Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Alpinist vs Osprey Xenith


Linn Mari

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har mast fælt her nå, men håper på noen siste råd før valget taes...

Jeg har på prøve Alpinist lady 100 og Osprey Xenith 105. Sånn bæremessig kommer jeg helt sikkert til å like begge, syns begge er gode nå når jeg har fått justert de rett. Jeg heller mot Bergans-sekken da jeg syns den virker mest praktisk, men så er det en ting, skuldrestroppene på Bergansn er bredere enn Ospreyn og gnusser dermed borti armene litt. Jeg går jo ikke mye med armene slik at det blir noe problem mener jeg, går stort sett med dem ned, men vil dette bli noe jeg plages med tror dere? Har noen dette problemet med denne sekken eller andre sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det litt irritasjon på skulderreimer nå blir det sikkert verre på tur når du er sliten. Synes også hoftebeltet på Berggans er for massivt. Følte det låste hofte litt så jeg ble lettere stiv. Bruker selv xenith 88 selv og den er god. I tillegger xenith lettere og som regel å få taki ril bra pris. Bergans sidelommer er dog bedre nn på xenith. Men litt og hvor tung du regner med sekken blir stort sett. Synes xenith er god til rett over 20 kilo. Mer enn det går jeg over til Reconpack. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg etter din egen magefølelse. Tror ikke du gjør mye feil uansett utfall, så fremst du har testet de med realistisk last.

Er du i tvil om at noe vil bli plagsomt/irriterende over tid, bør det kanskje være svar nok.  

Selv valgte jeg Xenith til fordel for bl.a. Alpinist for noen år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for svar! Dere har jo selvsagt rett, når jeg tviler på dette nå, blir det neppe bedre med turene. Håpet noen skulle si at de blir mye mykere med bruk, det går seg til, men akk :) Som sagt liker jeg lommene og flere detaljer på Bergans'n, men når så mange er fornøyde med Osprey'n så klarer nok jeg også å bli det :) 

Men ser det skrives i forhold til vekt, at den er god til 20 kg... Jeg har prøvd den med vekt fra 15kg opp til 30kg nå og  hjemme på stuegolvet og i lofttrappa kjennes det greit ut og det er nok mellom der vekta kommer til å ligge, kanskje mest 20-25kg, vil ikke Ospreyn bli bra til det?

Å jeg lurer nå likevel, er jeg vanskapt?!

Dette er jo en damesekk og da skulle man jo tro at den skulle passe?? 

Men som sagt er reimene ganske brede, noe som gjør at den både presser på sidene av brystet og det gnusser mot undersiden av overarmene. Tynn hud der, så skal vel ikke mye til før det blir ubehagelig og sårt. Første gangen jeg hadde på Bergansn tenkte jeg på at reimene var brede, men iforhold til Ospreyn som var helt feil innstilt, føltes jo Bergansn veldig god, så jeg tenkte ikke mer over det før jeg prøvde på sekken i kun tskjorte. Da ble jeg var gnussingen! 

Osprey har jo løst dette genialt, en ting er at reimene er smalere, men det er jo sving på dem, så det er ikke noe press mot brystet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linn Mari skrev:

Å jeg lurer nå likevel, er jeg vanskapt?!

Neida, du skulle sett kroppen min du !
Alikevel så har jeg fått Oprey sekken til å passe :)
Men jeg må innrømme at jeg knota endel før jeg fant ut hva jeg måtte justere og hvor mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tubbs skrev:

Neida, du skulle sett kroppen min du !
Alikevel så har jeg fått Oprey sekken til å passe :)
Men jeg må innrømme at jeg knota endel før jeg fant ut hva jeg måtte justere og hvor mye.

 

:) Måtte spørre her inne jeg for å skjønne hvordan jeg gjorde det :) Jeg er nok ikke ferdig med å justere, men satser på at jeg også får det til etterhvert. Den er jo allerede grei å bruke, så med finjustering må det bli bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ferdig med justeringene så merk på reimene på en av sidene på spennene med en sort tusj :)
Mulig at jeg er litt kløne men synes at det er greit å ha de som ett referansepunkt om jeg må slakke eller stramme mye
på reimene av en eller annen grunn (fly eller bussreise f.eks) :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe maks på litt over 20 kilo, ikke det jeg mente. Men for meg så er da reconpack bedre å bære. Det blir litt preferanse men det er en sekk som er mye stivere i rygg pga ramma og så roterer hoftebeltet så jeg blir mindre sliten over hoftene. Men det er slik det passer for meg  og det er sikkert ikke likt for alle andre. Så har det med plass å gjøre. Min Xenith er 88L mens Reconpack er 125L. Medøkt vekt blir det mer volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.