Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindskjerming av liten toppmontert gassbrenner?


Megalep

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt litt og funnet noen tråder om ting man bør passe på eller unngå her, men lurer på hva slags gode løsninger andre med samme utstyr bruker - derfor egen tråd (med forbehold om dårlig søk, er dette godt belyst i en gammel tråd setter jeg pris på link dit).

 

Jeg bruker MSR Pocket Rocket på liten / medium gassboks og 0,8l titankjele på korte / lette turer hvor det bare trengs vannkoking. Finnes det egna vindskjermer å få kjøpt, eller går det an å få tak i tynn aluminium og lage til sjøl? Jeg ser for meg en høyere skjerm enn de som følger med slange-brennere, men gjerne med god lufting under (rundt boksen) - typ tre/fire "bein" som går ned til bakken. Altså god skjerming rundt selve brenneren og litt opp rundt kjelen, men ikke tett nede ved gassboksen, og tilgang til flammereguleringa og kjele-håndtak. Kanskje noen har "modda" vanlig vindskjerm på en lur måte? Hvor stor avstand bør det være mellom skjermen og kjelen? Er litt skeptisk til å bare prøve og feile sjøl, og regner med at det er mange her som har funnet gode løsninger. Hittil har jeg enten fyra inni teltet eller med liggeunderlag rundt, eller klart meg uten når det en sjelden gang er helt vindstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, Mareng skrev:

Hvor mange cm er det opp til kjelebunnen?

17-18 cm - med 100g boks med fotstøtte eller 250g boks uten. Selve brenneren starter ved ca 10cm høyde. Trooor jeg ikke kommer til å bruke fotstøtta på 250g-boksene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Primus og Optimus har lagd - muligens lager de fortsatt - noen ganske små vindskjermer som jeg mener skyves inn på "kragen" på toppen av boksen.

71W45on7KGL._SL1500_.jpg61OPW1TsK2L._SL1380_.jpg

I en eller annen tråd har jeg også sett målsatte tegninger for å lage en slik selv av tykk alufolie - men jeg finner den ikke igjen, dessverre. Synes å huske at innlegget var skrevet på svensk, men er sannelig ikke sikker... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Megalep skrev:

Jeg har søkt litt og funnet noen tråder om ting man bør passe på eller unngå her, men lurer på hva slags gode løsninger andre med samme utstyr bruker - derfor egen tråd (med forbehold om dårlig søk, er dette godt belyst i en gammel tråd setter jeg pris på link dit).

 

Jeg bruker MSR Pocket Rocket på liten / medium gassboks og 0,8l titankjele på korte / lette turer hvor det bare trengs vannkoking. Finnes det egna vindskjermer å få kjøpt, eller går det an å få tak i tynn aluminium og lage til sjøl? Jeg ser for meg en høyere skjerm enn de som følger med slange-brennere, men gjerne med god lufting under (rundt boksen) - typ tre/fire "bein" som går ned til bakken. Altså god skjerming rundt selve brenneren og litt opp rundt kjelen, men ikke tett nede ved gassboksen, og tilgang til flammereguleringa og kjele-håndtak. Kanskje noen har "modda" vanlig vindskjerm på en lur måte? Hvor stor avstand bør det være mellom skjermen og kjelen? Er litt skeptisk til å bare prøve og feile sjøl, og regner med at det er mange her som har funnet gode løsninger. Hittil har jeg enten fyra inni teltet eller med liggeunderlag rundt, eller klart meg uten når det en sjelden gang er helt vindstille.

@Megalep   "eller går det an å få tak i tynn aluminium og lage til sjøl?"

I f eks dagligvareforetninger eller Staples ol får du kjøpt aluminiumsfat/bakker.  Jeg passer også på å ta vare på alufat/bakker når vi har fått cateringmat.  Disse  fatene er lette å "flate" ut med en skje og klippe til.  Om størrelsen er for liten kan du enkelt skjøte dem.  Brett to falser sett dem sammen og stifte delene sammen med en vanlig stiftemaskin.  Dermed kan du designe en vindbeskyttelse som passer for deg. 

En ting som jeg synes er kjekt er å lage vinger nederst.  Klipp ut 4 - 5 strimler 10 x 5 cm og stift dem fast.  Legg steiner på vingene og det står bom fast.   Pass også på at endene ikke kommer helt sammen Slutter du sirkelen for tett, får du lett problemer med lufttilførselen.

Siden jeg gav bort den siste hjemmelagede i går har jeg ikke en slik å vise frem, men en ferdig kjøpemodell med vinger duger.  På bildet har jeg festet en metalltråd som låses vha en elektronikk krokodillekjeft, men plasseres vingene riktig er den overflødig.

1387046182_6-4TR10MotGrytekil.thumb.JPG.f603feb42df12c3894432d25805afe4f.JPG

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp en slik vindskjerm i titan, men ser nå at den er 15cm høy så blir kanskje i minste laget til deg? Har ikke testet den enda så kan ikke gå god for den, funker den ikke vil jeg prøve å lage en passelig av alu-folie som jeg bretter i flere lag. Det kan jo også komme godt med om jeg finner ut jeg skal bake litt fisk på bålet også :)  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, a_aa skrev:

I en eller annen tråd har jeg også sett målsatte tegninger for å lage en slik selv av tykk alufolie - men jeg finner den ikke igjen, dessverre. Synes å huske at innlegget var skrevet på svensk, men er sannelig ikke sikker... 

Tror det må ha vært @Björn som postet det innlegget, som jeg fortsatt ikke har funnet. Derimot fant jeg et annet innlegg fra ham med et bilde som viser konseptet:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvgjort er velgjort, kanskje?  

Bruk vanlig alufolie / grillfolie som de fleste har i kjøkkenbenken. Brettes 3-4 ganger i den høyden du vil ha. Eller bruk forslaget til @Tom42 som du enkelt klipper til i ønsket lengde / høyde.

Jeg bruker begge løsninger. Med vanlig alu / grillfolie brettes den sammen og plasseres i bunnen av kjelen før jeg legger i brenner og gassboks, som vist her.

Bruker du den litt kraftigere alu´en som @Tom42 viser til, legges den f.eks. rundt gassboks, kjele eller annet når den ikke er i bruk. Det skal sies at med de føttene som han har stiftet på, står skjermingen godt i vind, noe ikke kjøkkenfolien alltid gjør.

Her er eksempler på materialer du kan bruke til vindskjerm.

IMG_0585.thumb.JPG.17b5f4a849dd33e80ac87f61551fb622.JPG

Vanlig alu / grillfolie,  grillfat, alubakk som det har vært kyllinglår i, og serveringsfat.

Alt kjøpt i butikken.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp, alle sammen! Jeg prøver meg fram med bretta alu-folie, og konstruksjonen du linka til @a_aa

7 timer siden, Tom42 skrev:

Hei @Megalep.  Ve4lkomme på forumet forresten.  Vi er mange som kan litt om mye her på forumet så bare spør. 

En nyttig side er "Andersj.se".  Han er et unikum og der vil du finne mye bra.

. Takk @Tom42 ! Er det forresten vanlig å presentere seg noe sted her inne, som ny? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Megalep skrev:

Er det forresten vanlig å presentere seg noe sted her inne, som ny? 

Det har vært diskutert å opprette en ny kategori der det kunne vært naturlig, men det har blitt med tanken så langt, tror jeg: 

Så da blir vel det enkleste å skrive det du vil presentere om deg selv i profilen din :)  (Klikk på "Endre profil" når du har åpnet din egen, der kan feks skrive "Om meg".)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.