Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg, knott, klegg og fluer


tshansen

Anbefalte innlegg

Annonse

Har vært på lavvotur i romeriksåsene siden fredag formiddag, og kan melde om helt avsindige mengder med knott! Har aldri sett det så ille som nå. Det var greit så lenge det blåste litt, men med en gang det løyet, kom de susende i milliardtall og skulle inn i ører, nesa, øynene samt se om de kunne klare å dekke huden ellers. Myggolf hadde ingen effekt overhodet, mens Mygga virket å ha litt effekt. Det var så ille at når det var vindstille, så var det bare å forsøke å tette alle åpninger inn til bar hud og holde seg i bevegelse og gå i lavvoen når man var på nippet til å gå fra konseptene... Selv om guttungen var godt tildekket, så stoppet jeg å telle stikk når vi rundet hundre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Og unngå å få det i kontakt med noe av plast.

Taktikken er litt forskjellig mot knott, mygg og klegg:

Knott: Skjorte med lange ermer og hodenett. Samme hva slags skjorte, for knotten stikker ikke gjennom. Bål fungerer bra på kvelden, og telt med tett myggnett på natta.

Mygg: Hodenett, litt myggmiddel på anklene og ellers ignorering. For den som reagerer er det greit med lange ermer, og muligens klær med permetrin (aldri prøvd).

Klegg: Ikke sikker på hva som jager den på dør, men kommer seg ikke inn i teltet, og biter ikke gjennom jakke og bukse, bare sørg for å dekke ankler og legger.

Uansett hva du gjør så er det innsekter i naturen, også knott, mygg og klegg. Tur blir det uansett, så beste er ikke irritere seg for mye og heller tenke på noe annet.

 

"og ellers ignorering"!  Det ser ut som ignorering er det beste rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygghatt kan passe for noen. Jeg smører meg i ansiktet før jeg skal fiske, trekker hetta på fjellrevenjakka over hodet og snører godt igjen.  Er det forresten noe i påstanden om at kåte folk blir mer bitt enn andre?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Thoreau said:

Mygghatt kan passe for noen. Jeg smører meg i ansiktet før jeg skal fiske, trekker hetta på fjellrevenjakka over hodet og snører godt igjen.  Er det forresten noe i påstanden om at kåte folk blir mer bitt enn andre?

Når knotten er på sitt verste og en holder på å bli rabiat så får du ta en runde happytime for å se om det demper knottens jag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tom42 skrev:

ignorering

hehe. Mye en kan ignorere ja :P

Mener at myggen er der, så beste tipset er å akseptere det og prøve å ignorere den. Så beskytter luftinntak og øyne med et myggnett og har litt myggolje på anklene. Ellers plager den meg fint lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gittiamo skrev:

Selv Fjorda var myggfri. Så vi har hatt flaks.

Jepp! Fjorda var overhodet ikke fri for flyvende udyr denne helgen i hvert fall! Dvs myggen var ikke så altfor ille, men vi var voldsomt plaget med knott så nå ser vi fine og rødprikkete ut her både jeg og unga. Vi brukde både djungelolje og Mygga med 50% DEET men det ignorerte udyrene fullstendig. Og mygghettene lå jo igjen hjemme.. :( (skjer nok ikke igjen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Virket ikke som knotten  brydde seg nevneverdig om den der... Brukte riktignok ikke backpackerversjonen, men denne, men virket ikke til å ha noen effekt på knotten...

Backpacker funket ikke mot knott for meg tidligere i uka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i for at det er lite som hjelper mot knotten. Thermacell Backpacker ser ut til å fungere litt, i den forstand at det blir noen færre knott rundt der den står, men ikke nok. 

Det eneste som hjelper er å dekke seg til. Finmasket myggnett over hue og mitt Mygga funker for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
Akkurat nå, tshansen skrev:

Det for JÆ**** at den der "fantastiske" knotten skal klare å ødelegge så mange fine uker på sommeren. Jeg kjenner jeg blir en smule oppgitt 

Er det på en hytte kan du kjøpe en paviljong med myggnett/myggvegger,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste par årene har jeg brukt Care Plus RollOn mot mygg/knott/flått i sammenheng med Lifesystems Knott og Mygg nett; lærte når jeg en gang kjøpte meg myggnett.. som selvsagt hadde for store masker/åpninger slik at knotten gikk rett gjennom 😛 Drev meg til vannvidd. Så sjekk at nettet du kjøper er mot knott. ;-) Kombinerer nettet med en caps eller gjerne hatt, slik at den henger lenger ut fra hodet, evnt. bare over hetten til jakken, da den også lager et lite 'utstikk' slik at nettingen ikke er rett i ansiktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tshansen skrev:

Det for JÆ**** at den der "fantastiske" knotten skal klare å ødelegge så mange fine uker på sommeren. Jeg kjenner jeg blir en smule oppgitt 

Det er litt vanesak også. Tidligere ble jeg helt psyka ut av knotten men nå går det greiere. Dekk deg til så går det fint 😃 

Bål er også effektivt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elisabethsk skrev:

Jepp! Fjorda var overhodet ikke fri for flyvende udyr denne helgen i hvert fall! Dvs myggen var ikke så altfor ille, men vi var voldsomt plaget med knott så nå ser vi fine og rødprikkete ut her både jeg og unga. Vi brukde både djungelolje og Mygga med 50% DEET men det ignorerte udyrene fullstendig. Og mygghettene lå jo igjen hjemme.. :( (skjer nok ikke igjen!)

Auch 😳 tror kanskje myggnetting bør være like stor selvfølge som mobil, nøkler og lommebok for en del landsleder fortiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på telttur i forrige uke, det var krise mye klegg. Ene dagen gikk vi hele dagen med en sverm av klegg rundt oss. Kom til camp, satt opp telt og lå der til neste morgen. Var helt umulig å være ute. Når kleggen forsvant på kvelden kom det hinsides mye knott frem. Endte opp med å dra hjem en dag tidligere. Håper det er bedre litt høyere oppi fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste, men ingen myggmiddel er særlig effektivt mot knotten. Det som kan hjelpe noe er en fet krem som danner et lite fethinne på huden. Ellers gjelder det som beskrevet før å dekke seg til mest mulig. Det skat ikke så mye til ift knotten og f.eks. En bøff, som myggen stikker rett gjennom, er tilstrekkelig bariere mot knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt knott på Hurum også. Mannen min mener nok det var mer enn litt. Men vi var ved hytter og kunne sitte under tak. Jeg opplevde at MyggA hjalp veldig, den svirret, men stakk ikke. Brukte også myggspiral. Satt ute og skravlet til midnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.