Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstereisgutt på bærtur.


Kim HLT

Anbefalte innlegg

Hei, fjellfolk! 

Jeg og gamlefar pratet lenge om en tur over Hardangervidda, desverre ble han brått syk og gikk bort før vi fikk realisert dette. Av oss to var det definitivt han som var mest turvant,men med én uke barnefri, har jeg bestemt meg for en fire/femdagers vandring i uke 27. Jeg har kommet så langt at jeg har konkludert med at Finse er et fint sted å starte i fra, men her kommer første spørsmål; hvor vil dere anbefale at ferden går videre om man har som utgangspunkt at jeg ikke skal overnatte i noen hytter og at jeg bør være på et tog til Bergen i fra hvor som helst fire/fem dager etter oppstart.

Det andre spørsmålet er Hva er det jeg absolutt bør ha med meg som jeg nesten helt sikkert ikke har tenkt på? 

 

Med vennlig hilsen Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første alternativet som popper opp i mitt hode er å starte på Finse (eller Hallingskeid) og gå rundt Hardangerjøkulen. Toget går litt sjeldnere fra Hallingskeid, hvilket kan gjøre det lettest å ha dette som startsted, og Finse som avslutning. Om du bommer på togtidene kan du da trekke inn i en varm peisstue på Finse og nyte en overpriset pils i påvente av toget. ;) 

 

Forsøker meg på en liten plan. Forbehold om at jeg ikke har gått denne turen selv, så forslag til f.eks. teltplass tas direkte fra kartet. 

162336585_Hardangerjkulenrundt.JPG.5dad61d9af8f14d6e4fd0ea176ac8a61.JPG

 

Dag 1:

Tar du 12-toget fra Bergen går det direkte til Hallingskeid på drøye 2 timer og klar til å gå rundt halv 3. Sommer i Norge betyr lenge lyst, så du burde fint klare å tusle en 15km denne dagen. Kanskje telte omkring Langvatnet et stykke før Rembedalsseter? Dersom du synes det blir noe langt avslutter du dagens etappe ved et av de umerkede tjernene nord for Langvatnet. 

Dag 2:

Følg stien videre retning Leirhalsen og Kjeldebu. Rent lengdemessig kan det nok tenkes at telting omkring småtjernene ved Leirhalsen vil være passende. 

Dag 3: 

På tide å vende nesa nordover. Følg sti oppover ved Leiro, retning Skåltjørna. Kan tenkes at sistnevnte vil være et fint sted å avslutte dagens etappe. 

Dag 4: 

Straka vegen i mål. Togtabellen klarer du nok å lese selv. 

 

De to siste dagene blir litt kortere enn de to første. Dette kan selvfølgelig justeres slik du ønsker, der spesielt teltplass på dag 3 vil avgjøre hvilket tog du når frem til på dag 4. Ellers alltid lurt å telte med tilgang til rent vann (fortrinnsvis rennende), samtidig som det er lurt å holde seg litt lavt i terrenget for å unngå det verste av vær. 

 

PS: har vært noe ruteomlegging av ruta sør for Rembedalsseter retning Kjeldebu. Et litt våkent øye, kart og kompass, samt relevant info: https://www.ut.no/hytte/3.2072/ er derfor nødvendig. 

Endret av Klodrik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kim HLT skrev:

Magisk! Dette så meget oppegående ut! :D kan ikke annet enn å bøye meg i støvet (noen burde kanskje støvsuge her etterhvert...) og takke for at du tok deg tid :)

 

Bare hyggelig! Endte med å få lyst til å gå denne ruta selv - dog trolig med bruk av hyttene, så det kan hende jeg kan bidra med enda mer i uke 26. Får se om jeg lander på denne ruta, eller en annen jeg også har vurdert. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Klodrik skrev:

 

Bare hyggelig! Endte med å få lyst til å gå denne ruta selv - dog trolig med bruk av hyttene, så det kan hende jeg kan bidra med enda mer i uke 26. Får se om jeg lander på denne ruta, eller en annen jeg også har vurdert. ;) 

Si fra her om du går, da :) Har store planer om å gå denne ruten på tre dager, andre uken i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ArveS skrev:

Si fra her om du går, da :) Har store planer om å gå denne ruten på tre dager, andre uken i juli.

Will do! Tenker 3 dager selv dersom jeg ender opp med å velge vidda. Start Hallingskeid. Dag 1 går til Rembedalsseter, dag 2 til Kjeldebu og dag 3 til Finse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.