Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til barn - Warmpeace?


Terka

Anbefalte innlegg

Litt drodling om soveposer for kisda her..

Jeg har gått noen turer med bara på snart 9 og 10 år nå hvor de bærer eget utstyr, klær, og drikke. Vekta på sekkene kommer fort opp mot 20-25% av kroppsvekten, og det blir for tungt på lengre turer. 

Og skal barnas soveposer ++ over i min sekk på de lengre turene så er det naturlig å også tenke litt på volum i tillegg til vekt da også.

I dag har de Helsport Alta Jr som veier 1,4 - 1.5 kg, har relativt stort pakkevolum, og er for personer opp til 160 cm.

(på vinteren bruker dem toposesystem med Alta Jr inni en gammel Alta pose og en Tyin Winter pose jeg tidligere har brukt)

Dagens fundering går altså på om litt av årets feriepenger skal gå til innkjøp av Warmpeace Viking 600 eller 300 soveposer i str 170 cm til dem.

Holder 300 til å sove opp rundt 2000 m høgse i Jotunheimen sommerstid eller bør jeg safe med 600. Vektmessig så er WP 600 ca 0.5 kg lettere en Alta Jr og WP 300 nesten 1 kg lettere, forskjellen på komprimert volum er enda større.

Videre så et vel normen at man skal bruke dunpose innerst og kunstfiberpose ytterst i et to-posesystem på vinteren. men barn avgir en del mindre fuktighet en voksne, og turene blir nok kun over en helg eller med mulighet for å ta posene inn på en hytte og tørke, slik at det kanskje kan fungere med dunposer utenpå Alta Jr posene på vinteren.

Warmpeace 600 eller 300? Andre lette og pakkevennlige alternativer i ca samme størrelse og prisklasse? Glemme hele greia og smile fornøyd og glad over to gode Alta Jr poser?

Luksusleverpostei og ilandsproblem dette her altså, er klar over det.. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der blir nok antagelig typ WP 600 til begge om det blir kjøp ja.

Har lest meg litt på den Rago down jr posen  nå @KimH, takk for tips men er litt usikker ift andre omtaler jeg har lest om Rago serien til Helsport.

Den Rab posen så også litt interessant ut @Jan@ 👍

Har selv en WP 600 så den vet jeg ihvertfall hva står for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Terka skrev:

Den Rab posen så også litt interessant ut @Jan@ 

Har selv en WP 600 så den vet jeg ihvertfall hva står for.

Mange ganger lurt å holde seg til det man vet funker. Viking 600 er på papiret varmere enn Rab-posen, selv om Rab har ørlite mer fp og tettere ytterstoff som holder bedre på varmen. Soveposer er spennende lørdagskos😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

Andre lette og pakkevennlige alternativer i ca samme størrelse og prisklasse? Glemme hele greia og smile fornøyd og glad over to gode Alta Jr poser?

 

Jeg har benyttet Sir Joseph sine poser en del, og min aller mest benyttede pose er nettopp dette merket, men det er en vinterpose. Min samboer har også dette merket, men da i sommerpose.

Vi kjøpte også det til vår småttis som nå er 9, og det er en veldig bra pose. Vi bruker å ha med fleece påbygging som underpose, men sjelden i bruk. Han gutten iker den posen veldig godt.. Ikke større enn en termos.. Jeg har ikke sett så mye rundt forbi, men ser Kårvatn har en

https://fjellutstyr.no/produkt/vintervarene-skal-ut/sir-joseph-koteka-290-i-black-eldre-modell-1

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Bra tips @Kjell Iver 👍 Hvordan opplever dere Koteka 290 posen ift oppgitte temperaturgrenser (Comf. T. = 5.5 °C og Lim. T. = 0.5°C). Vekt og temp grenser er forøvrig veldig lik det WP 300 har.

Jeg vil si det stemmer ganske godt. Vi har ikke hatt netter i villmarka som har vært så lave, men har teltet mange ganger med bilen og hatt ned mot null. Da har vi med ullpledd som vi har som back-up, men gutten har aldri hatt behov for dette og aldri klaget over posen eller at den var kald.

Til jenta som er ett år yngre har vi paralellt benyttet Mountain Goat fiberpose, som er dobbelt så tung og som er en tresesongers pose for barn som kan utvides med snorer. Jeg syns personlig at fiberposen virker mer varm, men dette tror jeg bare er synsing. Vi har aldri opplevd at dunposen har kommet til kort i forhold til fiberposen når det gjelder varme.

Valg av liggeunderlag er også viktig - også til barn. Når de var små benyttet vi alltid bare exped 3 cm tykke 120 cm lange underlag soim veier 400 gram. Dette har vi nå byttet med UL exped 7 cm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang liggeunderlag til barna så gikk jeg like godt for Therm-a-Rest NeoAir Xtherm- Regular til dem med en gang når de var små. Tanken er at jeg da slipper å bytte ut når barna vokser.

Mye ekstra i lenden enda, men de gir god komfort med 6.3 cm tykkelse, har lite pakkevolum (23xØ10cm), veier 430 g, og skal fungere greit i temperaturer ned til -22°C.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.