Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for fersking.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er fersk i friluftsliv, men fikk plutselig en sterk trang til å reise rundt i Norge med bil og telt. Siden jeg ikke egentlig er noe særlig friluftsmenneske(men vil prøve å bli det), sier det seg selv at jeg ikke har så fryktelig mye utstyr. Jeg må faktisk kjøpe inn det meste utenom sekk, klær og sko. Jeg har til nå funnet meg et brukbart telt, men føler meg helt fortapt i valg av sovepose og evt et liggeunderlag. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips til greie soveposer til bruk om sommer og tidlig høst. Jeg vil ikke bruke for mye penger på dette, i tilfelle jeg finner ut at jeg hater å telte, men kan strekke meg til en 1000 lapp for en pose. Skal ikke opp i noe fjell med telt, det blir hovedsakelig i skog, mark og campingplasser.  Tenkte her er en fin plass å spørre, så kan noen gi meg noen tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder sikkert med 1000 kroner om du kjøper en syntetpose på tilbud, comf temp på rundt 0 holder sikkert lenge.

Ift liggeunderlag er Exped synmat 7m et godt alternativ, jeg ligger like godt på den som i senga. Om du vil ha ekstra tumleplass så prøve large wide varianten. Altså Exped synmat 7 large wide da sover du iallfall godt pp turen din. Jeg har et til utleie i Oslo om du vil teste før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske tung, men et eller annet kompromiss må det jo være, kanskje varm for de varmeste sommernettene men utover høsten er det helt greit med litt å gå på i komfortemperatur, overskuddsvarme kan luftes vekk.  https://www.xxl.no/the-north-face-aleutian-0-18-drkstsprc-zncgy-gronn/p/1129650_1_style 

Viktig med godt liggeunderlag! Ikke kjøp et hvor det ikke er oppgitt r-verdi (dvs. kjøp et fra en seriøs forhandler) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Ift liggeunderlag er Exped synmat 7m et godt alternativ, jeg ligger like godt på den som i senga. Om du vil ha ekstra tumleplass så prøve large wide varianten. Altså Exped synmat 7 large wide da sover du iallfall godt pp turen din.

Når man ser på prisforskjellen mellom et billig skumunderlag og et Exped synmat så kan man bli fristet til å gå for den billige varianten. Men husk på at det er få ting som tærer så hardt på på turgleden som å ligge vondt og sove dårlig! Så legg gjerne litt ekstra penger i underlaget. Jeg hadde egentlig lagt teltlivet på hylla før jeg oppdaget at det fantes bedre underlag. Når jeg nå har kroet meg ned i den litt for varme soveposen, på mitt Exped 7LW underlag, føler jeg ingen behov for å stå opp igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Boggabogg skrev:

Når man ser på prisforskjellen mellom et billig skumunderlag og et Exped synmat så kan man bli fristet til å gå for den billige varianten. Men husk på at det er få ting som tærer så hardt på på turgleden som å ligge vondt og sove dårlig! Så legg gjerne litt ekstra penger i underlaget. Jeg hadde egentlig lagt teltlivet på hylla før jeg oppdaget at det fantes bedre underlag. Når jeg nå har kroet meg ned i den litt for varme soveposen, på mitt Exped 7LW underlag, føler jeg ingen behov for å stå opp igjen.

Hør hør :D Og om du ikke er overbevist enda så har jeg en del venninner som har skullet "spare" på å kjøpe annet liggeunderlag og de har _alle_ endt med Exped til slutt og/eller klager over kalde/vonde underlag når vi er på tur.

Det siste som skjedde var en venninne som var på Piteraq og skulle kjøpe Exped underlag (som jeg hadde instruert henne om), Piteraq løy/feilinformerte henne da og sa at Exped hadde sluttet å produsere liggeunderlag og solgte henne et ME underlag. Det var såpass frekt at jeg sa ifra til Exped. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.