Gå til innhold
  • Bli medlem

Ticket to the moon, hvilken størrelse?


torhorn

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg enkelutgaven av hengekøya Ticlet to the moon, men utfra det jeg leser på nett er det mange som bruker den doble. Noen som har tanker om hvilken størrelse som er «best»? Skal brukes til en person.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en ensfarget singel og en tofarget king size. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt ensfarget dobbel. Så vidt jeg vet er det bare bredden som skiller størrelsene, men unntak av den lille barnekøyen og den gigantiske Mammock. Jeg tror dobbel vil gjøre det litt enklere å ligge diagonalt. King-size er rett og slett for stor. Det blir mye stoff til overs, som henger ned i ansiktet.

Grunnen til at jeg presiserer at jeg ville valgt ensfarget er at de ikke har noen søm, der de to fargene i de tofargede er sydd sammen. Denne sømmen er litt stivere enn duken, og man kan derfor kjenne at man ligger på den. Det er ikke noe stort problem, men skal man ligge på en sky, så kan jo ikke skyen ha sømmer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg fikk en TTTM enkel i julegave. Er forskjellen på enkel og dobbel såpass stor at jeg bør ta meg bryet med å få byttet denne?

Ser på TTTM sine nettsider at dobbel nå omtales som "original" og enkel som "compact" ut fra målene. Tyder på at de går bort fra denne "missvisende" beskrivelsen enkel og dobbel. Ser mange tror dobbel betyr at den er for to personer, men har  skjønt at dette betyr at det er dobbelt så mye stoff?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat selv anskaffet meg en TTTM dobbel. Hvis du har planer om å overnatte i den har jeg hørt av venner av meg som har mye mer erfaring at den doble absolutt er å foretrekke. Ser også en del her inne på forumet som sier at i den doble har du lettere for å bruke liggeunderlag under soveposen. Personlig har jeg ingen erfaring men jeg kjenner personer som har gjort dette lenge... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2018 den 16.46, Sovjetunionen skrev:

De fleste jeg kjenner har dobbelt fordi det er bedre plass til liggeunderlag (sånn at det ikke sklir ut på morgenkvisten) 

 

+1. Og så har jeg hørt at enkel ikke har plass til klymit hengekøyeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ungene og jeg foretrekker den doble. Da kan den lukkes og er tett for mygg! Samt at det er god plass til å ligge på tvers og lese etc. Det kan også ligge to barn i den køya. 

 

Vi har også den største, og den syns jeg er sykt digg å ligge og schlafe i på sommeren :) og pga den lange pølsa kan barna bruke den som huske :)

 

1A892388-5C22-417D-AA5E-624616C6F4B3.thumb.jpeg.c2240d0fbc6fd1f9466408c09d6fa92c.jpeg688EBD24-6397-415C-A27C-6497AF0537D3.thumb.jpeg.3c391bebb9d77772510b43dc634b7aa2.jpeg

Endret av Imp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testa enkel. Uten å ha prøvd den doble så ser jeg for meg at denne er enklere med underlag. Det var generelt vanskelig å få reinskinn og underlag til å ligge fint i køya mens man selv la seg ned. Det funka, men synes det ble mye knot før jeg fikk alt til å ligge tåleliig greit. Tror jeg skal kjøpe en dobbelt, så kan jeg heller bruke den enkle til turer uten overnatting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Og da har jeg testa dobbelt. Og ja "alt" ble enklere/bedre med den doble.

- Bedre liggestilling. 

- Mer plass på siden av der du skal ligge. Feks til en ekstra sovepose. 

- Liggeunderlag kunne legges perfekt før man la seg oppi. Vanskeligere i enkeltkøya. 

For å nevne noen helt opplagte forskjeller jeg merket etter ei natt i hver. Prisforskjellen for øyeblikket forsvarer ikke å kjøpe den enkle. Størrelsesforskjellen pakket er også minimal. Ticket to the moon sin borske side har oppgitt begge til 500 gram. Dette stemmer ikke, for det er forskjell uten at jeg har ikke veid disse, men XXL oppgir 500g vs 600g. Tror dette stemmer bedre. Det er de 100g verdt. 

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan foretrekke den som er "dobbel" og fjerne det ubrukelige sidestoffet som er påsydd. Den som er enkel er for smal til di fleste, passer knappt personer på 170cm høg. Husk ridgeline (Mønesnor) for bedre komfor. Ca 83% av køyas lengde. Kan ikkje si det nok... men underquilt enten i syntet eller dun er å foretrekke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Mimmi90 skrev (2 timer siden):

Kan noen si meg om man kan komfortabelt ligge 2 i den dobble? 

Ligge eller sove?
Det er nok ikke komfortabelt å sove 2 stk i en køya uansett hvor bred den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimmi90 skrev (5 minutter siden):

Tenkte mest bare på å chille ja :)

Er ikke så lett å gi en eksakt fasit, siden både bredden, lengden og hvordan køyen er satt sammen påvirker komforten. 
Men en "dobbel" køye er nok å anbefale, selv om dobbel ikke betyr at 2 stk ligger alt for komfortabelt i køya - trangt blir det uansett :)
Det er vanlig å kalle 160cm eller bredere som dobbel. 

Endret av Bark
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bark skrev (Akkurat nå):

Er ikke så lett å gi en eksakt fasit, siden både bredden, lengden og hvordan køyen er satt sammen påvirker komforten. 
Men en "dobbel" køye er nok å anbefale, selv om dobbel ikke betyr at 2 stk ligger alt for komfortabelt i køya - trangt blir det uansett :)
 

Herlig, takk! Nei er forståelig at man ikke kan drive å campe sammen i en slik køye! Men tenkte mest om det var nok med en dobbel, eller om man måtte ha en king sized for å chille i parken med kjæresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (På 13.6.2018 den 7.22):

Jeg har en ensfarget singel og en tofarget king size. Skulle jeg valgt på nytt ville jeg valgt ensfarget dobbel. Så vidt jeg vet er det bare bredden som skiller størrelsene, men unntak av den lille barnekøyen og den gigantiske Mammock. Jeg tror dobbel vil gjøre det litt enklere å ligge diagonalt. King-size er rett og slett for stor. Det blir mye stoff til overs, som henger ned i ansiktet.

Grunnen til at jeg presiserer at jeg ville valgt ensfarget er at de ikke har noen søm, der de to fargene i de tofargede er sydd sammen. Denne sømmen er litt stivere enn duken, og man kan derfor kjenne at man ligger på den. Det er ikke noe stort problem, men skal man ligge på en sky, så kan jo ikke skyen ha sømmer ;-)

Har ikke ensfarget tttm søm?? Har generelt ikke ensfargede køyer søm? Segl XL er et hakk vassere enn tttm pga ingen søm (og oppheng og pris). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Har ikke ensfarget tttm søm?? Har generelt ikke ensfargede køyer søm? Segl XL er et hakk vassere enn tttm pga ingen søm (og oppheng og pris). 

Alle tttm har langsgående sømmer. 
 

Endret av Hc.b
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Har ikke ensfarget tttm søm?? Har generelt ikke ensfargede køyer søm? Segl XL er et hakk vassere enn tttm pga ingen søm (og oppheng og pris). 

De ekstra panelene gjør bare at man får mer overflødig stoff, og gir lite for komforten. 
vi har testet mange forskjellige varianter, og har droppet dette på våre køyer av den grunn 😊Det er mye enklere å ligge diagonalt når man ikke har sømmer som strammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bark skrev (13 minutter siden):

De ekstra panelene gjør bare at man får mer overflødig stoff, og gir lite for komforten. 
vi har testet mange forskjellige varianter, og har droppet dette på våre køyer av den grunn 😊Det er mye enklere å ligge diagonalt når man ikke har sømmer som strammer. 

Ja, vet. Har Segl XL og TTTM dobbel. Aldri forstått poenget med panelene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (13 timer siden):

Har ikke ensfarget tttm søm?? Har generelt ikke ensfargede køyer søm? Segl XL er et hakk vassere enn tttm pga ingen søm (og oppheng og pris). 

Oj, Her blir man stilt til veggs for gamle uttalelser 😜

Det ser kanskje ut til at du har rett. De doble er sydd uansett. Jeg har singel og king size, og sømmene ødelegger litt av king-size-følelsen. Singel er i ett stykke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.