Gå til innhold
  • Bli medlem

Restriksjoner nedbørsfelt til drikkevann splittet fra Mat på tur [..]


a_aa

Anbefalte innlegg

Tok en overnattingstur på Gullfjellet i helga (Link), og siden både Bergen og Samnanger kommuner har det samme ildforbudet, droppet jeg brenner i sekken. Men jeg hadde med fiskestang - og 3 lime, 1 rød chili, salt, pepper og en liten avlang boks med tett lokk.

Planen var å få fisk, filetere den og "syrekoke" den i limesaft med salt pepper og chili - en enkel ceviche (Link). Heeeelt ufarlig er det nok ikke, det kan muligens være noen parasitter som syren og saltet ikke tar knekken på (og jeg tok heller ikke med en dypfryser for å knerte dem ;)) - men det finnes leger og piller om det usannsynlige skulle skje.  For meg ble det ikke bare usannsynlig, men totalt utelukket - jeg fikk nemlig ikke noe fisk :huh:

Uansett ble det da ingen vektbesparelse som følge av ildforbudet, siden ekstraingrediensene veide omtrent det en brenner/brennstoff ville veid, 3-400 gram. :D 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
13 minutter siden, a_aa skrev:

Tok en overnattingstur på Gullfjellet i helga (Link), og siden både Bergen og Samnanger kommuner har det samme ildforbudet, droppet jeg brenner i sekken. Men jeg hadde med fiskestang - og 3 lime, 1 rød chili, salt, pepper og en liten avlang boks med tett lokk.

Planen var å få fisk, filetere den og "syrekoke" den i limesaft med salt pepper og chili - en enkel ceviche (Link). Heeeelt ufarlig er det nok ikke, det kan muligens være noen parasitter som syren og saltet ikke tar knekken på (og jeg tok heller ikke med en dypfryser for å knerte dem ;)) - men det finnes leger og piller om det usannsynlige skulle skje.  For meg ble det ikke bare usannsynlig, men totalt utelukket - jeg fikk nemlig ikke noe fisk :huh:

Uansett ble det da ingen vektbesparelse som følge av ildforbudet, siden ekstraingrediensene veide omtrent det en brenner/brennstoff ville veid, 3-400 gram. :D 

Det var jo fint at du fulgte ildforbudet. Men det er vel telforbud/campingforbud ved gullfjelltjørnane ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Men det er vel telforbud/campingforbud ved gullfjelltjørnane ;) 

Nei, det tror jeg ikke det er. Derfra renner vannet ned mot Hausdal, og videre ut i Osvassdraget. I store deler ellers av Gullfjellmassivet renner vannet ned mot drikkevannsmagasinet Svartavatn, i de områdene er det ikke lov å slå leir. Trur eg... :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, a_aa skrev:

Nei, det tror jeg ikke det er. Derfra renner vannet ned mot Hausdal, og videre ut i Osvassdraget. I store deler ellers av Gullfjellmassivet renner vannet ned mot drikkevannsmagasinet Svartavatn, i de områdene er det ikke lov å slå leir. Trur eg... :) 

Tror du har rett, ikke i nedbørsfeltet i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
15 minutter siden, TR skrev:

Tror du har rett, ikke i nedbørsfeltet i alle fall.

Det kartet var litt bob-bob. Men det kan se it som Markskiltjørna og vannet ved toro er i nebørsfeltet. Og da er Gullfjelltjørnane akkurat utenfor :)

OT: Funfact: Jeg vet at det står Gullfjellet på kartet nå i «moderne tid». Men det heter faktisk Gulfjellet, ikke Gullfjellet. Såvidt jeg har lest er det pga. gulfargen fjellet får i soloppgangen/solnedgangen som egentlig er opprinnelsen til navnet. Fra vikingtiden visstnok.

Diskusjonen havner noen ganer i året på facebooksiden til «Gullfjellets Venner», også, får treff der på diskusjoner om man søker på «Gulfjellet» på siden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

 Men det er vel telforbud/campingforbud ved gullfjelltjørnane ;) 

Kjenner ikke regelverket for dette området. :) Men jeg kjenner til en del andre områder, som har restriksjoner rundt sine drikkevanns kilder. Som et eksempel kan jeg nevne Glite, i Finnemarka (Drammens området). Der er det forbud mot å telte 100 m, fa Glitrevannet. Og det er drikkevann for ca 170 tusen borgere. Og det beiter husdyr, ned til vannet. :) Så tror det er viktig å lese regulerings bestemmelsene, for de enkelt drikkevanns kildene. De gjelder nok skjelden for hele nedbørsfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 timer siden, Tiur3 skrev:

Kjenner ikke regelverket for dette området. :)Men jeg kjenner til en del andre områder, som har restriksjoner rundt sine drikkevanns kilder. Som et eksempel kan jeg nevne Glite, i Finnemarka (Drammens området). Der er det forbud mot å telte 100 m, fa Glitrevannet. Og det er drikkevann for ca 170 tusen borgere. Og det beiter husdyr, ned til vannet. :) Så tror det er viktig å lese regulerings bestemmelsene, for de enkelt drikkevanns kildene. De gjelder nok skjelden for hele nedbørsfeltet.

Det står skilt når du kommer inn i området, at camping er forbudt, med symbol av ett telt med strek over. Blir ikke mer tydelig enn det. Finns sikkert veier å gå hvor man kan gå glipp av skiltingen.

Det gjelder hele nedbørsfeltet.

Det samme gjelder også vidden i Bergen.

Der går også beitedyr i nevnte områder, helt ned til vannet.

Jeg bryr meg ikke om folk telter der, det er så få at det ikke har noen betydning. Men med forbudet slipper man ihvertfall at det etableres hyppig brukte leirplasser langs drikkevannet, og større grupper legger turene til ett andre området. Teltpolitiet har ikke midler til å følge opp heller, sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Det står skilt når du kommer inn i området, at camping er forbudt, med symbol av ett telt med strek over. Blir ikke mer tydelig enn det. Finns sikkert veier å gå hvor man kan gå glipp av skiltingen.

Det gjelder hele nedbørsfeltet.

Det samme gjelder også vidden i Bergen.

Der går også beitedyr i nevnte områder, helt ned til vannet.

Jeg bryr meg ikke om folk telter der, det er så få at det ikke har noen betydning. Men med forbudet slipper man ihvertfall at det etableres hyppig brukte leirplasser langs drikkevannet, og større grupper legger turene til ett andre området. Teltpolitiet har ikke midler til å følge opp heller, sist jeg sjekket.

Finner dessverre ingen kart over Gullfjellsområdet, men kartet over byfjellene er i det minste ganske godt: https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00231/Kart_med_nedb_rfelt_231194a.pdf

Man skal ikke lete lenger i sosiale medier for å finne telt som er ulovlig oppslått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, TR skrev:

Tror du har rett, ikke i nedbørsfeltet i alle fall.

Klausuler tilknyttet drikkevann fremgår av Bergen kommunes sider (Link) og gjelder for "kilder og nedbørsfelt". Ifølge Forvaltningsplan for vassdrag i Bergen, (Link, se kart side 31) er det eneste vernet ved Gullfjelltjørnane vern mot kraftutbygging av Oselvvassdraget - og jeg var ikke i nærheten av å ha med meg skovlhjul, turbiner eller noe slikt :) 

Altså var teltovernattingen ved Gullfjelltjørnan helt i henhold :thumbsup: - derimot må nok min aprilovernatting i en bivybag ved Storhaugen (Link) få betegnelsen "Ureglementert" (selv om jeg ikke teltet) :huh: 

Sorry for at denne tråden nok en gang går mer enn en smule off topic :( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Restriksjoner nedbørsfelt til drikkevann splittet fra Mat på tur [..]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.