Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett telt 1-2/2


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg kjøper ingenting før jeg er bombesikker på valget. Dersom jeg ikke er det før turen, tar jeg med mitt supre Salewa Sierra Leone Pro lll, hvor jeg har danseplass på 2955 gram med merkelapper 😄 Blir 1 kg mer enn ønsket. Får tro jeg er i mål før turen.

Maksvekt er 2,2 kg (Unna), gjerne lettere. Exped Mira ll HL som @whistler foreslo er meget lett og velegnet til mitt bruk. To innganger og mulighet for å bare bruke meshteltet. Skal kikke nærmere på dette. Exped Venus II UL som @Mareng foreslo er også vektmessig innafor med sine 2,3 kg.

Tror pr nå at Exped Mira ll HL er det beste valget. Hvis et telt kan sies å være pent, synes jeg ikke Mira er det. Vekt og funksjon virker meget bra, og det er det som må telle😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, Thomas E skrev:

Er du bilselger? Han påsto nemlig at bilen min hadde 5 dører. Da jeg ikke hadde særlig peiling på biler tok det litt tid før jeg skjønte hvor den femte døra var :P

Alle som har litt peiling på bil vet at det er hanskerommet.

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Siden dette er en tråd som omhandler lett telt kan jeg også nevne at den beste og desidert letteste teltposen jeg har er en romslig «mesh stuffsack» fra e-bay. Siden den er romslig er det superenkelt å stappe teltet nedi, og teltet blir en stor myk pakke som ligger nederst i sekken. På den måten blir pakkvolumet redusert til nesten «ingenting» når resten av bagasjen legges oppi sekken:CD0434EF-31A6-4E9D-BB00-70E72BE6C95A.thumb.png.d1b81790e8d057267fd1f8a82054283d.png

Jeg bruker en ganske stor til teltet, men siden de er så greie til alt mulig, også til lagring av telt, så skal jeg bestille noen flere. De er jo «nesten» gratis ;) 

Til mitt telt har jeg en XXL størrelse, 35 gram, og meshen gjør at den komrimeres og former seg ekstremt bra etter plassen i sekken. For ett mindre telt ville jeg valgt en mindre pose, kanskje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet trenger da ingen pakkpose? :D Enda lettere!

Jeg har mitt i nettinglommen utenfor sekken. Der tørker det fint. Innerteltet stappes oppi sekken.

 

 

Endret av Thomas E
Innterteltet stappes oppi sekken* ikke oppi teltet som jeg skrev ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
12 minutter siden, Thomas E skrev:

Teltet trenger da ingen pakkpose? :D Enda lettere!

Jeg har mitt i nettinglommen utenfor sekken. Der tørker det fint. Innerteltet stappes oppi teltet.

Ja, du har vel alt liggen løst i sekken for å spare vekt  😛

Skjønner at du ikke bor på Vestlandet, der tørker ingenting fint i nettinglommen utenpå sekken, heller omvendt 😉

Sånn sett, tror jeg nettinglommen din veier like mye som nettingpakkposen. Kutter du vekk den sparer du enda mer vekt, så kan teltet bare ligge løst i sekken eller under topplokket.

Nei, en pakkpose må teltet ha for å gjøre ting litt greiere. Og da er 35 gram for nettingposen i XXL størrelse virkelig verdt vekten 👍

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mareng skrev:

Ja, du har vel alt liggen løst i sekken for å spare vekt  😛

Skjønner at du ikke bor på Vestlandet, der tørker ingenting fint i nettinglommen utenpå sekken, heller omvendt 😉

Sånn sett, tror jeg nettinglommen din veier like mye som nettingpakkposen. Kutter du vekk den sparer du enda mer vekt, så kan teltet bare ligge løst i sekken eller under topplokket.

Nei, en pakkpose må teltet ha for å gjøre ting litt greiere. Og da er 35 gram for nettingposen i XXL størrelse virkelig verdt vekten 👍

35 gram det er jo hårreisende tungt!

Pakksekken jeg bruker til teltet veier 7,7 gram. (http://zpacks.com/accessories/stuff_sacks.shtml)

PS! Dette er på ingen måte ment seriøst. :P

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Ja, du har vel alt liggen løst i sekken for å spare vekt  😛

Skjønner at du ikke bor på Vestlandet, der tørker ingenting fint i nettinglommen utenpå sekken, heller omvendt 😉

Sånn sett, tror jeg nettinglommen din veier like mye som nettingpakkposen. Kutter du vekk den sparer du enda mer vekt, så kan teltet bare ligge løst i sekken eller under topplokket.

Det å ha ting liggende løst i sekken er mer fordi det er enklere å pakke. Pakkposen har en tendens til å være runde og skape masse rare luftlommer. Tror du overdriver vektfokuset litt for mye her nå. Jeg har spesifikt bedt om nettinglommer fordi de er utrolig praktiske. Det tørker til og med oftere enn det ikke gjør det. Og jeg bor til og med på Vestlandet ;) Argumentet er like mye at jeg liker å ha det våte utstyret utenfor sekken og ikke inni. Spesielt når jeg har vanntett sekk(noe jeg for øvrig har blitt avhengig av her på vestlandet - kommer aldri til å klare å gå tilbake til sekk som ikke er vanntett).

1 time siden, Mareng skrev:

Nei, en pakkpose må teltet ha for å gjøre ting litt greiere. Og da er 35 gram for nettingposen i XXL størrelse virkelig verdt vekten 👍

Tenker vi kaller det smak og behag. Jeg syns det er greiere uten og ville ikke brukt pakkpose på teltet selv om den hadde veid -35 gram :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, Terka skrev:

Kanskje dette teltet er passende på vidda @Jan@? 🤔 Tror det er ganske lett og luftig. Billig også! 😄

tienda-para-jugar-infantil-00_x700.jpg.3290094b85db21bcb442847689965736.jpg

Da vil jeg ha med fjærpryden også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

@Thomas Eog @MarengJeg ble anbefalt en større pakkpose til MH Ghost Sky 2 da den originale pakkposen og rulling av teltet reduserer levetiden da man stort sett ruller teltet samme veien hver gang. Å stappe teltet på samme måte som sovepose er det beste, eller å legge det løst under topplokket når det er tørt nok til det. Forflytter man seg bare fra vann til vann er jo det lurt?

Er man bare på en og annen telttur spiller det trolig ingen rolle, men brukes det mye synes jeg det holder vann.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
31 minutter siden, Terka skrev:

Kanskje dette teltet er passende på vidda @Jan@? 🤔 Tror det er ganske lett og luftig. Billig også! 😄

tienda-para-jugar-infantil-00_x700.jpg.3290094b85db21bcb442847689965736.jpg

Jeg føler du mobber meg @Terkaså du er herved sparket som min telttådgiver😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Terka skrev:

Da tror jeg at jeg må dra helt på vidda og se etter deg! 😁

 

Det hadde jeg også gjort i en motsatt situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Du kunne sagt at Exped Mira ll HL er på tilbudet hos Skitt Fiske til 38xxkr. Hilleberg Unna er fortsatt med til litt over 5000kr. 

Må bestemme meg slik at denne tråden kan lukkes umiddelbart.,,,,ugg - ugg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, tubbs skrev:

Kjøp begge :D

Kunne faktisk hatt behov for begge, men trist at kona neppe mener det samme😂

En i en sykkelbutikk tilbød meg to kvitteringer, en mellom han og meg og en til kona. Kanskje Fjellsport og Skitt Fiske gjør det samme - neppe dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
47 minutter siden, Terka skrev:

Takker @Jan@, føler et stort press forsvant når jeg slipper rollen som rådgiver. Herved ingen flere teltforslag i denne tråden fra meg. 🤣

Trenger fortsatt teltråd😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Jan@ skrev:

Du kunne sagt at Exped Mira ll HL er på tilbudet hos Skitt Fiske til 38xxkr. Hilleberg Unna er fortsatt med til litt over 5000kr. 

Må bestemme meg slik at denne tråden kan lukkes umiddelbart.,,,,ugg - ugg

Valget er enkelt. Du skal ha et lett telt, da er Mira det beste. Du får til og med fortelt. To stykk og greier. Prisen er heller ikke noe å si på 👌😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Thomas E skrev:

Det å ha ting liggende løst i sekken er mer fordi det er enklere å pakke. Pakkposen har en tendens til å være runde og skape masse rare luftlommer. :P

Absolutt, helt enig der! 👍

Defor liker ikke jeg heller disse lufttette posene, men av og til må noe pakkes helt vanntett.

Man oppnår nesten det samme med romslige meshposer som ikke samler luft, som om man har alt liggende løst, om man ønsker å organisere. (Poser i vanntett stoff uten vanntett åpning er også greie til sitt bruk synes jeg.)

Jeg er sikker på at du organiserer sekken din bedre enn de fleste :) Var på ingen måte ment som kritikk, eller tips, for det trenger ikke du ;)

Vanntett sekk skulle jeg gjerne hatt.

Beklager avsporingen, det er jeg som drar tråden off topic ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
19 minutter siden, whistler skrev:

Valget er enkelt. Du skal ha et lett telt, da er Mira det beste. Du får til og med fortelt. To stykk og greier. Prisen er heller ikke noe å si på 👌😃

Jeg gir etter for fornuften, jeg kjøper Exped Mira 2 HL. Kun 1,5 kg for 2-mannstelt, med to innganger og mulighet for å bruke kun innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mareng skrev:

[...] Men jeg vet ikke hvorfor Unna eiere har så få meninger om teltet sitt...

Unna gir mening i seg selv! Det gir mening å kjøpe Unna, enda mere å bruke Unna. Så da er det litt rart å høre at Unna gjør en "meningsløs". ;-)

Men, men, for de som ikke liker Unna og heller vil se henne flagre til stengene knekker, enjoy: youtu.be/HX-44w7oQl4?t=452  (video av Hans Petter Osvold; "Wildcamp with Hillebergs Unna and some stormy weather", 8.mars 2014 )  Bruker å se på denne videoen når jeg er i veldig godt humør, bare for å trekke meg litt ned altså.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan@ skrev:

Jeg gir etter for fornuften, jeg kjøper Exped Mira 2 HL. Kun 1,5 kg for 2-mannstelt, med to innganger og mulighet for å bruke kun innerteltet. 

Kult! Kunne tenkt meg det selv om jeg ikke hadde Reinsfjell. Omtrent samme plassen og enda en halvkilo lettere lar seg høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.