Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips nær kollektivtransport


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei - er i gang med å planlegge sommerens telttur og trenger noen innspill. Kriteriene er:

  • dagsetapper på 2 - 2,5 mil, helst tre dager i alt
  • skal gås solo, så ikke alt for risikable elementer
  • over tregrensen (i all hovedsak)
  • må kunne reise inn/ut med kollektivtransport fra Oslo, helst tog men buss er også helt ok
  • ser gjerne en turisthytte eller to, men vil helst slippe å høre sus fra riksveien i ett og alt

I forfjor gikk jeg Finse-Raggsteindalen-Haugastøl, i fjor Finse-Krækkja-Tuva-Ustaoset. Jeg har vurdert å gå rundt Hardangerjøkulen, men ser at det er flere elver som må vades. Jeg antar det smelter godt i fjellet tidlig i juli og vil helst ikke havne i en situasjon der en må ta en dum sjanse eller snu.

Er det noen som har erfaring fra å gå runden rundt Jøkulen, og har innspill, tar jeg gjerne i mot. Eller om det er andre forslag til områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en som kaller seg Friluftamatørene som legger ut mange flotte videoer på Youtube. Det var her jeg fikk tur ideen, å gå fra Haukelifjell til Mannevatn. Dessuten ville jeg prøve å reise kollektivt da vi bare har en bil så jeg kan ikke bli borte så lenge.. Bakken opp fra Haukeliseter er ille bratt,  2,4 km, 350 høydemeter. men terrenget er lett å gå nå en er oppe. Jeg hadde ingen mygg eller myr plager. Jeg startet turen 14 juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En tur som også er under tregrensa i noen partier er: Ustaoset, Tuva, Æan, Vasstulan. Første dag kan du gå forbi Tuva og videre ned mot Bjordalsbu. Videre ned mot Æan og Lågen. Her kan du ta snarvei ned til elva. Videre sti opp igjen og mot Vasstulan. Numedalsbussen til Kongsberg og tog hjem.

Ikke helt den avstanden du oppga, men en variert tur. Turen kan tas til Solheimstulen, men da har du en kjedelig grusvei fra Solheimstulen til fylkesvei 40 hvor bussen går fra. Mulig de kan kjøre deg mot litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å helle mot Hardangerjøkulen rundt igjen - veldig interessert i erfaringer fra området til/rundt Rembedalsseter og Kjeldebu...

Kom igjen folkens - dere reagerer når en trenger tips om telt og soveposer, dere kan vel litt om turområder også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Tror det er ganske vått flere steder rundt jøkulen. Hadde planer om å gå Finse til Haukeliseter via Helvetesnutan, noe jeg ble frarådet av en som hadde vært der. Mange andre her som kan bidra mer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

Begynner å helle mot Hardangerjøkulen rundt igjen - veldig interessert i erfaringer fra området til/rundt Rembedalsseter og Kjeldebu...

Kom igjen folkens - dere reagerer når en trenger tips om telt og soveposer, dere kan vel litt om turområder også ;-)

Jeg hadde en tur rundt Hardangerjøkulen på T-stier for endel år siden.  Et par ganger har  jeg vært på solo-telttur fra Finse på en runde ned mot Kjeldebu, og da gått mye utenom sti.

Vet ikke hvordan det er med deg, men for meg er en viktig del av turplanleggingen å se på kartet for å finne fram til noe jeg tror kan bli en bra tur: hva er passende dagsetapper, hvor lett eller tungt er terrenget å gå i, hvor vil det være for bratt, hvor store kan elvene være (hvor stort geografisk område snøsmelting og regn vil bidra til vannføringen) mm.    Endel ting har du ikke kontroll på, ihvertfall ikke lang tid i forveien, som at stor snøsmelting eller mye nedbør kan gjøre planlagte elvekryssinger vanskelige eller umulige.

Du skulle gå i juli?  Da skal sommerbroene være lagt ut, så du kan seife ved å følge T-stiene i hovedsak.

Når det er sagt, så er det veldig fint langs vestsiden av Langavatnet, nordøst for Kjeldebu :-)

P1010311.jpg.31bdbb722f47bb3edfa668322e9aa988.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Helhaug, det var akkurat noe slikt jeg var på jakt etter. Ja, skal gå første eller andre uken i juli sannsynligvis og broene kommer vel opp ca 1. juli. Ser ut som om det en god del mindre elver som må krysses særlig sør for Jøkulen. Dersom en forbereder seg litt går det jo fint å vasse, men situasjonen jeg vil unngå er å måtte hoppe fra sten til sten i en elv som ikke åpenbart bare er å vasse ut av dersom det glipper. 

Ser ut som en kan klare runden rundt på tre "gode" gå-dager. Det er primært gåing, telting, soving jeg er opptatt av. Området du tok bilde av virker jo kjempefint! Uten sti blir det litt mer omstendelig, så da "rekker" kanskje Finse-Sysenvannet-Krækkja-Finse for en tre dagers tur?

Hører gjerne på andre forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer deg jo til de fleste store fjellområdene i Norge i dag med buss eller tog, nesten bare å velge et fjell. 
Toget til Alvdal så kan du gå i Alvdalsfjella eller gå over til Rondane. Toget til Otto og inn i Rondane. Toget til Hjerkinn så har du Rondane og Dovre tilgjengelig. Fra Dombås har du Dovre og Reinheimen tilgjengelig. Buss eller tog til Lifjell. Fra Haukeliseter kan du gå nordover til Hardangervidda eller sørover hvor enn du vil. Tog til Røros og buss til Synnervika så kommer du til Femundsmarka. 
Hvis du er gira på Hardangervidda så finnes det jo uttalige start og sluttpunkter. Kan jo ta buss til Skinnarbu ved Rjukan og ta ferga inn til Mogen Turisthytte og enten gå tilbake til Rjukan eller Mogen-Litlos-Haukeliseter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kollektivt fra Oslo kan jo være så mangt :P

Tok tog fra Oslo S til Lønsdal i Saltfjellet. Meget hyggelig turterreng. Men togturen inkl bytte i tronnheim tok 17 timer ;)

Vi endte med å gå til nordsiden av Saltfjellet og haike til Bodø. Masse dagsturfolk rundt Lurfjelltinden som man får sitte på med. Tok riktig nok fly hjem :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.