenskapen på ett nytt telt når du impregnerer led biltema sin impregnering?

4. Hvilke hensikt har det å impregnere ett allerede fabrikkimpregnert telt, med flammerhemmere?

5. Jo. Sømmene på mange telt hvor Sømmen er brettet 4 ganger, som en slags rull skal være tett, men de bruker ekspanderende tråd også. Nålen som brukes har kjøling. Ved lekkasje som følge av slitasje skal man bruke (silicon)sømforselger.

6. Hvor mange dråper kommer evt. inn i ett helsporttelt ved første gangs bruk? Jeg har som sagt aldri opplevd en eneste vanndråpe i mitt fjellreventelt i Bergensområdet.

7. YKK anbefaler altså parafin/(talg/stearinlys), voks eller «softeners». Uten at jeg er helt sikker på hva man legger i ordet «softeners», tolker jeg det dithen at man kan bruke voks (bivoks eller parafinvoks er vanlig å bruke på glidelåser) som ikke samler støv/sand. Samme som de anbefaler på andre typer glidelåser. Siliconspray blir som sagt frarådet på andre typer glidelås.

8. Jeg har ikke noe imot gode vedlikholdsråd altså, og jeg vet du mener godt. Jeg har heller ikke fasiten, men jeg vet jo en del om hvordan ett nytt telt blir levert. Men å kaste bort impregnering (teltet er jo nytt og allerede svært godt impregnert), potensielt svekke flammehemmerne alt for tidlig (de forsvinner med årene til slutt), og smøre glidelås med spray som ikke blir direkte anbefalt men frarådet på andre typer YKK glidelåser blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd lekkasje fra sømmer på noen av de "nye" teltene mine, før nå.

Jeg har mange telt og alle er kjøpt nye og har aldri hatt lekkasje fra sømmer når de var nye. Jeg har derimot opplevd sømlekkasje etter noe tid på et av teltene.

I mitt nye MSR telt har jeg bare hatt et par dager regn og kun i moderate mengder og ikke merket noe. Når yr da varsler mye og kraftig nedbør er det glimrende testvær. Teltet settes opp, regnet kommer og i løpet av 1 dag med påfølgende natt kommer det betydelige mengder.

Når teltet sjekkes på formiddagen i dag oppdager jeg drypp fra sømmen ved et par av clipsfestene til de utvendige stengene. Dråpene traff duken i innerteltets tak og rant av uten å komme inn. Sånn sett ingen katastrofe, men sånn vil jeg ikke ha det. Jeg har opplevd verre regn i kombinasjon med vind, bl.a. på Vikebekkfjell dit jeg snart skal.

I kraftig vind belastes duken og alle fester utsettes for belastning som vil strekke duken og gjøre nålehullene ørlite større noe som øker sjangsen for drypp. 

For å bøte på dette ble teltet, som det første av mine nye telt sømtettet i dag. Prossessen ble foreviget og kan sees her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, rayun skrev:

For å bøte på dette ble teltet, som det første av mine nye telt sømtettet i dag.

Uten å ha sett teltet, tror jeg det du har sømtettet ikke var nødvendig. De nye teltene som lekker, lekker bare til tråden har fått trutnet. Det tar noen timer etter min erfaring. Så på neste regnskyll er de tette. Derfor min omfattende prosedyre, syns seamsealer er noe herk, har har ingen telt med dette. Har heller ikke vært nødvendig.

Fin film forøvrig👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Uten å ha sett teltet, tror jeg det du har sømtettet ikke var nødvendig. De nye teltene som lekker, lekker bare til tråden har fått trutnet. Det tar noen timer etter min erfaring. Så på neste regnskyll er de tette. Derfor min omfattende prosedyre, syns seamsealer er noe herk, har har ingen telt med dette. Har heller ikke vært nødvendig.

Fin film forøvrig👍

Er gjennom mange år og mange telt godt kjent med tråd som ekspanderer, og ja, det funker.

Og ja, jeg har tettet mer enn der det var nødvendig. Når jeg først var i gang fikk alle sømmer samme omsorg.😅

Har prøvd å finne ut hva slags tråd MSR bruker, men finner ingen informasjon på deres eller Cascade´s nettsider.

På dette teltet er imidlertid noen av hullene såpass store at du ser lys gjennom dem. Etter timene med regn siste døgn burde tråden, visst de bruker bomullsomspunnet polytråd ha fått nok vann og ekspandert maks. Men når jeg fortsatt ser en lys flekk (nålehullet) gjennom duken tipper jeg at hullet rett og slett er for stort, eller at de ikke bruker bomull / polytråd.

Syns ikke prosessen med sømtetting er veldig arbeidskrevende og det hele var unnagjort på ca. halvtimen inkl dokumenteringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

MSR bruker såvidt jeg vet vet ikke 4-dobbel duk i sømmene, men jeg sliter med å finne noe dokumentasjon på det i farten. Ser du lys gjennom hullene, så tyder det på at de bruker vanlige teltsømmer som trenger sømtetting eller sømteip. Og det er helt innafor produsentens anvisning å påføre det der det trengs.

Skal se om jeg finner bilde av denne 4-doble sømmen senere, jeg fant ikke noe i farten akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Her er noen eksempler på teltsømmer som brukes og gir forskjellige egenskaper:

29B63ED0-6419-48CD-902E-1AC06CBA0D5D.png.21ad7a3f0031d5d5f1136d08e13a3c23.png

ACF07102-35D3-4E7D-BCDE-E169ACDA96B3.png.c72c541cf2781d437d6f26e4c112dd9f.png

 

Noen litt billigere telt bruker ofte denne sømmen under. Marmot teotet mitt har denne sømmen, men der er brukt sømteip for å gjøre det dønn tett (så lenge tepien holder):

64A6E398-A5F0-49C3-9D21-B5B30B67C30D.jpeg.c4fc05df93499ce94c76b3ae069b7c3f.jpeg

 

 

Kilde: div. forskjellige nettsider/produsenters hjemmeside. Bilder: Googlet de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert diskutere lenge @Mareng, og legge ved mye flotte linker og bilder. 

Men lager du et hull i noe og putter inni noe som er mindre enn hullet du har laget, blir det ikke tett. 

Hadde det vært tett, hadde de ikke brukt så "avanserte" metoder for å prøve å få det tettest mulig. Så da må det settes inn tiltak på en eller annen måte for å få det tett. 

Så da avslutter jeg mine teltråd, og ønsker deg en god sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På ‎18‎.‎06‎.‎2018 den 23.01, rayun skrev:

Har aldri opplevd lekkasje fra sømmer på noen av de "nye" teltene mine, før nå.

Jeg har mange telt og alle er kjøpt nye og har aldri hatt lekkasje fra sømmer når de var nye. Jeg har derimot opplevd sømlekkasje etter noe tid på et av teltene.

I mitt nye MSR telt har jeg bare hatt et par dager regn og kun i moderate mengder og ikke merket noe. Når yr da varsler mye og kraftig nedbør er det glimrende testvær. Teltet settes opp, regnet kommer og i løpet av 1 dag med påfølgende natt kommer det betydelige mengder.

Når teltet sjekkes på formiddagen i dag oppdager jeg drypp fra sømmen ved et par av clipsfestene til de utvendige stengene. Dråpene traff duken i innerteltets tak og rant av uten å komme inn. Sånn sett ingen katastrofe, men sånn vil jeg ikke ha det. Jeg har opplevd verre regn i kombinasjon med vind, bl.a. på Vikebekkfjell dit jeg snart skal.

I kraftig vind belastes duken og alle fester utsettes for belastning som vil strekke duken og gjøre nålehullene ørlite større noe som øker sjangsen for drypp. 

For å bøte på dette ble teltet, som det første av mine nye telt sømtettet i dag. Prossessen ble foreviget og kan sees her.

Blir det noe lukt av denne silikon/whitespirit blandingen @rayun?

Endret av Kjetil E.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Kjetil E. og beklager sent svar. Men ja det lukter litt mens den smøres på og en kort periode til det er ferdig herdet. Det blir jo ca. samme lukt som når en fuger på badet, kjøkkenet etc. Litt sånn eddiklukt som kommer fra silikonen. Det er imidlertid ikke langvarig og er fullstendig luktfritt i teltet etter at det er herdet.

Jeg har brukt samme metode i mange år når gamle velbrukte telt har trengt litt vedlikehold av sømmer. Har rett og slett brukt den silikonen jeg har funnet i garasjen og blandet den som vist i filmen.

Filmen lagde jeg som et innspill / kommentar til tråder her på forumet hvor dette med sømtetting og hva man kunne bruke for å tette har vært drøftet.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.